עירום נשי. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

לפני כמה שבועות גילתה אורית כי צילומי עירום שלה הופצו בקבוצות טלגרם ונחשפו בפני אלפי גברים ● התמונות צולמו לפני 9 שנים בעת שהחלימה ממחלה שתקפה את גופה ● "התמונות שהצילו אותי אז הן הסיוט שלי היום", היא אומרת ● אבל בקבוצות הטלגרם בה מופצות התמונות, הדקויות האלה לא משנות ● כך הפכו מאות נשים לכוכבות פורנו בעל כורחן, ללא ידיעתן ובניגוד לרצונן

"לקחו תמונות ישנות שלי, שהן קדושות מבחינתי, והפיצו אותן בקבוצות סקס עם הפרטים האישיים שלי. גנבו את הפרטיות שלי, גנבו לי את הגוף ואת הצניעות. זה מרגיש כמו אונס. התמונות שהצילו אותי אז, הן הסיוט שלי היום".

כשאורית (שם בדוי), חלתה ונאבקה על חייה, צילום גופה היה הדבר שעזר לה להשתקם ולחדש את הביטחון העצמי שלה ואת האהבה לגוף שבגד בה. אבל אותם צילומי עירום שהצילו אותה בתקופת המחלה, נהפכו לסיוט של חייה כשגילתה כי הן דלפו לטלגרם והופצו בקרב גברים בקבוצות סקס.

אורית לא לבד. בחודשים האחרונים התבצעה חקירת משטרה סמויה בעקבות הפצת תמונות וסרטונים של מאות נשים ונערות בקבוצות סקס בטלגרם, ללא ידיעתן ושלא בהסכמתן. בתחילת החודש עצרה המשטרה 12 חשודים לחקירה בפרשה ומעצרם הוארך. התופעה נחשפה לראשונה "במקום הכי חם בגיהנום".

ואולם נראה כי בלא מעט קבוצות טלגרם העסקים נמשכים כרגיל: מעדויות שהגיעו לזמן ישראל עולה כי בימים האחרונים הופצו עוד מאות תמונות וסרטונים של נשים, ככל הנראה על ידי מקורביהם של העצורים.

להתחבר לגוף דרך הצילום

לפני תשע שנים התגלו בגופה של אורית גידולים בבלוטות הלימפה, שאילצו אותה להתמודד עם טיפולים אינטנסיביים, שכללו כדורים כימותרפיים, מדללי דם, טיפולי מוח עצם תקופתיים וטיפול ביולוגי.

"עברתי כריתות של בלוטות הלימפה, ונוצרה בעיה שמח העצם שלי לא מייצר מספיק טסיות. זה משהו שלא יעבור, אבל אני חיה איתו. המערכת החיסונית שלי לא מתפקדת כמו אצל אדם רגיל", מספרת אורית לזמן ישראל.

"דרך הצילום התחברתי מחדש לגוף שלי והצלחתי לראות את היופי ואת הנשיות שבי, למרות שהגוף היה מצולק ושדוף. זו הייתה הדרך שלי לבטא את עצמי. התמונות היו חלק בלתי נפרד ממסע השיקום שלי"

"תקופת הטיפולים הייתה תקופה חשוכה. הגוף שלי נחלש, רזיתי מאוד ובגלל מצבי הנפשי נוספה להכל גם התפרצות של פסוריאזיס, שהקרין על החיצוניות שלי. הייתי במקום מאוד בודד ודחוי. דימוי הגוף שלי היה נמוך, וזה השפיע על כל הדימוי העצמי שלי. הבנתי שאני חייבת לעשות משהו כדי לשקם את עצמי, ושהטיפול בנפש חשוב לא פחות מהטיפול בגוף".

אורית שיתפה בתחושות שלה חבר קרוב שלה באותם הימים, צלם במקצועו, שעוסק בצילום עירום אמנותי. היא ראתה את תיק העבודות שלו והתחברה לצילום שלו. "הוא הראה לי תמונות של מודליות עירום אמנותי, וצילומים קלסיים יפהפים של הגוף הנשי. צילומים עם הרבה כבוד לגוף ובלי שום קונוטציה מינית".

למחרת התלוותה אורית ליום צילומים כדי לראות איך נראה יום צילום כזה מקרוב, וכבר בסופו של אותו היום גמלה בליבה ההחלטה להצטלם.

"דרך הצילום התחברתי מחדש לגוף שלי והצלחתי לראות את היופי ואת הנשיות שבי, למרות שהגוף היה מצולק ושדוף. זו הייתה הדרך שלי לבטא את עצמי. התמונות היו חלק בלתי נפרד ממסע השיקום שלי. בימים הקשים, בעיקר כשאיבדתי ביטחון והרגשתי דחויה, הסתכלתי על התמונות, וזה היה מרפא ממש".

מאז אותו יום צילומים משמעותי עבר כמעט עשור. אורית השתקמה מאז, ומצבה הרפואי יציב זה 3 שנים. לפני כשנתיים הכירה את בן זוגה, ולמרות לכל אזהרות הרופאים שטיפלו בה במשך השנים נכנסה להיריון, וכיום היא אם לתינוק בריא.

ואולם, דווקא כשנדמה היה שהחיים של אורית עולים על מסלולם, השקט בחייה הופר מכיוון בלתי צפוי. באחד הימים גילתה כי תמונות העירום שלה מאותה תקופה חשוכה, הופצו בקבוצות טלגרם ונחשפו בפני אלפי גברים.

הבשורה המרה הגיעה מכיוונו של פרופיל לא מוכר בפייסבוק. "פרסמו תמונות עירום שלך בטלגרם", כתב אלמוני לאורית בהודעה פרטית, ועוד לפני שהספיקה להבין במה מדובר, שלח אליה צילומי מסך של התמונות המדוברות.

בשלב הזה גילתה אורית כי לתמונות שלה שהופצו, גם צורפו פרטיה האישיים וכן לינק לפרופיל הפייסבוק שלה, שכולל תמונת פרופיל עדכנית ואת שמה המלא.

"חשך עלי עולמי. חשתי בלבול וחוסר אונים", מתארת אורית את הרגע בו הבינה שתמונותיה מסתובבות ברשת. "ניסיתי לדלות כמה שיותר פרטים מהאיש שדיבר איתי, אבל הוא רק כתב שזה עלה בקבוצה שנקראת 'טלפונים וסרטונים', ונעלם".

"הכי קשה לי עם החשיפה ועם זה שאין לי מה לעשות עם זה. אני הולכת ברחוב עם הילד שלי ואם גבר מסתכל עלי או קצת משהה את המבט, אני בחרדה שאולי הוא מזהה אותי משם, מהתמונות"

בבת אחת חזרה אורית לתקופה אחרת בחייה, חשוכה. "קשה לי מאוד. זה החזיר אותי לתקופה ההיא ולזיכרונות. אבל הכי קשה לי עם החשיפה ועם זה שאין לי מה לעשות עם זה. הרי גם אם התמונות יימחקו מהקבוצה הזו, הן כבר הופצו בקבוצות אחרות ונמצאות גם באינטרנט, כך שאלפי גברים צפו ועשו מה שעשו, צילמו צילומי מסך והפיצו אותן הלאה". המחשבות האלה לא מניחות לה, גם בחיי היומיום. "אני הולכת ברחוב עם הילד שלי ואם גבר מסתכל עלי או קצת משהה את המבט, אני בחרדה שאולי הוא מזהה אותי משם, מהתמונות".

פרסום פרטיה לצד תמונות העירום חשף את אורית להטרדות מצד אלה שראו את התמונות. "קיבלתי הודעות פרטיות בפייסבוק מגברים שהרשו לעצמם לפנות אלי באופן מזלזל. בהתחלה התעלמתי אחר כך חסמתי ועכשיו אני כמעט לא נכנסת לפייסבוק. היה גם טלפון באמצע הלילה מגבר שהתקשר ממספר חסום".

סמסים שקיבלה אורית במסנג'ר בפייסבוק
סמסים שקיבלה אורית במסנג'ר בפייסבוק

מאז שהחלה הפרשה מנסה אורית להעסיק את עצמה בדברים שעושים לה טוב.
"אני מנסה להתרכז במשפחה, בילד שלי שהוא האושר שלי, ובבן זוג שלי שהוא היחיד שסיפרתי לו. אני מנסה להמשיך בחיים. המזל שלי הוא שיש לי בן זוג תומך. בהתחלה התביישתי, אבל סיפרתי בסוף לו. אבל אחרי ההלם הראשוני הוא אמר לי 'אני אוהב אותך, אני איתך, נעבור את זה יחד'. והוא באמת עזר לי להתאפס".

"הצטלמתי בעירום לפני 9 שנים, ואז לא הייתה המודעות שיש היום. הצטלמתי מתוך מצוקה פיזית ונפשית, ולא כיוונתי לשום דבר מיני. לרגע לא העליתי על דעתי שאהיה במצב כזה, או שמצב כזה יכול בכלל לקרות"

בן הזוג של אורית שינה את ההגדרות של חשבונותיה ברשתות החברתיות, כדי למנוע מהאלגוריתם זיהוי של תמונותיה עם פרטיה האישיים.

"די העלמתי את עצמי מהרשת, אז לפחות ההטרדות נפסקו, וזאת הקלה גדולה. אבל מי שמכיר אותי, עדיין יזהה אותי עם התמונות. אני באה ממשפחה שמרנית, ומפחדת שהם יגלו, או שאבא שלי חלילה יראה את התמונות".

הצטלמת בעירום, לא הבאת בחשבון שזה עלול לקרות?

"הצטלמתי בעירום לפני תשע שנים, ואז לא הייתה המודעות שיש היום. הצטלמתי מתוך מצוקה פיזית ונפשית, ולא כיוונתי לשום דבר מיני. לרגע לא העליתי על דעתי שאהיה במצב כזה, או שמצב כזה, שתמונות שלי יתפרסמו ללא ידיעתי ובניגוד לרצוני, בכלל יכול לקרות".

ברגע שנודע לה כי תמונותיה הופצו פנתה אורית למנהלי טלגרם, דיווחה על הפצת תמונותיה ופרטיה, ביקשה לחזור אליה בדחיפות ודרשה מהם להסיר את התמונות. ואולם עד לרגע זה, שלושה שבועות לאחר הפנייה, היא לא נענתה.

בשבוע שעבר הגישה אורית תלונה בתחנת המשטרה בעיר מגוריה על פגיעה בפרטיות והטרדה מינית.

חשופות ברשת

נפגעות הפרשה של הפצת תמונות עירום בקבוצות טלגרם הן נשים מכל הגילים והמגזרים. עם הקרבנות נמנות נערות ששלחו סרטוני עירום לבני זוג שהפיצו אותם, ונשים שהעלו תמונות בפורומים סגורים, ומשם הן התגלגלו לקבוצות.

נשים שתועדו ללא ידיעתן על ידי פרטנרים, נשים שצולמו במצלמות אבטחה או במצלמות נסתרות בתאי מדידה ובמלתחות, או נשים שתועדו בהקשרים שונים, נדהמו לגלות את עצמן חשופות בקבוצות סקס ברשת – כפי שקרה לאורית.

חלק מהנשים ששוחחנו איתן ושתמונותיהן הופצו ללא ידיעתן, טוענות כי המשטרה לא עושה די בעניינן. לתחושתן, אין מי שיגן עליהן, ולכן הן בחרו לפעול עצמאית כדי להביא להסרת תמונותיהן מהקבוצות.

אחת הנשים האלה היא מורן (שם בדוי), שערכה חקירה עצמאית מעמיקה, כשהתחוור לה שתמונות עירום שלה הופצו ברשת. להפתעתה גילתה כי דווקא גורמים בקבוצת "טלגרס" הם אלה האחראים להפצת התמונות.

"הם לא הסכימו לדבר איתי אלא רק בצ'ט סודי. הכל שם עובד עם בוטים, אותי ספציפית פרסמו בבוט של אחת המפלגות", סיפרה השבוע לזמן ישראל.

"הם איימו עלי, ואמרו שאין טעם שאתלונן במשטרה כי לא עושים להם כלום. בסוף הם הסכימו להוריד את התמונות שלי מחלק מהקבוצות".

כוכבות פורנו בעל כורחן

בשיחה עם הצלם שצילם את אורית (ושביקש להישאר בעילום שם) הוא סיפר שתמונות של נשים נוספות, חלקן מודליסטיות מקצועיות שעמן עבד, הופצו בטלגרם. "מדובר בנשים שסוכם איתן מראש לאן מיועדות התמונות, ושהצילומים שלהן התבצעו בהתאם לכל הזכויות שמגנות עליהן על פי חוק", הוא מבהיר.

"מדובר בנשים נפלאות שאני מכבד ומעריך, שחבורת גברים עלובה, אם אפשר לקרוא להם גברים בכלל, הפכו אותן לכוכבות פורנו בעל כורחן, ללא ידיעתן ובניגוד לרצונן. כגבר אני מתבייש".

איך הם הגיעו לתמונות שלך?

"עדיין לא ברור לי לגמרי איך זה קרה. הבנתי שייתכן שפרצו לחשבון שלי בענן, או שנכנסו לקבוצת צלמים שאני שותף בה ולקחו משם את התמונות. זה בבדיקה".

עוד 1,260 מילים
סגירה