הנאשם נתניהו

הפגנת תמיכה בנתניהו, 26 בנובמבר 2019 (צילום: Flash90/מרים אלסטר)
Flash90/מרים אלסטר
הפגנת תמיכה בנתניהו, 26 בנובמבר 2019

בימים אלו אנו עדים להיסטוריה בהתגלמותה. למעשה, אנחנו לא רק עדים לה או מתבוננים בה, אלא חיים אותה וחווים אותה על בשרנו ממש. בראשונה בתולדות המדינה מוגש כתב אישום חמור על שוחד, מרמה והפרת אמונים נגד ראש ממשלה מכהן שכרגע משמש ראש ממשלה זמני של ממשלת מעבר זמנית. בראשונה בתולדות המדינה לתואר ראש הממשלה נוסף תואר חדש: נאשם. אמור מעתה: הנאשם נתניהו.

בעוד שלושים וחמישים שנה ילַמדו בבתי הספר ובאוניברסיטאות על התקופה הזאת, עבודות תזה ודוקטורט ייכתבו על תקופת שלטונו הרעה של הנאשם נתניהו למען יֵדעו הדורות הבאים איך קרה האסון הזה ולאן הנאשם נתניהו דרדר מדינה שלמה.

באיזו מדינה דמוקרטית ראש הממשלה שנאשם בפלילים ובקבלת שוחד מארגן לעצמו עצרת תמיכה המונית בו ונגד מוסדות החוק והמדינה? תוקף את רשויות החוק שהוא עצמו מינה וממונה עליהן?

באיזו מדינה דמוקרטית ראש הממשלה שנאשם בפלילים ובקבלת שוחד מארגן לעצמו עצרת תמיכה המונית בו ונגד מוסדות החוק והמדינה? באיזו מדינה דמוקרטית ראש הממשלה שנאשם בפלילים ובקבלת שוחד תוקף את רשויות החוק שהוא עצמו מינה וממונה עליהן? נשמע לכם נורמלי ותקין?

נשמע לכם תקין שחשוד בשחיתות (שבינתיים הפך למואשם בשחיתות) ימנה את חוקריו ואת מי שאמור לקבוע אם להגיש כתב אישום ולנהל את משפטו (המפכ"ל אלשיך, היועמ"ש מנדלבליט, מבקר המדינה אנגלמן ובקרוב גם את פרקליט המדינה)?

ראש הממשלה הזמני, הנאשם נתניהו, הוא ראש הממשלה הראשון שצבר הון, מעמד, כוח, שליטה ושלטון אדירים. הוא שולט בכל מוקדי הכוח והשליטה בישראל, האיש החזק ביותר פוליטית בישראל.

והאיש בעל הכוח הפוליטי הבלתי מוגבל הזה מעז ללא בושה ובחוצפה יתרה להתלונן על הפיכה שלטונית שרשויות החוק (שכזכור, הוא מינה וממונה עליהן) מבצעות נגדו?! אם זה לא היה טרגי כל כך הייתי מתפקע מצחוק.

נשמע לכם תקין שחשוד בשחיתות (שהפך למואשם בשחיתות) ימנה את חוקריו ואת מי שאמור לקבוע אם להגיש כתב אישום ולנהל את משפטו (המפכ"ל אלשיך, היועמ"ש מנדלבליט, מבקר המדינה אנגלמן ובקרוב גם את פרקליט המדינה)?

בפועל הפוך הדבר, בפועל היחיד שעושה כאן הפיכה שלטונית הוא נתניהו עצמו בכוחו הפוליטי חסר הגבולות והמעצורים. וכבר כתבתי במקום אחר שנתניהו תמיד מקדים להאשים אחרים במה שהוא־עצמו עושה.

לא צריך תואר בפסיכולוגיה כדי להבין שכוח בלתי מוגבל הוא דבר הרסני ומשחית. כשנותנים לאדם אחד כוח בלתי מוגבל לזמן בלתי מוגבל, הוא הופך לשליט יחיד כול יכול המאיים על שלטון החוק והדמוקרטיה.

ברור לכל בר־דעת שכשלבן תמותה יש כוח בלתי מוגבל וגם לזמן בלתי מוגבל הוא מאבד כיוון ומצפן, ולא ירחק היום שבו ינצל את כוחו לרעה ולשלילה, שהרי אחרי הכול הוא רק בן אדם, לא אל ולא משיח.

בפועל הפוך הדבר, היחיד שעושה כאן הפיכה שלטונית הוא נתניהו עצמו בכוחו הפוליטי חסר הגבולות והמעצורים. וכבר כתבתי במקום אחר שנתניהו תמיד מקדים להאשים אחרים במה שהוא־עצמו עושה

ואכן נתניהו משתמש בכוחו הבלתי מוגבל כדי לחולל הפיכה שלטונית בישראל. במסגרת ההפיכה הוא ביצע הפיכה רבתי בתקשורת ועכשיו עובר להפיכה שלטונית במוסדות המדינה בדרך להפיכתה לשלטון מלוכני מושחת ודיקטטורי.

במסגרת זאת שלח הנאשם נתניהו את חייליו לצאת באלימות קשה ובזויה נגד הדמוקרטיה ונגד מוסדות החוק והשלטון. וכולנו צפינו באותה אלימות נגד כתבי טלוויזיה, שומרי הסף והשמאל.

במדינה מתוקנת ומנוהלת היטב וללא פחד נתניהו היה מוצא את עצמו מזמן בבית הסוהר. אבל כששומרי הסף שהוא עצמו מינה מפוחדים ממנו ועושים לו הנחות מפליגות – וגם אז הוא תוקף אותם – זו התוצאה: מערכות חוק ואכיפה פגועות ומוחלשות.

במדינה מתוקנת ומנוהלת היטב וללא פחד נתניהו היה מוצא את עצמו מזמן בבית הסוהר. אבל כששומרי הסף שהוא עצמו מינה מפוחדים ממנו ועושים לו הנחות מפליגות – וגם אז הוא תוקף אותם – זו התוצאה

ומי הראשון שנפגע ממערכות חוק, שלטון ואכיפה מוחלשות, כנועות וחסרות כוח? אזרחי ישראל כמובן. והינה, זה שנה שאין מפכ"ל משטרה קבוע. זה שנה שישראל משותקת וקפואה רק בגלל הנאשם נתניהו.

מושחתים ומושחתים־לכאורה יילחמו בשחיתות?

אילו נלחמה ישראל בשחיתות באמת היא הייתה מאריכה את כהונתו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, לא הייתה מאפשרת למנות למבקר המדינה את הליצן התורן מתניהו אנגלמן, והייתה ממנה את ליאת בן־ארי לפרקליטת המדינה שתחליף את שי ניצן שפורש בסוף השנה (או לחלופין מאריכה את מינויו).

אבל המדינה אינה מעוניינת להילחם בשחיתות, המדינה מעוניינת להגן על נתניהו ושותפיו. ומי הם שותפיו? מושחתים שכבר ישבו בכלא ועכשיו נחקרים שוב על אותן עבירות (אריה דרעי) שבגינן נכלאו, או מושחתים־לכאורה שנחקרים בחשד למעשי שחיתות וקבלת שוחד ועומדים לפני הגשת כתב אישום (ליצמן, ביטן, כ"ץ ועוד היד נטויה).

נראה לכם שאנשים כאלה יילחמו בשחיתות? נראה לכם שלמושחתים ולמושחתים־לכאורה שנמצאים בעמדת כוח והשפעה גדולים כאלה חשוב להיאבק בשחיתות? האם חתול יכול לשמור על השמנת?

נראה לכם שאנשים כאלה יילחמו בשחיתות? נראה לכם שלמושחתים ולמושחתים־לכאורה שנמצאים בעמדת כוח והשפעה גדולים כאלה חשוב להיאבק בשחיתות? האם חתול יכול לשמור על השמנת?

הנאשם נתניהו, האיש החזק במדינה, הפך לחזות הכול והכול סובב סביבו. כולנו חיים למענו ומשועבדים לשחיתויות שלו.

שלטון החוק? מה זה?

ואחרי כל מה שנאמר, חייבים לשאול: מה אמור לעשות עבריין אחרי ההפגנה נגד שלטון החוק שארגן הנאשם נתניהו? האם על העבריין לא להגיע למשפטו? לצפצף על רשויות החוק והאכיפה? לנהוג באלימות כלפי נציגיהן (שוטרים ושופטים, למשל)?

מה אמור לעשות עבריין אחרי ההפגנה נגד שלטון החוק שארגן הנאשם נתניהו? האם על העבריין לא להגיע למשפטו? לצפצף על רשויות החוק והאכיפה? לנהוג באלימות כלפי נציגיהן (שוטרים ושופטים, למשל)?

יותר מזה, מה יעשה מי שקיבל דוח חניה? לא ישלם אותו כי לפי הנאשם נתניהו המערכת מושחתת ויש "לחקור את החוקרים"? זה הרי אבסורד! אם ראש הממשלה עצמו (שכאמור, נאשם בפלילים) מתנגד לשלטון החוק, תוקף אותו ומחליש אותו ואף קורא לאזרחים להתנגד לו ולהתקומם נגדו, מדוע שהאזרחים עצמם יכבדו את שלטון החוק ונציגיו?

ובמילים אחרות, אם נתניהו מעל החוק, כולנו מעל החוק. לכאורה, אין סיבה לציית לחוק אם נתניהו עצמו מתעלם בהפגנתיות מהחוק ולא מכיר בשלטון החוק. או שכולם שווים בפני החוק, לרבות נתניהו, או שאין חוק ואיש הישר בעיניו יעשה, ממש כמו בספר שופטים. הפקרות ואנרכייה בחסותו ובעידודו של הנאשם נתניהו.

אם נתניהו מעל החוק, כולנו מעל החוק. אין סיבה לציית לחוק אם נתניהו עצמו לא מכיר בשלטון החוק. או שכולם שווים בפני החוק, לרבות נתניהו, או שאין חוק ואיש הישר בעיניו יעשה, ממש כמו בספר שופטים

ואם כבר חוק, המצדדים בנאשם נתניהו נהנים לדקלם את חוק היסוד שקובע שראש ממשלה רשאי להמשיך בתפקידו גם עם כתב אישום עד למתן פסק דין חלוט.

אלא שהם מתעלמים בהפגנתיות מן העובדה שהמצב הנוכחי לא נדון כלל באותו חוק יסוד, שכן חוק היסוד המדובר מתייחס לראש ממשלה מכהן רגיל, לא לראש ממשלה זמני של ממשלת מעבר זמנית. ובאין חוק ברור בעניין על בית המשפט להכריע בסוגיה זו.

אם בעקבות דברי ההסתה והקריאות לציבור להתנגד לשלטון החוק מישהו (עיתונאי, פוליטיקאי או אזרח מן המניין) יירצח חלילה, דעו כי הרוצח יצא מבית מדרשו של הנאשם נתניהו, שבדברי ההסתות וההשמצות שלו שלח את הרוצח הפוטנציאלי לרצוח.

הבהרה נוספת למי שזה עדיין לא ברור לו: לא יושבים עם נאשם בקבלת שוחד שמסית נגד רשויות החוק והאכיפה. לא יושבים תחתיו כראש ממשלה. בליכוד לא מבינים זאת, לצערם

להזכירכם, כבר היינו בסרט הרע הזה בעבר בגלל אותו ראש ממשלה זמני שלא הפסיק להסית ולפלג מאז ולצערי, לא נלמד שום לקח מאז. אז הוא חמק מעונש ומנשיאה באחריות, היום כבר לא יוכל לחמוק. אל תגידו שלא ידעתם, ראו הוזהרתם!

ולסיום הבהרה נוספת למי שזה עדיין לא ברור לו: לא יושבים עם נאשם בקבלת שוחד שמסית נגד רשויות החוק והאכיפה. לא יושבים תחתיו כראש ממשלה. בליכוד לא מבינים זאת, לצערם. אם ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין באמת אכפת מהמדינה, טוב יעשה אם יאיץ בנאשם נתניהו להתפטר, כי רק הנאשם נתניהו מונע הרכבת ממשלה ורק הוא מעוניין בבחירות נוספות, רק הוא מעוניין למשוך זמן, להימנע ממשפט ולדחות את הקץ.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,165 מילים ו-1 תגובות
סגירה