חסידות סאטמר איננה פועלת נגד מדינת ישראל

פייק ניוז ביקורת רבה הושמעה אתמול על כניסתו של האדמו"ר מסאטמר לישראל ● בין הטענות: המדובר בחסידות עוינת לישראל, המשתפת פעולה עם איראן ● אך האמת היא שזה פשוט לא נכון וכולם מתבלבלים בין סאטמר לנתורי קרתא ● המשרד לעניינים אסטרטגיים: "לא ידוע לנו על השתתפות של האדמו"ר בפעילות אנטי-ישראלית בכלל" ● נציג סאטמר: "אנחנו מכירים בקיום המדינה ובקיומם של הרבה דברים טובים שיצאו ממנה"

האדמור מסאטמר, זלמן לייב טייטלבוים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
נתי שוחט, פלאש 90
האדמור מסאטמר, זלמן לייב טייטלבוים

הרב יקותיאל יהודה (זלמן לייב) טייטלבאום, אחד משני האדמו"רים של חסידות סאטמר העולמית, מבקר בישראל וערך אתמול (שלישי) כנס בהשתתפות רבבות חסידים בירושלים. לקראת הכנס נחסמו צירי תנועה ראשיים בבירה, מה שעורר תגובות נזעמות של פוליטיקאים ואנשי ציבור חילונים, שטענו כי המדינה הייתה צריכה לאסור את כניסתו לישראל, מכיוון שהוא "מחרים את המדינה".

ח"כ איציק שמולי מהעבודה-גשר, למשל, צייץ: "אדמו"ר של שנאה למדינה עם עמדות אייתוליסטיות מגיע ארצה לטנף על המדינה. במקום לממש את החוק ולסגור לו בפרצוף את שערי נתב"ג, סוגרים עבורו צירים".

ח"כ לשעבר מירב בן ארי (כולנו) כתבה: "בושה וחרפה. כמו שנלחמים ומונעים כניסת פעילי BDS צריך למנוע את כניסתו לארץ של הרב המטורלל שנלחם במדינת ישראל ופועל נגד קיומה".

פייק ניוז

בין השאר, נופפו חלק מהמבקרים ברשתות החברתיות בעובדה לכאורה שהרב טייטלבאום הגיע או שלח אנשים לכנסים אנטי-ישראליים באיראן ושהיה פעיל, כביכול, בארגון לשחרור פלסטין וביקש ממייסדו, יאסר ערפאת, להיות "השר לענייני יהודים במדינת פלסטין" (לפני הסכמי אוסלו).

שתי הטענות הללו הן פייק ניוז: הרב שהגיע לכנסים אנטי-ישראליים באיראן היה ישראל דוד וייס, והרב שהיה פעיל באש"ף היה הרב משה הירש.

שני הרבנים אינם שייכים לחסידות סאטמר, או לזרם העדה החרדית שמייצג את חסידות סאטמר בארץ, אלא לחסידות "נטורי קרתא", שהיא תנועה דתית ופוליטית נפרדת מחסידות סאטמר, קיצונית עוד יותר וגם מסוכסכת עמם.

בתשובה לשאלת זמן ישראל, מדוע לא הופעלה על הרב טייטלבאום התקנה האוסרת על כניסתם לישראל של "פעילי חרם", אמר גורם במשרד לעניינים אסטרטגיים: "התקנה לא חלה על כל אדם אנטי-ציוני, כמו טייטלבאום, ועל כל מי שמתנגד לקיום המדינה, ויש הרבה מאוד כאלה, אלא רק על אנשים וארגונים שמשתתפים באופן אקטיבי, עקבי ומתמשך בפעילות למען החרמת המדינה.

"מאחר שלא ידוע לנו על השתתפות של וייס בפעילות כזאת ובפעילות אנטי-ישראלית בכלל, הוחלט, לאחר בדיקה, שלא להפעיל עליו את הנוהל".

הרב שמואל פפנהיים (צילום: באדיבות המרואיין)
הרב שמואל פפנהיים (צילום: באדיבות המרואיין)

"נטורי קרתא חמודים, אבל רדיקליים"

שמואל פפנהיים, ששימש שנים רבות כמזכיר ביטאון העדה החרדית, "העדה", וכדובר הלא-רשמי של העדה החרדית בתקשורת החילונית, אמר לזמן ישראל: "היהדות החרדית מתחלקת מבחינת היחס למדינת ישראל לשלושה חלקים: החלק שמשתף פעולה עם המדינה, החלק שלא משתף פעולה עם המדינה אבל לא פועל נגדה, והחלק הקיצוני שפועל נגד המדינה.

"הזרם הראשון הוא זה שמזוהה עם מפלגת יהדות התורה והוא מונה כיום שלושת-רבעי מיליון איש. גם הם התנגדו לציונות, אבל הם אמרו, בואו נשתלב במדינה בדרך שלנו, נשפיע עליה ונדאג שנוכל לחיות בה. והם די הצליחו. עולם הישיבות שהם הקימו הוא הישג אדיר ליהדות.

"הזרם השני מזוהה בעולם עם חסידות סאטמר ובארץ עם העדה החרדית. אנחנו מאות אלפי אנשים בחו"ל ו-30 אלף בארץ.

"אנחנו מתנגדים לתנועה הציונית שהוקמה בידי אנשים מנותקים מהיהדות כמו הרצל, וכן לקיומה של מדינה חילונית ולאומית, ולא משתתפים בבחירות. בתי הספר, בתי הכנסת, מערך הכשרות וכל המוסדות שלנו הם עצמאים לגמרי ולא מקבלים שקל אחד מהמדינה. כל מוסדות העדה החרדית מתקיימים מתרומות ענקיות של חסידי סאטמר.

"אבל אנחנו מכירים בקיום המדינה כעובדה קיימת וגם בקיומם של הרבה דברים יפים וטובים שיצאו ממנה לעם ישראל. זה שאפשר לעשות כנס נהדר כזה, כמו שטייטלבאום עשה אתמול, זה בזכות המדינה.

"כמובן שאנחנו לא מוכנים להשתתף בשום פעולה אקטיבית נגד המדינה. אנחנו יצאנו בחריפות רבה מאוד נגד נטורי קרתא כשהם נסעו לאיראן. כבר לפני כ-100 שנה, האמיר פייסל פנה לעדה החרדית והציע לשתף פעולה נגד הציונות והעלייה היהודית לארץ, וסירבנו בכל תוקף. הערבים והאיראנים מתנגדים לעליית יהודים לארץ ואילו אנחנו תומכים בה, היא מצווה ומצילה חיים.

"הזרם השלישי, הקיצוני ביותר, הוא נטורי קרתא. זה זרם קטן מאוד – כמה מאות אנשים בארץ וכמה אלפים בחו"ל, אבל הם פשוט עושים המון רעש בתקשורת כי התקשורת אוהבת סנסציות. מוטי הירש ומאיר הירש הם אנשים חמודים אבל רדיקליים בצורה מטורפת".

אפשר לומר שהגישה שלכם למדינת ישראל פסיבית, אתם לא משתפים איתה פעולה, אבל גם לא פועלים נגדה?
"בערך, כן".

איך הגישה החיובית הזאת מתיישבת עם האמירות הקיצוניות שלכם נגד המדינה? מייסד החסידות שלכם, הרב יואל טייטלבוים, הצהיר: "המדינה הציונית היא השורש של אבי אבות הטומאה שבכל העולם כולו", וזלמן לייב טייטלבוים קרא למדינה עמלק.
"אנחנו בני אדם, ויש פער גדול בין אידאות מופשטות של אנשים לבין פשרות שצריך לעשות במציאות. כדאי לזכור שדברי הרב יואל ז"ל נאמרו לפני הרבה שנים ומאז השתנו דברים ואנחנו מודעים לזה, כמו שאמרתי אנחנו מודעים גם לתוצאות החיוביות של הקמת המדינה.

"לחלק מהחרדים המפלגתיים נוח לזרוק עלינו האשמות ולקרוא לנו BDS והכינויים האלה מחלחלים לחילונים שלא מכירים את כל הניואנסים וההבדלים. הם מקנאים בנו ובכבוד ובעוצמה שלנו"

"לגבי עמלק, זה מושג שאצל אנשי תורה קוראים למי שמלגלג על קיום תורה ומצוות, וזה לצערי מאפיין של הלאומיות הציונית, כולל הציונות הדתית – הלגלוג על התורה והמצוות והזלזול בהן, ולכן הביטוי עמלק הולם אותם. זה דבר שנאמר בשיעור, הוא לא היה אומר אותו בכנס פומבי או בראיון בעיתון".

שמעתי וקראתי על אנשי נטורי קרתא שהם כל כך נגד המדינה שהם מסרבים לקבל ממנה אפילו טיפולים רפואיים וביטוח לאומי, ומייצרים את החשמל בעצמם בגנרטורים, אבל לא מצאתי ראיות לכך במציאות. זאת אגדה אורבנית?
"כן, זה שטויות. הם מספרים סיפורים כאלה על עצמם אבל אלה דברי הבל. הם אזרחים של מדינת ישראל ומקבלים ממנה שירותים כמו כל אזרח אחר.

"הם מספרים שאין להם תעודות זהות וגם זה לא נכון. יש אולי חמישה שנולדו בבית ואין להם תעודת זהות, אז הם הולכים כל פעם לתקשורת ומנופפים בזה. יש משפחה מנטורי קרתא שבה לאבא אין תעודת זהות, ולכן האמא ו-16 הילדים שלהם רשומים כמשפחה חד הורית ומקבלים על כך הטבות מביטוח לאומי".

אתה טוען שנטפלים אליכם ואומרים עליכם שאתם נגד המדינה בגלל קומץ אנשים קיצוניים מכם. זאת טענה נפוצה בקרב אנשי שמאל, שאומרים שמסיתים נגדם ומעלילים עליהם שהם "נגד המדינה" ומייחסים להם פעילות של קומץ אנשים רדיקליים מאוד, כמו תומכי BDS ישראלים.
"בדיוק כך. אנחנו קרבן להסתה בדיוק כמו השמאל. הרי גם בשמאל, הרוב הגדול הם בכלל ציונים שהולכים לצבא, וגם רוב השמאל האנטי-ציוני לא עושים שום דבר נגד המדינה. את פעילי BDS הישראלים שהולכים להפגנות של ערבים נגד הצבא אפשר להכניס לחדר קטן אחד. אבל כשנתניהו רוצה הוא עושה מכל השמאל BDS.

"לחלק מהחרדים המפלגתיים, בהם חברי כנסת בולטים מהמגזר, נוח לזרוק עלינו האשמות ולקרוא לנו BDS והכינויים האלה מחלחלים לחילונים שלא מכירים את כל הניואנסים וההבדלים. הם מקנאים בנו ובכבוד ובעוצמה שלנו ורוצים לפגוע בנו ולכן מסיתים נגדנו באותה צורה שנתניהו מסית נגד השמאל".

עוד 962 מילים
סגירה