הפילים שבחדר ומחלת האלפנטיאזיס

רה"מ נתניהו והרמטכ"ל כוכבי השבוע, בסיור בצפון לאחר התקיפה בסוריה (צילום: צילום: חיים צח, לע״מ)
צילום: חיים צח, לע״מ
רה"מ נתניהו והרמטכ"ל כוכבי השבוע, בסיור בצפון לאחר התקיפה בסוריה

אחרי שסיים להשתלח בפרקליטות ודרש להקים ועדה בלתי תלויה שתחקור אותה, ואחרי שתבע "לחקור את החוקרים" וסירב להתפטר, והבטיח שימשיך להוביל את המדינה…קבל עם ועולם, חזר נתניהו לבית שאליו הוא חוזר כל ערב. להסביר את "ההפיכה השלטונית" שהוא מנהל כעת נגד "ההפיכה השלטונית", שלטענתו כפו עליו מוסדות המדינה שבראשה הוא עומד.

אחרי שסיים להשתלח, חזר נתניהו לבית שאליו הוא חוזר כל ערב. להסביר את "ההפיכה השלטונית" שהוא מנהל כעת נגד "ההפיכה השלטונית", שלטענתו כפו עליו מוסדות המדינה שבראשה הוא עומד

כיוון שבבית הזה אי אפשר להסביר מהן הנורמות והערכים הנדרשים מראש מדינה ומהו הנוהג כאשר ראש ממשלה נחשד ומואשם בעבירה על החוק, נותר גם הוא בעמדתו.

בבוקר, כאשר יגיעו מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל ללשכתו כדי לקבל אישור לתקיפה הבאה בדמשק, וראש המוסד וראש השב"כ יגיעו כדי לאשר מבצע מסכן חיים אחר, הם יביטו בו. הוא יודע שהם יודעים שהוא כעת בחזקת נאשם. נושא על גבו תיקי שוחד מרמה והפרת אמונים.

שום אדם בחיל האוויר או במוסד לא היה נשאר בתפקידו שנייה אחת עם תיקים כאלה. הוא יודע והם יודעים. שום בעל תפקיד, מפקד פיקוד או ראש אגף, לא היה משכנע את הממונים עליו שיש נורמה אחרת למי שנמצא בקצה הפירמידה.

בבוקר, כאשר יגיעו מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל ללשכתו כדי לקבל אישור לתקיפה הבאה בדמשק, וראש המוסד וראש השב"כ יגיעו כדי לאשר מבצע מסכן חיים אחר, הם יביטו בו. הוא יודע שהם יודעים שהוא כעת בחזקת נאשם

עכשיו הם צריכים לטפל בכמה פילים הנמצאים בחדר הזה כבר כמה שנים.

  • הפיל הראשון – מרמה והפרת אמונים בפרשת אישור הצוללות המתקדמות למצרים. הרמטכ"ל הקודם כבר אזרח ושר הביטחון הקודם כבר במפלגה אחרת. אבל נורקין ןכוכבי צריכים להתמודד ממש עכשיו עם האיום הזה שנתניהו הפיל עליהם. הוא חייב לשבת ולתת להם את כל הפרטים, את כל המודיעין, את כל האמת – מהו סוג הצוללות שאישר? איזו יכולות יש להן ומה מצרים מסוגלת לעשות בהן אם חלילה האחים המוסלמים יחזרו לשלטון.
  • הפיל השני – שוחד מרמה והפרת אמונים בפרשת הזמנת הצוללות וספינות המגן מחברת טיסנקרופ הגרמנית. לפני שבועיים הודיע כוכבי שיסתפק בחמש צוללות והוא מבקש את הכסף שיועד לצוללת השישית למטרות אחרות. בשביל מה אדוני חייבת אותנו לשנים ארוכות בהוצאות על כלים יקרים שאיננו צריכים? הרי תמיד שואלים אותנו מדוע יש כסף לפנסיות של אנשי הקבע ולעולם אין כסף לטפל בחולים קשישים וניצולי שואה.

נורקין ןכוכבי צריכים להתמודד עם האיום שנתניהו הפיל עליהם. הוא חייב לשבת ולתת להם את כל הפרטים, את כל המודיעין, את כל האמת – מהו סוג הצוללות שאישר? איזו יכולות יש להן, ומה מצרים מסוגלת לעשות בהן

  • הפיל השלישי הוא פרשת המניות. המניות שהגאון הכלכלי בן דודו של נתניהו מר מליקובסקי רכש עבורו ומכר אותן ברווח של מאות אחוזים. מניות שהכניסו לנתניהו עצמו 16 מיליון שקלים כאשר נפטר מהן. מניות של חברה שסיפקה פלדה לחברת טיסנקרופ בונת הצוללות. האם סחרת למען רווח אישי, בשיקולי הביטחון שלנו? ישאלו הרמטכ"ל ומפקד חיל הים. תביט לנו בעיניים ותגיד מה היו השיקולים שלך כאשר קנית את המניות וכאשר מכרת אותן? האם מכרת אותנו? את אנשינו?

הפילים ישעטו בחדר. ומחלת האלפנטיאזיס תסכן את המערכת הביטחונית והאזרחית כולה. אלו החיידקים הפוגעים בעור הגוף ויוצרים זיהום המוביל לנכות קשה.

מפקדי המערכות הביטחוניות יודעים שהדרגה והתפקיד הם רק הכלי, אבל האמון הוא הערך העיקרי להנעת לוחמים למשימות. מרגע שרה"מ, הממונה על צה"ל המוסד והשב"כ, איבד את אמונם, הם לא יכולים להעביר את הוראותיו לאנשיהם

מפקדי המערכות הביטחוניות יודעים שהדרגה והתפקיד הם רק הכלי שבאמצעותו הם מובילים אנשים. אבל האמון הוא הערך העיקרי שבאמצעותו מניעים לוחמים למשימות. מרגע שראש הממשלה הממונה על צה"ל המוסד והשב"כ איבד את אמונם, הם לא יכולים להעביר את הוראותיו לאנשיהם. כל זמן שהוא נשמע ונראה במאבקו הפוליטי, ובנאומיו המתסיסים הם עשו הפרדה בין פוליטיקה לביטחון. אבל כתב אישום זה מרחב אחר לגמרי של ערכים ומשבר אמון.

זיהום מערכת האמון במדינה כמוהו כמחלה הפוגעת בגוף עד כדי נכות קשה וסכנת קיום.

אפשר רק לקוות שנתניהו ישפיל מבט. ואפשר לקוות שלפחות הם – ראשי מערכות הביטחון – יגידו לו ללכת, כי אי אפשר לשלוח חיילים או סוכנים למבצעים כאשר האיש הממונה על הפקודות מטעם המדינה, מואשם בשחיתות שלטונית. במרמה. זוהי מרמה והפרת האמונים כלפיהם. כלפי מיטב האנשים המסכנים את חייהם למען המדינה…בפקודתו.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 653 מילים ו-1 תגובות
סגירה