הישראלים ישבו אתמול (ראשון) צמודים למסכים וצפו, בין היתר, בטורים ארוכים של מכוניות איראניות בורחות מטהרן. לצד תיעודים של מכוניות תופת ותקיפות נגד יעדים צבאיים, הפקקים ביציאה מעיר הבירה שידרו תחושת פניקה הגיונית ומובנת מאליה מצד האוכלוסייה האזרחית.
בעוד שהישראלים אולי הרשו לעצמם להתנשא על הבריחה ההמונית, האמת המרה היא שלנו אין לאן להימלט. הבקרים של שבת–שני, 14–16 ביוני, חשפו מראות של בניינים קורסים, אלפי דירות פגועות, עשרות פצועים ולפחות 16 הרוגים.
ישראל היא מדינת אי צפופה, מוקפת מדינות עוינות. שער היציאה המרכזי הוא נמל התעופה הבינלאומי בן גוריון. ברגע שממשלת ישראל סגרה את שערי שדה התעופה, לא נותרה אפשרות ליציאה או כניסה.
יומיים לאחר תחילת המלחמה עם איראן, פרסם המטה לביטחון לאומי אזהרה על סכנה ביטחונית בכניסה וביציאה מישראל דרך מעברי הגבול למצרים וירדן, וחסם גם את הנתיב המצומצם הזה
יומיים לאחר תחילת המלחמה עם איראן, פרסם המטה לביטחון לאומי אזהרה על סכנה ביטחונית בכניסה וביציאה מישראל דרך מעברי הגבול למצרים וירדן, וחסם גם את הנתיב המצומצם הזה לנסיעה או חזרה. בעלי דרכון זר שנתקעו בישראל החלו לזרום ביממה האחרונה לגשר אלנבי ומשם לשדה התעופה של עמאן, או דרך טאבה לשארם א־שייח' – ומשם לאירופה (וכמובן גם במסלולים ההפוכים).
מה יכול לעשות מי שנאלץ לצאת מישראל או לשוב? אחת האפשרויות שנותרו פתוחות היא יאכטות וספינות בבעלות ישראלית או זרה, העוגנות בנמלי חיפה, הרצליה, תל אביב ואשדוד.
זמן ישראל פנה למשרד התחבורה כדי לברר האם הוכנה תוכנית ימית, שבמסגרתה תופעל הספינה היחידה של חברת "מנו ספנות" להעברת נוסעים מנמל חיפה ללרנקה שבקפריסין. "מנו ספנות" היא חברה פרטית, אך בעליה מוכנים להשמיש את ספינת הנופש שברשותם למטרות לאומיות – ייתכן בתמורה לסבסוד מהמדינה.
לחברה ספינה אחת, "קראון איריס", ובה מקום ל־2,000 נוסעים ול־650 אנשי צוות. בתיאוריה, היא יכולה לבצע שאטלים בין חיפה ללרנקה – לא רק עבור ישראלים שצריכים לשוב לארץ, אלא גם עבור זרים הרוצים לעזוב, וכמובן גם ישראלים המבקשים לצאת.
אמש, בשעה מאוחרת, הודיע משרד התחבורה כי סוכם שחברת "מנו ספנות" תסייע בחילוץ ישראלים התקועים בחו"ל דרך קפריסין. בשלב זה סוכם על קיום שתי הפלגות רצופות
במשרד התחבורה מציינים כי תוכניות להפעיל ספינות ו/או טיסות חילוץ מוכנות וממתינות לאישורים ביטחוניים. גם בחברת "מנו ספנות" מציינים כי הם ערוכים להפעלה, כפוף לאישורים. זמן ישראל פנה לפיקוד העורף בבקשת תגובה, אך בצה"ל סירבו להתייחס לנושא.
אמש, בשעה מאוחרת, הודיע משרד התחבורה כי סוכם שחברת "מנו ספנות" תסייע בחילוץ ישראלים התקועים בחו"ל דרך קפריסין. בשלב זה סוכם על קיום שתי הפלגות רצופות. השרה מירי רגב בירכה את משה מנו על ההחלטה המשותפת.
למי שאינו מצליח להשיג מקום על ספינת הקרוז הגדולה, האפשרות החלופית היא יאכטה פרטית. אתמול פנינו לישראלי שבבעלותו יאכטה העוגנת במרינה של תל אביב. לדברי מפעיל היאכטה, היציאה צפויה היום (שני) בצוהריים, וההפלגה ללרנקה תימשך כ־30 שעות.
מדובר בכלי שיט בעל מספר מקומות מוגבל, והעלות – 1,500 דולר לנוסע – מיועדת למהירי החלטה. במודעה נפרדת, שלא קשורה לשיחה, מופיע מחיר שיכול להגיע אף ל־2,000 אירו.
נוסף על כך, מצאנו הודעות ברשת על הפלגות בינוניות (בנות עשרות נוסעים) היוצאות מאשדוד ללרנקה.
מהתבוננות בתגובות ובשיח בקבוצה עולה כי רבים השאירו ילדים קטנים בישראל ומבקשים לשוב בדחיפות. עם זאת, לא פחות ישראלים דווקא מחפשים לצאת – לחופשה או כדי להתאוורר מהמציאות הקשה
כמו כן, התברר כי קיימת קבוצת פייסבוק גדולה בשם "ישראלים משייטים בעולם", שבה משתפים מידע על מקומות פנויים ביאכטות, להפלגה הלוך ושוב בין ישראל לקפריסין. מנהלי הקבוצה הקדישו את הפוסט הנעוץ לחיבורים בין מי שמבקשים לצאת מישראל לבין מי שמחפשים דרך לשוב אליה.
מהתבוננות בתגובות ובשיח בקבוצה עולה כי רבים השאירו ילדים קטנים בישראל ומבקשים לשוב בדחיפות. עם זאת, לא פחות ישראלים דווקא מחפשים לצאת – לחופשה או כדי להתאוורר מהמציאות הקשה.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם