• טיפאני האדיש (צילום: Courtesy Netflix)
    Courtesy Netflix
  • טיפאני האדיש (צילום: Courtesy Netflix)
    Courtesy Netflix
  • טיפאני האדיש (צילום: Courtesy Netflix)
    Courtesy Netflix

הקומיקאית היהודייה שמשגעת את אמריקה

בגיל 40, הקומיקאית טיפאני האדיש חוגגת לעצמה "בלק מצווה" בספיישל של נטפליקס, ומתחברת ליהדותה גם מאחורי הקלעים ● היא מתפייסת עם הילדות הקשה שלה, לומדת עברית תוך כדי שינה, ומתכוננת לעלייה לתורה גם בחיים האמיתיים ולביקור בישראל ● ראיון

טיפאני האדיש פרצה לתודעה בארצות הברית ב-2017. עם תפקיד מרכזי בקומדיה הנשית "Girls Trip" (טיול בנות), הקומיקאית האפרו-אמריקאית היהודייה גנבה שם את ההצגה מכוכבות כמו קווין לטיפה וג'דה פינקט סמית'.

האדיש נמצאת בעולם הקומדיה ומופיעה בתפקידי אורח בתכניות טלוויזיה כבר כמה שנים, אבל התפקיד הזה שם אותה באור הזרקורים שהייתה ראויה לו, וחוג מבקרי הקולנוע של ניו יורק אף בחר להעניק לה את הפרס היוקרתי לשחקנית המשנה הטובה ביותר, אשר לרוב לא מוענק לשחקנית בקומדיה.

מאז, היא הנחתה את Saturday Night Live וכיכבה בקומדיה Night School לצד קווין הארט, וגם הוציאה ספר זיכרונות – שחשף ילדות מאתגרת במיוחד.

כאשר הייתה ילדה, אביה החורג ניסה להרוג את אמה על ידי חבלה בבלמי הרכב שלה, והתאונה שאירעה בעקבות המקרה גרמה לאמא שלה לנזק מוחי חמור. האדיש, שבילתה את רוב ילדותה במשפחות אומנות, הייתה גם חסרת בית.

בתור נערה, האדיש פגשה את אביה הביולוגיה, יהודי אריתראי שחי בלוס אנג'לס לזמן מה אבל חזר למולדתו כשהייתה בת שלוש. במקביל, היא התחילה לעבוד במועדוני קומדיה ובעבודות אחרות בתחום הבידור.

כאשר הייתה ילדה, אביה החורג ניסה להרוג את אמה על ידי חבלה בבלמים שלה, והתאונה שאירעה בעקבות המקרה גרמה לאמא שלה לנזק מוחי. האדיש, שבילתה את ילדותה במשפחות אומנות, הייתה גם חסרת בית

בין היתר, היא הייתה אז חלק מצוות בידור שהתמחה במסיבות בר ובת מצווה. בשנים האחרונות, לעומת זאת, האדיש התעניינה יותר בחיפוש אחר המורשת היהודית שלה עצמה. היא החלה ללמוד עברית ולהתכונן לבת מצווה משלה.

ואכן, היא מתכננת לעלות לתורה ב-3 בדצמבר, ביום הולדתה ה-40, וממש במקביל ליציאה של ספיישל הקומדיה החדש שלה בנטפליקס, Black Mitzva.

"הגיוני לכל העולם!"

"במקור, הספיישל היה אמור לצאת בספטמבר, אבל הם עיכבו אותו, אז אמרתי 'טוב אז תעשו את זה ביום ההולדת והבת מצווה שלי, ואז זה יהיה הגיוני לכל העולם! לכולם יש הזדמנות להצטרף למסיבה', הסבירה לי האדיש בראיון טלפוני.

בספיישל שלה, האדיש מדברת על כך שלימוד עברית הוא משימה לא קלה. בשיחה איתה היא מוסיפה, כי "המורה שלי אומר שאני עושה עבודה טובה. החזן שלי גם אמר שבהשוואה לילדים שגדלו בתוך העולם הזה ולמדו בגיל 13, אני ברמה די דומה. אולי זה קשור במשהו לכל הבת מצוות שהייתי בהן".

זה מדהים, שפעם עבדתם שם בתור מישהי שמספקת בידור.

"כן, וכשפגשתי את אבא שלי הוא סיפר לי על הרקע היהודי שלו. הוא הסביר שזה היה לא חוקי בזמנו במדינה שלו, אריתריאה, ואיך הוא עזב.

"בת מצווה הוא משהו שתמיד רציתי לעשות אבל לא ידעתי אם אוכל. האם ירשו לי, בכלל? ואז עשיתי בדיקת ד.נ.א והבנתי שזה בסדר, הכל מתאים. חייבת לעשות את זה. אני לא מפחדת, אני אמיצה. אני פשוט הולכת לפי מה שהחיים מראים לי".

בתחילת המופע – לאחר שאת שרה "הבה נגילה" – את מספרת לקהל שאת מורה. אני תוהה, "מה טיפאני עומדת ללמד אותי?" ויש את הסיפור של, התרופה הביתית שלך של מיונז שמורחים אותו על איבר גוף רגיש. חלק מהדברים שאת אומרת הם פשוט יותר מידי ספציפיים בשביל להיות מומצאים.

"כשגיבשתי את זה, באמת חשבתי 'האם זה יותר מידי פירוט?' אבל אני אומרת לא, משום שהייתי נערה צעירה, זה קרה לי, אז אני חייבת לדמיין שיש נשים אחרות עם סיפורים כמו זה, בנוסף אליי. ואולי הן מרגישות שהן לא יכולות לשתף את זה משום שמישהו יצחק עליהן, או לא יאהב אותן. אבל אנחנו צריכים לשתף את הטעויות שלנו! אתה חייב להכיר את ההיסטוריה שלך, ואז תוכל להימנע מטעויות.

"אז מה שקרה זה שהקשבתי לחברים הטיפשים שלי במקום לדבר עם מבוגר. והחברים שלי לא יודעים כלום, כמו שאני לא ידעתי כלום! מישהי אמרה לי משהו שהיא שמעה. לסמוך על עדות שמיעה זו הדרך לסבך את עצמך. והדבר הבא שקורה, זה שיש לך מיונז על הוואגינה!"

זה מכנה משותף של הסיפורים שלך: פרטים. את מדברת על כך שאחרי שנים של קושי, קיבלת סוף-סוף קצת כסף, והדבר הראשון שקנית בסופו של דבר הוא מיקרוסקופ. לא רכב או משהו כזה. זה חייב להיות נכון, כי מי ימציא דבר כזה?

"אני עדיין מסתכלת על חיידקים. כשאני נתקלת במשהו שעשוי להיות מעניין, אני שמה אותו על צלוחית קטנה, ואז מסתכלת עליו במיקרוסקופ. כשמסתכלים על דברים מתחת למיקרוסקופ, זה פשוט משוגע! על הבקטריות והחיידקים, איך הדברים מעוצבים – עור, שיער, אבק, נזלת! אלוהים יצר את כולנו, נכון?

"כשקניתי את המיקרוסקופ שלי לא ישנתי שלושה ימים ברצף, משום שפשוט נדהמתי לראות את מה שהיה על הברכיים שלי! אם אני מצטננת, אני אוהבת לחקור את הטישיו ולנסות למצוא 'מה הדביק אותי הפעם?' ואני לא מתמזמזת עם בחור באופן מיידי. אני צריכה להסתכל על הרוק שלו במיקרוסקופ שלו.

"בא לי להסתכל על השמיים והיקום, אבל אין שם הרבה שינוי. אני יותר מתעניינת בחיידקים. יש תמיד משהו מתפתח. היי, מי יודע, אולי אגלה תרופות חדשות! אמצא את התרופה לסרטן או או איך להיפטר מאקזמות. מי יודע?"

אם כבר מדברים על דייטים, תוכלי לספר לי מי הגבר היהודי הכי חתיך שיש?

"תראה, אני מסתכלת כבר כמה זמן, ויש כמה. אבל לא ראיתי אף אחד שהוא לא נשוי, ואני לא אחמוד! אני לא! אני לא אסתכל על בעלה של מישהי ואחשוב 'אווו, הוא חתיך!' לפחות לא במודע. אני גדלה להיות אישה בוגרת ובשלה, אז אני אעשה מה שאישה בשלה עושה, ואכנס לג'יי דייט ואחפש בחורים יהודים רווקים".

טיפאני האדיש (צילום: Courtesy Netflix)
טיפאני האדיש (צילום: Courtesy Netflix)

טסת לאריתריאה, האם את מתכננת לבקר בישראל?

"כן, בהחלט. זה ברשימה שלי לשנה הבאה ואני נרגשת לראות את כל האתרים, לראות דברים מהתורה ולחוות את האנשים. אני מרגישה שהנפש שלי תתפתח אפילו יותר. כשהגעתי לאריתריאה זה גרם לי להרגיש אדם שלם לזמן מה, מאוד מחוברת לשורשים שלי. אז, וואו, להגיע לישראל?

"אני משתמשת בתכנית שמצאתי ביוטיוב בשם Learn Hebrew in Your Sleep. שמונה שעות שמושמעות בזמן השינה, ולדעתי אני אולי חושבת בעברית. אני שואלת את המורה שלי, 'למה אני חושבת את המשפט הזה?' אז זה שוקע. אני נלהבת מאוד מהגעה לישראל ואני גם אדבר עם אנשים.

"אני לומדת עברית באינטרנט בזמן השינה, ולדעתי אני אולי חושבת בעברית. אני שואלת את המורה שלי, 'למה אני חושבת את המשפט הזה?' אז זה שוקע. אני נלהבת מאוד מהגעה לישראל ואני גם אדבר עם אנשים"

בארצות הברית אין הרבה מפורסמים ידועים שהם גם שחורים וגם יהודים. את מוכנה לעזור, אולי, לשני מיעוטים שלפעמים לא מסתדרים?

"כן, אבל אני לא חושבת שהקהילות לא מסתדרות, לדעתי הקהילות כל כך נפרדות כך שהן לא באמת מכירות אחת את השנייה. הנשים היהודיות שאני מכירה, ברגע שאנחנו נפגשות, יש בינינו קליק. וכשהן פוגשות את החברות שלי, יש קליק. אבל אנחנו חיים בנפרד, למעשה הייתי רוצה לעזור לחבר בין האנשים. אני מרגישה שזו חלק מהמטרה של הופעות הקומדיה שלי".

האם יש דברים שגילית בזמן שפגשת אנשים יהודים והבנת "היי, עשיתי אותו דבר כשהייתי ילדה?"

"כל הזמן, כל כך הרבה דברים. בייגלס? חשבתי שזה משהו של שחורים!"

Black Mitzva עולה לשירות הסטרימינג נטפליקס ב-3 בדצמבר.

עוד 1,034 מילים ו-1 תגובות
סגירה