אסדת הגז לוויתן, הממוקמת ליד קיסריה (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL

אסדת הגז לוויתן, הממוקמת כ-10 קילומטר מול חוף דור, החלה את תקופת ההרצה שבה ייפלטו ממנה כ-50 טונות של חומרים מזהמים בתחילת דצמבר ● מדובר בפליטת מזהמים המותרת על פני שנתיים לפי ההיתר הרגיל ● "שומרי הבית": ההיתר מהמשרד להגנת הסביבה להתחלת תקופת ההרצה הוא מחטף

תקופת ההרצה של אסדת הגז לווייתן התחילה היום, לאחר שאתמול בערב התקבל אישור מטעם המשרד להגנת הסביבה.

האסדה ממוקמת כ-10 קילומטר מול חוף דור, ובשבועות הקרובים היא תקיים שני סבבים של 8 שעות, שבהם ייפלטו ממנה כ-50 טונות של חומרים מזהמים, ששקולים לפליטת מזהמים המותרת על פני שנתיים לפי ההיתר הרגיל.

הכמות הזו צוינה על ידי נובל אנרג'י עצמה, ושני סבבי הפליטה אמורים להתקיים בתחילת החודש הבא. מבחינת תושבי האזור, המשמעות היא להיכנס לכוננות ספיגה חריגה מאוד, ואולי לשקול לעזוב את הבית.

השלב הראשון, שהתחיל בשעות האחרונות, החלו בעלי האסדה, דלק ונובל אנרג'י, להזרים אליה גז טבעי מהצנרת של נתג"ז על החוף, כדי לבחון אותה. גם בפרק הזמן הזה צפויה פליטה חריגה של מזהמים.

בשלב השני שיתחיל בדצמבר, תיפתח באר הקידוח של לווייתן, שנמצאת במרחק של כ-130 קילומטר מהחוף, ותזרים את הגז הגולמי לאסדת הזיקוק שמול חוף דור. בתהליך הזיקוק של הגז הטבעי צפויה האסדה לפלוט זיהום אוויר, זיהום של שפכים לים, גז נוזלי מסוג קונדנסנט שחלקו יועבר לבתי זיקוק חיפה, ולבסוף הגז היבש שיימכר לתחנות הכוח בישראל כבר בחודש הבא ובהמשך גם לירדן ולמצרים.

מי שיספוג את הזיהום שיכלול את שני הסבבים החריגים, הם תושבי האזור המשולש שבין קיסריה, עתלית, פורדיס וזיכרון יעקב. עם זאת, לפי המשרד להגנת הסביבה, "היתר הפליטה מציב תנאים ומגבלות מחמירים על הפליטות לאוויר במטרה להביא לצמצום ומניעה של זיהום האוויר לשם הגנה על חיי אדם".

המשרד אמור לבצע פיקוח וניטור במהלך החודשיים של ההרצה, כולל שתי תחנות ניטור אוויר במעיין צבי ובקיסריה.

תחנת הכוח בחדרה. בתוך חמש שנים יעברו כל תחנות הכוח בישראל לעבוד על גז (צילום: Mila Aviv/Flash90)
תחנת הכוח בחדרה. בתוך חמש שנים יעברו כל תחנות הכוח בישראל לעבוד על גז (צילום: Mila Aviv/Flash90)

סגירת כל תחנות הכוח הפחמיות

בתוך כך, קיבל שר האנרגיה, יובל שטייניץ, החלטה שנויה במחלוקת, לפיה בחמש השנים הקרובות ייסגרו כל תחנות הכוח הפחמיות והן יעברו להפיק חשמל מגז.

הכוונה לתחנות בחדרה ובאשקלון, שמשך הזמן להסבתן לגז יתקצר משמעותית, במה שהוגדר על ידי שטייניץ כ"סוף עידן הפחם" ו"גמילת ישראל מדלקים מזהמים".

ההחלטה הדרמטית זכתה לביקורת, מאחר שהעברת משק האנרגיה מפחם לגז לא מפסיקה את הזיהום, אלא מפחיתה אותו לכל היותר. זאת, לעומת אנרגיות מתחדשות, בהן ישראל מפגרת כיום, עם ייצור חשמל של 5% בסך הכל.

מתוך המצגת של משרד האנרגיה
מתוך המצגת של משרד האנרגיה

במקביל, סימן שטייניץ גם יעד חדש של 30% להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות ונקיות מזיהום בתוך עשר שנים מהיום, לעומת היעד הקודם של 17%. אלא שהיעדים האלה רק כתובים על הקרח, וישראל רחוקה מהן מאוד.

ההחלטה להעביר את כל משק האנרגיה לגז טבעי, מבלי להשאיר אפילו תחנה פחמית אחת ליתר בטחון, תגביר את התלות של ישראל במונופול הגז הטבעי, שהשחקניות הדומיננטיות בו הן דלק ונובל, בעלות השליטה במאגרי תמר ולווייתן.

בארגון שומרי הבית תוקפים בחריפות את שטייניץ, וטוענים כי הוא הפך ללוביסט של חברות הגז. "להגיד שהיעד לאנרגיות מתחדשות עלה זה קל מאוד, כשכרגע הוא משקיע את כל המשאבים בהסבה לגז טבעי מזהם. שטייניץ רוצה לייצר לקוחות ללווייתן", נמסר מהארגון.

ההחלטה של שטייניץ להעביר את כל משק האנרגיה לגז טבעי, מבלי להשאיר אפילו תחנה פחמית אחת, תגביר את התלות של ישראל במונופול הגז הטבעי, שהשחקניות הדומיננטיות בו הן דלק ונובל

שומרי הבית טוענים כי ההיתר של המשרד להגנת הסביבה להתחיל את תקופת ההרצה הוא מחטף, מאחר שהם כבר עתרו נגד ההיתר לבית המשפט. לבקשת המשרד להגנת הסביבה, הסכימו שומרי הבית לדחות את הדיון ל-27 החודש, אך לא שיערו שהמשרד ייתן כבר עכשיו את ההיתר לתחילת ההרצה.

בנוסף, טוענים שומרי הבית כי חלק מדגימות החומרים שהועברו מהאסדה למשרד היו במכלים לא אטומים, כך שהגז המזהם נפלט מהם במהלך הדרך.

במקביל להרצה של אסדת לווייתן, ממשיכים דלק ונובל אנרג'י במאמציהם להשלים את רכישת צינור הגז למצרים, וזוכים לרוח גבית של הממשלה.

לפני שבועיים, נסעו בכירי משרד האנרגיה יחד עם בכירי דלק ונובל לפגישה עם שר הנפט המצרי בקהיר. באופן רשמי, הפגישה נערכה במסגרת כנס שבו השתתפו גם נציגים של משרדי האנרגיה בירדן וקפריסין, ובפועל היא סייעה לדלק ונובל לזרז את תהליך סגירת העסקה, שעדיין טעונה אישור סופי של המצרים.

מהלך נוסף שסלל את הדרך לעסקה זו, הוא הסכמת חברת החשמל הישראלית לוותר על חוב של המצרים כלפיה, במהלך שעדיין יצטרך לעבור שימוע אצל רשות החשמל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מזעזע. המדינה פועלת בשירות הטייקונים ונגד הציבור, כאילו הציבור הוא אוייב המדינה המר ביותר. הודיעו לנו ביום שני בשמונה בערב שהתקבלו כל האישורים והתחילו הרגע לפלוט רעלנים בכמויות סיטונאיו... המשך קריאה

מזעזע. המדינה פועלת בשירות הטייקונים ונגד הציבור, כאילו הציבור הוא אוייב המדינה המר ביותר.
הודיעו לנו ביום שני בשמונה בערב שהתקבלו כל האישורים והתחילו הרגע לפלוט רעלנים בכמויות סיטונאיות לאוויר. זו הזיה.
למחרת סביב שעה חמש בערב הודיעו מנובל אנרג'י שהם סיימו לפלוט, אבל בדיוק בשעה הזו הדגימה תחנת הניטור בנחשולים רמות בנזן מטורפות, ומאוחר יותר היא פשוט הושבתה ע"י איגוד ערים והנתונים נמחקו!!
עד שעה שבע וחצי בערב, עוד ראינו פליטות מהאסדה, באמצעות מצלמה תרמית, משהו שבעין בלתי מזויינת הוא שקוף לחלוטין- כלומר- בנובל שיקרו לאזרחים, כאשר הודיעו שסיימו לפלוט!
החברה השקרנית הזו לא מוכנה לניטור רציף, והרגולטור רופס לחלוטין. האם ממתינים שהאזור יהיה מוכה זיהום ותושביו מסורטנים?
יש אנשים שכבר מדברים על מעבר דירה.
הרגולטור חייב לגדל עמוד שדרה, ומהר, או שפשוט לא ישאר לו על מי למשול.

עוד 606 מילים ו-1 תגובות
סגירה