שוחד, מרמה והפרת אמונים

מנדלבליט הכריע נתניהו בתגובה להחלטה להגיש נגדו כתב אישום: מתבצע כאן ניסיון להפיכה שלטונית; יש לחקור את החוקרים ● מנדלבליט: זהו יום קשה, אך גם יום חשוב. אני שלם עם ההחלטה ● כתב אישום יוגש גם נגד מו"ל "ידיעות אחרונות" מוזס בעבירה של הצעת שוחד ונגד הזוג אלוביץ' בעבירות של מתן שוחד ושיבוש הליכי משפט ● בשמאל ובמרכז קוראים לנתניהו להתפטר ● בליכוד שומרים על שתיקה

כתב האישום נגד בנימין נתניהו ואחרים
כתב האישום נגד בנימין נתניהו ואחרים
07:37 עריכה

בוקר טוב. אחרי שיו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע אתמול כי לא הצליח להרכיב ממשלה, הפלונטר הפוליטי נכנס לשלב חדש שבו יש לחברי הכנסת 21 יום להציע את עצמם לראשות הממשלה ולאסוף, תוך 14 יום נוספים מרגע היכנסם למירוץ, חתימות של 61 חברי כנסת שיתמכו במועמדותם. אם לא ייבחר אף מועמד בתקופה הזאת – מדינת ישראל תלך בחודש מרץ שוב לבחירות.

מאחר ונתניהו וגנץ כשלו שניהם בהרכבת הממשלה (נתניהו אף כשל פעמיים), האפשרות הריאלית היחידה כרגע להרכבת ממשלה (גם אחרי הבחירות הבאות) היא שחבר כנסת כלשהו מהליכוד יקרא תיגר על נתניהו וינסה להרכיב ממשלת אחדות בעצמו.

אלא שלפי שעה נתניהו מושל בליכוד ביד רמה. היחיד שהצהיר שהוא רוצה להתמודד מול נתניהו בפריימריז הוא גדעון סער. על רקע זה, מפתיע לשמוע הבוקר את ח"כ יואב קיש מהליכוד שאמר בגלי צה"ל שלא יהיה מנוס מפריימריז בליכוד.

07:41 עריכה

קיש קרא בראיון בגל"צ לבני גנץ, לבוא לממשלת אחדות – ולא אמר ממשלת אחדות עם מי:

07:43 עריכה

יו"ר סיעת כחול לבן אבי ניסנקורן מצא אשם בכישלונו של בני גנץ בהרכבת הממשלה – נתניהו.

08:09 עריכה

בישראל ביתנו פתחו ב"Plan B": ניסיון לפלג את אחת משתי המפלגות הגדולות כדי לגרור חלק ממנה לממשלת אחדות עם השנייה.

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו הודיע הבוקר בראיון בתוכניתו של דב גלהר ברשת ב' כי הוא עומד להגיש הצעת חוק שתיכנס לתוקף מיידית ותאפשר לשבעה חברי כנסת לפרוש ממפלגה באופן מיידי. משמעות ההצעה המעשית היא כרגע שתאפשר לח"כ מהמפלגה הגדולה השנייה לאסוף את 61 החתימות הנדרשות כדי להרכיב ממשלה.

ח"כ זאב אלקין מהליכוד הגיב בשידור ואמר: "אני מופתע מההצעה הזאת. צריך להוריד אותה מסדר היום. הליכוד הוא מפלגה מסודרת ומאוחדת עם מסורת, צריך להיות משוגע כדי לנסות לפלג אותה".

זאב אלקין (צילום: פלאש 90)
זאב אלקין (צילום: פלאש 90)
08:14 עריכה

תגובה ציונית גאה או גימיק בחירות? בליכוד יוזמים פעולת תגמול נגד הנחיות האיחוד האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות (בהתאם להסכמים ישנים שלה עם ישראל לפיהם למוצרים מישראל יש פטור ממכס – במידה ולא יוצרו בשטחים). כך מדווח הבוקר עיתון "מעריב".

ח"כ שלמה קרעי הגיש אתמול הצעת חוק, לפיה כל מוצר המיובא ארצה ממדינות האיחוד האירופי יישא סימון מיוחד על גבי האריזה – סמל האיחוד. "הסימון יאפשר לישראלים לבחור אם לקנות מוצרים של מדינות המסמנות מוצרים ישראליים בעצמן או לוותר על התענוג המפוקפק", אמר קרעי למעריב.

פארק התעשייה ברקן (צילום: Flash90)
פארק התעשייה ברקן (צילום: Flash90)
08:28 עריכה

עיתון ידיעות אחרונות ואתר ynet, בבעלות ארנון מוזס החשוד בהצעת שוחד לראש הממשלה נתניהו בתיק 2000, מפרסמים הבוקר תמלילים מחקירתו של ארנון אחר, מילצ'ן, החשוד גם הוא במתן תשורות לנתניהו בתיק 1000.

החקירה התקיימה בשגרירות ישראל בלונדון. לפי ynet וידיעות, תמלילי חקירתו של מילצ'ן מגלים כי  ראש הממשלה נתניהו ניסה לסייע לו בקידום מיזוג "רשת" ו"קשת".

אחד החוקרים שאל בחקירה: "הגיוני לחשוב שהוא לא דרש רק סיגרים ושמפניות, אולי הוא גם דרש שתעזור לו בחדשות החיוביות?", מילצ'ן אישר: "הגיוני לחשוב את זה".

לפי התמלילים, מילצ'ן אמר בחקירה: "אם המילה שוחד תדלוף, זה יהרוס אותי".

מילצ'ן ונתניהו במסיבת עיתונאים בכנסת (צילום: פלאש 90)
מילצ'ן ונתניהו במסיבת עיתונאים בכנסת (צילום: פלאש 90)

 

08:33 עריכה

לקראת ההכרעה בתיקי 2000 ו-4000, בהם ראש הממשלה נתניהו חשוד בקבלת שוחד והצעת שוחד בצורת סיקור אוהד של כלי תקשורת בבעלות מציע השוחד, נתניהו מצייץ שוב את כתב ההגנה שלו:

08:39 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, רומז הבוקר שוב שהיה קרוב להרכבת ממשלה עם הרשימה המשותפת מצד אחד ועם בנימין נתניהו מצד שני. בראיון לרשת ב' אמר גנץ: "אם הייתם יודעים את הפשרות שהייתי קרוב לעשות כדי להרכיב ממשלה חלק מכם היו כועסים עלי, אבל אני מוכן לעשות הכול לטובת אזרחי מדינת ישראל.

דבריו של גנץ נאמרו בהמשך להדלפות שיוחסו לו, לפיהן "בגלל ח"כ האוזר והנדל הוא לא הרכיב ממשלה" ו"בגלל לפיד אין אחדות". האוזר והנדל הם הסמנים הימנים ב"כחול לבן" והתבטאו בחריפות נגד ממשלת שמאל-מרכז צרה שתקום בתמיכת הרשימה המשותפת (ובהימנעות של ישראל ביתנו, מה שספק אם יכל לקרות), ואילו לפיד לחץ חזק על גנץ שלא להצטרף לממשלת אחדות עם נתניהו.

בני גנץ (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
בני גנץ (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

 

09:12 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר הבוקר בגלי צה"ל: "כחול לבן ניהלו איתנו מגעים ממשיים להרכבת ממשלה. חלקם אמרו כן וחלקם אמרו לא. כשאני קורא ש-44% מהישראלים בעד שנהיה מעורבים בהרכבת הממשלה, בין אם מבפנים ובין אם כתומכים מבחוץ, אני רואה בזה דבר חיובי".

.איימן עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
.איימן עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

 

09:18 עריכה

אווירת סיום קורס בכנסת, ביום שאחרי כישלונו של בני גנץ להרכיב ממשלה, והח"כים מתחילים לחשוף את מה שהתרחש בחדרי המשא ומתן.

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו אמר הבוקר בגלי צה"ל שמפלגתו ניהלה, למעשה, משא ומתן עם המפלגות החרדיות. לדברי אבידר: "למרות שיש לנו הרבה כעס, הרבה תסכול, נעשו מאמצים בלתי פוסקים מצדנו לראות אם המפלגות החרדיות ירדו מהעץ שטיפסו עליו, אבל ללא הועיל".

אלי אבידר (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
אלי אבידר (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
09:29 עריכה

בזמן שנשמה טובה כלשהי ב"כחול לבן" מדליפה את חילופי ההאשמות הפנימיים במפלגה על כשלונו של בני גנץ להרכיב ממשלה, עופר שלח מחזיר את כדור ההאשמה לנתניהו.

שלח, שהיה חבר בצוות המו"מ של כחול לבן, אמר הבוקר ב"כאן ב'": "לכחול לבן אין ממשלה לא בגלל צביקה האוזר ויועז הנדל. אין ממשלה בגלל הסרבנות של הליכוד ובגלל שלא הצלחנו לייצר אלטרנטיבה אחרת. הליכוד מ-17 בספטמבר לא זז ולו ס"מ מהדרישה האולטימטיבית שלו שנתניהו ראשון ושהגוש שלו הוא 55.

"בתנאים האלה אין לנו מה ללכת. המו"מ של כחול לבן נועד בראש וראשונה להקים ממשלת אחדות ונכשל בראש וראשונה בגלל שהליכוד לא זז ס"מ. נתניהו לבד גורר את מדינת ישראל לבחירות שלישיות והוא עושה את זה אך ורק מסיבות אישיות".

.עופר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
.עופר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
10:38 עריכה

יש עתיד ליאיר לפיד סיעת "יש עתיד" מאריכה את כהונתו בראשותה גם אם יהיו עוד בחירות ועוד בחירות ועוד בחירות:

 

10:49 עריכה

ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יש לאחרונה הרבה מחלוקות ובעיות בפרלמנט הישראלי. מהפרלמנט ההולנדי, לעומת זאת, הוא ראה הבוקר רגע של נחת:

11:06 עריכה

עורך דינו של ניר חפץ, רון אביב, אמר הבוקר בכאן רשת ב' כי התביעה שחפץ מתכוון להגיש נגד שר המשפטים אוחנה נמצאת בשלבי הכנה מתקדמים. עוד אמר אביב כי חפץ שוקל לתבוע את המדינה על התנהלותה כלפיו בזמן חקירותיו. חפץ הוסיף כי הם שוקלים לתבוע גם את יאיר נתניהו, בנו של רה"מ.

"חפץ נשכב על הגדר כדי להגן על בני משפחת נתניהו, עזר להם והגן עליהם, ואין בלבו עליהם דבר, זאת הסיבה היחידה שהוא מתלבט לגבי תביעה נגדם".

עד המדינה ניר חפץ. המערכת הפוליטית מתווכחת האם המשטרה חצתה קווים אדומים בחקירתו או שלא, בעקבות פרסומים של עמית סגל על לחצים פסולים שהמשטרה הפעילה כלפיו (צילום: פלאש 90)
עד המדינה ניר חפץ. המערכת הפוליטית מתווכחת האם המשטרה חצתה קווים אדומים בחקירתו או שלא, בעקבות פרסומים של עמית סגל על לחצים פסולים שהמשטרה הפעילה כלפיו (צילום: פלאש 90)
11:57 עריכה

השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת זאב אלקין מהליכוד התראיין הבוקר על הפלונטר הפוליטי לתוכניתם של רוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור ברדיו 103FM, "הקבינט" ואמר:  "יש תחושה של החמצה, אך יש עוד תקווה שאפשר לעשות משהו".

"במהלך המשא ומתן שאלתי כמה פעמים באופן היפותטי איזו הצעה יש לכחול לבן לראש הממשלה כשהם דורשים שבני גנץ יכהן ראשון, מה הם מציעים בתמורה? הנשיא הציעה מתווה די מאוזן, אבל בכחול לבן אמרו שגנץ יכהן שנה, נתניהו יהיה שנתיים ראש ממשלה בנבצרות ולאחר מכן עוד שנה גנץ. ברור שלא מדובר בממשלת אחדות או רוטציה וזה מגוחך".

"במעט הפגישות שהיו לנו עם כחול לבן, כולל הפגישה שלשום, בה היינו מאוד קרובים להגיע לצמצום הפערים. אחד לא דיבר על כך שבני גנץ יכהן ראשון".

בתשובה לשאלה, למה לא הסכימו בליכוד לוותר על הבלוק, אמר אלקין: "נושא הבלוק אכן עלה בתחילת המו"מ כשהמנדט היה אצלנו. אבל מאז שהמנדט עבר לגנץ הם לא העזו להעלות את כי הם בעצמם פנו לכל אחת ממפלגות גוש הימין בנפרד להצטרף אליהם לממשלה וידעו שאנחנו יודעים מכך. זה היה פתטי מהם לומר שהם לא מוכנים לראות את החרדים בממשלה, כשהם בעצמם פנו אליהם".

"אנחנו לא מקבלים פסילות. לא חייבנו את כחול לבן לשבת עם החרדים על ניסוח קווי היסוד. כל המפלגות של גוש הימין אמרו שהם מסמיכים את הליכוד לנהל את המשא ומתן".

אלקין הוסיף: "רצינו בכלל להקים ממשלת ימין יציבה אך בגלל ליברמן האופציה הזו ירדה מהפרק. אנחנו חושבים שהדבר היציב היחידי שאפשר להקים היא ממשלת אחדות. כדי שכחול לבן יקבלו את היכולת להקים ממשלה, הם זקוקים לעוד 14 מנדטים. אתם חושבים שזה יקרה?".

בתשובה לשאלת הכתבים, "מדוע אדם שנאשם בפלילים נאחז בקרנות המזבח ולא זז הצידה לטפל בענייניו?" ענה אלקין: "אנחנו במדינה מתוקנת. מי שמרשיע את האדם זה לא התקשורת אלא בית המשפט".

כשהכתבים היקשו ושאלו: "יש גם נראות ציבורית ולא רק פלילית. במדינות מתוקנות שרים מתפטרים מתפקידם ברגע שמתרחש תאונה בתחום אחריותם, עוד לפני שזה הופך פלילי", ענה אלקין: "אם מישהו חושב שעשה משהו לא בסדר, זכותו להתפטר. אם מישהו בטוח בחפותו ויכול להוכיח זאת, זו זכותו, כפי שהחוק מאשר זאת. אדם שמגישים נגדו כתב אישום לא הופך אותו לפסול מוסרית".

כאשר הכתבים הזכירו את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואת דרישת הליכוד שאולמרט יתפטר בגלל החשדות נגדו, אמר אלקין: "הייתה לי מחלוקת אידיאולוגית עם אולמרט, אבל אף פעם לא אמרתי שהוא צריך לעזוב את תפקידו בגלל ענייניו המשפטיים. נתניהו אמר שהיה חוסר אמון ציבורי ענק באולמרט, זו הייתה הבעיה הפוליטית, זה שונה מנתניהו ששני מיליון איש הצביעו לו".

זאב אלקין (צילום: פלאש 90)
זאב אלקין (צילום: פלאש 90)
11:58 עריכה

 

לקראת ההכרעות בתיקי נתניהו, השרים יוצאים למתקפה חריפה נגד זרועות אכיפת החוק:

12:00 עריכה

אחרי שיואב קיש שבר את השורות במפלגתו הצהיר הבוקר כי "אין מנוס מפריימריז בליכוד", השר יריב לוין מפגין נאמנות לנתניהו:

12:14 עריכה

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, עודד פורר, ממשיך לקדם בתקשורת את היוזמה לתיקון חוקי הבחירות והכנסת כך שהבחירות יוכלו להתקיים כבר חודשיים אחרי כישלון הרכבת הממשלה (ולא שלושה כפי שאומר החוק הקיים), וששבעה ח"כים יוכלו לפרוש ממפלגה – בניגוד לחוק הקיים שמחייב במקרה של פיצול מפלגה ששליש מהח"כים שלה יפרשו – מה שאומר, מבחינת כחול לבן והליכוד, 11 ח"כים לפחות.

בראיון לאולפן ynet הסביר פורר בגלוי את המניע ליוזמה שלו: "אחרי שהחוק יעבור, יתפתחו אפשרויות לכל מיני חברי כנסת שאולי חוששים מצעדים כאלה ואחרים כדי להרכיב ממשלת אחדות בכל מיני שלבים". במלים אחרות: חוק שיאפשר לפצל את הליכוד, או את כחול לבן, ולצרף 7 ח"כים מאחת משתי המפלגות הגדולות לממשלה בראשות המפלגה השנייה.

בתשובה לשאלה, "האם הוא מצפה שמישהו מהליכוד יתפצל ויעזוב את נתניהו"? ענה פורר: "אני לא יודע מאיזו מפלגה ואני לא עוסק בזה. אני בטח שלא מתעסק במפלגות אחרות. אני רוצה להניח את התשתית לחברי כנסת שירגישו שהם רוצים לקחת אחריות אישית כדי לא לפזר את הכנסת הזאת".

אבל כשנשאל האם יש רוב להצעת החוק שלו ענה: "אם כחול לבן, העבודה, מרצ והסיעות הערביות יתמכו – החוק הזה עובר תוך שבוע. אין סיבה שלא. אגב, גם יו"ר הכנסת לא יוכל לעכב אותו".

עודד פורר (צילום: פלאש 90)
עודד פורר (צילום: פלאש 90)
12:37 עריכה

פעילי הליכוד מתחילים להיערך לבחירות חוזרות. יאיר לפיד רואה בכך "הוכחה" שנתניהו מלכתכילה לא התכוון לנסות להגיע לממשלת אחדות:

12:43 עריכה

ההסתה עובדת: מאז התבטאויות נתניהו נגד הרשימה המשותפת חל זינוק ענק בשיח השנאה נגדם ברשת.

13:18 עריכה

ח"כ גדעון סער מרחיב את קריאת התיגר שלו על נתניהו.

סער נאם היום בוועידת הדיפלומטים של "ג'רוזלם פוסט" ואמר: "אני אוכל להרכיב ממשלה ולאחד את העם והפוליטיקה. יש לקבוע לוח זמנים לקיום פריימריז (בליכוד). אנחנו מפלגה דמוקרטית, אנחנו לא 'יש עתיד' שמבטלת בחירות פנימיות. בליכוד לא היו פריימריז כבר שנים רבות. אם הולכים לבחירות שלישיות, זה לא יהיה הגיוני שראש הממשלה יצליח לזכות גם בפריימריז דווקא הפעם".

13:55 עריכה

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, התראיין בגלי צה"ל וקרא לאזרחים מן השורה ללחוץ על "נבחריהם" להגיע לפשרות במשא ומתן הקואליציוני כדי למנוע מערכת בחירות נוספת.

נותר רק לתהות אם לנבחרי הציבור, כמו, לדוגמא, יולי אדלשטיין עצמו, יש השפעה כלשהי על ראש המפלגה שלהם ועל ההחלטות שהוא מקבל במשא ומתן.

13:56 עריכה

נשיא המדינה ריבלין מחזיר באופן רשמי את המנדט להרכבת הממשלה מבני גנץ לכנסת כולה.

"ההחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה נתונה בידיהם של חברי הכנסת", אמר הנשיא ריבלין בנאומו בכנסת, "וכאן ברצוני לפנות לכל אחד ואחת מחברי וחברות הכנסת: זהו עת של ליקוי מאורות קשה בתולדות ישראל. עם פתיחת הכנסת ה-21 וה-22 קראתי לכם להניח את חרבות הבחירות ולנקות".

"הפצרתי כי שיקולים פוליטיים כבר אינם יכולים להיות המצפן היחידי וכי לא רק משילות דרושה. נדרשת גם תודעת ריבונות, ממלכתיות, אחריות כלפי כל העם היקר הזה על כל שבטיו, כל העם שיושב בארצנו ושאתם חברי הכנסת מנהיגיו. ישנם חברי כנסת לשעבר שיושבים בביתם ומבכים מרה החלטתם להצביע בעד פיזור הכנסת".

"העם הוציא כרטיס אדום והרחיק חלק מהשחקנים שעל המגרש. שלא יהיו לאף אחד אשליות. הפוליטיקה המשבשת חייבת להיפסק. גורלכם הפוליטי לא חשוב יותר מגורלה של הזקנה בבית החולים, של ילדי החינוך המיוחד, של הנכים, של ההרוגים באלימות במגזר הערבי, של תושבי הדרום, יהודים, ערבים, חרדים וחילונים הזקוקים למיגון ושל נשים הזקוקות למקלט". 

ראובן ריבלין ויולי אדלשטיין בטקס פתיחת הכנסת ה-22, ב-3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ראובן ריבלין ויולי אדלשטיין בטקס פתיחת הכנסת ה-22, ב-3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
14:38 עריכה

העיתון "מעריב" מדווח כי "בכירי משרד המשפטים בהם פרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטת מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי, מקיימים כעת ישיבה דרמטית אצל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. הקבוצה יושבת מזה כמה ימים במשרדי משרד המשפטים ברחוב צלאח א-דין בירושלים, ועובדת על ניסוח סעיפי כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו".

פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: Tomer Neuberg-Flash90)
פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: Tomer Neuberg-Flash90)
15:06 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מציג סכמה להמשך תהליך הרכבת הממשלה.

15:28 עריכה

בשונה מגדעון סער ויואב קיש, מביעה השרה מירי רגב התנגדות לבחירות לראשות הליכוד: "כולנו עייפים מפריימריז".

15:33 עריכה

יושבת ראש הימין החדש איילת שקד אומרת ש"אחרי עידן נתניהו" היא אינה פוסלת התמודדות לראשות הממשלה – כך מעדכן כתב זמן ישראל נתי יפת.

בכנס הדיפלומטים של "הג'רוזלם פוסט" אמרה השרה לשעבר שתרצה להיות "באחד הימים" ראשת ממשלת ישראל. בעבר, אגב, אמרה שקד שאחרי נתניהו צריך נפתלי בנט לכהן כראש הממשלה. כיום, לדבריה, היא מתמקדת בהקמת ממשלה ועושה כל שביכולתה כדי למנוע מערכת בחירות נוספת.

איילת שקד בוועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90)
איילת שקד בוועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט, היום (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90)

שקד התייחסה בדבריה גם לכתב האישום שצפוי היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגד ראש הממשלה נתניהו. "אנחנו ממילא בבלאגן. החוק מאפשר לראש הממשלה להמשיך לשרת אחרי כתב אישום. יש לי אמון מלא ביועץ המשפטי אביחי מנדלבליט".

"זהו אבסורד שכחול לבן לא מסכימה לרוטציה עם הליכוד. עם בחירות ימשיך נתניהו להיות ראש ממשלה עוד שבעה חודשים, בממשלת אחדות ימשיך עוד 11 חודשים. בשביל ארבעה חודשים נלך לבחירות?", תהתה שרת המשפטים לשעבר.

שקד קראה להחיל על הריבונות הישראלית על בקעת הירדן, מעלה אדומים וגוש עציון. "עכשיו זה הזמן לנצל את ההזדמנות ההיסטורית של היושב בבית הלבן ולבצע את החלת הריבונות", אמרה. יושבת ראש הימין החדש האשימה את השמאל בכך שבעולם דוגלים בתפיסה שההתנחלויות לא חוקיות: "אחרי השמאל הישראלי אימצה הקהילה הבינלאומית את הרעיון השגוי שההתנחלויות בלתי חוקיות".

15:35 עריכה

גיוס החתימות להקמת ממשלה החל. בני גנץ יכול לרשום לזכותו את חתימתו של יאיר לפיד. עוד שישים טפסים שכאלה, ויושב ראש כחול לבן בדרך להתמנות לראשות הממשלה. להבנתנו, אגב, בניגוד לנדרש – חסרה בטופס שעת החתימה.

15:38 עריכה

דודי אמסלם נגד גדעון סער: שר התקשורת הצטרף לעמיתיו השרים יריב לוין ומירי רגב, וגם הוא קורא שלא לקיים בחירות לראשות הליכוד.

15:46 עריכה

משה ליאון, שלמען בחירתו לראשות עיריית ירושלים פעל אביגדור ליברמן, יוצא נגד יושב ראש ראש ישראל ביתנו: "לא מבין מה עובר עליו". כך פרסם ארי קלמן ב"בחדרי חרדים".

בביקור תנחומים שערך אמש אמר ראש עיריית ירושלים לבן שיחו כי לא היה מסוגל לשמוע את הדברים שאמר ליברמן בגנות הציבור החרדי: "ראיתי את הדקות הראשונות, הבנתי לאן זה הולך ופשוט סגרתי את המסך".

15:56 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: בחירות לא יביאו לשינוי במפה הפוליטית.

לדברי השר לשעבר, 21 ימים הם די זמן כדי שנתניהו וגנץ יגיעו להסכמות, והוא פועל כדי למנוע מערכת בחירות נוספת. בכנס הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט אמר ליברמן כי המשא ומתן הקואליציוני כשל בשל סכסוכים אישיים.

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ליברמן בוועידת הדיפלומטים של "הג'רוזלם פוסט", היום (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
16:48 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה ימסור הערב את החלטתו בתיקים בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו נחקר כחשוד. בשעה 19:30 אביחי מנדלבליט ימסור הצהרה לתקשורת במשרד המשפטים בירושלים. הודעת מנדלבליט תועבר בשידור ישיר. מנדלבליט לא ישיב על שאלות עיתונאים.

16:53 עריכה

אל התומכים בעריכת בחירות מקדימות לראשות הליכוד הצטרפה חברת הכנסת מיכל שיר.

17:13 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ימסור הערב הצהרה בשעה 20:30 ממעונו בירושלים. ההצהרה תינתן כשעה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה ימסור את החלטתו בתיקי נתניהו.

18:08 עריכה

עד המדינה ניר חפץ נערך לתבוע את המגיש יעקב ברדוגו – כך מדווח בן כספית מ"מעריב". לפי הדיווח, חפץ עתיד לתבוע, באמצעות עורך הדין רון אביב, 600 אלף ש"ח מברדוגו, על כך שהעיתונאי הפיץ מידע שאסור היה בפרסום בעניינו של יועץ התקשורת. ביום שבת האחרון פנה חפץ לברדוגו ודרש ממנו להתנצל, אך המגיש נמנע מלעשות כן.

כספית מעדכן כי חפץ נערך לתבוע גם את בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו.

18:26 עריכה

החלטות היועץ המשפטי לממשלה בתיקים בהם ראש הממשלה נחקר כחשוד

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, החליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, ח"כ בנימין נתניהו, בגין עבירות של לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים בפרשת "4000", ובגין עבירות של מרמה והפרת אמונים בפרשות "1000" ו-"2000", אותן ביצע לכאורה במהלך כהונתו כראש הממשלה וכשר התקשורת.

בכך אימץ היועץ המשפטי לממשלה את המלצת פרקליט המדינה, שי ניצן, ואת המלצת פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), ליאת בן ארי שווקי, שהמליצו בפניו לאחר קיום השימוע להגיש את כתב האישום בעבירות המפורטות לעיל.

הודעה על החלטת היועץ המשפטי לממשלה והעתק כתב האישום נמסרו לידי באי-כוחו של ראש הממשלה.

כמו כן, בהתאם לקבוע בסעיף 4 לחוק חסינות חברי הכנסת, עותק מכתב האישום הוגש ליו"ר הכנסת, על מנת שיתאפשר לראש הממשלה להודיע לכנסת האם הוא מעוניין לבקש שתעמיד לו חסינות מפני העמדתו לדין פלילי.

עוד החליט היועץ המשפטי לממשלה, על פי המלצת הפרקליטות, להגיש כתב אישום גם נגד בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' בעבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה, בפרשת "4000", וכן בעבירות נוספות נגד שאול אלוביץ'.

עוד החליט היועץ המשפטי לממשלה, על פי המלצת הפרקליטות, להגיש כתב אישום גם נגד בעל השליטה והעורך האחראי של קבוצת "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, בעבירה של הצעת שוחד בפרשת "2000".

הודעות על כך נמסרו לבאי-כוחם של המעורבים.

החלטת היועץ המשפטי לממשלה לגבי ראש הממשלה התקבלה לאחר בחינה מקיפה ויסודית של הטענות הרבות שהועלו ע"י באי-כוחו של ראש הממשלה במהלך ארבעת ימי השימוע שנערך בראשית חודש אוקטובר 2019. כל הטענות נבחנו לעומקן בתהליך עבודה סדור שנפרס על פני  שעות עבודה רבות מאוד, שבמסגרתו הוגשו ע"י הפרקליטות חוות דעת מעמיקות של מאות עמודים, המתייחסות לטענות שהועלו בשימוע.

עם תום בחינת כל הטענות נמצא, כי אין בטענות שעלו בשימוע כדי לשנות את העבירות שיוחסו לראש הממשלה בכתב החשדות. יחד עם זאת, חלק מהטענות הביאו לשינויים בכתב האישום, גם אם לא לשינוי בסעיפי העבירה עצמם.

במקביל נבחנו כל הטענות שהועלו בשימועים שנערכו למר שאול אלוביץ, לגב' איריס אלוביץ ולמר ארנון מוזס, והוחלט כאמור לעיל.

החקירות בפרשות אלה נוהלו ע"י יחידת להב 433 של משטרת ישראל (יאל"כ ויאח"ה) ומחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך, בליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה.

ההחלטה לשקול להגיש כתב אישום נגד כל הגורמים שפורטו לעיל, בכפוף לשימוע, התקבלה ביום 28.2.19, לאחר שבמשך כשלושה חודשים נוהלו דיונים בנדון. זאת, לאחר שתיקי החקירה הועברו לפרקליטות והסתיימו השלמות החקירה, לקראת סוף שנת 2018.

מועד השימוע לראש הממשלה נקבע תחילה לחודש יולי 2019 ולבקשתו נדחה לתחילת חודש אוקטובר 2019.

לימוד החומר שהוגש על ידי ב"כ ראש הממשלה והדיונים שהתקיימו ארכו כשישה שבועות.

תמצית האישום הראשון – פרשת "4000"

  1. בתקופה שבין דצמבר 2012 ועד ינואר 2017 היה נתניהו בעל סמכות להעניק אישורים והיתרים לפעולות עסקיות שונות שבוצעו ע"י קבוצת בזק מתוקף תפקידו כראש ממשלה, ולאחר מכן גם מתוקף תפקידו כשר התקשורת. כן היתה לנתניהו יכולת השפעה על נושאים שלטוניים הנוגעים לקבוצת בזק.
  2. בתקופה הרלוונטית היה אלוביץ' בעל השליטה בקבוצת בזק, ובשל כך היה בעל יכולת השפעה על אופי וטיב הפרסומים החדשותיים באתר "וואלה" שבשליטת בזק.
  3. תחום הסיקור התקשורתי היה בעל משמעות רבה עבור נתניהו ובני משפחתו, והוא ייחס לו חשיבות מכרעת בכל הקשור לעתידו הפוליטי.
  4. על רקע זה נוצרה בין נתניהו לאלוביץ' מערכת יחסים של "תן וקח", שהתבססה על הבנתם המשותפת כי כל אחד מהם מחזיק באינטרס משמעותי שהצד השני הוא בעל יכולת לקדמו. במסגרת זו, בארוחת ערב משותפת שקיימו בני הזוג נתניהו עם בני הזוג אלוביץ', בשנת 2012, במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה-19, סוכם כי נתניהו ורעייתו יוכלו להפנות לבני הזוג אלוביץ' דרישות הנוגעות לאופן הסיקור התקשורתי שלהם באתר "וואלה".
  5. מערכת היחסים בין נתניהו לבין בני הזוג אלוביץ' התאפיינה בקשר אינטנסיבי ותדיר שהתנהל במישרין ובאמצעות מתווכים. במסגרת קשר זה הפנו נתניהו ובני משפחתו לבני הזוג אלוביץ' דרישות שונות שעניינן אופן הסיקור שלהם באתר "וואלה", ואף דרשו דרישות הנוגעות לסיקור יריביו הפוליטיים של נתניהו. בני הזוג אלוביץ' הפעילו לחץ כבד ומתמשך על מנכ"ל "וואלה" דאז, אילן ישועה, להיענות לדרישות אלה. כתוצאה מכך הנחה ישועה את העורכים והעיתונאים של "וואלה" לשנות פרסומים באתר באופן התואם את דרישותיו של נתניהו. דוגמאות הממחישות את דרישות נתניהו להתערבות בפרסומים באתר ואת אופן ההיענות החריגה להן, מפורטות בנספח "א" לכתב האישום.
  6. לאורך התקופה הרלוונטית, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של "תן וקח", בני הזוג אלוביץ' נענו, ככלל, לדרישותיו של נתניהו, באשר הן, ועשו כל מאמץ כדי לממשן. בחלק משמעותי מהמקרים השתדלותם עבור נתניהו אף נשאה פרי. נתניהו ידע כי מידת ההתגייסות וההיענות של בני הזוג אלוביץ' לדרישותיו היתה חריגה, משמעותית ונרחבת, וכי היא ניתנה לו בעד ביצוע פעולות הקשורות בתפקידו הציבורי. בני הזוג אלוביץ' נענו לדרישות להתערבות בפרסומים באתר ואף דאגו לוודא שנתניהו יהיה מודע למידת היענותם לדרישותיו.
  7. במסגרת מערכת יחסי "תן וקח" שנרקמה בין נתניהו לבין בני הזוג אלוביץ', הפעיל נתניהו את כוחו וסמכויותיו כעובד ציבור כדי לקדם נושאים שאלוביץ' היה מעוניין בקידומם – בעבורו, בעבור בזק או בעבור חברות שונות בקבוצת "יורוקום", שבאמצעותה שלט בבזק וב"וואלה". בתוך כך, ובמקביל לדרישות שהפנה לאלוביץ' בקשר לסיקור באתר "וואלה", עסק נתניהו מתוקף תפקידיו הציבוריים במספר מקרים בענייניו הרגולטוריים של אלוביץ', וביצע פעולות שקידמו אינטרסים עסקיים משמעותיים שלו, שהיקפם נאמד בסכומי עתק. את פעולותיו לטובת אלוביץ' עשה נתניהו בתמורה לטובות ההנאה שלקח מבני הזוג אלוביץ' בתחום הסיקור כאמור, תוך שנהג במשוא פנים והעמיד עצמו בניגוד עניינים בין תפקידיו הציבוריים לבין ענייניו הפרטיים ותוך סטייה מן השורה.
  8. אלוביץ' קשר מפורשות בין אופן הסיקור של נתניהו ב"וואלה" לבין ההחלטות הרגולטוריות שקיבל נתניהו ופעולות שאמור היה לבצע, במסגרת תפקידיו הציבוריים. בדומה, קשרה איריס אלוביץ' אף היא בין ההיענות לדרישות נתניהו ורעייתו להתערבות בפרסומים, לבין אופן הטיפול בענייניה הרגולטוריים של בזק על ידי נתניהו. בני הזוג אלוביץ' אף הבהירו לגורמים שונים ב"וואלה", כי יש לשפר את הסיקור של נתניהו ובני משפחתו כדי להביא לקבלת ההחלטות הרגולטוריות הרצויות להם.
  9. נתניהו הסתיר את מערכת היחסים בינו לבין בני הזוג אלוביץ' באופן שיטתי ועקבי מפני שורה של גורמים רשמיים, להם מסר מידע חלקי ומטעה על אודות טיב יחסיו עם אלוביץ'.
  10. לשם הסתרת הקשר שלהם עם נתניהו, פעלו בני הזוג אלוביץ' על מנת להשמיד ראיות שנמצאו בטלפונים הניידים שהיו ברשותם וכן הורו לישועה לפעול באופן דומה, ואף הנחו אותו למסור גרסאות כוזבות ביחס למעורבותם בשינוי הפרסומים באתר "וואלה", ביחס לקשר בינם לבין נתניהו ובאשר לדרישותיו להתערבות בפרסומים השונים.

תמצית האישום השני – פרשת "2000"

  1. לאורך השנים התקיימו בין נתניהו ומוזס יחסי יריבות עמוקה. עם זאת, קיימו השניים במהלך השנים שלוש סדרות של פגישות: בשנים 2009-2008; בשנת 2013 ובשנת 2014. במהלך כל אחת מסדרת הפגישות האמורות, נתניהו ומוזס קיימו שיח על קידום האינטרסים ההדדיים שלהם: שיפור אופן סיקורו של נתניהו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות"; הטלת מגבלות על העיתון "ישראל היום", דבר שהיה בעל משמעות כלכלית רבה עבור מוזס ועבור קבוצת "ידיעות אחרונות".
  2. באחת הפגישות שהתקיימה ביום 4.12.2014, ולקראת מערכת הבחירות לכנסת העשרים, מוזס הציע לנתניהו שוחד. זאת, בכך שיביא לשינוי ניכר לטובה בקו ובאופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות", ולשינוי לרעה באופן הסיקור של יריביו הפוליטיים, עד כדי "רעידת אדמה" ו"סיבוב הספינה", כאמור בשיחתם. מוזס הציע כי יעשה כן באופן שיבטיח את המשך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה לאורך זמן, וזאת בתמורה לכך שנתניהו ינצל את השפעתו כראש הממשלה לקדם חקיקה שתטיל מגבלות על "ישראל היום" ותביא להטבות כלכליות משמעותיות למוזס ולעסקיו.
  3. נתניהו לא סירב להצעת השוחד ולא הפסיק בעטיה את השיחה עם מוזס, והגם שלא התכוון לקדם את הצעת החוק, המשיך לנהל עם מוזס שיחה ארוכה ומפורטת על מרכיבי ההצעה והציג בפניו מצג לפיו יש אפשרות של ממש שיעשה שימוש בכוחו השלטוני על מנת לקדם חקיקה המיטיבה עם מוזס. נתניהו פעל כאמור על מנת להמשיך את השיח ובכך לגרום למוזס להשפיע לטובה על אופן סיקורו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות" בתקופת הבחירות ולגרום למוזס לפעול למניעת פרסומים שליליים שיפגעו בו או במשפחתו, לפחות בתקופה זו וכל עוד השיחות ביניהם נמשכות.
  4. בהמשך לפגישה זו, ועל מנת לשמר אצל מוזס את הרושם כי הוא בוחן את היתכנות קידום החקיקה האמורה, נתניהו נפגש עם יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, ועם יו"ר ועדת הכנסת, יריב לוין, כאשר לנגד עיניו האפשרות שדבר קיומה ייוודע למוזס. בפגישה זו הבהירו אלקין ולוין לנתניהו כי לא ניתן יהיה לקדם את החקיקה בתקופה זו. בהמשך לכך קיים נתניהו, ביוזמתו, פגישה נוספת עם מוזס, במהלכה הציג בפניו מצג לפיו יפעל לקדם את החקיקה לאחר הבחירות, וזאת במטרה להמשיך עמו את השיח על הצעת השוחד.
  5. במעשיו אלה הציע מוזס לנתניהו הצעת שוחד.
  6. במעשיו אלה עשה נתניהו מעשה הפרת אמונים הפוגע פגיעה מהותית באמון הציבור בעובדי הציבור ובנבחריו ובטוהר המידות שלהם. בכך שניצל את מעמדו ואת כוח המשרה על מנת לקבל טובת הנאה אישית ובכך שבהיותו נבחר הציבור הבכיר ביותר, העביר מסר לפיו הצעות שוחד הן כלי שניתן לעשות בו שימוש לשם קידום אינטרסים הדדיים של עובדי ציבור בכירים ואנשי עסקים, וכי אין פסול בעסקאות שוחד.

תמצית האישום השלישי – פרשת "1000"

  1. מאז 1999, התקיימה בין נתניהו לאיש העסקים ארנון מילצ'ן מערכת יחסים אישית, בעלת זיקות וקשרים שונים. בתוך כך, בתקופה הרלוונטית לאישום קיבלו נתניהו ורעייתו ממילצ'ן טובות הנאה שונות. בשנת 2013 הכיר מילצ'ן לנתניהו את איש העסקים האוסטרלי ג'יימס פאקר. בשנים 2016-2014, קיבלו נתניהו ורעייתו מפאקר טובות הנאה שונות.
  2. טובות ההנאה ממילצ'ן ומפאקר, שעיקרן קופסאות סיגרים ומארזי שמפניות, ניתנו לנתניהו ולרעייתו, באופן רציף, במענה לבקשות ואף דרישות, בין היתר באמצעות משלוחים, גם כאשר מילצ'ן ופאקר לא שהו בישראל, עד כדי כך שהפכו למעין "קו אספקה". היקף טובות ההנאה הצטבר לסכום של כ-700,000 ₪. טובות ההנאה ניתנו לנתניהו בזיקה לתפקידיו הציבוריים ולמעמדו כראש ממשלת ישראל.
  3. נוכח שלל הזיקות בין נתניהו לבין מילצ'ן, היה על נתניהו להימנע כליל מלעסוק בענייניו של מילצ'ן, במסגרת תפקידיו. אף על פי כן, בתקופה שבין אוקטובר 2011 לדצמבר 2016 פעל נתניהו במסגרת מילוי תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן במקרים הבאים: בשנים 2014-2013 נתניהו פעל מול גורמי ממשל אמריקנים על מנת שתינתן למילצ'ן אשרת כניסה לארצות הברית, בשני אירועים; בשנת 2013, נתניהו פנה לשר האוצר דאז, יאיר לפיד, בעניין הארכת משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים, ממנו נהנה מילצ'ן; ובשנת 2015, נתניהו פעל בעצמו והנחה את מנכ"ל משרד התקשורת דאז, שלמה פילבר, לסייע למילצ'ן בעניינים הנוגעים לרגולציה, בקשר לעסקת מיזוג בין חברות התקשורת "רשת" ו"קשת", על מנת שהשקעה אותה בחן מילצ'ן באותה העת, תהיה כדאית עבורו מבחינה כלכלית.
  4. על-פי כתב האישום, במעשיו אלה עשה נתניהו מעשי הפרת אמונים הפוגעים פגיעה מהותית באמון הציבור ובטוהר המידות. זאת, בכך שקיים במשך שנים מערכת יחסים פסולה עם מילצ'ן ופאקר במסגרתה קיבלו מהם נתניהו ורעייתו טובות הנאה בהיקפים גבוהים מאוד, בזיקה לתפ
18:27 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים להחלטת מנדלבליט בתיקי נתניהו.

18:32 עריכה

שאול ואיריס אלוביץ' מסרו באמצעות עורכי דינם ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר את תגובתם: "אנו מצטערים על החלטת היועץ המשפטי לממשלה. על סמך הראיות, אנחנו משוכנעים שראוי היה להימנע מהגשת כתב אישום נגד מרשינו. עכשיו עובר ההליך לבית המשפט שיבחן את הראיות במסגרת הליך הוגן ופומבי. אנו תקווה כי יחדל מסע ההשמצות ותתברר האמת".

18:39 עריכה

יושב ראש העבודה-גשר עמיר פרץ מתעתד לעתור לבג"ץ בדרישה שראש הממשלה נתניהו ייצא לנבצרות".

18:53 עריכה

מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס מסר בתגובה להחלטת מנדלבליט באמצעות עורכות דינו נוית נגב ואיריס ניב-סבאג: "מוזס לא הציע לתת לנתניהו טובת הנאה. גם הסיקור בעיתון באותם ימים תומך בעובדה שלא היתה הצעת שוחד. לנוני מוזס עומדות טענות משפטיות ועובדתיות חזקות. אנו מאמינות שבית המשפט יקבע שלא עבר עבירה פלילית ויזכה אותו".

19:03 עריכה

אחרי החלטת מנדלבליט: בסמוך לבית ראש הממשלה נתניהו מפגינים תומכים ומתנגדים.

19:04 עריכה

במערכת הפוליטית מוסיפים להגיב על החלטת מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו.

19:15 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר בשיחות סגורות שהיה לו ברור מהרגע הראשון שיקבל את כתב האישום "הכי חמור שרק אפשר" ושכל טענותיו יידחו. "סומנתי", אמר נתניהו – כך פרסם אבישי גרינצייג.

19:21 עריכה

לצד תפקידו כראש הממשלה מחזיק נתניהו בתיקי הבריאות, התפוצות והחקלאות ופיתוח הכפר. כמו כן נתניהו משמש כממלא מקום שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. עם הגשת כתב האישום לא יוכל נתניהו – בהתאם להלכת דרעי-פנחסי – להמשיך לכהן כשר בממשלה, והוא ייאלץ להעביר את התיקים לאחרים.

19:38 עריכה

הודעת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט.

היום הזה הוא יום קשה ועצוב.

היום הודעתי לבאי-כוחו של ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, על החלטתי להעמידו לדין בכתב אישום, הכולל שלושה אישומים.

יום שבו היועץ המשפטי לממשלה מחליט על הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן בגין עבירות חמורות של שחיתות שלטונית – הוא יום קשה ועצוב, מבחינת הציבור בישראל ומבחינתי באופן אישי.

אזרחי ישראל כולם, ואני בתוכם, נושאים עינינו אל נבחרי הציבור, ובראש בראשונה – לעבר ראש הממשלה, ורואים בהם את מנהיגינו שנבחרו באופן דמוקרטי לתפקידם.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא אדם עתיר זכויות.

זכיתי לעבוד עימו ולעמוד על כישוריו הרבים ועל יכולותיו המיוחדות כראש הממשלה.

את ההחלטה על הגשת כתב האישום נגדו קיבלתי בלב כבד.

בלב כבד אמנם, אך גם בלב שלם.

מתוך תחושת מחויבות עמוקה לשלטון החוק, לאינטרס הציבורי ולאזרחיה של מדינת ישראל.

אכיפת החוק איננה נתונה לבחירה.

זה לא עניין של ימין או שמאל.

זה לא עניין של פוליטיקה.

זוהי חובה המוטלת עלינו – אנשי מערכת אכיפת החוק, ועליי באופן אישי כמי שעומד בראשה.

זוהי החובה שלי כלפי אזרחי המדינה – אשר האינטרס הציבורי מחייב כי יחיו במדינה שבה אין אדם  שהוא מעל החוק; במדינה שבה חשדות למעשי שחיתות נבדקים ונחקרים, למען גילוי האמת ומיצוי הדין כשהדבר נדרש.

זוהי המשמעות הבסיסית ביותר של שלטון החוק במדינה דמוקרטית.

מהסיבה הזו בדיוק, היום הזה הוא אמנם יום קשה, אבל הוא גם יום חשוב.

אומר מספר מילים, בזהירות המתבקשת מטבע הדברים, על האישומים, כדי להבהיר בתמצית מה נכלל בהם.

האישום הראשון מבוסס על החקירה בתיק 4000.

באישום זה, החלטתי להעמיד את ראש הממשלה לדין בעבירות של לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים.

זאת, בגין מערכת יחסים של "תן וקח" שנרקמה בין ראש הממשלה לבין הבעלים של חברת "בזק" ואתר החדשות באינטרנט "וואלה" – מר שאול אלוביץ', ורעייתו.

במסגרת הקשר שנוצר ביניהם, מר אלוביץ' – שהיה זקוק לראש הממשלה לשם קידום האינטרסים העסקיים והכלכליים שלו, קיבל מראש הממשלה ומסביבתו בקשות ודרישות בהיקף נרחב בנוגע לפרסומים שונים  באתר "וואלה", חלקן בתקופות של בחירות, ועשה כל שביכולתו על מנת להיעתר להן, וזאת באופן חריג.

מדובר במאות בקשות ודרישות.

מר אלוביץ' לחץ באמצעות מנכ"ל וואלה על כתבים ועורכים להיענות לדרישות ראש הממשלה ובמקרים רבים מאמציו נשאו פרי.

ראש הממשלה, בתמורה, פעל לכך שהחלטותיו באופן אישי והחלטות משרד התקשורת בקשר לחברת "בזק", בכמה נושאים מרכזיים, יתקבלו על פי רצונותיו של מר אלוביץ'.

מדובר בהחלטות שהניבו למר אלוביץ' ולחברת "בזק" סכומי עתק.

בתיק זה החלטתי להעמיד לדין בעבירת שוחד גם את בני הזוג אלוביץ'.

האישום השני מבוסס על החקירה בתיק 2000.

באישום זה, החלטתי להעמיד את ראש הממשלה לדין בעבירה של מרמה והפרת אמונים. זאת, משום שניהל שיח מושחת אודות הצעת שוחד שקיבל מהבעלים והעורך האחראי של קבוצת "ידיעות אחרונות", מר נוני מוזס.

במסגרת שיח זה, הציע מוזס שהוא ישנה לחלוטין את הסיקור של ראש הממשלה בעתון "ידיעות אחרונות" ובאתר YNET – עד כדי "סיבוב הספינה" ו"רעידת אדמה", כלשונו.

זאת, בתמורה לכך שראש הממשלה יפעיל את כוחו לחקיקת חוק שיגביל את העיתון המתחרה, "ישראל היום", וישיא בכך למוזס רווחים כספיים משמעותיים.

אף שראש הממשלה לא קיבל את הצעת השוחד של מוזס ואף לא ביקש שוחד, ובשל כך גם החלטתי שלא להאשים אותו בעבירת שוחד, הרי שהוא נטע במוזס את הרושם שמתן שוחד לראש הממשלה הוא אפשרות מעשית שניתן לנהל עליה משא ומתן.

מנדלבליט (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מנדלבליט, הערב (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

הכול, כשלנגד עיניו של ראש הממשלה עמדו הבחירות שבפתח וחשיבות הסיקור שלו ושל בני משפחתו במיוחד בתקופה זו, מתוך רצון להבטיח את זכייתו בבחירות.

ראש הממשלה ניצל בכך את מעמדו ואת כוחו השלטוני כדי להיטיב עם עצמו באופן פסול.

בתיק זה החלטתי גם להעמיד לדין את מציע השוחד – מר מוזס.

האישום השלישי מבוסס על החקירה בתיק 1000.

באישום זה החלטתי להעמיד את ראש הממשלה לדין בעבירה של מרמה והפרת אמונים.

זאת, משום שבמשך שנים, קיבלו ראש הממשלה ורעייתו באופן שוטף ובמסגרת "קו אספקה" של ממש, קופסאות סיגרים ובקבוקי שמפניה בשווי כולל של מאות אלפי שקלים חדשים, מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר.

הדבר נעשה, לרוב, על פי דרישות ובקשות של ראש הממשלה ורעייתו, שהועברו ככלל באמצעות העוזרת של אנשי העסקים, לרבות בתקופות שהללו כלל לא היו בארץ.

במקביל לכך, פעל ראש הממשלה במסגרת תפקידו לשם קידום אינטרסים אישיים וכלכליים משמעותיים של מר מילצ'ן.

ההחלטה אותה קיבלתי על הגשת כתב אישום בשלושת האישומים האמורים נגד ראש הממשלה התקבלה אך ורק משיקולים ראייתיים ובהתאם לדין.

שום שיקול אחר לא השפיע עליי.

כאן המקום להתייחס בקצרה לקולות רבים ומדאיגים שנשמעו בתקופה האחרונה, המגיעים לעיתים עד כדי איומים של ממש, נגד בעלי תפקידים במערכת אכיפת החוק.

נשמעו ביטויים מרחיקי לכת שאין להם מקום בשיח הציבורי.

השיח הזה הוא מסוכן.

זה משחק באש.

יש לחדול ממנו.

אני קורא מפה לכולם, ובראש ובראשונה למנהיגי המדינה – יש להתנער מהשיח האלים והמתלהם נגד אנשי מערכת אכיפת החוק; יש להוקיע אותו; יש לגנות אותו.

זוהי אחריות משותפת, של כולנו יחד, לשמור על מוסדות החוק והמשפט שמגנים על אזרחי המדינה מפני פשיעה על סוגיה השונים.

יש בהחלט מקום להעביר ביקורת ולקיים שיח ודיון על פעולות מערכת אכיפת החוק, אך נדרש לקיים את השיח הזה באופן ענייני ומכבד.

איננו חפים מטעויות.

איננו חסינים מביקורת.

אך יש מרחק רב בין ביקורת עניינית, גם אם נוקבת, לבין קונספירציות חסרות כל ביסוס.

מערכת אכיפת החוק היא מוסד ממלכתי.

היא מוסד של המדינה.

לכל אורך הדרך, מערכת זו פעלה, פועלת ותמשיך לפעול, בצורה ממלכתית ועניינית.

לא הושפענו מאיומים, מלחצים ומהכפשות, מכל הצדדים, ופעלנו ללא מורא וללא פחד, למען האינטרס הציבורי ולמען שלטון החוק.

תיקי החקירה בעניינו של ראש הממשלה טופלו באחריות, ביסודיות ובכובד ראש.

בתיקי 1000 ו-2000, אישרתי פתיחה בחקירה רק לאחר קיום בדיקה מקדמית שנמשכה מספר חודשים, ושבה התברר כי יש חשד סביר לביצוע עבירות מצד ראש הממשלה.

תיק 4000 החל למעשה בעקבות חקירה של רשות ניירות ערך בפרשת "בזק", שראש הממשלה כלל לא היה חשוד במעורבות בה.

החקירה בעניין ראש הממשלה נפתחה רק לאחר שהגיע מידע שהחשיד אותו באופן ברור בביצוע עבירות מתחום טוהר המידות.

בתיקים אחרים, שבהם לא התעורר חשד סביר למעורבות ראש הממשלה בפלילים – הוא גם לא נחקר כחשוד ואף לא היססנו לנקות אותו מחשד, גם אל מול ביקורת ציבורית שנמתחה על כך.

במסגרת הליווי של החקירות בתיקים אלו, הקפדתי להתמקד אך ורק בחשד למעשים פליליים.

לא עסקתי ב"רכילות", ולא עסקתי בזוטות – חתרתי למילוי חובתי מכוח החוק למיצוי דין אך ורק במקום בו הדבר נדרש.

החקירות היו מקצועיות ויסודיות.

כאן המקום להוקיר את תרומתה של משטרת ישראל, ובעיקר של אגף החקירות והמודיעין, שמפקדיו וחוקריו עשו עבודה מאומצת וטובה בהגעה לחקר האמת.

אני מבקש בהזדמנות הזו להודות במיוחד לראש אח"מ הקודם, ניצב בדימוס מני יצחקי, ולראש אח"מ הנוכחי, ניצב גדי סיסו, שתרומתם לאכיפת החוק בישראל לא תסולא בפז.

אני מבקש גם להודות לרשות לניירות ערך שהייתה שותפה לחקירה בתיק 4000.

לאחר שהחקירות הסתיימו, כולל השלמות חקירה שהתבקשו במהלך הדרך כדי למצות את חקר האמת, קיימנו דיונים יסודיים ומעמיקים בממצאיהן.

לאור ממצאים אלו, הגעתי לכלל מסקנה כי יש מקום לשקול הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה והודעתי על כך בסוף חודש פברואר השנה.

בעקבות כך, ניתנה לבאי-כוחו הזדמנות להציג את טענותיהם בפניי במסגרת הליך של שימוע.

לבקשת הסנגורים של ראש הממשלה, ובשל חשש אותו הציגו בפניי ל"דליפת" חומרים לתקשורת, עיכבתי את מסירת חומרי החקירה לבאי-כוחם של כלל החשודים בתיקים אלו עד לאחר מועד הבחירות של חודש אפריל 2019.

כמו כן קיבלתי את בקשתם של סנגורי ראש הממשלה להאריך את פרק הזמן שהוקצב מלכתחילה ללימוד חומרי השימוע, ולקיימו רק בחלוף כחמישה חודשים מהמועד בו חומרי החקירה עמדו לרשותם, כדי שהם יוכלו להתכונן אליו היטב.

נוכח משקלה של ההכרעה ועל מנת לתת את מלוא זכות הטיעון בתיקים אלה, השימוע התקיים במשך ארבעה ימים – מעל ל-40 שעות, אף זאת לבקשתם של סנגורי ראש הממשלה.

טענותיהם המפורטות והמעמיקות של הסנגורים נשמעו בקשב רב, בלב פתוח ובנפש חפצה.

אני מלא הערכה לעבודה המקצועית והיסודית אותה השקיעו, שהעידה על אמונתם המלאה בכנות של התהליך אותו קיימנו.

לאחר שמיעת טענותיהם של הסנגורים בשימוע, הועברו לידינו מאות עמודים של טיעונים בכתב.

בחלק מהנושאים שעלו בשימוע, האירו הסנגורים את ההתרחשויות שנחקרו באור שונה. הם ביקשו להציב בפנינו זוויות ראיה אחרות מאלו שעמדו בבסיס כתב החשדות.

בשלב הבא, כל טענה שעלתה בשימוע, בין בעל-פה ובין בכתב, נבחנה לעומקה.

קיימתי ימים ארוכים של דיונים על הטענות הללו.

לקראתם, קיבלתי מהפרקליטות חוות דעת של מאות עמודים שניתחו את כל הטענות שעלו בשימוע.

לצערי, במקביל לתהליך השימוע המקצועי והענייני שהתנהל בפניי, בתוך חדר הדיונים, ראינו ניסיונות חוזרים ונשנים לעשות דה-לגיטימציה להחלטה שתתקבל, גם על ידי הכפשת פרקליטים בכירים שנטלו בו חלק.

שקרים רבים פורסמו והכפשות הושמעו כחלק מתהליך זה.

צר לי מאד על כך.

האמת היא כזו – התהליך היה רציני ואחראי.

האנשים שהשתתפו בו פעלו אך ורק מתוך מניעים ענייניים.

תופעה נוספת שחזינו בה הייתה ניסיון לקיים את השימוע – לאחר שכבר הסתיימו הדיונים בפניי – רק שהפעם בפומבי, תוך הצגת תמונה חלקית ומגמתית, שלא לומר מעוותת, של הדברים.

הדבר נועד לצייר תמונה כאילו כל החלטה שתתקבל שאיננה סגירת התיקים היא בהכרח שגויה.

גם בהקשר הזה האמת צריכה להיאמר – תיקי החקירה בעניינו של ראש הממשלה מבוססים על מאות ראיות שנאספו במסגרת חקירה יסודית ומאומצת – עדויות, מסמכים, התכתבויות, הקלטות, ועוד ועוד.

הראיות הללו נבחנו באופן מקצועי ומעמיק, כל אחת בפני עצמה וכולן יחד כמכלול.

לא השארנו אבן על אבן במאמץ להגיע לעומקם של דברים ולקבל את ההחלטה הטובה ביותר והנכונה ביותר בהתבסס על מלוא הראיות ועל הדין.

רק לאחר שהשתכנעתי שהתשתית הראייתית כולה מקימה סיכוי סביר להרשעה בפלילים, החלטתי כאמור להעמיד לדין את ראש הממשלה בשלושה אישומים.

העבירות בהן מואשם ראש הממשלה הן עבירות חמורות.

עבירת השוחד, בה מואשם ראש הממשלה בתיק 4000, מבטאת פגיעה חמורה בטוהר המידות בשירות הציבורי.

הטענה לפיה אין עבירת שוחד אם עובד הציבור לא קיבל לידיו כסף היא משוללת יסוד.

המחוקק קבע במפורש את ההיפך, ואף קיימת פסיקה רבה וארוכת שנים על טובות הנאה שונות, שאינן תשלום כסף לעובד הציבור, שיכולות להוות שוחד.

העבירה של מרמה והפרת אמונים, בה מואשם ראש הממשלה בשלושת התיקים, אף היא עבירה חמורה, והיא מבטאת את האיסור על עובדי ציבור לנצל את משרתם ומעמדם לשם הפקת טובות הנאה אישיות.

כאן המקום להדגיש.

גם לאחר הגשת כתב אישום – ככל אדם, ראש הממשלה הוא בחזקת "חף מפשע".

על התביעה הכללית להוכיח את אשמתו בבית המשפט, ורק בית המשפט הוא שיכול להרשיעו בדין בסופו של יום.

אם ייקבע כי ראש הממשלה אכן ביצע את העבירות המיוחסות לו בכתב האישום, כי אז מדובר במעשים חמורים.

זאת, מאחר שקבלת מתנות ע"י נבחר ציבור בהיקף של מאות אלפי שקלים במסגרת מעין "קו אספקה" שיטתי שמתקיים באופן רצוף לאורך שנים – היא דבר חמור.

זאת, מאחר שטיפול של נבחר ציבור בענייניו האישיים והכלכליים של נותן המתנות הללו – הוא דבר חמור.

זאת, מאחר שקיום שיח מתמשך ע"י נבחר ציבור אודות הצעת שוחד במטרה להפיק טובת הנאה מקיומו של השיח – הוא דבר חמור.

כפי שכבר הבהרתי, בעניינו של ראש הממשלה מצאתי כי ישנן ראיות לכאורה לביצועם של מעשים חמורים אלה, המקימות סיכוי סביר להרשעה.

לכן, חובתי על פי הדין – היא הגשת כתב אישום.

לא מדובר בבחירה.

מדובר בחובה.

כך הדבר כלפי כל אזרח, וכך פעלתי גם כאן.

אבקש לחתום את דבריי בהבעת הערכה עמוקה לצוות המקצועי והמסור שסייע בידי בקבלת ההחלטה בתיקי ראש הממשלה. פרקליט המדינה, שי ניצן, פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), ליאת בן ארי ואנשיה המצוינים, משנים ליועץ המשפטי לממשלה, משנים לפרקליט המדינה, פרקליטים בכירים נוספים ועוזרים מסורים.

כולם כאיש אחד פעלו על מנת להביא לקבלת ההחלטות הנכונות והראויות בתיקים אלו.

בסופו של יום, ההחלטה שהתקבלה היא ההחלטה שלי.

כפי שאמרתי בפתח הדברים, קיבלתי אותה בלב כבד, אבל מתוך תחושת אחריות עמוקה לשלטון החוק במדינה, ולעקרונות המשפט והצדק.

אני משוכנע בכל ליבי כי פעלנו באופן המקצועי, היסודי והענייני ביותר, לטובת האינטרס הציבורי ולטובת אזרחיה של מדינת ישראל.

19:47 עריכה

פרסום ראשון: העמותה לטוהר המידות בפנייה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה: הכרז כעת על נבצרותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

העמותה לטוהר המידות פנתה הערב בפנייה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיכריז על נבצרות ראש הממשלה בנימין נתניהו נוכח כתב האישום החמור שאביחי מנדלבליט החליט להגיש בעניינו. כך מדווח כתבנו אמיר בן-דוד.

בפנייה הבהירה העמותה כי הסמכות להכרזה על נתניהו כנבצר נמצאת בידיו של היועץ המשפטי לממשלה, וכי כתב האישום החמור, הכולל אישום בעבירת השוחד, מחייב את היועץ להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה כבר כעת. לחלופין דרשה העמותה שיודיע היועץ על המועד שלאחריו לא יוכל ראש הממשלה נתניהו להמשיך ולכהן בתפקידו.

בפנייה הבהירה העמותה כי בית המשפט העליון התייחס בעבר לאפשרות כי היועץ המשפטי לממשלה יכריז על נבצרותו של ראש הממשלה בהתאם להוראות חוק יסוד הממשלה, והדבר אף התרחש בעניינו של ראש הממשלה לשעבר שרון ז"ל.

לבסוף, הבהירה העמותה כי ככל שהיועץ יימנע מלהשתמש בסמכותו זו, תשקול העמותה עתירה לבג"ץ.

20:00 עריכה

פרקליט המדינה שי ניצן סבור שאחרי שהוחלט להגיש כתב אישום נגד נתניהו לא ניתן להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה – כך פרסם אבישי גרינצייג ב"גלובס". מהפרקליטות נמסר כי פרקליט המדינה טרם נדרש לשאלה זו וממילא טרם גיבש כל עמדה בעניין.

20:17 עריכה

בהפגנה למען ראש הממשלה נתניהו, איים פעיל הימין רן כרמי בוזגלו: "מי שייגע בנתניהו – נגדע את ידו".

20:24 עריכה

בנו של ראש הממשלה הגיב להחלטת מנדלבליט.

20:31 עריכה

הבחירות לראשות הליכוד – לבד מראש הממשלה בנימין נתניהו ולחבר הכנסת גדעון סער, החליט בכיר במפלגה להתמודד לראשות התנועה. כך פרסם הערב זאב קם בתאגיד השידור כאן. ההחלטה התקבלה אחרי שהערב פורסם כי מנדלבליט הכריע שיוגש כתב אישום נגד נתניהו.

20:36 עריכה

לצד התנועה לטוהר המידות – שעל האפשרות שתעתור לבג"ץ פורסם לראשונה בזמן ישראל – בוחנים גם הארגונים החזית להגנת הדמוקרטיה, התנועה לאיכות השלטון וסיעת העבודה-גשר את האופציה לפנות לבית המשפט העליון בדרישה שנתניהו לא ימשיך את כהונתו כראש הממשלה.

20:41 עריכה

סיעת העבודה-גשר פנתה ליועץ המשפטי לממשלה של הכנסת, עורך הדין איל ינון, בדרישה להקים את ועדת הכנסת כדי שתוכל לדון בשאלת חסינותו של נתניהו. כך פרסם בחדשות 13 עקיבא נוביק.

20:53 עריכה

בזמן נאומו פורסם מחשבונו של נתניהו ציוץ שקורא "לחקור את החוקרים!".

21:02 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב להחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגדו כתבי אישום בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. הקריאה העיקרית של נתניהו: לחקור את החוקרים".

"אני מכבד מאוד את רשויות המשפט בישראל. יצא להן שם עולמי ובצדק. אבל צריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה אצל המשטרה והפרקליטות. היום אנחנו רואים ניסיון להפיכה שלטונית נגד רה"מ בעלילות שווא ובתהליך חקירות מזוהם ומגמתי".

"תזמון פרסום ההחלטה, כמו תזמון פרסומים קודמים בענייני, ממחיש עד כמה התהליך נגוע בשיקולים זרים ונועד להפיל ראש ממשלה של הימין. בניגוד ליריביי בשמאל והתקשורת המגויסת אני רוצה לראות כאן שוק חופשי בתחום הדעות והתקשורת".

"העיתוי הרגיש ממחיש כמה התהליך הזה נגוע בשיקולים זרים. מה שקרה בתהליך החקירות המזוהם נגדי, בתפירת התיקים, הגיע לשיאו היום".

21:06 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים לנאומו החריף של ראש הממשלה נתניהו.

21:21 עריכה

אם נשיא המדינה יידרש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, יהיה עליו להיוועץ קודם ביועץ המשפטי לממשלה, והאחרון יאמר שבמצב הנוכחי לא ניתן להטיל על יושב ראש הליכוד את המלאכה – כך פרסם הערב אמנון אברמוביץ' בחדשות 12.

21:40 עריכה

גורם בכיר במערכת האכיפה אומר כי קריאתו של ראש הממשלה נתניהו "לחקור את החוקרים" היא הפעלה של כוח שלטוני "לטובתו האישית מתוך ניגוד עניינים עמוק" – כך פרסם בן כספית מ"מעריב".

21:56 עריכה

הודעתה של ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארצות הברית בתגובה להחלטה להגיש כתב אישום נגד נתניהו.

ההודעה של היועץ המשפטי לממשלה היא כמובן מאד מטרידה. מדינת ישראל עומדת בפני צומת החלטות חשובות בחודשים הבאים, ככל שההליך המשפטי יתקדם. ישראל הוכיחה את יכולתה להיות דמוקרטיה חזקה וחיונית הדורשת אפילו מראשי מנהיגיה דין וחשבון על פי אמות המידה המחמירות ביותר. אין איש מעל החוק. ראש הממשלה כמו כל האזרחים זכאי ליומו בבית המשפט בהליך הוגן ומלא.

אנחנו עומדים לצד עם ישראל ומשוכנעים שהוא יעבור את הסערות הפוליטיות והמשפטיות הנוכחיות. עכשיו הזמן לאזרחי ישראל להתאחד ולחבריהם כאן בארה"ב ומסביב לעולם לתמוך בהם.

21:58 עריכה

מס' 2 בכחול לבן, יאיר לפיד: נתניהו לא יכול להישאר בתפקידו. "אפילו דקה אחת נוספת".

אם מישהו רצה הוכחה לכך שביבי לא יכול לכהן אפילו דקה אחת נוספת תחת כתב אישום – הוא קיבל אותה הערב. קצת לפני השעה שמונה,…

פורסם על ידי ‏Yair Lapid – יאיר לפיד‏ ב- יום חמישי, 21 בנובמבר 2019

22:02 עריכה

בניסיון להטמיע את המסר העיקרי שלו מציג הערב נתניהו האשטאג:

22:06 עריכה

בהינתן שבליכוד שוררת שתיקה רועמת – אין ציוץ תמיכה ואין בא – יועץ התקשורת של נתניהו מנסה להרים את המוראל.

23:08 עריכה

זה מה שמחכה לנו בימים ובשבועות ובחודשים הקרובים: כמו דחפור ברחוב באמצע שנת הצהריים, כמו בומבה צור על הקומפרסור ב"תעלת בלאומילך" – כך נתניהו ואנשיו (ההולכים ומתמעטים, יש לומר) יחפרו לנו ללא הרף – לחקור את החוקרים.

מוקדם יותר נולד ההאשטג. עכשיו יש כבר לוגו.

החוקרים לא לחצו על העדים שיגידו את האמת – הם רמסו אותם בסחיטה באיומים כדי שיגידו שקר. מה שהחוקרים רצו לשמוע, לא מה שהיה….

פורסם על ידי ‏Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‏ ב- יום חמישי, 21 בנובמבר 2019

23:52 עריכה

מישהו כנראה שלח ווטסאפ לאנשי הליכוד להזכיר להם שבנימין נתניהו הוא עדיין המנהיג שלהם. אחרי ערב של שתיקה, הגיע מבול מתוזמן של ציוצי תמיכה.

סגירה