אלפי מפגינים מעזה מתגודדים ליד הגדר

הפלסטינים מדווחים על 60 פצועים בהפגנות בגבול הרצועה ● במהלך היום הפגינו ליד הגדר כ-10,000 פלסטינים ● בצה"ל מדווחים על מספר נסיונות של פלסטינים לחצות את הגדר ● צה"ל תיגבר את כוחותיו בגבול הרצועה והחמיר את הוראות הפתיחה באש

הפגנה על גבול עזה (צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90)
Abed Rahim Khatib/ Flash90
הפגנה על הגדר בעזה

אלפי פלסטינים מרצועת עזה מפגינים ליד גדר המערכת בין ישראל לרצועה לרגל "יום הנכבה". במהלך היום הפגינו ליד הגדר כ-10,000 פלסטינים, וכעת חלקם מתחילים לחזור לבתיהם. בצה"ל מדווחים כי נעשו מספר ניסיונות של מפגינים פלסטינים  לחצות את הגדר.

צה"ל הפעיל אמצעים לפיזור הפגנות וירה על מספר מפגינים. במשרד הבריאות הפלסטיני מדווחים על 60 אזרחים פלסטינים שנפצעו עד כה במהומות.

פלסטינים תושבי הרצועה הפריחו בלון תבערה לעבר המועצה האזורית שער הנגב, שגרם לשריפה. השריפה כובתה בידי צוותי קק"ל וכוחות הכיבוי. צוות כיבוי נוסף הוזעק לכבות שריפה באזור נתיבות, אך עדיין לא ידוע אם היא נגרמה כתוצרה מירי בלון תבערה מהרצועה או מסיבה אחרת.

צלפים הוצבו על גדר המערכת ובמוקדים מרכזיים וסוללות כיפת ברזל עדיין בשטח לאחר שהוצבו שם בסבב ההסלמה האחרון. גם בגדה המערבית תוגברו הכוחות ומג"ב מתגברים את המעברים גם בירושלים וסביבותיה.

נהלי הפתיחה באש עודכנו והסמכות לפתיחה באש תינתן למפקדי חטיבות ולא מפקדי גדודים. בזרוע הצבאית של חמאס הכחישו דיווח על כוונה לפעולה צבאית. הערכות הן, שההפגנות יהיו מתונות יותר מאשר בשנה שעברה, אז ניסו המפגינים לחצות את הגדר, השליכו מטעני נפץ לעבר החיילים ואף ירו עליהם. הפגנות אשתקד היו הקטלניות ביותר מאז 2014: 62 פלסטינים נהרגו ב-14 במאי 2018.

הפגנות יום הנכבה מציינות את העקירה של הפלסטינים מבתיהם לאחר הקמת המדינה ב-15 במאי 1948. במערכת הביטחון מעריכים שאם תהיה הסלמה בזמן האירוויזיון, היא תקבל סיקור עולמי נרחב. בתחילת החודש התקיים סבב אלימות בן יומיים בעזה בין ישראל לחמאס והג'יהאד האיסלאמי: כ-700 רקטות נורו לישראל והרגו ארבעה ישראלים. צה"ל ירה לעבר כ-300 מטרות בעזה ו-25 פלסטינים נהרגו.

בתוך כך נמשכים המאמצים הישראליים למנוע קריסה כלכלית של הרשות הפלסטינית. משלחת מהרשות הגיעה ביום ראשון לפגישה עם שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל משרדו. הפסלטינים מסרבים לקבל את כספי המסים שישראל מעבירה להם מאז שהוחלט על קיזוז כספי משפחות מחבלים והחשש הוא שזה יביא לקריסה כלכלית של הרש"פ.

עוד 290 מילים
סגירה