"ביקשנו מידע מנובל אנרג'י - ונקראנו לחקירת משטרה"

תושבת חוף הכרמל סיפרה לזמן ישראל כי זומנה לחקירה לאחר שיצרה קשר עם סגן נשיא נובל אנרג'י, וביקשה ממנו מידע על הזיהום הצפוי בעקבות קידוחי הגז באזור ● אזרח אחר טוען שגם זומן לחקירה לאחר שפנה לגורמים שונים בנובל ● החברה בתגובה: "איננו מגיבים על חקירות" ● תגובת המשטרה טרם התקבלה

אסדת הגז לוויתן (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
אסדת הגז לוויתן

ג' היא אשה דתייה, שעלתה מארה"ב וחיה עם משפחתה באחד היישובים שבחוף הכרמל. לפני כשנה, כמו תושבים רבים באזור, החלה לחשוש מהמועד המתקרב של הפעלת אסדת זיקוק הגז שהתמקמה כ-10 קילומטר מול חוף דור.

האסדה, שההרצה שלה החלה לפני מספר ימים, קולטת גז מבאר הקידוח של לווייתן הנמצאת בלב ים. בתהליך הזיקוק פולטת האסדה מזהמים לים ולאוויר, וכבר עכשיו התושבים מתחילים לדווח על קשיי נשימה וצריבות, ולתעד דגים שנפלטים מתים אל החוף.

לפי הסיפור שיתואר כאן, נראה שנובל מנסה, לכאורה, להלך אימים על התושבים, ולא בוחלת באמצעים כדי לנסות ולהשתיק אותם.

ביני זומר הוא סגן נשיא לעניינים אזוריים בנובל אנרג'י, המפעילה את אסדת הזיקוק, שבה היא שותפה (40%) יחד עם דלק קידוחים של יצחק תשובה (45%) ורציו של משפחות לנדאו ורוטלוי (15%).

כמו ג', ששוחחה עם זמן ישראל, גם זומר עלה לארץ מארה"ב בתחילת העשור. הוא חובש כיפה ומתגורר עם משפחתו במודיעין. ג' חשבה שהמאפיינים הדומים ביניהם יעזרו לה לדבר על לבו.

מפגש על כוס קפה עם נציגים מנובל

"הוא הגיע יחד עם כמה חבר'ה מנובל למפגש עם תושבים מהאזור שלנו, לשיחה פתוחה. זה היה עוד בשלב שהם חשבו שיוכלו לטמטם אותנו בדרך נימוסית עם הרבה חיוכים ועל כוס קפה, כדי להפיג את החששות שלנו", היא מספרת.

"היה מהנדס, שניסה גם לשכנע אותנו שכל מה שאומרים החבר'ה של שומרי הבית זה הכל שטויות, וגם להרשים אותנו שהכל בסדר", היא מוסיפה.

שם היא פגשה את זומר פנים אל מול פנים. "הוא סיפר על המשפחה שלו, ידעתי שהוא עלה לארץ לפני מספר שנים ושהוא גר במודיעין עם אשתו ובנותיו. הוא דתי, אני דתייה, אז אמרתי לו, 'נעים מאוד, עליתי לארץ בעצמי, יש לי כמה ילדים'. אמרתי לו שאני מאוד חוששת, ושאלתי אותו אם הוא היה מוכן להתחלף איתי ולגדל פה את הילדים שלו".

בהמשך היא שיתפה אותו פעם נוספת בחששות שלה, בהודעה טלפונית כתובה. "בסמוך ליום כיפור שעבר כתבתי גם פוסט זועם, שהנה הגיע יום הדין ואיך הוא יכול לשבת בבית כנסת ולהתפלל, וכל זה בידיעה שהוא הולך להרעיל פה אנשים שרוצים לגדל את הדור הבא.

"כתבתי לו שכאשה דתייה אני פונה אליו כאדם שומר מסורת, ולא מבינה איך הגענו למצב שבו אני יושבת פה ומפחדת על החיים של הילדים שלי. איך אחד כמוהו יכול לעשות דבר כזה? ושיידע שיש פה קבוצה לא מבוטלת של אנשים שמאוד זועמים ומפחדים, ושאני בטוחה שאם הוא היה במצב דומה הוא גם היה מפחד".

שיחת טלפון מהמשטרה

זומר לא הגיב, אבל זמן קצר אחר כך, ג' זכתה לשיחת טלפון מתחנת המשטרה הסמוכה לביתה. "את דרושה לחקירה, תגיעי עכשיו", היא אומרת שמסרו לה, "או שתגיע ניידת לקחת אותך". לדבריה, כאדם שומר חוק, היא הוכתה בהלם.

היא הייתה בבית עם הילדים, וביקשה מהשוטרים לדחות את הגעתה בכמה שעות. בלילה, אחרי שהשכיבה אותם לישון, התייצבה בתחנה, ולדבריה עברה תהליך של קליטת חשודה, כולל לקיחת טביעות אצבע, "כמו פושעת מהשורה".

ג' טוענת כי נחקרה במשך כמה שעות, וכשנשאלה איזה פניות יזמה לזומר, השיבה שהכל היה בכתב ושהיא לא מסוגלת לשחזר את הפרטים במדויק, כך שהם יכולים לראות בעצמם לפי חומרי החקירה שהגיעו אליהם. אלא שלטענתה, השוטרים לא ידעו את הפרטים.

תושבת חוף הכרמל: "בכל פעם שראיתי שוטר הרגשתי כמו פושעת. אני אדם ערכי, מושקעת כל כולי בקהילה ובילדים, מתנדבת ומחפשת לעשות טוב. הזוי שאני מפחדת על החיים שלי, ומוצאת את עצמי בחקירה משטרתית"

החוויה טלטלה אותה והיא התקשתה להירגע, מה גם שהייתה אז בתקופה רגישה מבחינות אחרות, וחששה שהתיוג של חשודה בפלילים ירע לה בחיים. היא שקלה לקחת עורך דין, אבל לא יכלה לממן הוצאה של עשרות אלפי שקלים.

"בסוף החלטתי לתת לזה לשקוע", היא אומרת. "חיכיתי כמה חודשים והייתי במתח מהמשפט שאולי מתקרב. לאחרונה קיבלתי מכתב שאומר שהתיק נסגר מחוסר ראיות, לא מחוסר עניין לציבור או משהו כזה". זמן ישראל אכן ראה את המכתב שקיבלה מהמשטרה.

"זה השפיע עלי פסיכולוגית. כל פעם שראיתי שוטר הרגשתי כמו פושעת. אני אדם ערכי, מושקעת כל כולי בקהילה ובילדים, מתנדבת ומחפשת לעשות טוב. הזוי שאני מביאה את המשפחה שלי לכאן, ובסוף מפחדת על החיים שלי, ומוצאת את עצמי בחקירה משטרתית".

"חקירות השתקה"

הסיפור של ג' אינו היחיד. לזמן ישראל נודע על מקרה דומה של אחד התושבים באזור, שזומן גם הוא לחקירת משטרה לאחר שפנה לגורמים שונים בנובל, בהם מנהל קשרי הקהילה של החברה, העיתונאי לשעבר עמיר בן-דוד.

את הזימונים לחדרי החקירות מתארים התושבים ופעילי הסביבה באזור כ"חקירות השתקה". מבחינתם, נובל מנסה להלך אימים.

התושבים שחשופים לזיהום וחוששים ממנו, משתרעים על פני השטח שכולל בין היתר את עתלית, זכרון יעקב, פורדיס, בית אורן, פרדס חנה וקיסריה.

לזמן ישראל נודע על מקרה דומה נוסף של אחד התושבים באזור, שזומן גם הוא לחקירה לאחר שפנה למנהל קשרי הקהילה של נובל, העיתונאי לשעבר עמיר בן-דוד. את הזימונים מתארים התושבים כ"חקירת השתקה"

פרויקט הגז של לווייתן זוכה לרוח גבית ישירה מראש הממשלה בנימין נתניהו. כפי שפורסם בזמן ישראל בשבוע שעבר, נתניהו עצמו מקדם גם צינור גז לקפריסין, ובכלל נראה שהממשלה עושה את כל המאמצים כדי שלמאגרי לווייתן ותמר יהיו לקוחות שיקלטו את הגז.

כך, למשל, החליט שר האנרגיה יובל שטייניץ לפני כמה ימים, כי בשנים הקרובות משק החשמל הישראלי יעבור לגז בלבד, ולא לפחם. שטייניץ נתן לאחרונה ראיון לאודי סגל ברשת 13, ושניהם הגיעו לצורך זה לאסדת הזיקוק של לווייתן. הוא הכריז על עצמו בגאווה כ"שר הגז", טען שהזיהום דווקא בירידה והדף את הביקורת והחששות של התושבים.

גם חברת החשמל הישראלית ויתרה על חוב ענק של המצרים כלפיה, באופן שסלל את הדרך למכירת הגז מלווייתן למצרים.

שני סבבים של פליטת חומרים מזהמים

כאמור, ההרצה של אסדת לווייתן החלה לפני כמה ימים וכבר החלה לגבות מחיר שאפשר לראות, בדמות היצורים הימיים שנפלטו לחוף. כרגע האסדה שואבת גז, שמגיע דווקא מהחוף, כדי לבחון את הצנרת. ב-10 בדצמבר יתחיל השלב הבא, שבו יזרום לאסדה גז מבאר הקידוח, ואז יתחיל הזיקוק של הגז שיוזרם לחוף.

מתישהו במהלך השלב הזה יתקיימו שני סבבים של 8 שעות, שבהם ייפלטו חומרים מזהמים החשודים כמסרטנים, בהיקף ששקול לשנתיים וחצי של זיהום לפי היתר הפליטה בשגרה, כך לפי דיווח של נובל עצמה.

נוסף על שפכים ימיים וזיהום האוויר, תפלוט האסדה גם חומר מזהם בשם קונדנסנט, שחלקו אמור לעבור לבתי הזיקוק בחיפה, כדי לשמש לייצור דלקים.

עסקה זו כשלעצמה, בין השותפות באסדה לבין בז"ן, שבשליטת עידן עופר, מוערכת במיליארדי דולרים. השבוע דווח שכרגע העסקה אינה סגורה, ושהצדדים מתווכחים על המחיר.

הצורך להקל על הזרמת הקונדנסנט לבז"ן הוא למעשה אחת הסיבות העיקריות לכך שאסדת הזיקוק קרובה לחוף, ולא הוקמה ליד באר הקידוח בלב ים.

הקונדנסנט אמור להיות מאוחסן באתר חגית, שנמצא ליד יקנעם ומגידו, אך עד שהאתר יהיה מוכן, יועבר החומר לבז"ן במיכליות שייסעו על הכביש.

מה שמעניין את התושבים כרגע הם שני סבבי הזיהום החריגים, שהמועד המדויק שלהם אינו ברור. הם רוצים לדעת את הפרטים האלה, כדי שיוכלו להתפנות מהבית.

כבר עכשיו יש תושבים ששוקלים לעשות זאת, כפי שממליצים גם בארגון שומרי הבית, ובמיוחד לאוכלוסיות שנמצאות בסיכון, כמו תינוקות, ילדים וחולים.

הודעה דרמטית לתושבי האזור! הגענו להסכמות עם חברת נובל אנרג'י לביצוע ניטור רציף על אסדת ליוויתן בבקרה של איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל, זאת מעבר לדרישות בהיתר הפליטה. פרטים מלאים בסרטון המצורף.תודה לראשי הרשויות השותפים:יעקב אדרי יו"ר איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון – כרמלהממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים רו"ח פאיז חנאאיתי וייסברג- מועצה מקומית בנימינה – גבעת עדההגר פרי יגור- מועצה מקומית פרדס חנה כרכורד"ר גלית שאול- מועצה אזורית עמק חפראיציק חולבסקי- מועצה אזורית מגידואריה שרון – מועצה אזורית אלונהNoble Energyלוויתן – הפרויקט הלאומי

פורסם על ידי ‏מועצה אזורית חוף הכרמל‏ ב- יום רביעי, 20 בנובמבר 2019

"נעדכן על מועדי הנישוב"

המשרד להגנת הסביבה אומר בתגובה, כי זו אחריות של נובל ליידע את התושבים מתי יהיו סבבי הפליטה החריגים, וכי המשרד רק מבצע בקרה ומעקב אחר הפרסום. בנוסף, המשרד מציין שתי תחנות ניטור אוויר שיפעלו בתקופת ההרצה במעיין צבי ובקיסריה.

נובל אנרג'י אומרים בתגובה: "החברה אינה מגיבה על חקירות תלויות ועומדות. לעניין הנישוב, כפי שעשינו בעבר, נעדכן על מועדי הנישוב באתר ובפייסבוק של שותפות לוויתן, כפי שהתחייבנו".

המשרד להגנת הסביבה אומר בתגובה, כי זו אחריות של נובל ליידע את התושבים מתי יהיו סבבי הפליטה החריגים. ואולם בנובל מפנים לאתר אינטרנט ייעודי שהקימו, ושבו אמורים התושבים להתעדכן בפליטות המזהמים

באתר האינטרנט שהקימה נובל אכן מפורטות אבני הדרך להרצת האסדה, ושם אמורים התושבים להתעדכן. בנוסף, נובל מפנים לסרטון והודעה משותפת שהוציאה מועצה אזורית חוף הכרמל.

בסרטון רואים את ראש המועצה אסיף איזק וכן את ביני זומר, כשהם מדווחים על הסכמות לניטור רציף על אסדת לווייתן עם בקרה של איגוד ערים שרון כרמל.

ארגון "שומרי הבית" עתר לבית המשפט המחוזי, בבקשה לעצור את ההרצה. בית המשפט לא הסכים לתת צו על תנאי, וקבע דיון ל-19 בדצמבר. ואולם בארגון חוששים שעד אז הפליטות החריגות כבר יהיו מאחורינו, ולא יהיה טעם בדיון. מסיבה זו הם מבקשים עתה רשות מבית המשפט המחוזי לערער לבית המשפט עליון.

לפני כמה ימים, יצאו חמישה מדענים בקריאה לעצור את פעילות אסדת לווייתן, לאחר שמצאו כי תחזית הפליטה שפירסמו דלק ונובל נמוכה מהמצב בפועל בעשרות אסדות אחרות בעולם.

המדענים קוראים לעצור את הפעלת האסדה, ולבצע הערכה רצינית ובלתי תלויה לרמת הזיהום שייפלט ממנה ליישובים שנמצאים במורד הרוח, ולהשלכות שיהיו לכך על בריאות הציבור. לטענתם, כל זה לא נעשה עד כה. בפרט, הם מתריעים על הצורך לנטר באופן רציף את הבנזן שתפלוט האסדה לחוף.

עמיר בן דוד סירב להגיב לכתבה והפנה את זמן ישראל לדוברות של נובל אנרג'י.

תגובת משטרת מחוז חוף טרם התקבלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
חבל שבחברה כמו נובל אנרג'י בוחרים לפעול כבריונים ולא פעם אחת. אפס האמון הציבורי שהם זוכים לו, הוא תוצאה של ההתנהגות הזו: מחיקת מידע, הסתרות והשחרות מצד אחד, ומהצד השני צפצוף טוטאלי על ה... המשך קריאה

חבל שבחברה כמו נובל אנרג'י בוחרים לפעול כבריונים ולא פעם אחת. אפס האמון הציבורי שהם זוכים לו, הוא תוצאה של ההתנהגות הזו: מחיקת מידע, הסתרות והשחרות מצד אחד, ומהצד השני צפצוף טוטאלי על הרגולטור ועל הציבור, שמתבטאת בחריגות של זיהומים וחוסר אכפתיות כללי ממה שהם יוצרים כאן.
הציבור הישראלי לא יתקפל מול הדורסנות הזו.
הציבור הישראלי התפכח, והבין, במהלך שנתיים של מאבק, שהוא חייב לשמור על ביתו, כי אין אף אחד אחר שיעשה את זה, בוודאי שלא חברת נובל אנרג'י.

עוד 1,332 מילים ו-2 תגובות
סגירה