גינוי חריף בשמאל לנאום ההסתה של נתניהו נגד המשותפת

ליברמן: ממשלה צרה אסון למדינה ● כחול-לבן: תושבי הדרום לא זכו ל"כנס חירום" ● נתניהו: חברי המשותפת רוצים להשמיד את המדינה ● אשכנזי ויעלון: ממשלת מיעוט רק עם ליברמן ● ריבלין: קורא לליכוד וכחול-לבן להתעשת ● מחר ייפגשו חברי בלוק הימין ● איימן עודה דורש אבטחה בשל איומים על חייו

  • ישיבת הממשלה הבוקר (צילום: Gali Tibbon/Pool via AP)
    Gali Tibbon/Pool via AP
  • פגישת צוותי המו"מ של כחול-לבן וישראל ביתנו מהיום בצהריים. יורם טורבוביץ' ושלום שלמה ייצגו את כחול-לבן (משמאל) וח"כ עודד פורר, ח"כ אלכס קושניר, מנכ"לית המפלגה אינה זילברגרץ, מנהל הסיעה רומן גרביץ ועו"ד אמיר שניידר ייצגו את ישראל ביתנו (מימין) (צילום: אלעד מלכה)
    אלעד מלכה
  • שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' וח"כ איילת שקד ביציאה מפגישה אצל ראש הממשלה היוצא נתניהו. מחר יתקיים כנס של בלוק ה-55 של הימין (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
    אוליבייה פיטוסי / פלאש 90
  • משה גפני לאחר פגישה עם ראש הממשלה, היום. גפני מוכן לוותר על ארוחת צהריים בשביל לפתור את המבוי הסתום הפוליטי (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
    אוליבייה פיטוסי / פלאש 90
  • הנשיא ריבלין באוגדת עזה, היום. "קורא לליכוד וכחול-לבן להתעשת, העם לא רוצה בחירות נוספות" (צילום: לע"מ)
    לע"מ
  • כנס חירום של הליכוד בגני התערוכה, הערב. "העם דורש צדק משפטי" (צילום: ג'ייקוב מגיד)
    ג'ייקוב מגיד
  • בכירי כחול-לבן מתכנסים ברמת החייל בתל אביב, הערב (צילום: אלעד מלכה / דוברות כחול-לבן)
    אלעד מלכה / דוברות כחול-לבן
  • הזמר אריאל זילבר (ימין) וח"כ מיקי זוהר (משמאל) ב"כנס חירום" של הליכוד, הערב, בניסיון למנוע הקמת ממשלה של כחול-לבן בתמיכת הרשימה המשותפת (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
    תומר נויברג / פלאש 90
  • כנס חירום של הליכוד, הערב. נתניהו: ממשלת מיעוט יחד עם חברי המשותפת התומכים בטרור תהווה סכנה למדינה (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
    תומר נויברג / פלאש 90
  • ליברמן באירוע בצוותא בתל אביב, הערב. סיבוב שלישי יהיה טירוף (צילום: פלאש 90)
    פלאש 90
06:50 עריכה

צוות המשא ומתן של כחול לבן ייפגש היום בשעה 14:30 עם נציגי ישראל ביתנו. בשעה 16:00 ייוועד הצוות עם נציגי העבודה-גשר.

אתמול נועד יושב ראש כחול לבן בני גנץ במשך כשעה וחצי עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. ביום רביעי בחצות יסתיימו 28 הימים שעמדו לרשותו של גנץ להקמת ממשלה.

06:57 עריכה

הליכוד יקיים הערב בשעה 18:00 "כנס חירום" באקספו תל אביב (גני התערוכה) על רקע האפשרות שתוקם ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת.

עוד קודם, בשעה 11:45, יכנס ראש הממשלה בנימין נתניהו את ראשי בלוק הימין ל"ישיבת חירום".

07:03 עריכה

הממשלה צפויה לאשר הבוקר בישיבתה השבועית את מינויו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

לפני כשלושה חודשים התפטר חיים כץ מהתפקיד בשל כתב האישום שהוחלט להגיש נגדו. מאז שימש נתניהו כממלא מקום השר במשרד זה.

בנוסף עומד נתניהו בראש משרד הבריאות ומשרד התפוצות. עד השבוע שעבר כיהן גם כשר הביטחון. עם התפטרותו של אורי אריאל מתפקיד שר החקלאות ופיתוח הכפר מאייש ראש הממשלה גם את תפקיד זה.

הואיל והממשלה מכהנת כממשלת מעבר, לא נדרש אישור של הכנסת למינוי שרים.

07:40 עריכה

יושב ראש הימין החדש, השר נפתלי בנט, קורא לבני גנץ שלא לאפשר הקמת ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת. אגב, לפי שורה של דיווחים ניהל בנט משא ומתן להצטרפות לממשלה בראשות גנץ – דבר שהביא למינויו לתפקיד שר הביטחון על ידי נתניהו.

08:09 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח באופן אישי עם חברי כנסת מבלוק הימין כדי שיגיעו הערב ל"כנס החירום" שעורך הליכוד בתל אביב – כך מדווח מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

08:33 עריכה

יאיר נתניהו מקדם בחשבון הטוויטר שלו את התזה שחבר הכנסת גדעון סער יפרוש מהליכוד לטובת ממשלה בראשות כחול לבן. סער מכחיש את הדברים ואומר שמדובר בקונספירציה.

09:10 עריכה

יושב ראש האיחוד הלאומי – תקומה, השר בצלאל סמוטריץ', מודיע שהוא "מסרב להצטרף להיסטריה מהקמת ממשלת מיעוט".

החרה החזיק אחריו חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד שפנה לסמוטריץ': "בצלאל, איך גנבת לי את הציוץ?".

09:16 עריכה

אישים בכחול לבן אומרים שהם מנהלים מגעים עם חמישה עד שבעה חברי כנסת מהליכוד בניסיונם לשכנע אותם להצטרף לממשלה בראשות בני גנץ – כך מפרסם זאב קם בתאגיד השידור כאן. חבירת חברי הכנסת מהליכוד אמורה להיות שלב ראשון לקראת הצטרפות המפלגה כולה לממשלת כחול לבן.

09:18 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ: נעשה הכל כדי להרכיב ממשלה רחבה.

09:46 עריכה

נבחרת הכדורגל של ישראל אמנם הובסה אתמול 1:2 על ידי הנבחרת הפולנית, אבל המשחק זימן הזדמנות להציץ לחייהם של הנתניהו'ז. בתמונה: שרה נתניהו מצלמת את בנה אבנר יחד עם שרת התרבות והספורט מירי רגב באיצטדיון טדי בירושלים. אגב, כשעבד בקפה "דובשנית" בירושלים נהג אבנר נתניהו לדחות – בנימוס – בקשות להצטלם עימו.

שרה נתניהו (מימין), אבנר נתניהו ומירי רגב (צילום: פלאש 90)
שרה נתניהו (מימין), אבנר נתניהו ומירי רגב, אתמול (צילום: פלאש 90)
09:57 עריכה

יושב ראש רע"ם, חבר הכנסת מנסור עבאס, סיפר בגלי צה"ל, שבשלהי אפריל – ראשית מאי, לפני פיזור הכנסת ה-21, פנו אליו נציגי הליכוד – מיקי זוהר, נתן אשל ושר בממשלה – לגבי תמיכה מבחוץ בממשלת נתניהו. אחת האפשרויות שנבחנו הייתה שעבאס וחבריו ייעדרו מההצבעה על השבעת הממשלה, וכך יאפשרו את הקמתה.

אין זו הפעם הראשונה שעבאס מספר את הדברים. לדבריו, תוכנית זו לא יצאה לפועל כי נתניהו האמין שבבחירות יגדיל את גוש הימין.

במקביל יושב ראש סיעת הליכוד, חבר הכנסת מיקי זוהר, מספר על מסרון שמופץ לאנשי ימין.

10:22 עריכה

פרקליטיו של ראש הממשלה נתניהו המליצו לו לקיים מערכת בחירות נוספת – כך פרסם יואב קרקובסקי בתאגיד השידור כאן על סמך דברים, שאמרו גורמים פוליטיים ששוחחו עם מקורבים של יושב ראש הליכוד. לשיטתם של עורכי הדין, צעד זה ייתן לנתניהו פרק זמן נוסף להתמודד עם ענייניו המשפטיים.

10:25 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין זימן לפגישה את ראשי צוות המשא ומתן של הליכוד, השרים זאב אלקין ויריב לוין. הפגישה תיערך ביום שלישי.

אתמול נועד ריבלין עם יושב ראש כחול לבן גנץ, וביום רביעי האחרון נפגש עם יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. ריבלין צפוי להיוועד גם עם נציגים מיהדות התורה, ש"ס והרשימה המשותפת.

10:27 עריכה

מספר 2 בכחול לבן יאיר לפיד: לא המדינה ולא הביטחון מעניינים את נתניהו.

10:53 עריכה

שש או שש וחצי?

11:01 עריכה

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ביטל את נסיעתו לליטא בגלל המשבר הפוליטי – כך דיווח ארי קולמן מ"בחדרי חרדים". ליצמן אמור היה לנסוע עם הנהלת מערכת הבריאות כדי לחתום על הסכם לשיתוף פעולה בין המדינות. כמו כן התעתד יושב ראש יהדות התורה לבקר בקהילות היהודיות במדינה.

11:19 עריכה

חבר הכנסת אלי אבידר מישראל ביתנו בראיון לגלי צה"ל: "צחקתי במהלך הדיווח על המפגן תמיכה הזה שמארגן נתניהו. פעם אמרתי שהוא מאבד את זה. אני חושב שהוא כבר איבד את זה לגמרי. זה מעבר לגבול ההזיה. אחד הדברים שאני רוצה לומר וזה חשוב להגיד את זה. דיברתם על המפגש בין ליברמן לנתניהו. אני הולך להיפגש עם אביגדור ליברמן בשעות הקרובות. הצעתי אליו תהיה – תבטל את הפגישה הזאת. זה מיותר. ממילא האיש מטנף עלינו ברשתות החברתיות, שכבר סגרנו את הדיל ואנחנו כבר בדיונים ואנחנו כבר בהסכמים. אין שום טעם בפגישה כזאת". הפגישה המדוברת אמורה להיערך ב-17:30 בקריה.

עוד אמר אבידר: "יש יותר משבעה ח"כים בליכוד שדעתם אינה נוחה ממה שעושה נתניהו. הם מחכים רק לדבר אחד: הם מחכים למנדלבליט". חבר הכנסת סירב לנקוב בשמותיהם.

"המדינה לא צריכה עוד בחירות. הוא לא יגרור אותנו", הוסיף אבידר. לדבריו, בסוף נתניהו יסכים ללכת לממשלת אחדות.

11:24 עריכה

לפני ישיבת הממשלה התייחסה השרה מירי רגב לכך שראש הממשלה נתניהו קיים התייעצות טלפונית בסוגיות פוליטיות במהלך השבת: "אנחנו לא מקפידים על קלה כחמורה".

11:35 עריכה

על רקע המתקפה של חברי בלוק הימין נגד ממשלת המיעוט של גנץ, מצייץ יושב ראש כחול לבן את המאמר שפרסם נתניהו בשער "ישראל היום" לפני הבחירות (7 באוגוסט 2019) ובו הבטיח שלא יילך לאחדות.

12:07 עריכה

"לשרה היו ציפיות שאתפקד כמו יחצ"ן, ואני לא יודע ליחצ"ן אפילו את עצמי. במקרה מסוים שהיה לה יום יפה בדרום – יש שם חווה או מעון שעשה אלוף שיש לו בן אוטיסט, דורון אלמוג, היא רוצה שדבר כזה יפורסם בכל כלי תקשורת, אבל זה התפרסם רק במקומון בדרום. היא כעסה, ואני מבין את הכעס שלה, אבל אין לי את הקשרים בתקשורת לבקש לפרסם דברים. היא היתה מאוכזבת" – כך סיפר רן ברץ, שעמד בראש מחלקת הדוברות במשרד ראש הממשלה, בעדותו בתיק בזק-וואלה. את העדות פרסמו ליטל דוברוביצקי ותומר גנון ב"כלכליסט".

ברץ סיפר על משא ומתן שניהל מול מנכ"ל חברת החדשות לגבי ראיון שתקיים יונית לוי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ברץ דרש שנתניהו לא ייקטע ושלוי תכבד את ראש הממשלה כפי שהיא מכבדת את נשיא ארצות הברית ברק אובמה.

"היו לי שתי פגישות מול ישועה (אז מנכ"ל 'וואלה!') עם אלוביץ' ואשתו (אז בעלי 'וואלה!'), ושם הם אמרו שני דברים שהתאימו לי מאוד. הראשון – שהם חברים של הזוג נתניהו והם מרחמים על שרה על מה שהיא עוברת בתקשורת והיו שמחים לעזור בלפרסם ידיעות, והשני – שהם רוצים להפוך את 'וואלה!' ליותר ימני; הם קנו אתר שמאלני ורוצים להפוך אותו לימני. במסגרת הזאת הסיכום שלי עם ישועה, שכשאנחנו מוציאים ידיעות על שרה לשלוח לו ספציפית".

על ניר חפץ, יועץ התקשורת של נתניהו, אמר ברץ: "הוא טיפוס חלקלק… אני אתן דוגמה: כשנכנסתי לתפקיד הגיעו אליי שמועות שהוא דיבר עליי. היה איזה אירוע פוליטי עם ישראל כץ, והוא הפיץ שמועה שאני מתנגד לכץ, וזה לא היה נכון. זה ברמה האישית. יש בו משהו חנפני מלוקק ואני לא אוהב את זה… ניר הוא עסקן ואני לא טיפוס של עסקנים".

על בנו של ראש הממשלה אמר ברץ: "יאיר – היו לנו לא מעט שיחות. הוא מאוד אנרגטי, ואני הרבה פעמים הייתי צריך לשים לו סטופ לרעיונות איך לעבוד מול התקשורת". לדברי ברץ, אשת ראש הממשלה אמרה לו: "'שופכים את הדם של הבן שלי ואתה לא עושה כלום'… היתה שיחה קשה שאחרי הרגשתי שזה לא תפקיד בשבילי. ההקשר היה על החשיפות של דרוקר על יאיר שטס עם פאקר".

שאול ואיריס אלוביץ' מסרו בתגובה שלא ינהלו את השימוע בתקשורת.

ברץ מסר שהתבקש שלא להתייחס לעדותו. עוד אמר כי ציטוט חלקי יוצר תמונה מטעה ומסולפת.

12:15 עריכה

בפרקליטות בוחנים את קשרי חברת ההיי טק "המימד החמישי" עם משטרת ישראל – כך פרסם אמוץ שפירא בתאגיד השידור כאן. לפי דוח מבקר המדינה, החברה – שבה בני גנץ שימש כיושב ראש – מסרה מידע לא נכון למשטרה.

12:25 עריכה

מחר ב-14:30 תתקיים "ישיבת סיעה" מורחבת שבה ייקחו חלק כל 55 חברי הבלוק – כך סוכם בישיבה של ראשי הבלוק היום. את הישיבה שנערכה בצוהריים עזב שר הביטחון בנט לטובת דיונים בקריה.

13:01 עריכה

בישיבתה דנה הממשלה בהקמה של מוזיאון לתקשורת הציבורית.

אופיר אקוניס וזאב אלקין, שעומדים מאחורי היוזמה, הבהירו שמדובר בתקשורת ציבורית בלבד.

13:12 עריכה

"אני רוצה שהומו יהיה קצת הומו. זה יפה, זה מאוד נחמד, זה קצת אנושי. תהיה קצת הומו, לא יקרה לך כלום. אני רוצה לדעת שיש לי שר משפטים הומו. במדינת ישראל יש שר משפטים הומו – וצריך להתגאות בזה. שיתלבש בוורוד ויגיע עם חוטיני לכנסת" – כך אמר היום השדרן והקומיקאי שי גולדשטיין בתחנת הרדיו 103 אף-אם בהתייחס לשר אמיר אוחנה.

"הוא כל כך לא הומו שזה כואב לי", אמר גולדשטיין. "תבוא עם פּוֹפֶּרס (סמים הנחשבים פופולריים בקרב הומואים) לכנסת".

13:19 עריכה

אחרי הישיבה של 55 חברי בלוק הימין, שתיערך מחר, יקיימו ש"ס ויהדות התורה ישיבות משלהן.

בתום הישיבה של ראשי הבלוק היום נשאל יושב ראש אגודת ישראל יעקב ליצמן על מה יהיה מוכן לוותר (בניסיון לפתור את המשבר הפוליטי), והוא השיב ש"על ארוחת בוקר". יושב ראש דגל התורה משה גפני אמר שהוא מוכן לוותר גם על ארוחת צוהריים.

בתוך כך ביהדות התורה הוחלט שלא לקחת חלק ב"כינוס החירום" שייערך הערב בתל אביב.

13:33 עריכה

כנס בכירי הפרקליטות לדורותיה, שאמור היה להיערך השבוע, נדחה – כך הוחלט היום בפרקליטות. הסיבה הרשמית לדחייה היא אילוצי לוח זמנים. כך פרסם דניאל דולב ב"וואלה! ניוז".

בפרקליטות עוסקים בימים אלה בסיכום השימוע שנערך לראש הממשלה נתניהו לקראת קבלת החלטות לגבי כתבי האישום נגדו. הכנס – שאמור היה להיערך ביום חמישי וטרם נקבע מועד חדש לקיומו – הוזכר בדואר האלקטרוני ששלח פרקליט המדינה שי ניצן, ובו ביקש מבכירים לשעבר בפרקליטות לצאת להגנת גוף זה.

13:37 עריכה

כל ראשי מפלגות בלוק הימין לא יגיעו ל"כינוס החירום" שייערך הערב באקספו תל אביב במחאה על האפשרות שתקום ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת.

14:26 עריכה

בעקבות איומים על חייו תובע יושב ראש הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, להצמיד לו אבטחה.

14:47 עריכה

בכפר המכבייה החלה פגישת המשא ומתן בין צוותי כחול לבן וישראל ביתנו. בשעה 16:00 תתקיים פגישה בין נציגי כחול לבן לנציגי העבודה-גשר.

14:51 עריכה

ספי עובדיה מחדשות 13 מדווח שישיבת הסיעה המשותפת – שהיום הוחלט על קיומה ובה ישתתפו 55 חברי בלוק הימין – נקבעה כפשרה, אחרי שבמפלגות החרדיות סירובו לקחת חלק ב"כינוס החירום" שייערך הערב, משום שהוא מעורב ועשוי לכלול שירת נשים.

14:52 עריכה

האקטיביסט עורך הדין ברק כהן נידון לשישה חודשי מאסר על תנאי והוטל עליו לשלם קנס של 20 אלף שקלים בשל חלקו במחאת "באים לבנקאים". במסגרת הסדר טיעון, שאותו אישר שופט בית משפט השלום בתל אביב שמואל מלמד, הורשע כהן בפגיעה בפרטיותה של מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק עמינח. כהן נדרש לשמור מרחק של מאתיים מטר מרוסק עמינח ומבני משפחתה בחצי השנה הקרובה.

יחד עם כהן הורשע גם איליה מרשק, שעליו נגזרו חמישה חודשי מאסר על תנאי וקנס של אלפיים שקלים. כמו כן הורשע במשפט משה מנקין.

15:22 עריכה

רביב דרוקר מצטט היום קטעים מתוך תמלילי שיחות בין ניר חפץ, לשעבר דוברו של רוה"מ ושלמה פילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת. בשיחות אלה השניים נראים כמי שדנים באיוש משרות של עיתונאים "מטעם" בגופי השידור הציבוריים. בין היתר עולה שם ניסיון להזיז מתפקידו בגל"צ את העיתונאי אבנר הופשטיין, שהוא גם ראש דסק התחקירים כאן ב"זמן ישראל".

15:56 עריכה

בלוק ה-55 ייפגש מחר בכנסת ובליכוד הבהירו בשעה האחרונה, כי הידיעה על אי השתתפות החרדים בכנס שיתקיים היום בכפר המכבייה בגלל שירת נשים אינה נכונה, שכן לא מתוכננת שם שירת נשים. ראשי הסיעות ביקשו לקיים מחר ישיבה משותפת בכנסת וכך סוכם, לפי ההודעה.

16:05 עריכה

הנשיא ראובן ריבלין ביקר היום באוגדת עזה. ריבלין חזר על קריאתו לליכוד וכחול-לבן לנסות לסכם על ממשלת אחדות: "אני קורא לליכוד וכחול-לבן להתעשת ולהבין שהעם לא רוצה בחירות".

בתוך כך, גם הרשימה המשותפת פנתה לריבלין וליועמ"ש אביחי מנדלבליט בדרישה שישמיעו את קולם נגד ההסתה כלפי הח"כים הערבים:

"בימים האחרונים חצה בנימין נתניהו כל גבול בהסתה המסוכנת והפראית נגד חברי הרשימה המשותפת. נתניהו, שעשה ויעשה הכל כדי לשמור על כסאו, ממשיך להסית נגד הציבור הערבי בכללותו, מפיץ שקרים וטוען שחברי הכנסת שלנו תומכי טרור. הציבור הערבי ונציגיו הם לגיטימיים כמו כל ציבור אחר. כל מי שמאמין בערכים דמוקרטים מוכרח להתנגד לציד המכשפות של החשוד מבלפור נגדנו. אנו פונים לנשיא המדינה ריבלין , וכן ליועמש מנדלבליט כדי להשמיע את קולו ולנקוט עמדה מול ההסתה, שהובילה לקבלת עשרות איומים ברצח כלפי חברינו. נמשיך לפעול ללא מורא למען שלום, צדק ושוויון".

16:15 עריכה

פגישת צוותי המו"מ של כחול-לבן וישראל ביתנו הסתיימה תוך השגת התקדמות משמעותית בניסוח קווי היסוד ובפרט בנושאים הנוגעים לענייני דת ומדינה. צוותי המו"מ של שתי המפלגות ייפגשו שוב הערב ומחר.

17:11 עריכה

הנהגת כחול-לבן תתכנס הערב כדי לדון על ההסכמות שהושגו עם ישראל ביתנו והעבודה גשר. גנץ יעדכן על פגישתו עם הנשיא אתמול והאופציות שעומדות על הפרק. מוקדם יותר היום נפגשו צוותי כחול-לבן וישראל ביתנו. המנדט של גנץ להרכבת ממשלה מסתיים ברביעי בחצות.

במקביל, בהמשך היום פגישה בין ליברמן לנתניהו, לבדוק אם יש סיכוי לממשלת אחדות.

17:27 עריכה

"כל מה שקורה כאן מכתיב ליברמן עם שמונה מנדטים" אומר הערב שר התקשורת דודי אמסלם בגלי צה"ל. לדבריו, ממשלת מיעוט היא דבר לא לגיטימי, והדגיש, היא לא-לא חוקית, אלא שאין לה לגיטימציה בעם.

"אתה מנהל מדינה ואמור להישען על 13 חברי של המפלגות הערביות … חלקם מהללים שהידים, חלקם קוראים לחיילי צה"ל פושעי מלחמה, חלקם תומכים בחיזבאללה … רוב הציבור לא היה מוכן לתסריט מהסוג הזה. בסופו של דבר זה זלזול בכל מערכות הבטחון ובחיילי צה"ל. שאלו את אחמד טיבי מה יקרה אם בעזה יתחילו לירות והוא אמר 'נפיל את הממשלה'. אתה לא בונה ממשלה עם טריקים, ממשלה זה דבר רציני". אמסלם הוסיף, כי הליכוד מעולם לא ניהל משא ומתן עם חברי המשותפת ולכל היותר שיתף איתם פעולה בהצבעה אזרחית כזו או אחרת.

17:44 עריכה

כינוס החירום של הליכוד בגני התערוכה תיכף מתחיל, ובמידה שיהיו בחירות, נתניהו ככל הנראה פועל לביטול הפריימריז לראשות הרשימה ולהרכבה. ראש הממשלה רוצה להקפיא את הרשימה כדי שהליכוד יגיע מלוכד לבחירות שלישיות. בתחילת החודש שעבר עלתה האפשרות של פריימריז לראשות הליכוד, וגדעון סער אמר שהוא מוכן, אך אלה ירדו מהפרק כבר אז.

17:53 עריכה

ראש הממשלה היוצא נתניהו פגש היום בלשכתו בירושלים את משפחות החיילים הנעדרים מצוק איתן, גולדין ושאול. נתניהו עדכן את המשפחות במאמצים להשבת גופות החיילים והמשפחות העלו בפניו דרכי פעולה נוספות שלדעתם אפשר לנקוט בהן.

בפגישה השתתפו גם שר האוצר וחבר ועדת השרים לענייני שו"ן משה כחלון, ראש המל"ל מאיר בן-שבת, המזכיר הצבאי לרה"מ תא"ל אבי בלוט ומתאם השבויים והנעדרים ירון בלום.

18:04 עריכה

הסיכוי לממשלת מיעוט נראה קלוש כרגע. ח"כ יוסף ג'בארין אמר בכאן ב' כי אין מגעים בין המשותפת לכחול-לבן ובמקביל, עאידה תומא סולימן אמרה לגלי צה"ל ש"גנץ וכחול-לבן צריכים להחליט אם הם רוצים להרחיק את נתניהו מכס ראשות הממשלה – בינתיים אין הסכמות, הם יודעים לאן לפנות".

18:42 עריכה

ברביעי בחצות יסתיים המנדט של גנץ להרכיב ממשלה. לאחר שמוקדם יותר היום הפציר בליכוד ובכחול-לבן לסכם על ממשלת אחדות, הנשיא ראובן ריבלין פירסם הערב את לו"ז הפגישות שלו לימים הקרובים. ייתכנו שינויים, אבל טנטטיבית, נקבעו המפגשים הבאים:

שלישי אחה"צ: שר החינוך רפי פרץ (ימינה), לאחר מכן ח"כ ניצן הורביץ (מחנ"ד) ובהמשך אותו ערב גם צוות המו"מ של הליכוד בהשתתפות נתניהו.

רביעי: שר הפנים אריה דרעי (ש"ס), יעקב ליצמן ומשה גפני (יהדות התורה), ובהמשך אותו יום שר הבטחון נפתלי בנט (הימין החדש) וחברי הרשימה המשותפת.

18:56 עריכה

בהמשך לפגישת ראש הממשלה עם משפחות הנעדרים מ"צוק איתן", גולדין ושאול, משפחת מנגיסטו הודיעה שראש הממשלה ביטל פגישה שאמורה היתה להתקיים גם איתם, מבלי להציע מועד חדש. אברה מנגיסטו חצה את הגדר לתוך עזה בספטמבר 2014, ומאז נעדר וייתכן שמוחזק כשבוי על ידי החמאס.

18:58 עריכה

פגישת נתניהו וליברמן הסתיימה והשניים קבעו להיפגש שוב. הפגישה נערכה בקריה ועסקה בניסיון להקים ממשלת אחדות. "היתה שיחה עניינית וטובה", נמסר בהודעה משותפת של הליכוד וישראל ביתנו.

19:36 עריכה

כמה מאות הגיעו הערב ל"כנס החירום" של הליכוד במתחם אקספו שבגני התערוכה. הכנס מתקיים כדי להיערך לאפשרות שהכחול-לבן תקים ממשלה בתמיכת הרשימה (הערבית) המשותפת, שלפי נתניהו והליכוד, מהווה סכנה לישראל. עם זאת, אנשים ששוחחו עם כתבנו ג'ייקוב מגיד, אומרים שהם מוטרדים יותר מההתנהלות של פרקליטות המדינה בתיקי נתניהו, שאמורים להגיע להכרעה בקרוב. נתניהו צפוי להגיע וישא נאום.

כנס חירום של הליכוד בגני התערוכה, הערב. "העם דורש צדק משפטי" (צילום: ג'ייקוב מגיד)
כנס חירום של הליכוד בגני התערוכה, הערב. "העם דורש צדק משפטי" (צילום: ג'ייקוב מגיד)

"מה שהפרקליטות עושה לנתניהו זה לא ייאמן. הם סימנו חץ סביב ראש הממשלה ברגע שנכנס לתפקיד ולא יעצרו עד שיוציאו אותו משם", אמרה טל שפריר, בת ה-64 מרמת אביב, שנכחה בכנס. היא וכמה מחבריה כתבו את האות B באנגלית על ידיהם. הם הניפו דגלי ישראל והליכוד ונשאו שלטים שקוראים לשלוח לכלא את פרקליט המדינה שי ניצן והמשנה שלו ליאת בן ארי. הם שרו "ביבי מלך ישראל" ו"העם דורש צדק משפטי".

בכירי הליכוד התמקמו על הבמה לקראת הגעתו של נתניהו, וח"כ מיקי זוהר קרא לליברמן "אל תתן יד להקמת ממשלת שמאל".

19:39 עריכה

צוותי המו"מ של כחול-לבן והעבודה-גשר סיימו את פגישתם לפני זמן קצר, ולפי הודעה משותפת השיגו התקדמות נוספת לקראת סיכום על קווי יסוד של ממשלה עתידית, "לרבות בנושאי התיישבות וחקלאות". הצדדים קבעו להיפגש שוב.

20:03 עריכה

נתניהו נואם כרגע בכנס החירום של הליכוד בגני התערוכה, בניסיון לבלום את הקמתה של ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. במקביל, מתקיימת לא רחוק משם ישיבת בכירי הקוקפיט של כחול-לבן ברמת החייל. הזמן שלהם להקמת ממשלה הולך ואוזל, כשנותרו כ-76 שעות להחזרת המנדט לנשיא.

להערכת עמית סגל מחדשות 12, גבי אשכנזי ומשה יעלון (כחול-לבן) אומרים שאם לא תהיה אחדות, הם יתמכו רק בממשלה עם ישראל ביתנו והעבודה-גשר, ואז צריך רק עוד 4-5 חברי המשותפת. אלא שליברמן לא מוכן להשתתף בממשלה שתושבע בקולות המשותפת.

משכך, דפנה ליאל, העריכה שכחול-לבן תרכז מאמץ בניסיון להקים ממשלת אחדות. שוב, הסיבה היא שליברמן לא יתן יד לאופציה אחרת, ומחר הוא ייפגש עם נתניהו.

20:13 עריכה

נתניהו אמר הערב ב"כנס החירום" של הליכוד, כי "ממשלת מיעוט בתמיכת הח"כים מהמשותפת שתומכים בטרור היא נקודת שבר" וכן שהם רוצים להשמיד את המדינה. נאומו של נתניהו ניסה בעיקר לסמן את הח"כים של חד"ש, תע"ל, רע"ם ובל"ד כסכנה למדינה, וככאלה שאסור לשתף איתם פעולה בהרכבת ממשלה, אפילו שהאפשרות התיאורטית לכך מדברת לכל היותר על תמיכה שלהם מבחוץ.

נתניהו הוסיף שאלה רטורית: "להקים ממשלת מיעוט? מה עבר לכם במוח, יותר מזה בני, אתה וגם גבי קיבלתם תדרוכים ועדכונים שוטפים במהלך השבוע האחרון על המצב הבטחוני, על התפתחות המהלכים, קיבלתם הכל, ידעת וידעתם בדיוק מה מוטל על הכף".

"שאני אומר ערבית אני לא מדבר על ערבים. ערבים יכולים להיות ציוניים ולתמוך במדינת ישראל, אבל הם לא ציוניים ולא תומכים במדינת ישראל. להיות תלויים בהם בכל עת, ובמיוחד בעת הזאת, זאת סכנה עצומה למדינת ישראל וזאת נקודת שבר בתולדות המדינה שלא הייתה כדוגמתה".

"אתם מנהלים משא ומתן עם אותם חברי כנסת שתומכים בארגוני הטרור? זה מעל לפוליטיקה, זה אבסורד, זה בלתי נתפס. זאת סטירת לחי לאזרחי ישראל, לחיילי ישראל, זאת סטירת לחי למי שהצביע לך בני גנץ!".

"אז אני רוצה לשאול את גנץ ולפיד – מה נשתנה? הרי אתם עושים איתם משא ומתן פוליטי עכשיו. אתם עושים איתם גוש עכשיו. אתם עושים איתם ממשלה עכשיו. הולכתם שולל את המצביעים שלכם, זאת גניבת דעת. ואתם מדברים על דמוקרטיה? על טוהר מידות? זה לא נתפס בביטחון, לא נתפס בדמוקרטיה ובלתי אפשרי".

"למה אסור שתקום ממשלה כזאת? תקשיבו למה שאומר חמינאי שליט איראן. שלשום הוא מסביר שהוא לא רוצה להשמיד את כל היהודים אלא רק את מדינת ישראל. אתמול הוא אומר שחיסול המשטר הציוני משמעותו שהפלסטינים יבחרו את הממשלה שלהם ויסלקו אנשים כמו נתניהו. אני אומר לכם שאם תקום ממשלת מיעוט כזאת יחגגו בטהרן, יחגגו ברמאללה, יחגגו בעזה. כמו שהם חוגגים אחרי כל פיגוע, אבל זה יהיה פיגוע לאומי היסטורי במדינת ישראל – ואסור שזה יהיה.".

20:41 עריכה

כנס הליכוד בגני התערוכה זוכה לתגובה רפה יחסית של כחול-לבן, שתוהים מדוע אזרחי ישראל ובעיותיהם לא זכו לכנס חירום שכזה.

20:57 עריכה

נאומו של נתניהו הערב ב"כנס החירום" של הליכוד בגני התערוכה היה למעשה מופע הסתה די בוטה נגד חברי הרשימה הערבית המשותפת. איימן עודה, יו"ר הרשימה, מייחל ליום שאחרי נתניהו. במקביל, אהוד ברק אומר שנתניהו בפאניקה.

21:01 עריכה

תיקי נתניהו עשויים להגיע לקו ההכרעה על הגשת קו אישום בשבוע הבא. הערכות הן שהיועמ"ש נוטה לסעיף של מרמה והפרת אמונים בתיק 2,000 (יחסי תן וקח בין נתניהו למוזס) ומתלבט בין שוחד להפרת אמונים בתיק 4,000 (יחסי תן וקח בין נתניהו לאלוביץ' בוואלה-בזק).

בכאן פורסם הערב שהיועמ"ש ביקש לבצע השלמות בתיק 4,000.

בחדשות 13 דווח הערב, כי מי שהקליט את אחת שיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות הוא ראש הממשלה עצמו.

21:11 עריכה

ליברמן מגיב להתפתחויות שהמגעים להרכבת ממשלה, ואומר כי לו אישית היה עדיף להשתתף בממשלה צרה אך האינטרס הכולל הוא ממשלה רחבה, ונותרו יומיים לראות אם התסריט האופטימי (מבחינתו) יתממש.

21:36 עריכה

עיתונאית חדשות 12 מסתכנת בהערכה שליברמן לא יצטרף לממשלת מיעוט עם כחול-לבן שתתקיים בתמיכת קולות חברי המשותפת. הסיכוי לאחדות הוא קטן, והסיכוי לממשלה צרה של הימין עם ליברמן הוא קטן עוד יותר. במלים אחרות, הולכים לסיבוב שלישי.

21:44 עריכה

ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת אומר הערב כי נתניהו התיר את דמם של חמישית מאוכלוסיית המדינה: "תתחיל להבין, הזמן שלך נגמר, אתר בדרך הביתה".

גם ח"כ תמר זנדברג מהמחנ"ד גינתה את נאום נתניהו ב"כנס החירום" של הליכוד, והגדירה אותו כהתרת דם מסוכנת. ניצן הורביץ, אף הוא מהמחנ"ד, הגדיר את הנאום כ"מופע כהנא חי" ותהה "מישהו עוד חושב ברצינות בתיתכן אחדות עם האיש הזה?"

22:42 עריכה

כחול-לבן הרחיקו לכת בהצעתם לשותפות עם אביגדור ליברמן, בעיקר בנושאי דת ומדינה. לפי דיווח של רביב דרוקר בחדשות 13 הערב, מפלגתו של גנץ הציעה לליברמן את ביטול חוק המרכולים, העברת חוק גיוס, חוק גיור, ברית זוגיות, תחבורה ציבורית בשבת, במה שדרוקר הגדיר כשינוי מהיסוד של הסטטוס קוו.

סגירה