הייתי בהלם, הפכתי לחלק משוק הבשר

נפגעי הטלגרם לפני כמה חודשים שמע אלכס שקבוצות פולשניות של תיעוד-מיני בטלגרם כוללות גם תיעוד של גברים, והקיש מתוך סקרנות את שמו בחיפוש אקראי באפליקציה ● "גללתי, גללתי, גללתי – והנה אני שם" ● "לראשונה הבנתי מה נשים שהוטרדו או הותקפו מרגישות"

עירום גברי. אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
istockphoto
עירום גברי. אילוסטרציה

פרשת דליפת התמונות בטלגרם, שפרצה בעקבות המעצרים לפני שבוע, החזירה את אלכס (שם בדוי) כמה חודשים אחורה, אז גילה שתמונה וסרטון אינטימיים שלו דלפו (או יותר נכון "נסחרו") לקבוצת טלגרם, בצירוף שמו המלא וצילום מסך של עמוד הפייסבוק שלו. "זה החזיר אותי ליום ההוא, כמו בום לפרצוף".

אלכס (25) לא התלונן אז במשטרה, וסיפר רק לקומץ קטן מאוד של אנשים: אביו, שתי אחיותיו וחבר. החוויה מאירת העיניים הזו חלפה עם הזמן והוא המשיך בחייו, אבל העלבון נותר חרוט בגופו, ושרידים של הטראומה יישארו איתו תמיד.

השבוע, מאז פורסמה הפרשה והחקירה בעניין, הוא לא מפסיק לחשוב על רצף האירועים שהביא אותו למצב הזה, ורוצה לתקשר עם אנשים שעברו חוויה דומה.

את התמונה והסרטון שהופצו ברבים צילם אלכס יחד עם בת זוג עמה ניהל מערכת יחסים אינטימית באותה התקופה. כשאני שואל למה בכלל להצטלם ולהסתכן כך, אלכס אומר שעצם השאלה שלי מקפלת בתוכה חלק מהבעיה.

"למה בני זוג מצטלמים בטיול משותף? אוכלים ביחד גלידה? כי זאת מזכרת מחוויה. סוג של סימון נקודה בזמן. אותו הדבר קורה עם צילום בהסכמה של יחסים אינטימיים. היינו זוג צעיר שבילה יחד, והיה לנו רצון להנציח את הרגע.

חשוב לזכור שבקשרים אינטימיים יש אמון. כך שעצם ההסכמה לצילום מבוססת על האמון שהצילום לא יופץ. סמכתי עליה, ולרגע לא חשבתי שאגיע למצב כזה".

ואולם לפני כמה חודשים, כשאלכס שמע שקבוצות פולשניות של תיעוד-מיני בטלגרם כוללות גם תיעוד של גברים, הקיש מתוך סקרנות את שמו בטלגרם. "עשיתי את זה מסקרנות, כמו שמישהו מחפש את השם שלו בגוגל", הוא מספר.

"למה בני זוג מצטלמים בטיול משותף? אוכלים ביחד גלידה? כי זאת מזכרת מחוויה. סוג של סימון נקודה בזמן. אותו הדבר קורה עם צילום בהסכמה של יחסים אינטימיים. היינו זוג צעיר שבילה יחד, והיה לנו רצון להנציח את הרגע"

התוצאה העלתה ששמו מופיע באחת הקבוצות המעורבות (כזו הכוללת גם נשים וגם גברים), ונושאת את השם התמים לכאורה "גברים ונשים בעולמות אחרים".

"גללתי, גללתי, גללתי – והנה אני שם. 'אה, מה אני עושה פה? איך הגעתי לכאן?' הייתי בהלם".

תאר את התחושה.

"כאילו חוללת. לראשונה הבנתי מה נשים שהוטרדו או הותקפו מרגישות. הפכתי לחלק משוק בשר. הייתה פה שבירת אמון קשה, שהפתיעה אותי וכאבה מאוד. זה גרם לי פתאום להבין ש'וואלה, גם נשים נופלות בזה, בהפצה של חומרים כאלה'.

"אחרי הכעס באו רחמים על מי שהפיצה. מי שמפיץ תמונות כאלה הוא מתוסבך, אדם עם בעיה עם מיניות פתוחה. היא הבעייתית, לא אני. זה מה שהבנתי מיד".

כמו בימי הביניים

בדיקה עם האישה עמה היה בקשר אינטימי, העלתה כי ככל הנראה לא היא אחראית למעשה הפלילי, אלא חברה שלה, שאליה שלחה את התמונה והסרטון.

מדוע החברה העלתה את התיעוד הפרטי לקבוצה בטלגרם? מתברר שבקבוצות הללו התפתחה שיטה שמעודדת עבירות פליליות. "יש קבוצות פתוחות והמוניות, אבל כדי להתקבל לקבוצות אקסקלוסיביות יותר, צריך לשלם", מסביר אלכס.

התשלום הוא כמו בימי הביניים – לא באמצעות כסף, אלא בסחורה, כלומר תמונות וסרטונים של מישהו אחר. אתה שולח למנהל הקבוצה את התמורה, ומקבל שם וססמה. השער לארמון הפרטי של תיעודים מציצניים נפתח בפניך.

"השאלה הראשונה של אבא שלי הייתה 'למה הצטלמת?' עם מבט מלא תוכחה. זה הזכיר לי איך פעם אחותי התקשרה להתלונן שמישהו עוקב אחריה ברחוב בערב, והוא שאל אותה, אינסטינקטיבית, 'מה את לובשת'"

"לא מדובר פה במעשה של רוע טהור או נבזיות, אלא יותר בהקרבת קרבן כדי להיכנס לקבוצה אקסקלוסיבית", טוען אלכס.

"בכלל, אני חושב שגם היא קרבן – של חוסר יכולת להתמודד עם משמעות אמיתית של אינטימיות, ושל צורך לסחור בה. החברה שלי לא ידעה שחברה שלה שלחה את התיעוד האינטימי, לפחות כך אני רוצה להאמין, שהיא לא מעורבת".

כאמור, אלכס בחר לשתף מעט מאוד אנשים בחוויה, וגם לא טרח לפנות למנהל הקבוצה בדרישה להסיר את התיעוד הפרטי. "לא חשבתי שיש סיכוי שמנהל הקבוצה, שעשה מאמצים להסתיר את זהותו האמיתית תחת איזה שם משתמש מגוחך, יסכים להסיר את התמונה, וגם לא האמנתי שהמשטרה תוכל לעזור.

"רציתי רק אמפתיה, הכרה בכך שנפגעתי, ושזה בסדר. לא סיפרתי לחברים כי אני יודע איך גברים מגיבים. הם לא היו מבינים את המצוקה שלי. להפך, מן הסתם היו אומרים שאני תותח. 'יצאת גדול, נתת בראש, על מה אתה מתלונן?', זו הגישה".

"אחרי הכעס באו רחמים על מי שהפיצה. מי שמפיץ תמונות כאלה הוא אדם מתוסבך, שיש לו בעיה עם מיניות פתוחה. היא הבעייתית, לא אני. זה מה שהבנתי מיד"

גם ההתוודות בפני אביו הנחילה לאלכס אכזבה קשה. "השאלה הראשונה שלו הייתה 'למה הצטלמת?' היה לו מבט מלא תוכחה של 'מה ציפית שיקרה כשאתה מצטלם?' זה הזכיר לי איך פעם אחותי התקשרה להתלונן שמישהו עוקב אחריה ברחוב בערב, והוא שאל אותה, אינסטינקטיבית, 'מה את לובשת'.

"אז אמרתי לו: 'אבא, אתה לא צילמת כשהיית צעיר? הרי נתקלתי בתמונות שלכם. מה עם קצת אמפתיה למה שאני עובר?'. אז הוא ענה רק 'הזמנים השתנו, היום צריך להיזהר יותר'. ויתרתי. הבנתי שהוא מתנהג כמו גבר טיפוסי".

עם אחיותיו הייתה לאלכס שיחה כנה יותר. "רציתי שהחוויה שלי תעצים אותן. אמרתי להן שאם קורה להן חלילה משהו כזה ואם הן עוברות הטרדה, הן לא אשמות בכלום. לא משנה מה הן לבשו למסיבה או איזה אורך חצאית יש להן.

"אמרתי להן שמותר להן לשלוט ברצונות שלהן, ולהפסיק יחסי מין מתי שבא להן. רציתי לחזק אותן, כי הבנתי טוב יותר מה עוברת אישה שחווה הטרדה או החפצה. וזאת תחושה קשה של אבדן אמון בבני אדם".

אנחנו שומעים הרבה פחות על גברים שהופצו תמונות שלהם.

"התופעה קיימת, והיא לא כל כך קטנה. ברור שיש הרבה יותר נשים שתמונות שלהן מופצות, אבל להערכתי כ-10% מהתמונות המופצות הן של גברים. אבל גברים לא מתלוננים כי פדיחות, ויעשו מזה דאחקה. אז הם שומרים בבטן".

אלכס מחק את הקבוצה בה הופיע התיעוד שלו מחשבון הטלגרם שלו. הוא לא יכול לדעת אם הדברים ממשיכים להסתובב שם וכמה אנשים כבר ראו אותם.

"כמובן שכל פעם שאני מכיר בחורה חולף חשש: האם היא יודעת? האם ראתה? האם הסכימה לצאת איתי בגלל התיעוד?"

מה היית אומר לאישה שהפיצה, אם הייתם נפגשים?

"חשבתי על זה הרבה. אני חושב שהייתי דווקא מגלה אמפתיה כלפיה. הייתי אומר לה שאני מבין שעשתה מעשה מתוך מצוקה. הייתי אומר לה 'חבל שעשית את זה, חבל שפגעת בי. יכולת לבקש רשות'.

"סביר שלא הייתי מסכים, אבל לפחות הייתי מעריך את הכנות שלה. בסוף, היא הקרבן, לא אני. היא הבחורה שלא יודעת להתמודד נכון עם מיניות, לא אני".

עוד 959 מילים
סגירה