הטירוף בעזה חייב להיפסק

ילד פלסטיני בעזה. 4 באפריל 2019 (צילום: Hassan Jedi/Flash90)
Hassan Jedi/Flash90
ילד פלסטיני בעזה. 4 באפריל 2019

סבב האלימות האחרון בדרום הראה שוב שיש צורך באתחול מחדש בעזה. על ישראל להציע הצעה נדיבה שמכירה במציאות, מעניקה תקווה ומקרינה אמפתיה כלפי שני מיליון תושבי הרצועה שנאנקים תחת אחד המצבים המגוחכים ביותר בעולם.

תושבי עזה תקועים בשטח צחיח וזעיר המנוהל על ידי פושעים מעין-תאוקרטים תחת דגל חמאס, קבוצה שעקב מעשי העבר אפשר לסווגה כטרוריסטית. ישראל צודקת בחושבה שחמאס מבקש את חורבנה וגם בזעמה על ירי הטילים מעזה.

מה ישראל עושה עם זה?

היא חוסמת את גבולות היבשה מצפון וממזרח לרצועה וכן גישה מהאוויר ומהים. מצרים חוסמת את הגבול שנותר לדרום מחשש שעזתים יתמכו במרד הג'יהאדיסטי בצפון סיני. ישראל, ספקית החשמל, גם אחראית חלקית לכך שלעזתים יש רק כמה שעות חשמל ביום (הרשות הפלסטינית שעדיין מנהלת את הגדה המערבית גם מעורבת בעניין).

מדוע ישראל מנתקת את עזה מהעולם בדרך זו? היא עושה את זה כדי לשכנע את תושבי עזה כי שלטון חמאס הוא רע עבורם, ושכדאי להם למרוד.

לא ברור כמה מתושבי עזה באמת זקוקים לשכנוע, וזה גם לא מאד רלוונטי. חמאס זכה בבחירות לפרלמנט ב-2006, אך זה היה מזמן, זה היה חלקית בתגובה לשחיתות של הרשות, וממילא פלסטין איננה דמוקרטיה של ממש.

יותר מכל, מה שהורג את האסטרטגיה הצולעת של ישראל היא העובדה הפשוטה שאיש (לבטח אף אחד מהממסד הישראלי) לא חושב שלציבור ברצועה יש את היכולת להפיל את מדכאיו. הטריטוריה קטנה מדי והמיליציות חמושות מדי, ממושמעות וחסרות רחמים מדי. וכן, הם טרוריסטים.

מדוע להשתמש במונח כה טעון?

אין ספק שהביטוי נוצל לרעה במיוחד על ידי מנהיגי ישראל בעבר שהיו מתייחסים לכל אדם חמוש בלבנון בצורה זו. אבל זה תקף כאן, מכיוון שבמשך תקופה ארוכה חמאס פוצץ אוטובוסים ופאבים וחגג בלי בושה את הריגתם הפראית של אזרחים. הם המציאו ענף של תעשיית הטרור שפשטה באזור והרחיקה עד אירופה. עשייה שכזו הופכת את בעליה למחבל גם אם מטרתו נעלה. הייה גבר ותודה שאתה טרוריסט.

יותר מכל, מה שהורג את האסטרטגיה הצולעת של ישראל היא העובדה הפשוטה שאיש (לבטח לאף אחד מהממסד הישראלי) לא חושב שלציבור ברצועה יש את היכולת להפיל את מדכאיו.

החמאס ביצע את הפיגועים כיוון שהוא חישב נכון שהם ידחפו את ציבור הבוחרים הישראלי ימינה וכך יהרגו את תהליך השלום שהוא התנגד לו. אכן: הרוצחים האלה רוצים בשלטון הליכוד, כך שייבנו התנחלויות בגדה המערבית וחלוקה תהפוך לבלתי אפשרית. הליכוד קיים ומקיים.

חמאסניקים התנגדו לתהליך השלום מכיוון שהתנגדו להסכמת אש"ף לחלוקה שמותירה בידי הפלסטינים פחות משליש ממה שהם מגדירים כפלסטין (ומה שיהודים מסויימים מכנים ארץ ישראל) – דהיינו רק הגדה המערבית, עזה, ומחצית ירושלים.

אני אומר שזה לא היה נורא כל כך לפלסטינים, עם הטענה הבינונית שלהם למדינה נוספת במפת העולם הצפופה (פחות משכנעת מזו של הכורדים ואולי יותר טובה מזו של הקטלונים). הנגב הוא מדבר גדול, ואם מוציאים אותו מהמשוואה, הפלסטינים יקבלו יותר ממחצית השטח שבו אנשים לרוב רוצים לחיות. אבל חמאס רוצה את הכל וזה לא עומד כנראה להשתנות.

אחד הדברים האירוניים ביותר בעולם כיום הוא שהקנאים הפלסטינים והנצים הישראלים רוצים בטווח הקצר את אותו הדבר: מניעת החלוקה עליה נרצח יצחק רבין, עליה אהוד ברק הימר את הקריירה שלו, ושאהוד אולמרט החמיץ אותה בגלל שחיתות טרגיקומית.

החמאס מעריך, שוב בצדק, כי היעדר חלוקה יהפוך את המדינה לחצי-פלסטינית בלי קשר לאזרחות, ועל כן בשום אופן לא למדינה יהודית. במצב כזה, עם קצת יותר אלימות אפשר יהיה לגרום לכך שיהודים רבים יעזבו והפלסטינים ישתלטו. לאחר מכן ניתן יהיה להזמין את צאצאי הפליטים לחזור, והארץ תהיה ערבית. כדי להשיג זאת הם נלחמים נגד החופש, לא בעדו.

הימין הישראלי חושב ככל הנראה שישראל יכולה להכניע את הפלסטינים לנצח, ומתעלם מהדמוגרפיה. זה פתטי, אבל עובד על רבים בציבור. בלי קשר לענייני מוסר, הימין הישראלי פחות אינטליגנטי מחמאס, ובהרבה.

פיגועי ההתאבדות של חמאס באינתיפאדה השנייה היו כה מזעזעים עד כי זה ממשיך לעזור לליכוד. השתלטות חמאס על עזה ב-2006, שנה לאחר הנסיגה הישראלית ב-2005, מועילה גם כן: כיום ישראלים רבים חוששים שיציאה מהגדה גם תוביל לטילים, הפעם על גוש דן (על אף שהטילים מעזה קדמו לנסיגה משם). זה עוזר לליכוד ומחבל בסיכויי השלום.

ציניקנים יגידו שהימין הישראלי, שאוחז בשלטון בסיוע חמאס, גומל לחמאס ביד נדיבה: בנימין נתניהו רוצה את החמאס בשלטון בעזה כדי להחליש את הרשות הפלסטינית ולפצל את הפלסטינים בכך שעזה תהיה ישות נפרדת. ירי טילים קלים יחסית על הדרום עשוי להיחשב כמחיר מקובל. מה שברור זה שהימין הישראלי קשור הרמטית לאויבו.

גם הרג אזרחים, עד לנקודה מסוימת, משרת את המטרות האסטרטגיות של חמאס; הם לא חבר'ה הומניטריים, ברובם. ישראל מעדיפה להימנע מזה אבל בכל סבב זה בסוף קורה (בסבב האחרון, שהתחיל בחיסול ישראלי יזום של בכיר ג'יהאד, הצבא הרג שמונה חברי משפחה אחת לאחר טעות לכאורה בזיהוי הבניין). אחרי שמספיק אזרחים נהרגים ונהרס עוד קצת ממה שנותר משמה הטוב של ישראל, חמאס והג'יהאד עוצרים את הירי ומאפשרים לעצמם זמן להתארגן מחדש בין עיי חורבות.

אנשי ימין ישראלים שונאים את הנרטיב הזה מכיוון שהוא מציג אותם כשוטים לא מוסריים שזוכים לסיוע מאויב מתוחכם ומרושע יותר מהם. אבל ככה זה. אנשים נרתעים מאמיתות לא נוחות, אבל זה לא הופך אותם לשקרים. אי אפשר להגיע רחוק בחיים כשאתה משקר לעצמך.

חשיבה חדשה מנתניהו לא תגיע, כנראה. אבל אם הימין איכשהו יסולק מהשלטון כדאי שהממשלה החדשה תשקול מחדש את מעורבותה חסרת התכלית ורבת הביזיון ברצועה.

נציגי כחול-לבן נשאלים לעיתים קרובות על כך והם ממלמלים דיבורים קצת קשוחים בתוספת משהו על אופק מדיני. הלוואי שהיו חדים יותר.

הייתי מציע לחמאס ולעזה שדה תעופה, נמל ים, חבילת סיוע מאסיבית המיועדת לפרויקטים אזרחיים ספציפיים, חשמל מסובסד כל היום וכל הלילה, הסדר מעבר בטוח לגדה המערבית, גבול פתוח הרבה יותר לסחורות, ואפשרות רצינית להגר.

התנאי יהיה שהחמאס יחזיר את עזה לרשות הפלסטינית, וכי בקרוב יתקיימו בחירות חדשות לגוף מחוקק לגדה המערבית ולעזה.

לא הייתי מתעקש על פירוז מוחלט, שהיה נפלא אבל אינו אפשרי. הייתי מאפשר שילוב סלקטיבי במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, מעניק תמריצים מאסיביים למסירת נשק בתהליך הדרגתי, ושוקל חנינה למחבלים מהעבר.

האם זה מייד יצליח? ברור שלא. אבל זה מייד יגרום לישראל להיראות חכמה יותר, יעביר את הכדור לצד השני, ויציע עתיד פחות אכזרי לכל הצדדים. יש לזה יותר סיכויים מעידוד מהפכה ברצועה, רעיון שנכשל זה 13 שנה. וזה יהווה תוכנית שכל העולם, פחות או יותר, יכול לתמוך בה.

משנה נרטיב, משנה מזל, לעיתים.

המחבר בחוף הים בעיר עזה
המחבר בחוף הים בעיר עזה

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 951 מילים
סגירה