"שוקלים להגיש תביעה, אבל זה לא פשוט"

הלל ליבוביץ', נציג קבוצת הרוכשים של "וילה שוקן" הצמודה לבית ראש הממשלה בירושלים, מגיב לראשונה לחשיפת זמן ישראל לפיה מעון רה"מ השתלט על הנכס ומשתמש בו כבשלו ● לטענתו, עודכן רק על פעמיים שבהן משרד רה"מ השתמש בנכס, אך הוא נזהר מאד מלמתוח ביקורת על התנהלות נתניהו ואנשיו ● "אנחנו לא מרוצים מהמציאות שבה אנחנו לא יכולים להשתמש בנכס, אבל צריכים לשמור על יחסים טובים עם משרד ראש הממשלה"

בנימין נתניהו נכנס למתחם "וילה שוקן" למסיבת עיתונאים. מאחוריו היועצים טופז לוק ויונתן אוריך. 20 במרץ 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
בנימין נתניהו נכנס למתחם ״וילה שוקן״ למסיבת עיתונאים. מאחוריו היועצים טופז לוק ויונתן אוריך. 20 במרץ 2019

הלל לייבוביץ', נציג חברת האחזקות איגדה בע"מ, ניצב מזה כמה שנים בפני בעיה לא פשוטה: החברה, בבעלות קבוצת יהודים מאירופה, רכשה לפני 20 שנה את "וילה שוקן", המבנה ההיסטורי המפואר ששימש כמשכן האקדמיה למוזיקה, ואחרי הליך תכנוני ממושך, אושר לה לפתח את המקום ולבנות שם דירות מגורים, שטחים ציבוריים, ועוד.

אלא שהמבנה שוכן בסמיכות למעון ראש הממשלה, ובפועל המעון השתלט עליו ואינו מאפשר לרוכשים לממש את הרכישה ותוכניות הבניה.

וילה שוקן, לאחר שפונה ממנו בית ספר שובו (צילום: באדיבות ברוך גיאן)
מבנה "וילה שוקן", לאחר שפונה ממנו בית ספר שובו (צילום: באדיבות ברוך גיאן)

בשיחה עם זמן ישראל, לייבוביץ' מספר שמשרד ראש הממשלה נמצא אתו בקשר שוטף וביקש את רשותו להשתמש בנכס, אבל מדבריו עולה שרה"מ, שמאבטחיו מחזיקים במפתחות לנכס ושומרים אותו סגור, השתמשו בנכס לכל הפחות פעמיים בלי לעדכן אותו.  לייבוביץ' מודה שמצבם של הרוכשים לא טוב ושהם אינם מרוצים ומספר שהם שוקלים לתבוע את משרד רה"מ.

"קראתי את הכתבה שלכם בעניין ולא הסכמתי עם המינוח שלכם", אומר לייבוביץ'. "כתבתם שמשרד ראש הממשלה 'השתלט על הנכס'. זה לא נכון. 'השתלט' זה כשמישהו נכנס לנכס ונמצא בו באופן קבוע. פעמיים שביקשו ממני להשתמש בנכס כדי לשכן בו משלחות מחו"ל. בשתי הפעמים הסכמתי, אז זאת לא פלישה".

אבל מעון ראש הממשלה השתמש בנכס, למשל, גם בהתכנסות יועצים שדנו בתביעה של מני נפתלי ולקיום מסיבת עיתונאים במרץ השנה. אתה ידעת על הפעמים הללו?

"הם לא דיברו אתי על ה'חמ"ל מני נפתלי' הזה ועל מסיבת העיתונאים, לא היה לי מושג על כך. למאבטחי ראש הממשלה יש מפתחות של הנכס. אז אני לא יכול לשלול שהדברים קרו.

הלל לייבוביץ', נציג קבוצת רוכשי וילה שוקן בירושלים (צילום: מתוך יוטיוב)
הלל לייבוביץ', נציג קבוצת רוכשי וילה שוקן בירושלים (צילום: מתוך יוטיוב)

"הסיכום הוא שהמקום סגור ואני סומך עליהם שהם שומרים על הסיכומים. היחסים איתם נעימים והגונים ואני מרגיש שמילה שלהם היא מילה. אני לא מאמין שהם משתמשים בו באופן קבוע".

אתה לא מתכוון לבדוק איתם איך הם עשו דבר כזה? לבעלים שאתה מייצג לא מפריע שקבוצה גדולה של אנשים נכנסה כמה פעמים לנכס היקר שלהם בלי רשות ועשתה בו כבתוך שלה?

"אני נמצא בקשר עם אנשי משרד ראש הממשלה וצריך לחיות איתם בשלום. אני חייב להיות איתם בקשרים טובים ולהסתדר איתם".

אתה מייצג לקוחות שהשקיעו הרבה מאוד כסף, קנו נכס יפייפה ויקר, נאבקו הרבה שנים מול כמה גורמים תכנוניים כדי שיאשרו לכם לבנות בו. תוכנית הבניה אושרה סופית ב-2014 ועונה גם על הרצון שלכם לבנות וגם על הצורך בשימור – אבל כבר חמש שנים לא בונים. למה? ואיך אתם מתיייחסים לכך?

"אין ספק שסידורי הביטחון מפריעים לבנות בפועל ויפריעו לנו להשתמש בנכסים שניבנה. כעיקרון, אפשר לבנות – עם הרבה פרוצדורות של אישורים ביטחוניים לפועלים וכו', אבל אחרי שנבנה ניתקע עם נכס שהכניסה אליו מותנית בבדיקה ביטחונית. זאת בעיה אמיתית ואנחנו לא ממש יודעים איך לפתור אותה".

אז מה אתם מתכוונים לעשות? הלקוחות שלך פשוט יוותרו על הנכס שלהם?

"אנחנו שוקלים להגיש תביעה. אני והלקוחות כבר הרבה שנים בשיחות עם עורכי דין על נושא התביעה, אבל בינתיים הזמן עובר ואנחנו מחליטים שלא להחליט. זה מאוד לא פשוט. קודם כל, כדי לתבוע צריך להוכיח נזק כלכלי, ובשביל זה צריך להתחיל להשקיע בבנייה, לפחות לשלם את כל האגרות ולפתוח במהלכים לבנייה בפועל. הלקוחות לא ממש מעוניינים להיכנס לכל ההוצאות האלה ולהפסיד מראש.

סמנכ
סמנכ"ל משרד ראש הממשלה עזרא סיידוף (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

"בנוסף, כל הזמן צצים מצד אנשי משרד ראש הממשלה דברים שמעכבים את ההתנהלות מולם. היה הרבה זמן שחשבנו שהם יעברו למעון ראש הממשלה החדש, וזה לא קורה.

"אחר כך עלה הרעיון של חילופי שטח. עוד בימי אריק שרון כראש הממשלה, הוא העלה את הרעיון שניתן את השטח למעון או לגנזך המדינה, ונקבל שטח שווה-ערך במקום אחר בתמורה, ואנחנו ממשיכים לגלגל את זה מול משרד רה"מ, אבל זה לא קורה.

"קשה גם להתנהל מול משרד רה"מ בגלל שכל הזמן קורים שם דברים. עבדנו מול עזרא סיידוף, אבל הוא לא יכול להתעסק בדברים יותר. ככה שכיום אנחנו בקשר בעיקר עם היועצים המשפטיים שלהם. אנחנו נמשיך לשקול את מהלכינו בהתאם להתפתחויות ונראה מה נעשה בסוף".

אפשר לומר שאתם בכאוס מוחלט ושנתקעתם עם עצם בגרון?

"אתה אמרת את זה, אבל זה לא תיאור בלתי מדוייק".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 591 מילים ו-2 תגובות
סגירה