השוואה בינלאומית מועדון המנהיגים החשודים

במדינות רבות החוק לא מחייב להדיח שליט שנאשם בפלילים ● למרות זאת, מנהיגים רבים בעולם התפטרו מיוזמתם, בעקבות חשד לשחיתות ● "במדינות מתוקנות מתפטרים בגלל הנורמה - לא בגלל החוק" ● אבל נתניהו אינו הנאשם היחיד שנאחז בכסא. קדמו לו טראמפ, ראש ממשלת צ'כיה, וכמובן ברלוסקוני

בנימין נתניהו וסילביו ברלוסקוני (צילום: (עמוס בן גרשום/לע"מ/פלאש 90))
(עמוס בן גרשום/לע"מ/פלאש 90)
בנימין נתניהו נפגש ברומא עם ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, 13 ביוני 2011

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע שלשום (שני), כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להמשיך לכהן בתפקידו אם יצליח להיבחר אליו מחדש, למרות שלושת כתבי האישום שהוגשו נגדו – בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים.

החוק בישראל מחייב את ראש הממשלה לפטר שרים שהוגש נגדם כתב אישום, אבל לא להתפטר בעצמו. באופן מוזר למדי, נתניהו נאלץ להתפטר מתפקידיו כשר – אבל רק מהם. הנימוק לכך הוא העובדה שרה"מ נבחר בידי הציבור, ולכן הציבור צריך להחליט אם להדיחו – בבחירות, ובאמצעות נציגיו הנבחרים בכנסת.

שחיתות בצמרת השלטון היא תופעה נפוצה מאוד שקיימת כמעט בכל מדינה. עשרות שליטים, נשיאים וראשי ממשלה הודחו והתפטרו בגלל חשדות לשחיתות.

רק בעשור האחרון הודחו והתפטרו ראשי ממשלות בספרד, איטליה ואוסטריה ונשיאי ברזיל, קוריאה הדרומית, רומניה, אוקראינה, איסלנד, אירלנד, ליטא, פרו ופרגוואי בגלל החשד שהיו מעורבים בשחיתות. 

דילמה רוסו (צילום: AP Photo/Matilde Campodonico)
דילמה רוסו (צילום: AP Photo/Matilde Campodonico)

מה אומר החוק על התפטרות שליטים חשודים במדינות אחרות?

לצורך ההשוואה, בדקנו מה אומר החוק על כהונת שליט חשוד בפלילים ב-11 מדינות דמוקרטיות, שנחשבות למעצמות בינלאומיות משפיעות: ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, קנדה, אוסטרליה, יפאן, קוריאה הדרומית, הודו וברזיל, וכן במדינות סקנדינביה, שנחשבות בעולם למופת של שלטון מתוקן.

מהבדיקה עולה כי במרבית המדינות הללו אין חוק שמחייב את השליט – נשיא בדמוקרטיות נשיאותיות או ראש הממשלה בדמוקרטיות פרלמנטריות – להתפטר או להיות מודח בשל חשד לפלילים, וזאת גם לאחר שהוגש נגדו כתב אישום.

יוצאות הדופן בעניין הזה הן יפן, דרום קוריאה ושוודיה, שבהן השליט – ראש הממשלה ביפן ובשוודיה, הנשיא בקוריאה – צריך להתפטר על פי חוק כאשר התובע הראשי מודיע על הגשת כתב אישום נגדו.

פארק גון-הייה (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon, File)
פארק גון-הייה (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon, File)

מתפטרים עוד לפני ההליך הפלילי

"רוב הפוליטיקאים באסיה שחשודים בשחיתות מתפטרים לפני ההליך הפלילי נגדם", אומר פרופ' ניסים אוטמזגין מהחוג ללימודי אסיה באוניברסיטה העברית.

כך למשל, נשיאת קוריאה הדרומית, פארק גון-הייה, הודחה לפני שנתיים בהחלטת ביהמ"ש בעקבות פרשת שחיתות, שבה אפשרה לחברתה להיכנס למאגרי מידע ממשלתיים, על מנת ולסחוט כסף מחברות. היא נשפטה והורשעה.

ראש ממשלת יפן לשעבר, יוקיו האטיויאמה, התפטר ב-2009 בגלל שמנהיג אחר במפלגתו היה מעורב בשחיתות, שהטיויאמה עצמו כלל לא היה מעורב בה, וכן בגלל שנאלץ להפר הבטחת בחירות (להוציא מיפן בסיס אמריקאי), כלומר, לשקר.

"שליטים במדינות מתוקנות מתפטרים כשהם נתפסים בשחיתות בגלל הנורמה, לא בגלל החוק. שר בדנמרק התפטר בגלל שהשיג לעצמו נקודות טיסה, שרה בשוודיה התפטרה בגלל שקידמה את עצמה בתור לדירה"

ראש הממשלה היפני הנוכחי, שינזו אבה, נחקר כבר שנה וחצי בחשד שארגן לחברה בבעלות אשתו הנחה ברכישת קרקעות, ולמרות על כך הוא טרם התפטר. אף שעוד לא הוגש נגדו כתב אישום, התנהלותו נחשבת ביפן חריגה מאוד.

החוק בשוודיה מחייב להדיח ראש ממשלה שחשוד בפלילים. ההחלטה על ההדחה מתקבלת בוועדת החוקה של הפרלמנט השוודי ובאישור ביהמ"ש העליון.

שינזו אבה בפגישה עם האפיפיור (צילום: AP Photo/Gregorio Borgia)
שינזו אבה בפגישה עם האפיפיור (צילום: AP Photo/Gregorio Borgia)

מחכים להצבעה בפרלמנט

ברוב המדינות שבדקנו, אין חוק שמחייב הדחה או התפטרות של שליט חשוד. בכל המדינות שבדקנו אפשר להדיח את השליט – אבל אך ורק בהצבעת רוב בפרלמנט.

הליך ההדחה בפרלמנט משמעותי במדינות עם משטר נשיאותי, כמו ארה"ב, צרפת וברזיל. במדינות אלה הנשיא נבחר בבחירות אישיות לקדנציה מלאה ולא בהצבעה בפרלמנט, והדרך היחידה להדיחו עקב חשד לפלילים היא בהליך מיוחד.

במדינות הללו מתבצע הליך שימוע מורכב, שבו חברי הפרלמנט חוקרים את הנשיא ובודקים את העובדות לעומק, וניתן לומר שהם מבצעים לו משפט נוסף.

נשיאת ברזיל, דילמה רוסו, הודחה לפני כשנתיים וחצי על ידי הפרלמנט עקב פרשת שחיתות ענקית שהייתה מעורבות בה. היא נשפטה ונאסרה לאחר ההדחה.

הקונגרס האמריקני החל לאחרונה בהליך הדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ עקב פרשת "אוקראינה גייט". אם הליך ההדחה של טראמפ יעבור בקונגרס, הוא יהיה הנשיא האמריקני הרביעי שעומד בפני הליך הדחה, אף שההדחה לא בוצעה בארה"ב בפועל. הנשיא האמריקני היחיד שלא סיים את תפקידו בגלל שחיתות היה ריצ'רד ניקסון, שהתפטר מיוזמתו כדי לא לעבור הליך הדחה.

במרבית המשטרים הנשיאותיים ניתן לפתוח במשפט נגד הנשיא רק לאחר שהודח, ובצרפת אסור אף לחקור נשיא מכהן במשטרה, כך שהסיכוי שהפרלמנט ידיח אותו נמוך. במשטרים נשיאותיים רבים, בהם ארה"ב וצרפת, כהונת הנשיא קצובה, כדי למנוע מצב שבו ייבחר שוב ושוב ולא יישפט על עבירות שביצע.

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בקבלת הפנים בנתב
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בקבלת הפנים בנתב"ג, ב-22 במאי 2017 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

הדחה בהליך פרלמנטרי מיוחד

המשטר בארץ, כמו במרבית מדינות מערב אירופה, הוא "דמוקרטיה פרלמנטרית" – משטר בראשות רה"מ שהוא חבר פרלמנט בעצמו ונבחר בידי הפרלמנט.

בדמוקרטיה פרלמנטרית הפרלמנט יכול להדיח את השליט – ראש הממשלה –  בהצבעת אי אמון בכל עת שירצה בכך, ולכן אין צורך מהותי באפשרות שהפרלמנט יוכל להדיח אותו בגלל חשד לשחיתות.

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, הודח לפני כשנה בידי הפרלמנט בגלל פרשת שחיתות של חברי מפלגתו – אף שראחוי עצמו, ככל הידוע, לא היה מעורב בה.

החוק שם לא מחייב להדיח ראש ממשלה חשוד בפלילים, וגם אין להם פרוצדורה של הדחה מהסיבה הזאת – ראחוי הודח בהצבעת אי-אמון רגילה בפרלמנט.

בבריטניה יש הליך מיוחד שבו לפרלמנט מותר לשפוט שרים, כולל ראש הממשלה, ולהדיח אותם בשל עבירות חמורות שביצעו. ההליך הופעל בעבר הרחוק, עד המאה ה-18, נגד שרים בלבד ולא נגד ראשי ממשלה.

לאחרונה נשמעה דרישה בציבור הבריטי להפעיל הליך הדחה נגד רה"מ בוריס ג'ונסון בשל החשד שפעל בניגוד עניינים כשאיפשר למאהבת שלו לזכות במכרזים.

בדמוקרטיות הפרלמנטריות שצמחו מהאימפריה הבריטית – בריטניה, קנדה, אוסטרליה והודו – מובן מאליו שלא ניתן להעמיד לדין ראש ממשלה בזמן כהונתו, כך שלמעשה גם לא ניתן לשפוט את ראשי הממשלה של המדינות הללו בלא שהפרלמנט ידיח אותו. באוסטרליה נשמעה לאחרונה ביקורת ציבורית על הקושי להדיח את ראש הממשלה.

בדמוקרטיות הפרלמנטריות של אירופה היבשתית, בהן גרמניה, איטליה, נורווגיה ודנמרק – כמו בישראל – אין מניעה חוקית לשפוט את ראש הממשלה תוך כדי כהונתו. עם זאת, בחלק מהדמוקרטיות האירופיות – כמו בישראל – צריך בכל זאת אישור של הפרלמנט כדי לשפוט את רה"מ, כיוון שכחבר פרלמנט הוא נהנה מחסינות פרלמנטרית, וכדי לשפוט אותו יש להסיר אותה.

אהוד אולמרט (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
אהוד אולמרט (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

מתפטרים בגלל הנורמה, לא בגלל החוק

מדוע שליטים שסרחו מודחים, אף שהחוק במקרים רבים לא מחייב אותם לעשות זאת? לדברי פרופסור גידי רהט, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, "שליטים במדינות מתוקנות מתפטרים כשהם נתפסים בשחיתות בגלל הנורמה, לא בגלל החוק".

"שר בדנמרק התפטר בגלל שהשיג לעצמו נקודות טיסה", אומר רהט, "שרה בשוודיה התפטרה בגלל שקידמה את עצמה בתור לדירה, שרים בגרמניה בגלל שנתפשו בפלגיאט, הנשיא בגרמניה בגלל פרשת שחיתות שלא הורשע בה והקנצלר באוסטריה בגלל שפורסמה הקלטה שבה הוצעה לו עסקה מפוקפקת. במדינות מתוקנות פוליטיקאי בכיר מתפטר ברגע שנתפש בחשד לעבירה".

"כדאי לזכור שגם בישראל, עד לאחרונה, הנורמה הייתה שמי שנתפס בשחיתות התפטר", מוסיף רהט. "רבין התפטר עוד לפני שנפתח נגדו הליך כלשהו. בעבר היו כאן שרים כמו אברהם עופר ויעקב לוינסון, שהתאבדו ברגע שפורסם חשד נגדם.

"אהוד אולמרט נלחם בתקשורת נגד ההליכים נגדו ובכל זאת התפטר. בשנים האחרונות שורת שרים וח"כים שפורסם כי תקפו נשים, התפטרו כמעט מיד".

נגד כל השליטים החשודים בשחיתות, כולל נתניהו, נערכו הפגנות ענק בדרישה להתפטרותם. אחדים מהם, כולל טראמפ וברלוסקוני, תוקפים בתקשורת בפראות את רשויות אכיפת החוק ומארגנים הפגנות נגדן

לדברי רהט, "העובדה שראש ממשלה בממשלת מעבר, שכבר הודיעו לו על כתב האישום, לא מתפטר, ובמקום זאת יוצא למתקפה תקשורתית על כל מערכת אכיפת החוק ומארגן הפגנות נגדה, היא דבר חדש בישראל. התקדים היחיד שאני מצליח לחשוב עליו בארץ של התנהלות כזאת הוא של אריה דרעי.

"עם זאת, נתניהו אינו היחיד בעולם שמתנהל ככה. ההתנהלות של טראמפ בנוגע לחשדות נגדו דומה למדי, אם כי החקירה נגד טראמפ לא הגיעה לשלב שאליו הגיעו חקירות נתניהו ועדיין לא ברור אם יודח.

"ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש נאחז בשלטון בצורה שמזכירה את נתניהו. וכמובן, ברלוסקוני, שהמשיך לכהן כמה שנים וכמה קדנציות בזמן שנשפט על המון עבירות חמורות".

אנדריי באביש (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
אנדריי באביש (צילום: AP Photo/Petr David Josek)

ראש ממשלת איטליה עמד לדין ב-2006 על שורת עבירות מס. כתב האישום הוגש בזמן כהונתו והוא המשיך לכהן גם אחרי הגשתו.

ברלוסקוני הצליח להעביר חוק שאסר על הרשויות להמשיך במשפטו ובחקירותיו והן נעצרו, אבל בית המשפט החוקתי ביטל את החוק.

ב-2009 נפתחה נגד ברלוסקוני חקירה נוספת בחשד ששילם לרקדנית תמורת מין ושחרר אותה ממעצר על גנבה, ולאחר מכן נפתחו נגדו חקירות נוספות.

שנתיים אחר כך הוא התפטר, נשפט והורשע. ב-2013, אחרי שסיים את עבודות השירות על הרשעתו הראשונה, התמודד לכהונה רביעית – אבל הפסיד בבחירות.

יש לציין כי נגד כל השליטים החשודים בשחיתות, כולל נתניהו, נערכו הפגנות ענק. חלקם, כולל טראמפ, ברלוסקוני ובאביש, תוקפים בתקשורת את רשויות אכיפת החוק בטענה ש"העם לא בחר בהם אלא בי", ומארגנים הפגנות נגדן.

האם נתניהו יילך בסופו של דבר בדרכם של שליטים חשודים אחרים, או שיישאר בשלטון כמו שליטים במשטרים מסוג אחר? עדיין מוקדם לדעת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,263 מילים ו-1 תגובות
סגירה