תחבורה ציבורית בשבת. אילוסטרציה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

לא רק בשבת דרושה הפיכה בתחבורה הציבורית

השקת קווי האוטובוס בסוף השבוע זכתה להצלחה והפתיעה רבים שלא הבינו מאיפה באו כל כך הרבה נוסעים ● אם הפרויקט יאפשר לרבבות חילוניים להגיע בשבתות למחוז חפצם זה נחמד וראוי ● אם הוא יגרום למסה קריטית של אנשים להיפטר מהרכב שלהם - זה כבר מהפך אמיתי

1. מהפך?

השקת הקווים הציבוריים בסוף השבוע האחרון בגוש דן, ובעיקר ההצלחה המסחררת שלהם, היא רגע מכונן. ולא רק בגלל ההשלכות של המהלך על השישי-שבת של הרבה מאוד ישראלים.

מה שאפילו חשוב יותר, הן ההשלכות על אמצע השבוע. רבים התפלאו מאיפה באו כל הנוסעים האלה שמילאו את המיניבוסים של חולדאי ושות'. או כמו שאמר לי ידיד, "חשבתי שאף אחד לא צריך את זה כי לכולם יש אוטו". אז זהו, שלא.

מה שהתגלה בשבת האחרונה הוא קצה המזלג של הפער התודעתי בין אלה שמחזיקים מכונית, שתיים ואפילו שלוש – מקבלי ההחלטות, רבים ממעצבי סדר היום התקשורתי, העשירונים העליונים – לבין המציאות של ישראלים רבים.

לפני הלמ"ס, ל-30% ממשקי הבית בישראל אין רכב. נכון שבציבור החילוני הנתח נמוך יותר, ועדיין: כל מי שלפני ואחרי גיל הנהיגה (נוער, קשישים), וגם כל מי שלא יכול להרשות לעצמו להחזיק מכונית בכ-25 אלף שקל (עלות ממוצעת של דלק, ביטוחים, תיקונים, ירידת ערך, חנייה) – מסתמך על התחבורה הציבורית.

אוטובוסים לתחבורה ציבורית בשבת (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
אוטובוסים לתחבורה ציבורית בשבת (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

לפי הלמ"ס, ההוצאה על תחבורה היא השנייה בגודלה במשק הבית הישראלי אחרי הדיור. יותר ויותר ישראלים לא מסוגלים לעמוד בזה, וממירים את המכונית ברב קו, רק שבסוף השבוע לרב קו אין שימוש.

וזה מוביל לסוגיית המפתח: לא מעט ישראלים מחזיקים כיום מכונית רק לצורך סוף השבוע, ומכונית שנרכשה בגלל שבת לא תתייבש בחנייה בשאר ימות השבוע.

אם הפרויקט שהושק השבוע יאפשר לרבבות חילוניים להגיע בשבתות למחוז חפצם (ועוד בחינם!) זה נחמד וראוי; אבל אם הוא יגרום למסה קריטית של אנשים להיפטר מהרכב שלהם או להימנע מרכישת אחד – זה כבר מהפך אמיתי.

2. החרדים

החרדים, ובעיקר נציגיהם הפוליטיים, הם למעשה הציבור היחיד בישראל שעדיין מתבצר בהתנגדותו לתחבורה ציבורית בשבת.

בסקר שערכה עמותת חדו"ש עלה ש-70% ממצביעי הליכוד תומכים בתחבורה ציבורית מוגבלת בשבת ואפילו בין מצביעי הבית היהודי יש לכך רוב – 55%.

למחשבה שתחבורה בשבת היא עניין של סמולנים אין קשר למציאות. רועי שוורץ-תיכון, מייסד "נוע תנוע" (העמותה שמפעילה כבר כמה שנים אוטובוסים בשבתות), הוא נכדו של בכיר הליכוד, דן תיכון, ומציג את עצמו כמצביע ליכוד.

ארבע הערים שתושביהן מקבלים את שירות האוטובוסים המסועף והיעיל ביותר הן חרדיות. זה לא רק משום שראשי הערים והח"כים החרדים מקושרים ויודעים להזיז עניינים, זה גם משום שאכפת להם

לפני כשנתיים, כשחגי תשרי יצרו רצף ארוך של ימים בלי תחבורה ציבורית, התעוררה מחאת רשת נרחבת בקרב צעירים שנכלאו בבתיהם בפריפריה.

שר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ, הגיב בהתנשאות ואטימות, ורק בגבור המתקפה הבין שהחמיץ לחלוטין את רוח התקופה ואת מצוקת הבייס שלו.

אני מאמין גדול בנדיבות והתחשבות הדדית בין חילונים לחרדים, בכל הנוגע למרחב הציבורי המשותף. לחרדים שמתנגדים לתחבורה בשבת מומלץ לצאת לסיור במגרשי החנייה העולים על גדותיהם בבילו, שפיים ועוד עשרות מקדשי צריכה מהסוגה המדכדכת הזו, כדי שיראו במו עיניהם חילול שבת המוני מהו.

כל אוטובוס מלא שמסיע צעירים מגבעתיים לתל אביב בליל שבת, חוסך שורה של מכוניות שממילא ייסעו על הכביש – במקרים רבים עם נהגים שאולי שתו קודם ומסכנים את עצמם ואחרים. פיקוח נפש לא דוחה שבת? כל אוטובוס שיגיע בשבת למרכזי המסחר ההומים, יחליף טור של מכוניות פרטיות. רווח נקי לכולם.

הערים שתושביהן מקבלים את שירות האוטובוסים המסועף והיעיל ביותר הן בית"ר עלית, אלעד, מודיעין עלית ובני ברק. כולן חרדיות. זה לא רק משום שראשי הערים והח"כים החרדים מקושרים ומזיזים עניינים, זה גם משום שאכפת להם.

סמוטריץ וכ
סמוטריץ' וכ"ץ בטקס החלפת שרי התחבורה. (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

הציבור החרדי הרבה פחות ממונע מהציבור החילוני והרבה יותר תלוי באוטובוסים. ראשי הערים החרדים יודעים שבזה הם נמדדים, אז הם יושבים על אוזנו של משרד התחבורה ודורשים עוד ועוד תוספות שירות. וטוב שכך. רק חסר לנו שמאות אלפי חרדים ייאלצו לקנות מכוניות פרטיות ולהצטרף לפקק הלאומי.

אם בזכות תחבורה בשבת מספר המכוניות הפרטיות על הכבישים יפחת בכל ימות השבוע, אפשר יהיה להסיט תקציבי עתק מסלילת כבישים ונתיבים לטובת שיפור והרחבה של שירותי התחבורה הציבורית.

אם במקום אספלט הממשלה תרכוש אוטובוסים, החרדים יהיו הראשונים ליהנות מכך. כביש 16, שנסלל בימים אלה בכניסה לירושלים בעלות של 1.5 מיליארד שקלים, לא היה נחוץ אלמלא פקקי הענק שמשתרכים בכניסה לעיר מדי בוקר.

מתסכל לחשוב כמה אוטובוסים ניתן היה להוסיף לטובת תושבי אלעד ובית"ר עלית בסכום הזה. בשביל שזה יקרה מכאן ואילך, בשביל שסדר העדיפויות יעשה פניית פרסה לכיוון הנכון, צריך להפסיק להתבצר בקיבעונות היסטוריים.

3. ראשי הערים

תפקידו של הציבור החילוני, שמהווה את הרוב בערי המרכז, להבהיר לראשי הערים שיושבים על הגדר ולא הצטרפו למיזם, שעלול להיות לזה מחיר פוליטי.

ראשי הערים של בת ים, חולון, פתח תקווה, רעננה, נתניה וראשל"צ חוששים מתגובת הציבור הדתי/חרדי. זה לגיטימי, אבל גם לחילונים יש מה לומר. התחבורה בשבת צריכה להיות אחד מנושאי הליבה בבחירות המוניציפליות הבאות.

השקת פרויקט להפעלת תחבורה ציבורית בשבת (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
השקת פרויקט להפעלת תחבורה ציבורית בשבת (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

4. סמוטריץ'

למי שמבועת מתפיסותיו של בצלאל סמוטריץ' בתחומים שונים – מגזענות ועד הומופוביה ועד בכלל – לא קל להכיר בכך, אבל האמת היא ששר התחבורה קוצר שבחים מצד רבים בדרג המקצועי במשרד התחבורה, ולמעשה כמעט מכל גורם שעובד מולו. מתארים שר מהיר תפיסה, ענייני, בקיא בחומר, משרת ציבור אמיתי.

לגיטימי שלשר התחבורה תהיה עמדה לגבי השבת, אבל כדאי שיזכור: רוב הציבור בישראל חילוני, רוב הציבור מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת, והפעלה של תחבורה כזו היא מפתח לשיפור מצב התחבורה בכל ימות השבוע

סמוטריץ' מפרסם בכל הזדמנות את מספר הווטסאפ שלו לשימוש הציבור. ישראלים רבים שפונים אליו בכל שעות היממה לא מאמינים שזה באמת הוא שחוזר אליהם, ופותר בעיות בזמן אמת.

העובדה ששר התחבורה צריך לדאוג בחצות הלילה שאוטובוס יאסוף מהתחנה נוסע נטוש מעידה על מצב הענף, אבל גם על המחויבות והדבקות שלו במשימה.

אז סמוטריץ' באמת בא לשרת את הציבור, עד שזה מגיע לשבת. את המיזם החדש הוא כינה "מחטף של תקופת דמדומים" ובכנס של השדולה להגנת השבת הוא רמז/איים במהלכים מול הערים שנוטלות בו חלק.

לגיטימי שלשר התחבורה תהיה עמדה לגבי אופיה של השבת במדינה, אבל כדאי שיזכור: רוב הציבור בישראל חילוני, רוב הציבור מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת (בהיקף מוגבל כמובן), והפעלה של תחבורה כזו היא מפתח לשיפור מצב התחבורה בכל ימות השבוע. וזה הרי בדיוק תפקידו של שר התחבורה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
יש כמה נקודות כהות בלובן של ה'אביב התחבורתי בשבת': למשל שאף אחד לא מצא לנכון לבוא בדברים עם נהגי השרות המסורים ונאמנים ש-70 שנה(!) משרתים הציבור התל אביבי ואורחיו(צעירים,תיירים,ואחר) !... המשך קריאה

יש כמה נקודות כהות בלובן של ה'אביב התחבורתי בשבת': למשל שאף אחד לא מצא לנכון לבוא בדברים עם נהגי השרות המסורים ונאמנים ש-70 שנה(!) משרתים הציבור התל אביבי ואורחיו(צעירים,תיירים,ואחר) !
תעודת עניות להנהגת העיר שלא ראתה וחשבה על מה שיעשה השרות החינמי הזה לנהגי מוניות השרות והפגיעה הניכרת בפרנסתם. וכי סגנית ראש העיר,הגב' מיטל להבי המגיעה ממרצת אפילו לא בחנה או הירהרה על זכויות אדם וזכויות עובדים של נהגי הקוו הזה שנטולי הסכם ותנאים העובדים ביום ובלילה ביום המנוחה השבועי ועתה מטה לחמם מצוי בסכנה.וכל זאת בכסף ציבורי שנעשה בו שימוש לתפארתם וקידומם של ראש העיר וסגניתו(כל אחד באפיקו הפוליטי).
לא נתנו את הדעת על כך שמעסיקים נהגים כעובדי קבלן עם תנאי שכר נחותים ונעדרי זכויות מתבקשות.
בקיצור ממה לא "באנו חושך לגרש".

עוד 897 מילים ו-1 תגובות
סגירה