מאט ליברמן, בנו של הסנאטור לשעבר ג'ו ליברמן, ליד ביתו בג'ורג'יה

ג'ו ליברמן עשה היסטוריה בארה"ב וזכה לאהדה רבה בישראל, כאשר היה היהודי הראשון שהתמודד למשרת סגן הנשיא בשנת 2000 ● כעת הבן הדי-אנונימי שלו, מאט ליברמן, מתחרה על מושב בסנאט ● כדי להתגבר על התדמית הימנית שדבקה במשפחה, הוא ייאלץ להפגין דעות הרבה יותר שמאליות ● ראיון

אביו של מאט ליברמן דאג לו. מאט, שהצטרף לאחרונה למירוץ למושב של מדינת ג'ורג'יה בסנאט, הוא בנו של המועמד לשעבר לתפקיד סגן הנשיא מטעם המפלגה הדמוקרטית ב-2000, ג'ו ליברמן, יהודי אורתודוקסי.

ליברמן הבן נחשף לפוליטיקה ועבד כיועץ בלתי רשמי בחלק מהקמפיינים של אביו, הן ברמת המדינה ובהן בקמפיינים הלאומיים. אבל בשיחות פרטיות, אביו תהה האם הוא יודע מה זה דורש להיות המרכז של קמפיין, בתור מועמד.

"אני חושב שהוא רצה לוודא שאני מבין עד כמה זה קשה להחליט להתמודד על תפקיד בימינו", אומר ליברמן. "הוא מכיר את זה ממקור ראשון, ולמרות שאני בן 52, אני עדיין הבן שלו. לדעתי, הוא רק רצה להיות בטוח שהעיניים שלי פקוחות".

בחודש שעבר, מאט ליברמן הודיע על הריצה שלנו בבחירות המיוחדות להחלפת הסנאטור הרפובליקאי ג'וני איזקסון בג'ורג'יה, הפורש מהתפקיד בעקבות בעיות בריאותיות. ליברמן הוא הדמוקרט הראשון – והיחיד לעת עתה – שנכנס למירוץ.

קמפיין בכל רחבי המדינה לתפקיד ציבורי בארצות הברית הוא אתגר מבהיל בכל מקרה – מהנסיעות לאורך ורוחב המדינה כדי לפגוש בוחרים ולהשיג תמיכה, ועד עמידה במשימה המפרכת של שעות על גבי שעות בבקשה לתרומות.

אבל באקלים הפוליטי שופע ההשמצות של ימינו, על המתמודדים להתמודד עם אתגר נוסף: מתקפות, לא רק ממפלגה יריבה, אלא מגורמים מהמפלגה שלך.

"ברגע שאבא היה בטוח שאני מבין והפנמתי וקיבלתי את האתגר באופן מלא, הוא תמך מאוד", אומר לי ליברמן. ולמרות זאת, הוא מתמודד במדינה שבה אחת מהכוכבות הפוליטיות הפרוגרסיבית בארצות הברית הסיטה את הרוחות שמאלה.

ההפסד הצמוד של סטייסי אברמס הדמוקרטית בבחירות לתפקיד המושל ב-2018, מראה עד כמה קרובה ג'ורג'יה להפוך לדמוקרטית. אברמס קיבלה אז יותר קולות ממה שקיבלו בה דונלד טראמפ ב-2016 ומיט רומני ב-2012.

בזמן הבחירות האלה, יריבה בריאן קמפ היה מזכיר המדינה של ג'ורג'יה. מתוך תפקיד זה, הוא פעל לכאורה לדיכוי הצבעות שאולי היטו את הבחירות לטובתו, לרבות מחיקת 53 אלף בוחרים מהרשימות – 70% מהם שחורים.

בהמשך, אברמס אמרה כי היא לא מתכננת להתמודד על המושב של ג'ורג'יה בסנאט, מה שפתח לליברמן ולדמוקרטים אחרים את הדרך.

"אני יודע שיש אנשים שאהבו את אבא שלי, ואני מקווה שהם אולי יקשיבו לי קצת יותר בגלל זה. ואני יודע שיש אנשים שממש לא חיבבו את אבי. אני רק רוצה להזכיר להם שבאופן טכני, אנחנו שני אנשים שונים".

מאז שהודיע על הקמפיין, ליברמן תייג את עצמו בתור ליברל שלא מתבייש בכך – כאשר תמך בהרחבת זכויות הצבעה, זכות האישה על גופה והחמרה בבקרת נשק.

אך המסר שלו חשף אתגר ייחודי: האם בנו של פוליטיקאי מתון שידוע בנציותו – אשר נתפס במפלגה הדמוקרטית כיותר ימני מחלק מהרפובליקנים – יכול לשכנע את תומכי המפלגה הדמוקרטית שהוא מספיק פרוגרסיבי?

ג'ו ליברמן (צילום: (AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
ג'ו ליברמן (צילום: (AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

"השם שלי הוא השם שלי"

ליברמן מקווה שהוא יצליח ליהנות משני העולמות. הוא רוצה להשתמש בשם המשפחה שלו לטובתו, במקביל לביסוס זהות פוליטית עצמאית.

"בראש ובראשונה, השם שלי הוא השם שלי", הוא אומר. "הוא לא הולך לשום מקום. אני גאה להציג אותו. אני לא יכול להגיד בוודאות למה זה גורם בסופו של דבר. אני יודע שיש אנשים שאהבו את אבא שלי, ואני מקווה שהם אולי יקשיבו לי קצת יותר בגלל זה. ואני יודע שיש אנשים שממש לא חיבבו את אבי. למרות זאת, לדעתי אנשים הם הוגנים, ולדעתי הם יקשיבו לי באופן הוגן. אני רק רוצה להזכיר להם שבאופן טכני, אנחנו שני אנשים שונים. אני רץ בתור מאט ליברמן".

בתור התחלה, המשמעות היא שהוא רץ בתור דמוקרט נאמן.

ליברמן האב, לעומת זאת, היה חברה המפלגה הדמוקרטית רוב חייו, אך עזב  אותה אחרי ההפסד בפריימריז לתפקיד הסנאטור בקונטיקט ב-2006. הוא זכה לאחר מכן בבחירות הכלליות כעצמאי, ושימש כסנאטור עד לסוף כהונתו בסנאט.

רבות מהעמדות של האב היו רחוקות מהנורמה הדמוקרטית: הוא תמך בחברו ג'ון מקיין מול ברק אובמה ב-2008, התנגד ליוזמות של אובמה לשיפור מערכת הבריאות, ועמד בראש קבוצת בעלי עניין שהתנגדה לעסקת הגרעין עם איראן.

ג'ו ליברמן גם הציג את שרת החינוך מעוררת המחלוקת של טראמפ, בטסי דה-ווס במהלך שימוע האישור שלה. והוא גם ספג ביקורת באותה תקופה, לאחר שלא חשף כי חברת עורכי הדין שלו ייצגה את הנשיא עוד משנת 2001. יתרה מכך, טראמפ ראיין אותו לתפקיד ראש ה-FBI במקומו של ג'יימס קומי ב-2017.

"הבעיה המרכזית בעזה היא הנהגת חמאס, שמוציאה כסף על יוזמת הטרור. ישראל ומצרים ניסו לשלוט בכך בצדק, משום שזו לא אמורה להיות המטרה של הכסף הזה. שום דבר ממה שקורה לא מהווה סיבה ללחוץ על ישראל"

ליברמן הצעיר, מצידו, מתעקש כי יש לשפוט אותו על האמונות והעמדות שלו.
"הקמפיין הוא עליי ועל העמדות שלי, ועל איך אני חושב שהממשל יכול להשתנות לטובה", הוא אומר. "הנקודה שלי היא שצריך להסתכל על מה שהמועמדים אומרים נושא אחרי נושא, ולהחליט האם אתם מסכימים או לא".

מאט ליברמן, מורה ואיש עסקים לשעבר, מנסה למצב עצמו שמאלה מהמרכז ולהעמיד את זכויות ההצבעה במרכז הקמפיין שלו. הוא אמר כי יתמוך בחקיקה לאומית שתבטיח רישום בוחרים באותו יום, והפיכת יום הבחירות לחג לאומי.

ועדיין, הוא קרוב יותר למרכז של המפלגה מאשר לענף השמאלי שלה בנוגע לשירותי בריאות, נושא שיעסיק מאוד את הדמוקרטים בבחירות הבאות.

ג'ו ליברמן ודונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Jim Cole))
ג'ו ליברמן ודונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Jim Cole))

על ישראל ואיראן

הנושא שבו ליברמן הצעיר מתקרב לאביו הוא ברור: מדיניות חוץ. מאט ליברמן הוא תומך נלהב של ישראל ושל הברית שלה עם ארצות הברית, והוא מותח ביקורת על הרשות הפלסטינית, וממעיט בערכו של ההסכם עם איראן.

"פתרון שתי המדינות הוא היעד אליו צריך לשאוף", הוא אומר. "היה קשה לקדם אותו, לאחר שהכוונות האמיתיות של שאר הצדדים עמדו בספק גדול". כשהוא נשאל לאילו צדדים הוא מתייחס, הוא אומר: "הפלסטינים, הרשות הפלסטינית".

ליברמן גם ביקר את המועמד בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ברני סנדרס, שהציע כי חלק מהסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל יופנה לשיקום עזה.

"הבעיה המרכזית בעזה היא הנהגת חמאס, שמוציאה כסף על יוזמת הטרור", אומר ליברמן. "ישראל ומצרים ניסו לשלוט בכך בצדק, משום שזו לא אמורה להיות המטרה של הכסף הזה. לדעתי, שום דבר ממה שקורה בעזה לעולם לא יהווה סיבה להפעיל לחץ על ישראל באמצעות אמצעים פיננסיים או אחרים".

ליברמן לא מוכן להגיד האם תמך בנסיגה של טראמפ מהסכם הגרעין. "אני מעדיף לראות את מה שיציגו לי כשאהיה בסנאט, ולהתמקד בהסכם טוב יותר", הוא אומר. "אני גם לא חשוף למידע שהסנאטורים חשופים אליו"

שלא כמו המועמדים הדמוקרטיים לנשיאות, ליברמן לא יתמוך באישור מחדש על הסכם הגרעין. "לדעתי, זה יהיה מצוין אם יהיה לנו הסכם יותר טוב", הוא אומר.

"ההסכם עם איראן כולל עלויות שאולי לא נלקחו בחשבון במלואן בעת החתימה, והוא נתן לאיראן כלים כלכליים להתפרס להתפרס באזור באופן אגרסיבי יותר".

אבל ליברמן לא מוכן להגיד האם תמך בנסיגה של טראמפ מההסכם, או התנגד לה. "אני מעדיף לראות את מה שיציגו לי כשאהיה בסנאט, ולהתמקד בהסכם טוב יותר", הוא אומר. "אני גם לא חשוף למידע שהסנאטורים חשופים אליו" .

התשובה לשאלה האם הטיעון תואם את דעה של הבוחרים בג'ורג'יה – אם מדיניות חוץ בכלל מעניינת אותם – תתגלה בהמשך. בינתיים, נראה שהם מוטרדים בעיקר מנושאים מקומיים ומטראמפ.

ליברמן מקווה שהנסיבות של הרגע – מורת הרוח הגוברת מטראמפ על רקע הליכי ההדחה, והסיכוי לשליחת יותר דמוקרטים לסנאט – יחזקו את מועמדותו.

יש כרגע שני מושבי סנאט פנויים מטעם ג'ורג'יה – האחד שאיזקסון מפנה, והשני מוחזק על ידי דייויד פרדו, המתמודד לבחירה מחדש. ארבעה דמוקרטים רצים מולו, כך שג'ורג'יה מציעה הזדמנות ייחודית לדמוקרטים להגדיל את כוחם בוושינגטון. "יש לנו הזדמנות לבחור שני סנאטורים", אומר ליברמן, "ולהפוך את הסנאט ליותר דמוקרטי, מה שיהפוך את מרחב התמרון להרבה יותר אפשרי".

עוד 1,114 מילים
סגירה