המרכז המסחרי הוותיק של ערד מתעורר לרעש מקדחה והלמות פטישים. כמה עובדים מיוזעים יעמלו כאן היום על שיפוץ המרצפות. בקיוסק הסמוך של שריקי לא מוכרים את עיתון "הארץ" והעבודות התחילו לפני האיום יוצא הדופן של ראש עיריית ערד יאיר מעיין לשפץ מדרכה דווקא מול מי שיעז למכור את העיתון בטענה שהוא מסית נגד חיילי צה"ל.
מוקדם בבוקר היה פה הפעיל החברתי אבי דבוש שחילק את העיתון בהפגנתיות כנגד הניסיון להלך אימים על חופש המחשבה של התושבים.
אם בעיריית ערד בכל זאת רוצים לממש את האיום, הם יכולים לסור למרכז הקניות צים, ולהתחיל לשפץ מול סטימצקי. "יש לקוחות שבאים לקנות את העיתון המודפס כל יום", אומרת המוכרת בסניף. היא לא חוששת מהאיומים של ראש העיר ולא מתכוונת להפסיק להזמין עותקים.
אם מעיין רוצה לממש את האיום הוא יכול לשפץ מול סטימצקי. "יש לקוחות שקונים את העיתון המודפס כל יום", אומרת המוכרת בסניף. היא לא חוששת מהאיומים של ראש העיר ולא מתכוונת להפסיק להזמין עותקים
מועצת העיר אישרה בסוף השבוע את ההחלטה שאוסרת על הסתה נגד צה"ל. באופן אירוני, האופוזיציה אילצה את חסידי גור להצביע גם בעד סעיף נוסף שאוסר על הסתה נגד שירות בצה"ל. ההחלטות במועצה והכרזתו של מעיין הן חסרות משמעות אבל המהפכה שהוא מחולל בה תשנה אותה לדורות.
ותיקים, חסידים, ברה"מים ובדואים
מעוז החילוניות הליברלית בנגב, המקום שבו עמוס עוז כתב את רוב ספריו ואברהם בייגה שוחט התחיל את הקריירה הפוליטית שלו, עברה בעשורים האחרונים שינוי דמוגרפי מואץ.
בשנות ה-90, העולים מברית המועצות לשעבר הכפילו את מספר התושבים וחסידי גור הפכו בהדרגה לכשליש מהתושבים. אחד מהם אפילו רכש את הבית של משפחת עוז. הגיוון הזה ניכר במרכזים המסחריים בעיר.
ניגשתי לחסיד גור נחמד ואדיב בדיוק כשהוא מסייע לפועלים ערבים למשוך כסף בכספומט. "כולם פה חיים טוב ובשלום אחד עם השני, בדואים, יהודים, רוסים. רק ניסן בן חמו (ראש העיר לשעבר) מחפש לעשות צרות", הוא אומר ומפנה אותי לנציגי הציבור שלו במועצה לשאלות נוספות.
בבתי הקפה יושבות יוצאות בריה"מ לשעבר, תושבים ותיקים ולצידם בדואים שגרים ומחזיקים גם בעסקים רבים בעיר. אחד מהם, מסעדן, מצהיר שהוא מתכוון לשדרג את הכשרות שלו למהדרין כדי למשוך את הקהל החסידי.
בבתי הקפה יושבות יוצאות בריה"מ לשעבר, תושבים ותיקים ולצידם בדואים שגם מחזיקים בעסקים רבים בעיר. אחד מהם, מסעדן, מצהיר שהוא מתכוון לשדרג את הכשרות שלו למהדרין כדי למשוך את הקהל החסידי
הילדים מתרחצים במזרקה שליד היכל התרבות כשעומס החום מתחיל לטפס. על אחד הקירות אפשר לראות ציור קיר ענק של החטוף שגב כלפון, שלמשפחתו יש מאפיה בעיר. המלחמה היכתה כאן גם לפני כשבועיים, כאשר בת העיר נועה בוגוסלבסקי נהרגה עם בן זוגה מפגיעת טיל בבאר שבע.
חמישית מהבוחרים הכריעו
במרקט דלי וצרכניות נוספות מוכרים בשר לא כשר ומעדנים טיפוסיים ליוצאי בריה"מ לשעבר. הסופר הזה פתוח גם בשבת, כמו גם לפחות פאב אחד וכן הקאנטרי קלאב שעדיין לא מתרחצים בו בהפרדה וגם בפסטיבל ערד הקרוב נינט ורביד פלוטניק יוכלו להופיע יחד על הבמה.
אבל לא מעט כאן חוששים מהעתיד לבוא ולא מבינים את האחר. "כששכן שלי יורד במדרגות ורואה אותי ואת בעלי הוא זז הצידה ולא אומר שלום", מספרת אחת התושבות. "פעם שמעתי שהוא אמר עלינו לבנו ביידיש, 'אלה ערבים'".
יש כאן עבודה לעשות כדי להפיג את החשדנות שאפשר ורצוי לפוגג בקלות בעיר קטנה כל כך. אחרי עימות חזיתי מול העירייה הקודמת, בבחירות האחרונות הגורניקים הכפילו את כוחם האלקטורלי כשהצביעו באחוזים גבוהים לעומת הוותיקים שנשארו בבית. פחות מחמישית מהבוחרים סללו דרך ליאיר מעיין, שנבחר מטעם הליכוד והדיח את ניסן בן חמו, שכמעט השלים עשור בתפקיד.
מעיין העתיק את כתובתו לערד ערב הבחירות ומיתג את עצמו כ"בולדוזר". בסיור בעיר אפשר לראות בבירור שהכינוי הצדיק את עצמו. לטוב או לרע, זה בעיני המתבונן
מעיין העתיק את כתובתו לערד ערב הבחירות ומיתג את עצמו כ"בולדוזר". בסיור בעיר אפשר לראות בבירור שהכינוי הצדיק את עצמו. לטוב או לרע, זה בעיני המתבונן. החסידים יכולים להיות מרוצים. מכאן והלאה הם לא יצטרכו לתלות שלטי מחאה אירוניים שמעודדים את החילונים לעזוב את העיר המתחרדת.
"גולדקנופף במקום הראשון"
תחנה ראשונה בבית ספר יסודי בחלמיש שאליו נכנסות ילדות בשמלות וחולצות בשרוול ארוך. רגע אחרי הבחירות, מעיין סגר את בית הספר הממלכתי שהיה כאן ופיזר כ-220 ילדים ברחבי העיר. הוא הסב את הבית הספר לטובת הילדות של חסידות גור ובצמוד אליו כבר החלו העבודות להרחבת המתחם עבור כיתות וגנים נוספים לאותו הזרם. מחאת ההורים של תלמידי בית הספר הכללי לא הועילה.
בחסידות גור דרשו קודם לכן לסגור את בית הספר הדמוקרטי "קדם" ואף פנו לבית המשפט אך נבלמו, כך שסגירת בית הספר הממלכתי והעברתו לידיהם, הייתה פיצוי שקיבלו מראש העירייה החדש. זה היה רק אות הפתיחה שבישר את ההתמסרות הגורפת לשותפים הקואליציוניים.
מעיין זנח את תוכנית המתאר הקודמת והחל לקדם אג'נדה חדשה. בפאתי חלמיש, לכיוון צפון מערב, משתרעים שטחים רחבים ופתוחים שאושרו לשכונת ענק נוספת לחרדים. מתוכננות שם 1,700 יחידות דיור שבהם החסידים יוכלו לחיות את חייהם, לסגור רחובות ולהודיע על כניסת השבת בצפירה קולנית בלי להתערבב ובלי להפריע לציבור הכללי.
בכיוון צפון מערב מתוכננות 1,700 יחידות דיור שבהם החסידים יוכלו לחיות את חייהם, לסגור רחובות ולהודיע על כניסת השבת בצפירה קולנית בלי להתערבב או להפריע לציבור הכללי
גם בשכונת אבישור הולכות ונבנות עכשיו עוד שש כיתות גן לגור. פרויקט היל"ה לקידום נוער נושר שפעל במקום כ-15 שנה נאלץ לנדוד למקום אחר והמבנה הוסב לטובת גני הילדים של גור.
מעיין עצמו מתגאה בכל זה. "אצלנו הרשת של גולדקנופף במקום הראשון", הוא אמר לגננת חרדית שזכתה לקבל את המבנה המשופץ שהוסב לטובת הרשת העצמאית שמופעלת על ידי שר השיכון לשעבר.
מה ההגדרה של חסיד?
קהילת החסידים צריכה גם מוסדות ציבור, וכדי לענות על המצוקה ראש העירייה מעיין דאג להקצות עבורם 16 מקלטים שמשמשים אותם לשטיבלים ומהווים מעין מרכז חיים עירוני שמציע גם עמדת טעינת רב-קו, למשל.
המקלטים של גור נעולים עם קודן ובמהלך המלחמה תושבים זעמו על כך שלא פתחו להם, שאסור להיכנס עם כלב או שצריך להיות בהפרדה.
אברך חביב שבדיוק נכנס הסכים לתת לי להציץ פנימה. במסדרון שיורד למטה תלויות חידות מכשילות לתלמידים ("מה ההגדרה של חסיד? כמה אנשים יושבים באמה לפי ר' יוחנן?"). המקום היה ריק ועמוס בשולחנות, ספסלים וארונות עם ספרי קודש.
פיקוד העורף מעודד את השימוש הדו-תכליתי במקלטים בשוטף אבל רק בתנאי שנשאר די והותר מקום מרווח לאנשים שיגיעו בחירום. זה לא המצב כאן.
האברכים והדרדקים זכאים ללמוד ולהתפלל במקום מסודר ולא במקלט תת קרקעי. אפשר להעריך בזהירות שבקצב הזה עוד יימצאו להם מבנים שהולמים את הצרכים האלה
ובכלל, האברכים והדרדקים זכאים ללמוד ולהתפלל במקום מסודר ולא במקלט תת קרקעי. אפשר להעריך בזהירות שבעתיד הלא רחוק עוד יימצאו להם מבנים שהולמים את הצרכים האלה.
הקריה החרדית ברום העיר
אחת הנקודות שהחסידים ומעיין לוטשים אליה עיניים עבור קריית מוסדות ציבור חרדיים היא גבעת כידוד, הנקודה הגבוהה ביותר בעיר. לפי המסורת החילונית, כאן – ברום של 640 מטרים – עמד בייגה שוחט בעת ההחלטה על ייסוד העיר.
נכון להיום, המדובר בשטח בור עם שני מכלי מים ענקיים ועשבייה שצומחת פרא. תפאורה מושלמת למדורות ל"ג בעומר ומפגשי חברה של בני נוער.
לפי התוכנית יהיו כאן בתי כנסת ומוסדות חינוך בנוסף לקריית מוסדות שניתנה להם בעבר הרחוק, עם בית כנסת, מעונות לילדים וכל שאר השירותים.
לפי התוכנית יהיו כאן בתי כנסת, מקווה טהרה ומוסדות חינוך בנוסף לקריית המוסדות הישנה שניתנה להם בעבר הרחוק. 1,300 תושבים חתמו על התנגדויות שיעלו לוועדה המקומית
1,300 תושבים חתמו על התנגדויות והתוכנית אמורה לעלות לדיון בוועדה המקומית, כשלא ברור האם מעיין ייסוג מהתוכנית כולה או מחלקה. בשיחה עם זמן ישראל הוא הזכיר רק את הכוונה להקים בית ספר ממלכתי דתי ("מה רע בזה?").
מבחינת התושבים הוותיקים, מדובר באחד מקווי ההגנה המשמעותיים שבכוונתם להילחם עליו. "זה אחד המקומות הכי אסטרטגים, מהיפים שיש כאן, אז מה אתה הולך לתקוע כאן קריה חרדית?" אומר ראש העירייה לשעבר בן חמו בזמן שהוא עומד על הגבעה ומשקיף סביב.
"שמרו על הגבעה בחרדת קודש כי חשבו על פארק או משהו דומה והנה בה הגאון עם הקואליציה החרדית דתית ובונה קריה חרדית, בית ספר לבנים, מעונות יום, מקווה בית כנסת"
"זו עתודת קרקע משמעותית שלא נגעו בה ושמרו עליה בחרדת קודש, כי חשבו על פארק ציבורי, נופש או משהו דומה והנה בה הגאון עם הקואליציה החרדית דתית ובונה כאן קריה חרדית, בית ספר לבנים, מעונות יום, מקווה בית כנסת. 40 שנה לא עשו את זה אז הוא עושה", מוסיף בן חמו.
גם בלי להבין בתכנון, נראה שהנקודה הגבוהה משיבה את הנפש כמו שהיא, ולא כדאי לסתום אותה בבטון.
"בשנות ה-80 העיר דורגה כלכלית 8 והוכיחה שאפשר לבנות עיר פריפריאלית חזקה. היום היא מדורגת 3. אני חזרתי לפה עם הבנות וחלק מזה היה לתת להן את אותה חוויה מדברית כיפית וקהילתית שהייתה לי.
"האיש הזה, מעיין, הגיע משום מקום והעביר את כתובתו לפה שלושה חודשים לפני הבחירות. אין לו זיקה לעיר, אז מה הפלא שהוא עושה כאלה שטויות? לא אכפת לו".
בולמים את מחירי הדירות
בן חמו מונה עשרות בעלי תפקידים שהתפטרו מהעירייה עם כניסת ההנהלה החדשה ואת התפקידים הבולטים שעברו לידי חסידות גור, שמחזיקים בתיקי ההנדסה, הכספים, ועדת המכרזים והנכסים. הוא עצמו נשאר חבר מועצה ומנסה להוות אופוזיציה לעומתית. "מעיין עובד אצלם ברמה בלתי נתפסת וזרם ההגעה רק מתגבר", הוא מאשים.
עם זאת, גם הוא יודע שההידרדרות בדירוג הכלכלי היא תוצאה טבעית של עיר מתחרדת ולא התחילה אתמול. "המדינה בנתה יישוב שהצליח ודורג גבוה אבל איבדנו את הדרך במעבר מתעשייה קלאסית להייטק. היו פה עובדי מפעלי ים המלח וקמ"ג דור א' ולא ידעו לעשות את המעבר. מערכת חינוך טובה זו חרב פיפיות: ככל שיותר מוכשרים אז עוברים למרכז", בן חמו אומר.
אפשר לראות גם את הצד החיובי של השינוי הדמוגרפי בעיר, בדיור למשל. החסידים מקבלים את דין האדמו"ר וקונים דירות במאסות גדולות כך שהם מצליחים לשמור על המחירים ברמה נוחה להם.
באחד הפרויקטים שהולכים ונבנים כרגע נמכרו לחסידות 127 יחידות דיור במכה אחת, עם הנחה של 10%. כעת, עם חידוש הבנייה של השכונה הנפרדת עבורם, השוק צפוי להיבלם מחדש.
באחד הפרויקטים שהולכים ונבנים כרגע נמכרו לחסידות 127 יחידות דיור במכה אחת, עם הנחה של 10%. כעת, עם חידוש הבנייה של השכונה הנפרדת, השוק צפוי להיבלם מחדש
כמה חברי ילדות שלך נשארו פה?
"היינו 300 בשכבה ונשארו אולי 30, ואם מכפילים את השכבות אלה, אז אלפי בני נוער מעולים. ערדניק היה מותג ואחד האתגרים היה למשוך אנשים בחזרה. בקורונה אנשים גילו את ערד מחדש עם המרחבים והעבודה ההיברידית. אם יבנו פה את הקריה החרדית, זו תהיה אמירה, כי ככה הוא רוצה וכך יהיה".
פסל האהבה הושחת שוב
כמי שבא מרשות הבדואים ויודע דבר או שניים על קביעת עובדות בשטח, ראש העירייה החדש ניסה לעלות על הקרקע בשני מקומות מרוחקים מהעיר אך נבלם על ידי המינהל באחד מהם.
אחד משני האתרים האלה, "מצפה יהונתן", הוקם במסווה של כפר סטודנטים בשיתוף עם "השומר החדש" וכרגע יש בו 20 קראוונים, כשלא ברור כיצד ניתנה הקצאת השטח לגרעין הדתי שמיישב אותו ומדוע נבנו עבורם התשתיות.
הסטטוס קוו של העיר נשבר גם בנראות של המרחב הציבורי. שלטים עם תמונות של נשים רוססו בגרפיטי ושלטי החוצות העירוניים מציגים פרסומת למשפחה דתית. פסל האהבה של לאה מיכלסון הושחת לפני שנה בשנית, אחרי שכבר שוקם בעקבות ההשחתה הקודמת. בעירייה גינו וכך גם נציגי הציבור של חסידות גור, אבל האפקט עושה את שלו.
"הוא מצ'פר אותם באמצעות הסכם הגג שחתמנו. הם יודעים לנייד אוכלוסייה גדולה בבת אחת. מספיק שהאדמו"ר אומר לעשרה זוגות שהתחתנו, 'אתם הולכים לערד'"
"מעיין מממש את ההסכם לטובת הפרויקטים שהוא רוצה לעשות ומשלים למוסדות של גור, מצ'פר אותם דרך הכספים האלה. מה שקורה פה זה שחזרו לשלוט בשוק והם יודעים לנייד אוכלוסייה גדולה בבת אחת. מספיק שהאדמו"ר אומר לעשרה זוגות שהתחתנו, 'אתם הולכים לערד'".
חותכים הפסדים
אחד העוגנים החזקים של ערד בראשיתה היה תיירות. המבקרים בים המלח בטרום עידן המזגנים העדיפו לישון באחד מארבעת המלונות ברום העיר הצוננת וירדו באוטובוסים לים המוות עד שנבנו המלונות בעין בוקק.
בשנים האחרונות נעשו ניסיונות לשחזר את ההצלחה ההיא עם כ-400 חדרי אירוח וצימרים, כמו למשל מלון הבוטיק יהלים שחודש בתחילת העשור הקודם.
מלון רוקסון של רשת ווינדהאם היה מוכן לפתיחה בתזמון הכי גרוע שאפשר, ובמקום השקה נוצצת הוא אירח מפונים. הוא ממוקם בתחילת המתחם שאמור להפוך בסופו של דבר לטיילת סף המדבר, בהשקעת ענק של 30 מיליון שקלים. גם היום יוצאים מכאן סינגלים של אופניים למצדה ואפשר להשקיף או ללכת עד לפסל מצפור מואב של תומרקין.
ההשקעה בטיילת הביאה את רשת פתאל שרכשה כאן מגרש ותכננה להקים ריזורט יוקרתי. המלחמה קטעה את העבודות ונשאר השלט, אך ספק אם העבודות יתחדשו
ההשקעה הגדולה של כסף ציבורי בטיילת הייתה התנאי של רשת פתאל, שרכשה כאן מגרש ותכננה להקים ריזורט יוקרתי. המלחמה קטעה את החלום וכרגע נשאר במקום רק השלט. ספק אם העבודות יתחדשו. היזמים קיבלו רגליים קרות ויחתכו את ההפסד על רכישת הקרקע והוצאת ההיתרים במה שהיה אמור להסתכם בהשקעה כוללת של רבע מיליארד שקל.
שיח ההשתלטות
ישנתי באוהל פתוח על שפת המדבר במתחם אירוח קטן. באמצע הלילה נזכרתי שהמארח שלי התריע מראש על רמשים שעלולים להתעורר מתרדמת החורף ולהגיע לביקור ואולי להתגנב מתחת לשמיכה. מעתה והלאה השינה הייתה פחות ערבה ולטובתי עמדה על המשמר חתולה צעירה ונמרצת שקיוויתי שתרתיע את האורחים הלא קרואים.
מצד שני, המארח שלי ישן עם דלת פתוחה בתוך הבית, ככה ששנינו היינו באותו מצב. למעשה דלת הבית שלו הייתה פתוחה גם כשהגענו אליו בלילה.
"בדואים משתלטים, הא?" הוא אמר בחצי צחוק כשהגענו אליו אחרי שעברנו גם במחסום בכניסה לעיר, שבו שמר בחור בדואי.
דלת הבית שלו הייתה פתוחה גם כשהגענו אליו בלילה. "בדואים משתלטים הא", הוא אמר בחצי צחוק כשהגענו אליו אחרי שעברנו גם במחסום בכניסה לעיר, שבו שמר בחור בדואי
המארח שלי לא אוהב את השיח על "ההשתלטות" של "האחרים" למיניהם על העיר, כמו גם תושבים אחרים שפגשתי ודווקא הביעו שביעות רצון מתנופת העשייה של ראש העיר החדש.
"גם בבית שלי הדלת פתוחה", אומר בתגובה לכך בן חמו, "אבל ההשתלטות היא במרחב הציבורי, על החיים העירוניים. זה קורה בצעדים קטנים: שלטים של נשים מרוססים, פסלים נשברים, אירועים בהפרדה במימון העירייה, רצו להפריד גם בקאנטרי וקמה צעקה וזה נבלם אבל בסוף משפיע על אורחות החיים של כולם.
"מעל כל גן הם רוצים גם לבנות בית כנסת על הגג כי ככה מקובל בבני ברק. הם הולכים על הכביש בהפגנתיות בשבת, הצפירה חזרה בשלוש שכונות, עושים פרובוקציות בכוונה"
"רואים את זה במשאבים ובכספים. מעל כל גן הם רוצים גם לבנות בית כנסת על הגג כי ככה מקובל בבני ברק. זה קורה רק בערים חרדיות. הם הולכים על הכביש בהפגנתיות בשבת, הצפירה חזרה בשלוש שכונות, עושים פרובוקציות בכוונה. הסופרים עובדים בשבת אבל השאלה לכמה זמן? רואים את הפיחות הזוחל ובסוף זה יקרה".
כאמור, בסוף השבוע האופוזיציה הצליחה להוסיף סעיף להחלטה במועצה על מניעת הסתה גם נגד גיוס לצה"ל. את האיום לשפץ מול מי שימכור "הארץ", בן חמו רואה כבריונות:
"זה הפופוליזם הזול ביותר. יש חוק בפקודת העונשין נגד הסתה ואם מישהו חושב שיש הוא היה פועל. מי אתה, ראש עיר אחד מתוך מאות, היחיד שיוצא כנגד זה? מי שמך ובאיזה שיטות? נדבר איתו ונאיים? מאפיה".
בשורה התחתונה הוא פסימי: "ערד היא מיקרוקוסמוס של מה שיקרה לפריפריה במדינת ישראל. אני לא מאשים את החרדים, הם צריכים לגור וכרגע נדחקים לפריפריות כמו צפת, טבריה, ערד, ירוחם, דימונה וחצור כי יותר זול ויותר קל להשתלט על המקומות המוחלשים שלא יוצאים לרחובות. אז תקבל מרכז חזק ופריפריות מוחלשות.
"כרגע החלומות השחורים שלנו מתממשים, והשאלה כמה זמן יישאר וכמה נזק יעשה – ויכול להיות שהוא בלתי הפיך".
מעיין: "אני מתקן אפליה"
"במשך עשור עיריית ערד הפלתה לרעה את התושבים החרדים וילדיהם במוסדות חינוך, גנבה מהם תקציבים שהגיעו ממשרד החינוך והעבירה לממלכתיים. החרדים לא קיבלו פתרונות בבתי ספר וגנים והעירייה לא קידמה עבורם דבר, ילדים למדו באוהלים, מרתפים ומחסנים ואני הודעתי שאדאג לכל ילדי ערד שילמדו במוסדות ראויים ותקינים", אומר יאיר מעיין לזמן ישראל בשיחה טלפונית.
"העירייה הקודמת הייתה מושחתת ופעלה בניגוד לחוק כשלקחה מבנים שיועדו לגנים ושמה בהם מוסדות אחרים. פינינו משרדים וגופים אחרים ושיפצנו אותם בצורה איכותית"
הוא דוחה את הטענה שהעברת המוסדות לחרדים היא על חשבון הזרם הממלכתי.
"העירייה הקודמת הייתה מושחתת ופעלה בניגוד לחוק כשלקחה מבנים שיועדו לגנים ושמה בהם מוסדות אחרים. פינינו משרדים וגופים אחרים ושיפצנו אותם בצורה איכותית. גם קידום הנוער יושב במבנה צמוד למגרש הספורט והם מרוצים מהפתרון", הוסיף.
מדוע הסבתם מקלטים לכוללים?
"אתה שואל שאלות שאנטישמים בעיר שואלים. הטעו אותך. יש שמונים מקלטים ציבוריים, ולפי הנחיית פיקוד העורף עדיף שיהיו דו-תכליתיים ובשגרה ישמשו למשהו אחר.
"70 מקלטים משמשים לעולים, קשישים ובני נוער וכל השימושים האפשריים. ברגע שנתנו 10 לבתי כנסת פתאום יש בעיה? בזמן האזעקה כולם נפתחו, ישבו דתיים, חילוניים, בדואים וחרדים – כולל בחורות בלבוש לא צנוע".
היו תלונות על כאלה שלא פתחו.
"כולם נכנסו גם עם הכלב, ובמקלטים שהיו בעיות הבאנו משטרה שטיפלה בזה ולא הייתה בעיה. מה מפריע למישהו שזה יהיה בית כנסת? זה חלק מהעוינות של העירייה הקודמת שלא נתנה להם מקומות להתפלל. יש פה 6,000 חרדים, זה 60 בתי כנסת ולא נתנו להם עשרה".
"כולם נכנסו גם עם הכלב, ובמקלטים שהיו בעיות הבאנו משטרה שטיפלה בזה ולא הייתה בעיה. מה מפריע למישהו שזה יהיה בית כנסת? זה חלק מהעוינות של העירייה הקודמת שלא נתנה להם מקומות להתפלל"
מדוע אתם מקצים להם שכונה נפרדת?
"משווקים עשרת אלפים יחידות מהן 1,500 לחרדים. בשכונת רכסים, אאורה בונה 1,150 יח"ד לאנשי קבע ומילואים, משפחות ציוניות, ומשווקים 520 מגרשים צמודי קרקע למשרתי מילואים. אמורים לצאת עוד אלף יח"ד בשכונות ותיקות, לחילונים וכיפות סרוגות.
"נכון ששינינו טעות חמורה ש-15 שנה לא נתנו להם שכונה נפרדת ופיזרו בכל העיר, אנחנו נשים אותם בשכונה שלהם בצפון העיר ולא יפריעו להם".
אני או כל אחד יוכל להתקבל למצפה יהונתן?
"קוראים לזה ציונות. גרים שם בשכירות סטודנטים ובוגרי צבא ומשרתים שרובם עובדים בערד. כל מי ששירת יוכל להתקבל. אלה דירות להשכרה לסטודנטים, 2,500 שקל לחודש בקרוואנים בלי שירותים ובקושי יש כביש גישה. לא תנאים מי יודע מה. תגיד למי שירצה שיפנה ל'שומר החדש' להרשמה לקיץ הקרוב".
צעירים מעדיפים לעזוב לבאר שבע או מקומות אחרים. איזה בשורה אתה מביא בתעסוקה איכותית?
"בעשרים השנים האחרונות, 90% מהצעירים עזבו. זה לא התחיל היום – אבל זה נגמר היום. ההגירה השליליית יורדת. 'רמי לוי' קנה השבוע מגרש מסחרי ב-27 מיליון שקל וכנראה שהוא מבין שיש עתיד לכלכלה של העיר. 'אלביט' מוסיפה 60 משרות, 'רד בינת' עוד 25 וזה יימשך.
"שיכון ובינוי, שפיר ואורון יקימו מפעלים בתחום הבטון, הממ"דים והבנייה הטרומית. יש בזה תעסוקה איכותית למנהלים, הנדסאים ופועלים. פתאל עצרו בנייה והשותפות התפרקה, בגלל המצב הם לא החליטו".
מדוע אתה מקדם קריה לחרדים בלבד על גבעת כידוד?
"זה לא היה מיועד לשום דבר חוץ מאשר במוח ההזוי שלהם. גבעה מוזנחת, מלאה קוצים וזבל. יש בה שתי בריכות איגום מים, אף אחד לא הכין תוכנית לכלום.
"אנשים הזויים שפתאום שרוצים לעשות משהו נזכרים שזה המקום הכי חשוב בעיר ומרוב שהוא חשוב לא בנו דבר והזניחו. נקים שם ישיבה תיכונית כדי להביא חבר'ה מהציונות הדתית. מה רע בזה? לא הבנתי"
"אנשים הזויים שפתאום שרוצים לעשות משהו נזכרים שזה המקום הכי חשוב בעיר ומרוב שהוא חשוב לא בנו דבר והזניחו. נקים שם ישיבה תיכונית כדי להביא חבר'ה מהציונות הדתית. מה רע בזה? לא הבנתי".
תושבים ותיקים מרגישים שאתה מפלה אותם לרעה.
"קודם כל, כדאי מאוד שתושבי ערד יפנימו שמעל לשליש מהתושבים הם חרדים, וזה שמעל 30 שנה השקיעו בהם אפס זו אפליה פסולה ולא חוקית והעירייה תשקיע גם בחרדים. 98% הולך לציבור הכללי ורק 2% הולך לחרדים. לכן מדובר בשקר כוזב".
"אוי ואבוי למי שיעז לסגור רחוב בשבת. חסידות גור לא ביקשה ולא תבקש את זה. בשום מקום שהם גרים בעולם הם לא מבקשים לסגור. הרחובות פתוחים, החנויות פתוחות. אין הגבלה ואין כפייה"
תתחייב שלא יסגרו רחובות בשבת?
"אוי ואבוי למי שיעז לסגור רחוב בשבת. חסידות גור לא ביקשה ולא תבקש את זה. בשום מקום שהם גרים בעולם הם לא מבקשים לסגור. הרחובות פתוחים, החנויות פתוחות, הקאנטרי עובד, המתנ"ס עובד. אין הגבלה ואין כפייה. כל אחד חי את חייו. אני שנה וחצי בתפקיד ולא נעשה שום שינוי בדבר הזה בשבת וגם לא יהיה.
"אלה שמרססים תמונות הם אנשים קיצוניים, זה קורה מעל עשר שנים ואין הבדל מאז שנבחרתי. במקום שבו פגעו בשלטים העירייה פרסמה על חשבונה את השלטים."
ראיתי שמוכרים "הארץ" בסטימצקי. תשפץ מולם מדרכה?
"איפה ראית? רציני? נבדוק את זה מייד".
"בני ברק 2"
לפני ששמתי את פעמי לתחנה המרכזית פגשתי את קוסטה (43) בקפה במרכז המסחרי. הוא לא משתכנע מתנופת העשייה של מעיין ומאוכזב גם מראש העירייה הקודם שלטענתו לא עשה דבר כדי לסייע לאביו הקשיש שהפך לנכה. הוא נולד בסנט פטרסבורג והגיע לערד בגיל 17 עם אביו ואחותו.
"הפכתי לעובד סוציאלי של אבא שלי במשרה מלאה כי משרד הרווחה והעירייה לא נקפו בשבילו אצבע. בקרוב נעזוב לבאר שבע. אני רואה הידרדרות בעיר וזה כואב לי"
"הפכתי לעובד סוציאלי של אבא שלי במשרה מלאה כי משרד הרווחה והעירייה לא נקפו בשבילו אצבע. כבר עזבתי את העיר וחזרתי רק כדי לסייע לאבי ובקרוב נעזוב לבאר שבע.
"אני רואה הידרדרות בעיר וזה כואב לי. כל חברי הילדות שלי עזבו. אני עוסק במחשבים אבל אין פה תעסוקה לצעירים כי לא מפתחים את אזור התעשייה ואין שלוחות של מכללות אז צעירים יוצאים ללמוד בבאר שבע ונשארים שם.
"כשהיינו צעירים היה פה סנוקר, מועדונים ומסעדות ועכשיו בקושי נשאר משהו. למה להוציא כסף כאן אם אפשר לנסוע לבאר שבע?
"ברוב הכניסות שבהם גרים ותיקים וחרדים אין ועד בית ואין תרבות דיור אז יש מתיחות סביב רעש או מזגנים מרכזיים בדירות ישנות שלא בנויות לזה".
איך ייראה העתיד של העיר?
"לך תדע. לדעתי בסוף תהיה משטרת צניעות, אני כבר רואה איך הם נוסעים במכוניות ומסתכלים. ערד זה בני ברק מספר שתיים. בכל מקרה חייבים להתחשב בעולים הוותיקים שנשארו מאחור ולא יודעים להתמודד לבד".
"לדעתי בסוף תהיה משטרת צניעות, אני כבר רואה איך הם נוסעים במכוניות ומסתכלים. ערד זה בני ברק מספר 2. בכל מקרה חייבים להתחשב בעולים הוותיקים שנשארו מאחור ולא יודעים להתמודד לבד"
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אני אוהבת את ערד מאוד למרות שאני מאזור השרון מאוהבת בעיר חולמת לגור שם, ערד היא הכל מהכל והלב והנשמה והיופי של האנשים זה מה מרגישה תמיד שמגיעה. אבל הכתבה הזו רק מאששת את החששות שלי , את מה שכולם אומרים לי את הפחד משינוים שרחוק ציבור לא דתי מהעיר, אני גרה בעיר שיש בה חובשי כיפות סרוגות שנותנים ותורמים ועובדים ומכבדים אחד את השני חילונים ודתיים , בערד לעומת זאת אני בספק אם לא יגיע יום שתהפוך להיות כמו בני ברק או בית שמש ויהיה קשה לחיות שם עם אורח חיים חרדי
ערד הרוסה, ומי שהרסו זה לא טלי שהביאה את החרדים זה כל מי שבחר ביאיר מעין וכולם יודעים שלפחות חצי מבוחרי יאיר בחרו בו בגלל שנאה לניסן, שרק ניסה לתקן את המהלכים שטלי הרסה,
אם גור רוצים שכונה שיבנו מכספם ויפיקו להתשתלט על המרחב הציבורי ולקשקש תמונות של ילדות ונשים.
ערד היא לא "מיקרוקוסמוס של מה שיקרה לפריפריה במדינת ישראל" כמו שאומר בן חמו, אלא חץ הכיוון של מה שקורה (לא יקרה, קורה. כבר עכשיו) במדינת ישראל. זה בדיוק הכיוון אליו הולכת המדינה הליברל דמוקרטית שבנו אבותינו לתפארת.