לפי כל הסימנים, ליברמן בדרך לקואליציה עם הימין

הפגישה הכי משמעותית לאחרונה התקיימה אתמול בין נתניהו וליברמן ● מייד אחריה, ראש הממשלה נשא נאום שבו תקף את כחול-לבן, את השמאל וכמובן את הערבים ● את ליברמן לא הזכיר במילה ● אפילו סגן השר יצחק כהן, אחד המיליטנטים בש"ס נגד ליברמן, הודה כי קיבל הוראה לנצור אש ● האם האיש שמרר את חיו של נתניהו בחצי שנה האחרונה הוא גם זה שעכשיו יציל אותו? ● פרשנות

אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו בכנסת, 24 באוקטובר 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו בכנסת, 24 באוקטובר 2017

הפגישה הכי משמעותית בתוך כל המבולקה הפוליטית של השבועות האחרונות התקיימה אתמול בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

זו הייתה פגישה בין שניים שיש להם מה למכור אחד לשני. נתניהו יכול למכור לליברמן ממשלת ימין שבה הוא יהיה ממלא מקום ראש הממשלה, שר הביטחון ואולי יקבל שנה רוטציה בתפקיד ראש הממשלה. צריך לזכור כי ממלא המקום יכול לנהל את ענייני המדינה אם ראש הממשלה יוצא לנבצרות, או נאלץ להתפטר.

ליברמן יכול להעניק לנתניהו רוב נאה של 63 חברי כנסת. אחרי רוב ל-40 שנות היכרות עם שני הברנשים האלה, אין לי ספק שכל האופציות הללו עלו על השולחן בקריית הממשלה.

באותה מידה אפשר גם לומר כי הפגישות של יו"ר ישראל ביתנו עם ראשי כחול-לבן ושל צוותי המשא ומתן של שתי המפלגות הללו הן בעצם פגישות עקרות.

הצירוף כחול-לבן-ליברמן-העבודה-המחנה הדמוקרטי-הרשימה-המשותפת הוא לא טבעי ולא מעשי. זו פיקציה. נתניהו ואנשי הליכוד יודעים זאת היטב, אבל למה לא להרים קמפיין ציבורי גדול ולנצל את הפריים-טיים נגד כחול-לבן והערבים? ראינו את תבנית הפעולה הזו בפרשת המצלמות בקלפיות במגזר הערבי, שכבר נשכחה.

גם ליברמן יודע שאין לו הרבה אופציות, חוץ מהימין. אמש כבר שררה חצי אידיליה בין הצדדים. נתניהו לא אמר מילה בגנותו של ליברמן, שאמור היה לתת יד לממשלת המיעוט שראש הממשלה הגדיר כאסון לאומי. ליברמן הורה גם לאנשיו לשתוק. מאד יכול להיות כי בימים הקרובים נתחיל לשמוע את ח"כ אלי אבידר, המדברר הנוכחי של ליברמן בתקשורת, מתחיל לדבר בשבחו של נתניהו אחרי שקילל אותו על תקן יומי במצוות הבוס.

נתניהו לא אמר מילה בגנותו של ליברמן, שאמור היה לתת יד לממשלת המיעוט שראש הממשלה הגדיר כאסון לאומי. מאד יכול להיות שבימים הקרובים נתחיל לשמוע את ח"כ אלי אבידר מתחיל לדבר בשבחו של נתניהו

אפילו סגן השר יצחק כהן, אחד המיליטנטים בש"ס נגד ליברמן, הודה כי קיבל הוראה לנצור אש. אם תוקם ממשלת ימין, יהיה מעניין לראות איך שני הצדדים, ליברמן והחרדים, מקפלים את הדגלים  ומכריזים, כל אחד בתורו, על ניצחונם הגדול.

בכחול-לבן החליטו לא להתראיין. הקוקפיט מקיים דיונים עמוקים באפשרויות שלא קיימות. אין מה לעשות. עם 44 חברי כנסת אי אפשר להקים קואליציה. אי אפשר לומר שרעיון ממשלת המיעוט לא מרחף פה ושם, אבל ההתנגדות לרעיון הזה מגיעה גם מגורמים בכחול-לבן וגם בשמאל, כמו ח"כ איציק שמולי מהעבודה.

מחרתיים צריך בני גנץ להודיע לנשיא אם הצליח להקים ממשלה. הסיכוי קלוש. אנחנו נכנסים קרוב לוודאי לתחום 21 הימים האחרונים שבהם הקלפים מתערבבים מחדש. נתניהו מושך לשם כי הפעם היתרון יהיה שלו. המושכות כבר לא בידי גנץ, והסיעות הערביות יהיו לגמרי מחוץ למשחק.

מי שיכול היה לשנות את התמונה קפא גם הוא. היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט לא יגיש ככל הנראה את ההמלצות שלו בשלושת הימים הקרובים. אם הוא יחליט להגיש כתב אישום חמור בהמשך הדרך, תעלה שאלה תקדימית דרמטית.

לפי חוק יסוד: הממשלה חבר כנסת שישיג 61 ממליצים יקבל מהנשיא את ההרשאה להקים ממשלה. האם הנשיא יטיל את התפקיד על חבר כנסת שיש נגדו כתב אישום? הנה עוד סוגיה מעניינת שתעלה לדיון בפעם הראשונה בתולדות המדינה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
"אבל ההתנגדות לרעיון הזה מגיעה גם מגורמים בכחול-לבן וגם בשמאל, כמו ח"כ איציק שמולי מהעבודה." אני מנחש מי הם הגורמים (לא שזה משנה הרבה). וגם שמולי, כמה מתאים. הסוס הטרויאני של המחאה החבר... המשך קריאה

"אבל ההתנגדות לרעיון הזה מגיעה גם מגורמים בכחול-לבן וגם בשמאל, כמו ח"כ איציק שמולי מהעבודה."
אני מנחש מי הם הגורמים (לא שזה משנה הרבה). וגם שמולי, כמה מתאים. הסוס הטרויאני של המחאה החברתית, מתחבר לסוסים הטרויאנים במיזם שנקרא "כחול לבן".
וכך הסמולופוביה והגזענות של המרכז הקיצוני משמידים את המדינה.

עוד 463 מילים ו-1 תגובות
סגירה