גדעון סער, יולי אדלשטיין, אביגדור ליברמן (צילום: פלאש90)
פלאש90

התקוות הגדולות של ליברמן, אדלשטיין וסער

כולם בכנסת עושים רעש כאילו הם עסוקים במניעת בחירות שלישיות והתפזרות הכנסת בעוד 12 יום ● בפועל, כולם כבר מנהלים קמפיין בחירות - ולכל אחד יש את המאבק שלו ● ליברמן מהלך אימים על החרדים עם נבואות על הקואליציה שתקום אחרי בחירות 2020 ● אדלשטיין בכלל נושא עיניו אל בית הנשיא ● וסער לא עוצר בראשות הליכוד ובונה על הנהגת כל גוש הימין-חרדים ● פרשנות

1

מה הביא את אביגדור ליברמן לצאת אתמול בהצהרה שמותחת עוד יותר את מערכת העצבים הפוליטית בימים אלה? בראיון לרדיו רקע אמר ליברמן שאילו בנימין נתניהו היה עושה ויתורים בתחומי דת ומדינה, הוא היה מצטרף לקואליציה עם החרדים.

ליברמן לא האשים את החרדים. הוא הפיל הכול על נתניהו. אנחנו עומדים 12 יום לפני פיזור הכנסת והכרזה על הבחירות החדשות, וליברמן רוצה לנצח במשחק ההאשמות. בסקרים האחרונים, ליברמן תופס את המקום השני אחרי נתניהו בשאלה "מי אשם בבחירות החוזרות". אם המצב לא ישתפר, ליברמן עלול לשלם מחיר בקלפי, ולכן הוא מגלגל הכול על ראש הממשלה.

אריה דרעי ואביגדור ליברמן, ארכיון, 2013 (צילום: פלאש 90)
אריה דרעי ואביגדור ליברמן, ארכיון, 2013 (צילום: פלאש 90)

ובכל זאת, המסלול של ליברמן בחזרה לגוש הימין תמורת רוטציה לא נחסם, למרות ההצהרות הקודמות של ליברמן נגד כל ממשלה צרה. מיקי זוהר ואיילת שקד עובדים על זה במרץ. ליברמן סיפר על שתי דמויות נפטלין, החכ"ים לשעבר פיני בדש ודורון שמואלי מצומת של רפאל איתן (רפול) ז"ל, שמנסים לתווך.

מקורבי ליברמן אמרו אתמול שאם היו שמים לו הצעה מתוקנת על השולחן, עם חוק הגיוס, חוק הגיור וחוק המרכולים, הכול היה יכול להיות שונה. "אנחנו  כבר לא מנדנדים על תחבורה ציבורית בשבת. זה כבר מתקיים. סעיף אחד ירד", אמר גורם מקורב.

"החרדים צריכים להבין, אחרי הבחירות הבאות הם ימצאו את עצמם בקואליציה עם יאיר לפיד והמחנה הדמוקרטי. נתניהו הרי לא ינצח בבחירות עם כתב אישום. גם הם צריכים לעשות את החישוב הזה"

"החרדים צריכים להבין", הוסיף, "אם הם לא מקימים ממשלה עם הימין, אחרי הבחירות הבאות הם ימצאו את עצמם בקואליציה עם יאיר לפיד והמחנה הדמוקרטי. נתניהו הרי לא ינצח בבחירות עם כתב אישום. גם הם צריכים לעשות את החישוב הזה".

2

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מנסה ליצור דרמה. הוא קורא לעיתונאים פוליטיים, עומד מול המיקרופון לפני הלשכה שלו בכנסת ומבטיח שהוא הולך להחזיר את השפיות למדינה כדי למנוע בחירות אסוניות בפעם השלישית. אדלשטיין שוכח להזכיר שהוא הרים את ידו בעד פיזור הכנסת לקראת הבחירות בספטמבר, ואז ניסה למנוע אותם באמצעות חוק ללא הצלחה.

אדלשטיין, שמכוון את עתידו כיורש של ראובן ריבלין בבית הנשיא, לא רשם עד עתה יוזמה מוצלחת או רעיון יצירתי לפתרון המשבר כפי שעשה ריבלין עצמו. פגישות בין הצוותים של הליכוד וכחול-לבן בלשכה שלו זה נחמד, אבל לא ייצא מזה כלום כל עוד נתניהו לא מוכן לצאת מלשכת ראש הממשלה, ויאיר לפיד לא מוכן לשבת תחתיו אפילו דקה.

הדס פרוש/פלאש90
רובי ריבלין מעביר את המנדט ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ב-21 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

אתמול הפיצו מקורבי אדלשטיין את הידיעה כאילו הוא יתמודד בפריימריז מול נתניהו על ראשות הליכוד. יש כאן סתירה פנימית. אם אדלשטיין "מחזיר את השפיות" וכו', אז יש לנו ממשלה ולא צריך פריימריז.

בכל מקרה, תנוח הדעת. אדלשטיין לא יתמודד מול נתניהו כי הוא לא בנוי למאבק פרונטלי כל כך טעון, אם בסיום גם מחכה לו תבוסה. בינתיים מזכירים את שמו של אדלשטיין כמועמד לראשות הליכוד והממשלה, אז מה רע?

3

ביום חמישי הבא, אם לא יהיו שינויים דרמטיים בסיטואציה הפוליטית, יתכנס מרכז הליכוד בגני התערוכה. זה יהיה האירוע השנתי המשמח ביותר של חברי הכנסת של הליכוד. במרכז תתקיים הצבעה על ביטול הפריימריז לרשימה וכולם יצביעו בעד, כמובן, למרות שחוקת הליכוד מחייבת פריימריז כאלה.

ברגע זה לא ברור אם תתקיים הצבעה גם על מועד הפריימריז לראשות התנועה. גדעון סער תובע, כזכור, לקיים פריימריז לפני ה-11 בדצמבר, מועד פיזור הכנסת. הסיכוי אפסי. ביום ראשון נפגש השר חיים כץ, יו"ר המרכז ומקורבו של סער, עם נתניהו וביקש ממנו תאריך. עד לרגע זה הוא לא קיבל תשובה.

גדעון סער וחיים כ
גדעון סער וחיים כץ (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

סער מגייס בינתיים תמיכה בשטח, ושבעה ראשי ערים ומועצות מהליכוד כבר התייצבו לצידו יחד עם כמה ראשי סניפים. שר החוץ ישראל כ"ץ לא מפקיר את הזירה. כ"ץ טוען שסער מפלג את הליכוד ומחתים חברי כנסת כדי שיטילו על שר החוץ את מלאכת הרכבת הממשלה. הקרב שצפוי בין השניים הללו על ירושת נתניהו יהיה אחד הקשים שידענו, מעל ומתחת לחגורה.

בינתיים סער מתבשם מסקרים, שבהם הוא מביא לגוש הימין יותר מנדטים מנתניהו. על פי סקר המתפרסם הבוקר (שישי) בתוכניתו של נסים משעל ברדיו 103fm, נתניהו מביא 33 מנדטים וסער 28, אבל גוש הימין-חרדים גדל תחת סער ל-60 מנדטים.

בינתיים סער מתבשם מסקרים, שבהם הוא מביא לגוש הימין יותר מנדטים מנתניהו. על פי סקר המתפרסם הבוקר, נתניהו מביא 33 מנדטים וסער 28, אבל גוש הימין-חרדים גדל תחת סער ל-60 מנדטים

אגב, ראש הממשלה נפגש אמש עם ראשי מועצת יש"ע ולא הזכיר את סער אפילו במילה. אולי הוא מסתפק בציוצים הבוטים של בנו, יאיר.

עוד 660 מילים
סגירה