חבילות מאמזון. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

משתגעים על אמזון הקהילה האמריקאית בישראל באקסטזה

אמזון נכנסה לשוק הישראלי בצעדים מהוססים, עם תמחור לא אחיד ומבחר מצומצם ● אבל לעולים מצפון אמריקה לא אכפת ● הם ממלאים את עגלת הקניות הווירטואלית בשקיות אשפה ריחניות, בנייר הטואלט המוכר ובתבלינים עם ריח הבית שהשאירו מאחור ● איך הפכו האמריקאים החיים בישראל לצרכנים הכי כבדים של אמזון, וכיצד תושפע מכך הכלכלה המקומית

ב-11 בנובמבר, היום שבו אמזון הודיעה על משלוח חינם לישראל להזמנות מעל 49 דולר, כבר הוצע לי להצטרף לשתי קבוצות פייסבוק המקדמות מבצעים באתר.

ענקית הקניות ברשת השיקה לאחרונה מהדורה בעברית, והמשלוח בחינם הוא ניסיון ברור לתמרץ את הקונים דוברי העברית של אמזון להצטרף לחגיגה.

אך קבוצות הפייסבוק שניסו לצרף אותי אליהן פונות לפלח שוק מאוד ספציפי: אמריקאים המתגוררים בישראל. מדובר בקהילה לא קטנה של תושבי חוץ המתגעגעים בכל נפשם לאמזון פריים, והמתינו בקוצר רוח לניצול ההזדמנות הזו.

חשבתי שהעולים החדשים והוותיקים האלה יזמינו סירי לחץ מסוג אינסטנט פוט ומשחקי קופסה, או פריטים לבית ומכשירי חשמל שקשה למצוא בישראל.

צדקתי בקשר לסירי האינסטנט פוט, הדור החדש של סירי הלחץ הוותיקים. אבל מה עוד הם הזמינו? נייר טואלט ומגבונים לתינוקות, שקיות אחסון אטומות, דאודורנטים, לחות לשפתיים וטיפקס.

אחי האמריקאים, לא הייתם יכולים לקנות את כל הדברים האלו בסופרמרקט המקומי או בבית המרקחת הסמוך לביתכם בישראל?

מרכז הפצה של אמזון בניו יורק (צילום: (AP Photo/Kathy Willens, File)
מרכז הפצה של אמזון בניו יורק (צילום: (AP Photo/Kathy Willens, File)

תלונות על מחירי המוצרים המיובאים

בתוך כמה ימים, עמוד הפייסבוק Amazon Israel – Best Deals כלל יותר מ-3,000 חברים והוצף בשרשורים על תכולת עגלת הקניות של הגולשים.

הם דנו שם על מותגים של שקיות אשפה ומתנות חנוכה לילדים, כדורי טניס וסוגי השמפו המתאמים לשיער מתולתל.

"זה לא יחזיק הרבה זמן. המשלוח עולה לאמזון הון עתק. אחרי שהם יבינו איך עובד השוק הישראלי, הם ימצאו דרך לרסק אותו. כשזה יקרה, הכלכלה הישראלית הקטנה תיפגע כמו שקרה בארצות הברית"

חלק מחברי הקבוצה התלהבו מהמשלוח בחינם לישראל, בעוד שאחרים התלוננו על המחירים של המוצרים המיובאים לישראל.

אחד החברים הציע לכתוב כתבה על תושבי חוץ שכל כך נואשים למצוא מחירים סבירים, עד שהם מזמינים שקיות אשפה ומגבונים לחים דרך ענקית הקמעונאות.

מרים לוטנר, ישראלית-אמריקאית המשווקת את קלפי ה-Reveal Cards באמזון, הציעה לחברי הקבוצה לא לפתח ציפיות גבוהות מידי מהמהפכה הצרכנית.

"זה לא יחזיק הרבה זמן", כתבה לוטנר בפוסט בקבוצה. "המשלוח עולה לאמזון הון עתק. אחרי שהם יבינו איך עובד השוק הישראלי, הם ימצאו דרך לרסק אותו. כשזה יקרה, הכלכלה הישראלית הקטנה תיפגע כמו שקרה בארצות הברית".

ועדיין, לוטנר אומרת כי גם היא ניצלה את המשלוח חינם של אמזון לישראל, כשקנתה דברים שלא הצליחה למצוא בארץ. היא הסיקה שהמבצע של אמזון לא ימשיך יותר מחודש אחד או שניים, מספיק זמן עבור ענקית המכירות "לעבוד על כל הפרטים הקטנים" של מה שהישראלים רוצים להזמין באמזון.

ובינתיים, תהיתי לעצמי, האם פספסתי דילים טובים?

מגבילים את הרכישה ל-75 דולר

קבוצת ה-Best Deal, מורכבת בעיקר מקונים ילידי ארה"ב, רבים מהם חיים בארץ פחות מעשור, וכבר התרגלו לסגנון חיים של קניות דרך אמזון פריים, עם משלוח ביום שלמחרת. זו חוויית קנייה שאני, כמו רבים אחרים, לא חוויתי באופן מלא, משום שעברנו להתגורר בישראל הרבה לפני אמזון פריים.

הזמנת מוצרים מאמזון בישראל לא מספקת את אותה החוויה, משום שהמשלוח יכול לקחת כמה ימים, לעתים אפילו שבוע-שבועיים.

קבוצת הפייסבוק Amazon Israel- Best Deals נפתחה על ידי איזי רואימי וחברו, אריאל גפן. רואימי, במקור ממונטריאול, קנדה, החי בישראל ב-11 השנים האחרונות, מוכר דרך אמזון בשש השנים האחרונות ומייעץ לחברות אחרות על מכירות באמזון. לדבריו, הוא אינו מרוויח כסף מניהול הקבוצה.

"רוב האמריקאים שהגיעו לישראל בשנים האחרונות מכורים לאמזון. הם לא רגילים לעבור אפילו יום אחד בלי אמזון, עד לרמת נייר הטואלט. הם רוצים איכות ומוצרים שהם רגילים אליהם, והם רוצים אותם כאן, בישראל"

מנהלי הקבוצה קבעו חוקים המורים לחברי הקבוצה לא לפרסם יותר מדי צילומים ובהן קופסאות של אמזון המחכות ליד הדלת, ולהישאר במגבלה של 75 דולר כדי להימנע מהמע"מ. לעת עתה, הקבוצה כוללת בעיקר קונים שרוצים לחלוק מהידע והניסיון שלהם באיתור המציאות הטובות ביותר.

"רוב האמריקאים שהגיעו לישראל, יחסית לאחרונה, מכורים לאמזון", אמר רואימי. "הם לא רגילים לעבור אפילו יום אחד בלי אמזון, עד לרמת נייר הטואלט. הם רוצים איכות ומוצרים שהם מכירים ורגילים אליהם, והם רוצים אותם כאן, בישראל". כמו תבלין Everything But the Bagel של Trader Joe's, כפי שעולה משרשור מסוים שהרוחות בו התלהטו.

"אנשים משתגעים על שקיות אשפה ריחניות", הוא אמר. "ישראלים קונים שקיות קטנות או משתמשים בשקיות של הסופרמרקט משום שהם ממלאים את הפחים וזורקים את הזבל בבוקר. הם לא רוצים שדברים כאלו יטרידו אותם".

זה נכון שאמריקאים התרגלו למוצרי צריכה, המהווים חלק מהלחם והחמאה של החלום האמריקאי, ומדובר בסגנון חיים שטופח על ידי אמזון.

רוב הישראלים שנולדו בישראל, לעומת זאת, הם לא קוני אמזון טיפוסיים, מציין רואימי. יש את אלו שמשתמשים באתר מעת לעת, לרכישת פריטים קשים למציאה או מוצרים שעולים שם הרבה פחות. אבל נכון לעכשיו הם גם לא עומדים במוקד תשומת הלב של אמזון.

"נייר טואלט אנחנו קונים בסופרמרקט", אומר דביר כהן, יזם ישראלי העוזר לישראלים להקים עסקים באמזון עם החברה שלו Amazon in a Click. "אבל אם המשלוח יישאר בחינם, גם הישראלים יוכלו להשתכנע ולקנות את מוצרי היום-יום שלהם באמזון, ולא רק את מכשירי החשמל או נעלי הריצה שלהם".

נכון לעכשיו, כשזה נוגע לקניות אונליין, ישראלים רבים פנו לעלי אקספרס, פלטפורמת קניות אונליין סינית, המציעה מחירים זולים בהרבה מאמזון, ולרוב מציעה מוצרים באיכות נמוכה יותר.

אך האמריקאים בישראל לא רוצים את עלי אקספרסס, אומר רואימי. הם רוצים מותגים שהם מכירים, הודות לאמאזון (יחד עם חנות המוצרים בסיטונאות Costco והסופרקמרקטים Trader Joe's ו-Whole Foods)

לדברי רואמי אמזון עשויה לשנות את השוק המקומי בדיוק כך: עם מוצרים ממותגים, ועם פריטים שקונים אמריקאים בישראל נרגשים מהם כל-כך. הם רוצים את המוצר באיכות שהם רגילים לקנות, והם רוצים את זה כאן.

מרכז חלוקה של אמזון בנאוודה (צילום: AP Photo/Scott Sady)
מרכז חלוקה של אמזון בנאוודה (צילום: AP Photo/Scott Sady)

"בישראל הכל נמכר במחיר כפול או משולש"

יש אפילו כמה לא-אמריקאים בקבוצה, כמו דניאל רוזהיל, בן 30, כותב תוכן שעשה עלייה לישראל מאירלנד לפני חמש שנים. הוא גר בירושלים, וכבר כשהתגורר באירלנד היה קונה נלהב של אמזון ואמזון בריטניה.

רוזהיל היה כל כך מרוצה מהמשלוח חינם מאמזון, עד שניסח עצומה המבקשת מענקית הצרכנות המקוונת לשמור על ההצעה של משלוח חינם לזמן בלתי מוגבל. יש לו רק 70 חתימות עד כה, ככל הנראה משום שרבים מאלו שהיו רוצים לחתום עסוקים מדי כרגע בהעברת מוצרים לעגלת הקניות שלהם באמזון.

אמזון לא מסרה מתי יסתיים המשלוח חינם לישראל, אם כי רוב הלקוחות והיועצים מניחים כי המבצע יסתיים בסופו של דבר.

"לדעתי אמאזון בחרו באופן ספציפי מאוד מה נכלל במשלוח חינם. למשל, אף מוצר גדול או כבד מדי לא נכלל במבצע. הם בוחרים מתוך מחשבה על אמריקאים-ישראלים שרוצים להישאר מתחת ל-75 דולר"

רוזהיל אומר כי מאז שעבר לישראל לפני 5 שנים הוא קנה את רוב הפריטים לבית מעלי אקספרס, ואת הבגדים מאתר ההלבשה הבריטי נקסט.

"המצב כאן עגום למדי", הוא אומר. "קניתי ברשת אופנה מקומית, אבל המשלוח הגיע אחרי מספר שבועות, ושירות הלקוחות היה נוראי".

עתה הוא קונה את כבלי האודיו וחלקי המחשב שלו מעלי אקספרס, וגם מ-eBay. "זה לא שיש בעלי אקספרס מוצרים כל כך טובים, הם 'ג'אנק סיני', אבל בישראל הכל נמכר במחיר כפול או משולש", אומר רוזהיל.

"יש גם את הזמן שמושקע במציאת המוצרים, ואת שירות הדואר המקומי שלא שולח את הפריטים. אני לא קונה כאן", הוא מוסיף.

אמזון היא מלכת חוויית הקניות המקוונות, והוא רוצה ליידע את החברה על כך שהיוזמה שלה מקבלת תשומת לב והערכה. ובכל זאת, הוא הופתע לראות מה אנשים קנו באמזון בטירוף האחרון של המשלוח חינם.

"מה שאנשים קונים זה מגוחך לחלוטין", אומר רוזהיל. "הם קונים דברים שאף פעם לא חשבתי שייקנו. אני חושב שזה מוזר. הם כל כך נואשים בגלל המחירים. הם חושבים שהם מקבלים מוצרים אמריקאים באיכות טובה יותר".

באשר לרואימי, לדעתו המשלוח חינם הוא רק מבצע שיעזור להקל על הכניסה של אמזון לישראל. "לדעתי הם בחרו באופן ספציפי מאוד מה נכלל במשלוח חינם, למשל, אף מוצר גדול או כבד מידי לא נכלל במבצע", הוא אומר. "הם בוחרים מתוך מחשבה על אמריקאים-ישראלים שרוצים להישאר מתחת ל-75 דולר".

עוד 1,149 מילים
סגירה