מנהלי תיכונים מוחים על הנחיות משרד החינוך: ״תחושה של סתימת פיות״

שיעור באזרחות מנהלי תיכונים במרכז הארץ נדרשו להימנע מ"התבטאות מעליבה או פוגעת" ביחס לכנסת או לממשלה - גם מחוץ לשעות העבודה וברשתות החברתיות ● המנהלים: זו פגיעה קשה בחופש הביטוי ● משרד החינוך: "מדובר בנוהל שחל על כל עובדי המדינה"

בנימין נתניהו מבקר בבית ספר בהתנחלות יד בנימין, ארכיון, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Avi Ohayon/GPO)
Avi Ohayon/GPO
בנימין נתניהו מבקר בבית ספר בהתנחלות יד בנימין, ארכיון, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה

מנהלי תיכונים בראשון לציון מוחים על חוזר שעוסק ב"התבטאויות עובדי מדינה" שנשלח להם לאחרונה על ידי המפקח האזורי מטעם משרד החינוך.

לטענת כמה מהמנהלים, מדובר במסמך שעלול להרתיע אנשי חינוך מפני השמעת עמדות ביקורתיות כלפי הממשלה, או כניסוחו של אחד מהם, "מדובר בניסיון לצמצם מאוד את השיח". מנהלת אחרת כתבה בקבוצה פנימית של המנהלים: "אני חוששת שיש כאן פגיעה קשה בחופש הביטוי".

החוזר השנוי במחלוקת חובר על ידי אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, והממונים במשרד החינוך דאגו להעביר אותו למנהלי בתי הספר תוך הפניית תשומת לבם לחשיבות הדברים.

רוב הסעיפים בחוזר עוסקים בנושאים שיש עליהם קונצנזוס – איסור על התבטאויות גזעניות, התבטאויות שמהוות הטרדה מינית וכו'.

אלא שכמה סעיפים, לקראת סופו של החוזר, הקפיצו את המנהלים: סעיף המזהיר מפני "התבטאות פוליטית אסורה", איסור על "התבטאות מעליבה או פוגעת" ביחס לכנסת או לממשלה, ואזהרה כללית מפני "כל התבטאות באופן בוטה או פוגעני כלפי מאן דהוא", ובכלל זה התבטאויות מחוץ לשעות העבודה.

כמו כן, המנהלים הוזהרו שההגדרה "התבטאות" כוללת גם פרסום או שיתוף של תכנים ברשתות החברתיות.

הרושם הכללי שעולה מקריאת הסעיפים הללו הוא שלמנהלים ומורים מומלץ להיות זהירים: הרי כל ביקורת יכולה להתפרש כ"מעליבה", וכל שיתוף של פוסט פוליטי בפייסבוק עלול להיחשב ל"התבטאות פוליטית אסורה"

הרושם הכללי שעולה מקריאת הסעיפים הללו הוא שלמנהלים ומורים במערכת החינוך מומלץ להיות זהירים: הרי כל ביקורת כלפי הממשלה יכולה להתפרש כ"מעליבה", וכל שיתוף של פוסט פוליטי בפייסבוק עלול להיחשב ל"התבטאות פוליטית אסורה" ולהוביל להעמדה לדין משמעתי.

"לא יתכן שלא נוכל להביע את דעתנו וניאלץ להיות חסרי עמוד שדרה", הגיבה אחת המנהלות בקבוצה הפנימית, "אני מוחה נגד הכתוב".

מנהל אחר הוסיף "מציע לשלוח את החוזר הזה לראש הממשלה ולחברי הכנסת, אולי יתנו לנו דוגמה…".

"התחושה של המנהלים היא שזה סוג של סתימת פיות", אומר אחד ממנהלי התיכונים בעיר בשיחה עם "זמן ישראל".

למעשה, רוב הסעיפים בחוזר ישנים ומוכרים כבר עשרות שנים. אז מה בעצם החידוש? מה כל כך מטריד אתכם?

"יש משמעות לעיתוי. מה קרה עכשיו? למה פתאום נציבות המדינה מעבירה את זה ומצפה שכל המנהלים ישיתו את זה על המורים שלהם?".

הסבירו לכם למה דווקא עכשיו?

"היה מפגש של המפקח עם כל המנהלים של ראשון לציון, והוא אמר שלאחרונה היו כל מיני התבטאויות… אם הבנתי נכון היה מורה לאזרחות שהתבטא בעניין רצח רבין, ומורה אחר שטען שהייתה קונספירציה. מה שמראה שזה רלוונטי גם לימין וגם לשמאל.

"כנראה יש להם קושי עם זה שמחנכים ומורים מביעים את דעתם ברשתות החברתיות, שזו חתיכת פלטפורמה. הם מנסים להפוך את בית הספר לאזור סטרילי, אבל הוא כבר ממש לא כזה וגם לא יכול ולא צריך להיות.

"כנראה יש להם קושי עם זה שמחנכים ומורים מביעים את דעתם ברשתות החברתיות, שזו חתיכת פלטפורמה. הם מנסים להפוך את בית הספר לאזור סטרילי, אבל הוא כבר ממש לא כזה וגם לא יכול ולא צריך להיות"

"אני לא איש שמאל, אני הכי מרכז שיכול להיות, אבל אני חושב שיש כאן ניסיון לצמצם מאוד את השיח. לקחו מקצוע שאמור להיות הכי חי, בועט ונושם, הוראת האזרחות, והפכו אותו למשהו חלול. ואני אומר למורים – אם אתם לא תדברו אז מי ידבר?"

מה המפקח השיב במפגש לטענות של המנהלים?

"היה ניכר שהמפקח הרגיש מאוד לא נוח עם מה שהוא אומר אבל כנראה זה מה שאמרו לו להגיד. המנהלים ממש התנפלו עליו, שאלו מה קורה פה, המנהלים הוותיקים לא הבינו מאיפה זה הגיע פתאום. הוא שתק, הוא בחור טוב, אדם נאור ופתוח אבל הוא עושה מה שאומרים לו ולא רוצה להסתבך".

"אחד המנהלים סיכם את הדיון כשכתב בקבוצה: "תקראו ותבינו מהן דרישות ודרך חשיבת 'הריבון'. יש פה לדעתי חומר מצוין לשיעורי אזרחות, מעניין לאן התלמידים ייקחו את הדיון".

שר החינוך רפי פרץ (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
שר החינוך רפי פרץ (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

תגובת משרד החינוך

ממשרד החינוך נמסר: "מדובר בנוהל שיצא מטעם נציבות שירות המדינה והוא חל על כל עובדי המדינה באשר הם. ככל שמדובר ברצון ובצורך לקיים שיח חינוכי בנושאים שנויים במחלוקת בכיתות הלימוד, הרי שהמשרד פרסם הנחיות ברורות בנושא במסגרת חוזר מנכ"ל.

"החוזר מציין כי אם עובד הוראה מקיים שיח שכזה, הרי שעליו לחשוף בפני התלמידים את המגוון הרחב של העמדות והתפיסות הפוליטיות".

עוד 612 מילים
סגירה