כנראה שהתחתית עדיין עמוקה

כנס החירום של הליכוד (צילום: Tomer-Neuberg-FLASH90)
Tomer-Neuberg-FLASH90
כנס החירום של הליכוד

בכל פעם נדמה שנשבר שיא השפל. ובכל פעם מחדש אנחנו נדהמים לגלות שאנחנו עדיין מופתעים. מופתעים מכך שנשבר שיא נוסף. הגענו לתחתיתו של הבור? כנראה שלא. כנראה שהתחתית עדיין עמוקה.

במובנים רבים ועמוקים, הכריז נתניהו מלחמה על הדמוקרטיה. הנקודה היא שכעת הוא עלול להצית גם אלימות פיזית של ממש.  

משטר דמוקרטי מושתת על ביצור זכויות האדם והאזרח וכן על דיאלוג נוקב אבל מכובד בין יריבים פוליטיים. ממשל נתניהו הפך את ארגוני זכויות האדם לאויבי האומה, את השמאל והמרכז למסוכנים, את אזרחי המדינה הערבית לבוגדים, את האקדמיה (הליברל-דמוקרטית בדרך כלל) לאליטה שנואה, את התקשורת החופשית לאויבת.

משטר דמוקרטי מושתת על תקשורת חופשית. בלא לחצים אגרסיביים על בעלי כלי תקשורת. בלא מו"מ נסתר עם מו"ל חזק, ללא לחץ עצום על עיתונאים לפעול שלא על פי צו מצפונם המקצועי אלא על פי לחצי מקורבי רה"מ

משטר דמוקרטי מושתת על תקשורת חופשית. כזו שהמשטר אינו אוהב אבל נוהג בה בהגינות. בלא לחצים אגרסיביים על בעלי כלי תקשורת. בלא משא ומתן נסתר עם מוציא לאור חזק שמצוי על קו התפר שבין הפרת אמונים לשוחד. בלא הענקת סכום עתק על חשבוננו לבעל הון אחר תמורת הטיית סיקור בוטה, כלומר ללא שוחד עצום ממדים לכאורה. ללא לחץ עצום על עיתונאים לפעול שלא על פי צו מצפונם המקצועי אלא על פי לחצי מקורבי נתניהו. ללא חיסול רשות השידור תוך ניסיון להמיט חורבן על תאגיד השידור הציבורי, ללא קריאה להחרמת ערוץ 12 וללא הסתה אישית נגד עיתונאים חוקרים מהז'אנר האמיץ של רביב דרוקר.

משטר דמוקרטי מושתת על תחושה חופשית של אזרחים כי מותר להם להפגין למען הבטחת מיצוי המאבק בשחיתות בצמרת. מבלי שראש הממשלה ישקר בצורה מודעת ובוטה כי המפגינים בראשות מני נפתלי מקבלים מימון בדיוני, שלא קיבלו מעולם, מקרן נפלאה למען זכויות אדם, שאותה הפך נתניהו בעשור שיטתי של הסתה לאויבת האומה (הקרן החדשה לישראל) ומבלי שהוא יחזור על השקר הזה שוב ושוב.

משטר דמוקרטי מושתת על כך שהויכוח הנוקב אינו עלול להפוך להר געש של אלימות. מבלי שהאזרחים מהמיעוט האתני המוחלש מופלים שיטתית ומשמשים שק חבטות לאלימותו המילולית והמשסה של ראש הממשלה

משטר דמוקרטי מושתת על כך שהויכוח הנוקב אינו עלול להפוך להר געש של אלימות. שהגזענות שמזכירה את חוקי נירנברג אינה מקבלת לגיטימציה ממנהיג המדינה. מבלי שהאזרחים מהמיעוט האתני המוחלש מופלים שיטתית ומשמשים שק חבטות לאלימותו המילולית והמשסה של ראש הממשלה. ומבלי שהמנהיג נוקט בכל דרך כדי להפחיד יריבים פוליטיים ולעשות דה לגיטימציה לכל ביקורת.

משטר דמוקרטי מושתת על מערכות אכיפת חוק חזקות, עצמאיות ובעלות לגיטימיות ציבורית (שכפופות תמיד גם לביקורת מחמירה למניעת הפרת זכויות האדם והאזרח).

נתניהו הפך את מבקר המדינה ממוסד ביקורתי חיוני וחזק למוסד מוחלש שבראשו אומר הן שיטתי שהצליח להחריב את המוסד הזה בתוך חודשים. נתניהו לחץ למינוי מזכירו האישי ישירות לתפקיד ראש התביעה הכללית בלא צינון מתוך תקווה שהלה יימנע מכתבי אישום (אך דומה שמנדלבליט החליט לאכזב אותו. אולי גם בעקבות לחץ ציבורי ודמוקרטי).

נתניהו מינה מפכ"ל ימני ודתי שגר בעבר בקריית ארבע כדי שישמש נאמנו האישי ונדהם לגלות שרוני אלשייך אינו מוכן לעגל למענו פינות. לכן הוא נהנה מהמצב הנורא שבו לא קיים מפכ"ל במשטרת ישראל לאורך קרוב לשנה. ונתניהו, נכנס אישית ובאמצעות חבר חנפים נרצעים בבכירי פרקליטות המדינה.

הכותרת המחרידה והכוזבת שהתנוססה מאחורי גבו בכנס החירום ההיסטרי ונוטף הרעל נגד אפשרות ממשלה בתמיכת המשותפת, קבעה שמדובר בממשלת מיעוט בתמיכת גורמים "תומכי טרור". ואתם יודעים מה עושים לתומכי טרור

זו רק רשימה חלקית. אבל בואו נתמקד במה שהתחולל בימים האחרונים. כי הפעם מדובר בסכנת נפשות.

הכותרת המחרידה והכוזבת שהתנוססה מאחורי גבו של הדמגוג המשסה בכנס החירום ההיסטרי ונוטף הרעל נגד אפשרות ממשלת המיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, קבעה שמדובר בממשלת מיעוט בתמיכת גורמים "תומכי טרור". ואתם הרי יודעים מה עושים למי שתומך בטרור.

אגב, מסר התמיכה בטרור הכוזב והנורא, חוזר מפי נתניהו בכל מערכת בחירות. אך הפעם הוא מגיע לשיאים חדשים.

ומתחת לכותרת – הנואם: מנהיג שמבקש להקרין דימוי חזק ולאומי שפיו נוטף ארס לאומני וגזעני וכל דבריו מבטאים התקרבנות והסתה. הוא קבע בשפלות שאין כדוגמתה כי הרשימה המשותפת מבקשת להשמיד את המדינה.

זוהי הסתה מובהקת, ישירה ומשוללת עכבות. כך נראו לצערנו מנהיגים לאומניים ופאשיסטיים באירופה של אז או באמריקה הלטינית לפני 40 ו-50 שנים. אתם הרי יודעים מה צריך לעשות למי שמבקשים להשמיד אותנו, נכון?

חלקים מנאומו של נתניהו כבר אינם מצויים במתחם הויכוח הפוליטי. הם חרגו משם למתחם ההסתה הישירה. הוא כבר אינו מחמם את הגחלים. במידה רבה, הוא מלבה אותם. מצית את האש. מבעיר את הלהבה

חלקים מנאומו של נתניהו כבר אינם מצויים במתחם הויכוח הפוליטי. הם חרגו משם למתחם ההסתה הישירה. הוא כבר אינו מחמם את הגחלים. במידה רבה, הוא מלבה אותם. מצית את האש. מבעיר את הלהבה.

אני באמת חושש שחלילה וחס עלול להירצח עיתונאי ביקורתי או פעיל פוליטי. אני באמת חושש שחלילה וחס, עלול להירצח חבר כנסת מהרשימה המשותפת. אני באמת חושש שחלילה וחס ייערך ניסיון התנקשות במנהיג ממפלגת כחול-לבן.

אחריותו המוסרית של נתניהו לאלימות בחברה הישראלית היא ראשונה במעלה. יש לפעול בכל דרך חוקית ודמוקרטית כדי להביא לסיום שלטונו.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 765 מילים
סגירה