כחול לבן והליכוד סיכמו מי יקבל את תיקי החוץ והביטחון, המחלוקת - מתי יפרוש נתניהו

לפי דיווח בחדשות 13, הצדדים חלוקים בשאלה אם נתניהו יפרוש בתוך שלושה חודשים או אחרי חצי שנה ● מנדלבליט הגיש ליושב ראש הכנסת את כתב האישום נגד נתניהו ובו 333 עדים ● אוחנה פועל למנות ממלא מקום לפרקליט המדינה; מנדלבליט קורא לו למנות את המשנה של שי ניצן ● שרה נתניהו העידה בתביעת מני נפתלי: שלט בבית בבריונות ● רוב הציבור סבור שעל נתניהו לפרוש

  • בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
    הדס פרוש, פלאש 90
  • איילת שקד בדרכה לפגישתה עם יושב ראש הכנסת אדלשטיין, היום (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
    אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
  • סמוטריץ' ואדלשטיין בפתח פגישתם, היום בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
    אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
  • לפיד, יעלון ואשכנזי בישיבת סיעת כחול לבן, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
    הדס פרוש, פלאש 90
  • אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
    הדס פרוש, פלאש 90
  • עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס בישיבת סיעת העבודה-גשר, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
    הדס פרוש, פלאש 90
07:42 עריכה

ח"כ איילת שקד (הימין החדש) התייחסה הבוקר למשבר הפוליטי בכאן רשת ב': "לא מבינה את הרעיון מאחורי הסירוב של כחול לבן, גם אם יש בחירות נתניהו יהיה ראש ממשלה חצי שנה. אין סיבה שכחול לבן יהיו ראשונים ברוטציה".

כמו כן אמרה שרת המשפטים לשעבר כי "מערכת המשפט לא יכולה להתערב בנתינת המנדט. זה לא בסמכותה, בסמכות נשיא המדינה ולא בסמכות היועץ המשפטי. אסור שמערכת המשפט תתערב בעניין הזה".

לאחר שאתמול חברה למפלגה, שר הביטחון נפתלי בנט, הורה להקים שכונה יהודית חדשה בחברון, אמרה שקד: "אני כשרת משפטים במשך שנתיים עבדתי על אישור משפטי של השכונה הזאת, ככה שזה המשך של תהליך שכבר היה בסופו. השוק הסיטונאי בחברון – קרקע בבעלות יהודית. השכונה הייתה תקועה בגלל פלונטר משפטי"

07:57 עריכה

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בוחן מינוי מפכ"ל קבוע למשטרה על רקע הניסיונות הכושלים להקמת ממשלה והאפשרות שיתקיימו בחירות נוספות. כמו כן, בוחן ארדן מינוי נציב קבוע לשב"ס, תפקיד שגם בו מכהן כיום ממלא מקום.

בכירים במערכת אכיפת החוק אמרו ל"הארץ", כי ארדן כבר החלט בנקיטת צעדים מעשיים למינוי מפכ"ל קבוע. על פי פסיקת בג"ץ, ניתן להצדיק מינוי בכירים בעת ממשלת מעבר כאשר קיים "צורך ממשי" באיוש המשרה.

08:02 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחחו הלילה בטלפון, כך מסר הבית הלבן. בהודעה נכתב כי השניים שוחחו על "האיום שנשקף מאיראן ועל סוגיות קריטיות נוספות".  פרטים נוספים אודות תוכן השיחה לא נמסרו.

08:19 עריכה

שער ישראל היום הבוקר, מגלה את הסיבה האמיתית שבשמה נתניהו מתעקש להיות ראשון ברוטציה: "נתניהו לדורש לכהן חודשים ספורים – כדי להחיל ריבונות בבקעה".

העמוד הראשי של ישראל היום, 2 בדצמבר 2019
העמוד הראשי של ישראל היום, 2 בדצמבר 2019
08:24 עריכה

כחול לבן החליטה לסגת ממרוץ ההחתמות לנשיא שפתחה בו אתמול, כך פורסם הבוקר בכאן רשת ב'. הסיבות לכך היא שההבנה כי אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו לא מתכוון לחתום לא להם ולא ליכוד, המחשבה שהחתמת חברי הרשימה המשותפת, תתדלק את קמפיין הליכוד בבחירות הקרובות והרצון להימנע מכישלון נוסף של גנץ בהרכבת ממשלה.

עם זאת, זמן ישראל מדווח הבוקר שמאחורי הקלעים נמשכת מלאכת איסוף החתימות, כאשר לפי התוכנית יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ הוא שיאסוף את חתימות חברי הרשימה המשותפת עבור גנץ, במטרה שנשיא המדינה יקבל בסופו של דבר את מרב החתימות בור יו"ר כחול לבן.

08:38 עריכה

ח"כ יאיר גולן (המחנה הדמוקרטי): "כל פעם שאתם שומעים פוליטיקאי מימין מנסה לצייר עצמו כשואף לאחדות זכרו – אנשי גוש הימין הם אלה שלקחו אותנו לבחירות חוזרות והם אלה שמובילים אותנו לשם שוב. בכל תולדות ישראל לא היה 'בלוק חרמות' כל כך הרסני".

08:57 עריכה

השר יובל שטייניץ (ליכוד): "כחול לבן באה להשפיל את ראש הממשלה בנימין נתניהו. מתווה הנשיא קבע שהוא יכהן שנה ראשון והוא מוכן לקצר לחצי שנה. הם החליטו לפסול אותו".

עוד התייחס שטייניץ בראיון בגל"צ לקריאתו להתפטרות של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט: "התביעה שלי להתפטרות אולמרט הייתה קודם כל בגלל כישלון מלחמת לבנון השנייה".

09:09 עריכה

הפרסום ב"ישראל היום", לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להחיל את ריבונות על בקעת הירדן בתוך חצי שנה, וזו הסיבה שבשמה הוא מעוניין להיות ראשון ברוטציה מעורר תגובות בכל הזירה הפוליטית.

השר זאב אלקין ממפלגתו של נתניהו הגיב לכך בכאן רשת ב': "זה אחד הדברים המרכזיים שראש הממשלה מתכנן. כל בר דעת מבין שהתהליך דורש הסכמה שבשתיקה עם האמריקנים. יש כרגע הזדמנות נדירה שאסור לפספס".

ח"כ אסף זמיר (כחול לבן): "הסיבה האמיתית היא פחות סיפוח הבקעה ויותר סיפוח בלפור".

"מה הפריע לו לעשות זאת במשך למעלה מעשור בשלטון?", תהה ח"כ משה בוגי יעלון (כחול לבן), "אפשר לעשות זאת בזמן קצר יותר מ-5 חודשים, בממשלת אחדות, בראשות בני גנץ".

09:39 עריכה

יו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן: "תהיה פריצת דרך במשא ומתן אם תהיה הסכמה של צוות המשא ומתן של הליכוד שגנץ יתחיל ברוטציה".

עוד הוסיף ניסנקורן בראיון בגל"צ: "יש דיונים ברביעייה וטוב שיש מגוון דעות, אבל יש מנהיג אחד והוא בני גנץ. נכון להיום, עמדתנו הבסיסית באשר לבנימין נתניהו לא השתנתה".

09:41 עריכה

הימין החדש בראשות איילת שקד ונפתלי בנט: "שמענו הבוקר שנתניהו וכחלון מסכימים על החלת הריבונות בבקעת הירדן. זה מאוד מרגש שבנושא זה ההסמה גורפת. כעת יש להקים ממשלת אחדות ולהחיל ריבונות בבקעה ובשטחי C".

10:06 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בקריאה לאומות העולם להצטרף לארצות הברית ולהטיל סנקציות על איראן.

11:27 עריכה

ח"כ יועז הנדל, מחזק את חברו למפלגה, משה בוגי יעלון, בעניין סיפוח בקעת הירדן. "מדובר באינטרס משותף. ממשלת אחדות היא אינרס משותף. אין לכך קשר לדיבר ה-11, 'נתניהו ראשון ברוטציה'".

11:50 עריכה

תביעת הדיבה של מני נפתלי: שרה נתניהו הגיעה לבית משפט השלום בהרצליה למתן עדות בתביעת הדיבה של אב הבית של מעון ראש הממשלה, נגד כמה ממקורביו של בנימין נתניהו. שרה זומנה להעיד על ידי ניר חפץ, שנוכח גם הוא באולם המשפט. מפגינים מחוץ לבית המשפט צעקו לעברה: "גנבת".

11:56 עריכה

שרה נתניהו במהלך הדיון בעניין תביעת הדיבה של מני נפתלי: "לא עקבתי אחרי כל הדיונים כאן. מבינה שהמשפט הוא על עלויות בבית ראש הממשלה בזמן שהותו של מני נפתלי. במשך חמש שנים שופך נפתלי את דמי ואת דם משפחתי. גם כשנכנסתי צעקו לעברי קריאות קשות. עלבונות ובריונות. כמו סכינים. במשך חמש שנים משחיתים את האישיות שלי".

12:32 עריכה

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, יקיים פגישות עם ח"כ מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, עם השר בצלאל סמוטריץ' ועם ח"כ איילת שקד, זאת במאמץ לפתור את המשבר הפוליטי.

12:55 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אתמול שיחות עם ראשי מפלגת ימינה. לפי הדיווח של כאן חדשות, נראה שהצליח לשכנע את רובם לחתום על מסמך ההמלצות לנשיא.

לאחר השיחות, הסכימו השרים נפתלי בנט ורפי פרץ לחתום עבור נתניהו, ואיילת שקד, ששינתה את דעתה, נוטה גם היא לחתום. השר בצלאל סמוטריץ' עדיין מתלבט בעניין וביקש לחשוב על כך.

13:21 עריכה

עדות שרה נתניהו במשפט תביעת הדיבה של מני נפתלי. במהלך העדות אמרה שרה כי נפתלי התנהל בצורה בריונית ואלימה. "אלימות מילולית, הוא היה צועק על עובדים. ניסה לשכנע אותי במשך ארבעה חודשים להכניס אותו לעבודה כאב בית ועשיתי טעות ואני מצטערת שלא הקשבתי לתחושת הבטן שלי. הרי אם לא הוא לא היה אב בית, לא הייתה פרשת מעונות. הוא אחראי לפרשה".

עוד תקפה נתניהו את התנהגותו של נפתלי והאשימה אותו בכך שהיה בוטה וגס רוח. "גם אליי וגם לראש הממשלה. לא ידעתי מה הוא רוצה ממני. חשבתי שאולי הוא מקליט אותי. הוא שלט בבית בצורה בריונית. אפילו הציע לי להחליף את הוילונות של הבית. אמרתי לו: 'למה צריך? למה צריך כזו הוצאה? בוא נשלח לניקוי'".

13:29 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע כי משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים וכי לרשותו עומדים 30 ימים לבקש חסינות.

במכתב שמסר היועץ ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כתב כי הוא סבור שכתב האישום המקורי שהניח בפניו מקיים את הוראות חוק חסינות חברי הכנסת ושבוודאי מקיים את תכלית החוק

"ככל שלנוכח מכתבי זה ולאור טענות שהועלו, ראש ממשלת ישראל יבקש לראות את היום כיום הקובע לתחילת מניין 30 הימים בהם רשאי הוא לבקש מכנסת ישראל לקבוע כי תהיה לו חסינות חבר כנסת בפני דין פלילי, הרי שעל מנת למנוע טענות בנושא ולמען ניקיון הדעת, לא אתנגד לדבר", דברי מנדלבליט.

כמו כן, התפרסמה רשימת העדים המונה 333 אנשים בתיקים 1,000, 2,000 ו-4,000. בין העדים: בין העדים: רון לאודר, יהודה ויינשטיין, עמית חדד, יאיר לפיד, עוזי ארד, תמיר פרדו, יובל דיסקין, רון דרמר, ספנסר פטרידג', נתן מיליקובסקי, יריב לוין, איתן כבל, זאב אלקין, איל ינון, שלדון ומירי אדלסון, ציפי לבני, פרח לרנר.

עדים נוספים הם גלעד ארדן, דב גיל הר, דוד שמרון, דוד שרן, הראל לוקר, טלי בן עובדיה, ינון מגל, ניר חפץ, צחי הנגבי, רן ברץ, שלמה פילבר, ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר.

13:33 עריכה

ח"כ שרן השכל (ליכוד) הודיע כי הבוקר הוכרז בכנסת על רפורמת הסדר הקנאביס בישראל. "זו יריית הפתיחה להסדרת השוק, לא יכול להיות שאזרחים ישראלים נורמטיביים הם עבריינים".

13:37 עריכה

לקראת סיום תפקידו של פרקליט המדינה שי ניצן, פרסם שר המשפטים את המועמדים לתפקיד: מומי למברגר, המשנה לפרקליט המדינה פלילי; רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה; אורלי בן ארי-גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז; דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות; אושרה גז – איזנשטיין, פרקליטת מחוז ת"א.

13:42 עריכה

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, תוקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "תקציב המדינה ובטחונה הם לא צ'ופרים עבור תמיכה בו.  לא ייתכן שלא נמצאים תקציבים לדיור, רווחה, בריאות וחינוך, אבל ליחידות בחברון עבור שר הביטחון הזמני של ראש ממשלה חלש וסחיט – תמיד יש". 

13:56 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס במהלך אירוע באשקלון לשיחה שניהל עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ: "דיברנו על איראן ועל ההזדמנויות ההיסטוריות שיש לנו בחודשים הקרובים – בקעת הירדן כגבול המזרחי המוכר של מדינת ישראל, וברית הגנה עם ארה"ב. יש לנו אפשרות לממש אותן. ולכן הצעתי לבני גנץ הצעה – בוא נממש את ההזדמנויות ההיסטוריות האלה בממשלת אחדות שתוקם עכשיו במתכונת שהצעתי".

עוד הוסיף נתניהו בעניין סיפוח בקעת הירדן: "הצעתי לבני גנץ הצעה – בוא נממש את ההזדמנויות ההיסטוריות האלה בממשלת אחדות שתוקם עכשיו במתכונת שהצעתי. הלכתי כאן רחוק מאוד לקראת הדבר הזה כי אנחנו צריכים לממש את ההזדמנויות האלה. אנחנו לא צריכים בחירות נוספות".

14:15 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בפתח ישיבת סיעתו: ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום דרדר אותנו לשיח אלים ומתלהם.

"אני מבקש להוקיע את השיח והמעשים האלימים נגד קבוצות בחברה הישראלית בשבועות האחרונים – נגד החרדים, אנשי אכיפת החוק, אנשי תקשורת וחברי הכנסת הערבים ורוב תומכי נתניהו, המביעים את עמדותיהם בצורה לגיטימית. יש מקום לכולם בישראל, גם אם יש מחלוקות בינינו", דברי גנץ.

14:17 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את תוכניתו לטוס לכינוס נאט"ו בלונדון מחר כדי לפגוש את שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו. לפי הדיווח של "הארץ", גורמים המעורבים בתכנון הביקור אמרו כי "בעיות לוגיסטיקה" הקשו על הנסיעה, כיוון שמנהיגים רבים מגיעים לעיר לכינוס וההתרעה של נתניהו היתה קצרה מדי.

14:34 עריכה

לפיד: במשך שבוע נתניהו מפיץ את השקר לפיו הטלתי וטו על ממשלת אחדות

מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, אמר היום בפתח ישיבת סיעתו, כי נתניהו מנסה להאשים אותו בכך שלא הוקמה ממשלת אחדות. "הסיבה היחידה שאין ממשלה זה בגלל נתניהו. בן אדם אחד עם שלושה כתבי אישום חמורים שהפסיד בבחירות תוקע את המדינה. יש מדינה לנהל אבל ביבי דוחף לבחירות".

14:40 עריכה

מנדלבליט נגד אוחנה. לאחר ששר המשפטים אמיר אוחנה פרסם את רשימת מועמדיו לתפקיד פרקליט המדינה, כתב בחוות דעת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי הוא זה שצריך למנות את ממלא מקום פרקליט המדינה.

14:41 עריכה

הליכוד: "מצער שבני גנץ לא מרים את הכפפה לממשלת אחדות שתממש הזדמנויות היסטוריות למדינת ישראל. אסור להחמיץ את השעה".

14:44 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן בפתח ישיבת סיעתו: "אם שתי המפלגות לא בדרך של ממשלת האחדות – אז חבל על הזמן. לא נחתום סתם, אם לא נתרשם שהצדדים קרובים לאחדות. כעת הרושם הוא ששניהם לא רוצים והכל זה משחק האשמות".

לא נחתום סתם אם לא נתרשם שהצדדים קרובים לאחדות ועכשיו הרושם הוא ששניהם לא רוצים והכל זה בליים-גיים.

15:14 עריכה

יושב ראש המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ קורא ליושב ראש הוועדה המסדרת, חבר הכנסת אבי ניסנקורן, להקים את ועדת הכנסת – כדי שתוכל לדון בחסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפתח ישיבת הסיעה אמר הורוביץ, שאין הצדקה לכך שעניין פורצדורלי הוא שימנע את פתיחת משפטו של נתניהו. חבר הכנסת הוסיף שאם לא ייעשה כן, תבחן סיעת המחנה הדמוקרטי פנייה לאפיקים משפטיים בעניין זה (הכוונה היא – סביר להניח – הגשת עתירה לבג"ץ).

מוקדם יותר כתבה יושבת ראש הסיעה תמר זנדברג דברים דומים בחשבון הטוויטר שלה. זנדברג הזכירה כי בעבר השיב נתניהו בתמיהה "מה? מהפתאום?!", כשנשאל לגבי האפשרות שיבקש חסינות מפני העמדה לדין.

הורוביץ וזנדברג נדרשו לעניין זה, כי היום מסר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין את כתב האישום נגד ראש הממשלה נתניהו.

15:20 עריכה

בלשכת יושב ראש הכנסת החלה פגישתם של יולי אדלשטיין ויאיר לפיד, במסגרת מאמציו של הראשון להקים ממשלה ולמנוע את מערכת הבחירות הקרובה.

יאיר לפיד (מימין) ויולי אדלשטיין, היום
לפיד (מימין) ואדלשטיין, היום
15:44 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת איל ינון סבור שאין חובה להקים ועדת כנסת בעת הזו, אך גם אין מניעה שתקום. ינון פרסם חוות דעת שבתב בעקבות שורה של פניות שקיבל לגבי מתן חסינות מפני העמדה לדין לראש הממשלה בנימין נתניהו ולחבר הכנסת חיים כץ.

ינון דחה את האפשרות שהוועדה המסדרת – שבראשה עומד כיום אבי ניסנקורן – תמלא את מקומה של ועדת הכנסת ותדון בחסינות חברי הכנסת. כן דחה היועץ המשפטי את האפשרות שמליאת הכנסת תדון בנושא בעצמה.

איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ינון בכנסת בשנה שעברה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בחוות דעתו קבע ינון כי "לא ניתן להקים את ועדת הכנסת רק לשם דיון בבקשות לקביעת חסינות, שכן החוק והתקנון אינם מאפשרים הקמתה של ועדה קבועה המוגבלת בזמן או בסמכויות", לכן לוועדה – שאם אכן תקום – יהיו כל הסמכויות שיש לוועדת כנסת.

חוות הדעת המלאה של יועץ המשפטי לכנסת.

15:57 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סבור שיש למנות את המשנה לפרקליט המדינה, שלמה (מומי) למברגר, לממלא מקומו של שי ניצן, שיסיים את תפקידו בהמשך החודש. מוקדם יותר היום פרסם שר המשפטים אמיר אוחנה רשימה של מועמדים לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה.

הואיל והממשלה הנוכחית היא ממשלת מעבר, היא אינה יכולה למנות ועדת איתור למינוי פרקליט מדינה, לכן יש למנות לתפקיד ממלא מקום.

16:01 עריכה

הסתיימה פגישתו של יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין עם יאיר לפיד מכחול לבן. לפיד אמר לאדלשטיין, כי ניתן להקים ממשלת אחדות תוך דקות, אם נתניהו יסכים להיות השני ברוטציה על תפקיד ראש הממשלה.

16:32 עריכה

ולנו יש פלאפל: ראש הממשלה נתניהו משתף את עוקביו בביקורו היום באשקלון.

16:36 עריכה

מני נפתלי הודיע שהוא מוחק את התביעה נגד יועצו לשעבר של ראש הממשלה, ניר חפץ. נפתלי אמר את הדברים, לאחר שהתקיים היום דיון הוכחות בתביעה שהגיש. "חפץ עושה עבודה מספיק טובה בתור עד מדינה בתיק 4,000", אמר אב הבית לשעבר. נפתלי מותיר את התביעה נגד יתר מקורביו של נתניהו.

16:37 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ נגד ברית הגנה עם ארצות הברית. אחת הסיבות שבעטיין – כך פורסם – רוצה נתניהו להמשיך להחזיק בתפקיד ראש הממשלה, ולוּ לחודשים ספורים, היא כדי להעביר את ברית ההגנה בין ישראל לארצות הברית.

17:09 עריכה

חברת הכנסת רויטל סויד מהעבודה-גשר פנתה ליושב ראש הוועדה המסדרת, אבי ניסנקורן, וקראה לו להקים "ללא כל שיהוי" את ועדת הכנסת. פנייתה של חברת הכנסת מגיעה אחרי חוות דעת, שפרסם היום היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, ובה קבע שאין מניעה להקים את הוועדה כעת.

אם ירצה בכך, יוכל נתניהו להגיש לוועדה בקשה לקבלת חסינות מפני העמדה לדין. לרשות ראש הממשלה עומדים לשם כך שלושים ימים, שהחלו היום – עם מסירת כתב האישום ליושב ראש הכנסת.

17:55 עריכה

51.8% מהציבור חושב, או בטוח, שההליך המשפטי נגד נתניהו לא היה – כפי שטען ראש הממשלה – "מזוהם"; לעומת זאת, 36.5% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל חושבת או בטוחה שההליך המשפטי היה "מזוהם" ונועד להפיל את נתניהו מהשלטון – כך עולה מסקר שפרסם היום המכון הישראלי לדמוקרטיה. 11.7% מהמשיבים אמרו שאינם יודעים או שסירבו להשיב לשאלה.

רוב הציבור, 82.3%, סבורים שבזמן שנותר עד פיזור הכנסת לא תקום ממשלה חדשה. 10.3% מהנסקרים השיבו שיש הסיכויים שתקום ממשלה בימים הקרובים הם די גבוהים עד גבוהים מאוד.

43.3% מהציבור סבורים שראש הממשלה נתניהו אחראי לכך שלא הוקמה ממשלה מאז הבחירות האחרונות לכנסת. 37.6% מהנשאלים סברו שיושב ראש ישראל ביתנו ליברמן הוא האשם במצב עניינים זה. 7.3% מהמשיבים חשבו שהאחריות מוטלת על כתפיו של יושב ראש כחול לבן גנץ. 11.8% אמרו שאינם יודעים או שסירבו להשיב על השאלה.

בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, בני גנץ (צילום: פלאש90)
נתניהו, ליברמן וגנץ (צילום: פלאש90)

הנסקרים במדגם נשאלו מה, לדעתם, על נתניהו לעשות, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה החליט להגיש נגדו כתב אישום. 34.8% מהמשיבים אמרו שעל נתניהו להתפטר מראשות הממשלה ולנהל משפט כמו כל אזרח. 17.2% מהנשאלים אמרו שעל נתניהו להוסיף לכהן כראש הממשלה ובמקביל לנהל את משפטו. 16.3% מהמרואיינים העדיפו שנתניהו יפרוש זמנית מתפקידו, ואם יזוכה – ישוב לתפקידו. 15% מהנשאלים תמכו באפשרות שנתניהו יקבל חסינות מפני העמדה לדין לתקופת כהונתו. 8.9% מהמשיבים סירבו לענות או שלא החליטו מה האפשרות העדיפה, לדעתם. ו-7.8 מהנסקרים צידדו באפשרות שנתניהו יחתום על הסדר טיעון, שבמסגרתו יפרוש לצמיתות מהמערכת הציבורית ובתמורה לא יועמד למשפט.

צירוף של הנשאלים שסברו שעל נתניהו להתפטר עם אלה שחשבו שעל ראש הממשלה לפרוש זמנית מתפקידו – מעלה שרוב הציבור, 51.1%, סבור שעל נתניהו להתפטר או לפרוש זמנית מראשות הממשלה.

הסקר נערך בתחילת השבוע שעבר על ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה בקרב 607 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המרבית היא 3.7%±.

18:05 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בחשבון הפייסבוק ובחשבון הטוויטר שלו לכתב האישום נגדו, שמסר היום היועץ המשפטי לממשלה ליושב ראש הכנסת.

18:36 עריכה

ראש הממשלה נתניהו נפגש הערב עם יושב ראש הוועדה הזמנית לענייני חוץ וביטחון, גבי אשכנזי, ומסר לו עדכונים בנושאי ביטחון.

18:54 עריכה

חברי הכנסת סתיו שפיר ויאיר גולן מהמחנה הדמוקרטי פנו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה לפתוח בחקירה לגבי הפרסומים, שהופיעו השנה, בעניין מכירת מניות הפלדה של נתניהו. השניים ציינו בפנייתם כי בקרוב תחול התיישנות על הפרשה, ואז לא תוכל להיערך חקירה שתגיע לחקר האמת. בפרשה, הקשורה לתיק 3,000, פורסם כי נתניהו מכר מניות בחברה שהייתה שייכת לבן דודו, נתן מיליקובסקי.

18:57 עריכה

המִשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נִזרי הודיע לשר המשפטים אמיר אוחנה, שאינו מעוניין להתמנות לממלא מקום פרקליט המדינה. נזרי הודה לאוחנה על הכללתו ברשימת המועמדים לתפקיד והמליץ למנות לתפקיד את המשנה לפרקליט המדינה, שלמה (מומי) למברגר.

רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נזרי בכנסת בספטמבר האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מוקדם יותר היום המליץ היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לאוחנה למנות לתפקיד, שאותו יעזוב שי ניצן החודש, את למברגר.

19:05 עריכה

ליברמן נגד דרעי – סיבוב נוסף. אתמול כתב יושב ראש ש"ס על יושב ראש ישראל ביתנו את הדברים הבאים: "דרשת למעלה משני מיליארד שקלים לפנסיונרים מחבר העמים, שלא עובדים ולא משלמים מיסים. דרשת לפתוח במשרד הקליטה 17 נציגויות במדינות חבר העמים, מדינות שספק אם יש בהן יהודים בכלל. ועוד ועוד. אז איך יש לך עזות מצח להאשים את החרדים כסחטנים?". הערב השיב לו ליברמן וטען שדבריו מבטאים אנטישמיות וגזענות לשמה.

אריה דרעי כתב אתמול שאני דרשתי "שני מיליארד שקלים לעולים מחבר המדינות שלא עובדים ולא משלמים מיסים". בנוסף לכך הטיל דרעי…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום שני, 2 בדצמבר 2019

19:12 עריכה

בכחול לבן הנחו את חברי הכנסת של הסיעה לפרגן איש לרעהו בראיונותיהם בתקשורת ולשתף בחשבונות הטוויטר שלהם ציוצים של חברי הרשימה – כך פרסם יקי אדמקר מ"וואלה! ניוז". לדבריו, הדבר נובע – ככל הנראה – מהדיווחים בתקשורת על המחלוקות בצמרת כחול לבן, שהביאו לרצון לשדר אחדות.

גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי, 2 בדצמבר 2019 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מימין: גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי, היום בישיבה של סיעת כחול לבן בכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
19:25 עריכה

יושב ראש הוועדה המסדרת אבי ניסנקורן פועל כדי לקיים את הבחירות במועד המוקדם ביותר האפשרי, אם המאמצים להקמת ממשלה יכשלו – כך פרסם אריק בנדר מ"מעריב".

אבי ניסנקורן (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
ניסנקורן בכנסת במאי האחרון (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

לפי הדיווח, חבר הכנסת פנה לנציגים בסיעות הכנסת, כמו גם לוועדת הבחירות המרכזית, בעניין זה. על הפרק עומדים התאריכים 25 בפברואר 2019 (ל' בשבט תש"ף) ו-3 במרץ 2019 (ז' באדר תש"ף): יום שלישי האחרון של חודש פברואר ויום שלישי הראשון של חודש מרץ.

19:40 עריכה

למרות כתב האישום החמור נגדו שומר ראש הממשלה נתניהו על חוש הומור: "רשימת העדים המנופחת נראית כמו מחווה נוסטלגית ל'דפי זהב'". בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו חזר נתניהו על הטענה שלוח הזמנים הפוליטי הושפע מלוח הזמנים המשפטי. כדאי להזכיר: נתניהו עצמו פנה ליועץ המשפטי לממשלה שלא ימסור את כתבי האישום לפני הבחירות האחרונות לכנסת. (בקשה שלה נענה מנדלבליט). אז הצדיק ואף תבע נתניהו שההתנהלות המשפטית תושפע מההתנהלות הפוליטית.

https://he-il.facebook.com/Netanyahu/posts/10156857053137076?__tn__=-R

19:49 עריכה

יושבת ראש הימין החדש איילת שקד: "אנחנו, כל ראשי בלוק הימין, מתחייבים והתחייבנו לאכוף את קיום הרוטציה. זאת אומרת שאם הליכוד מחליטים לפרק את הממשלה אחרי חצי שנה – אנחנו, כל הבלוק, נשאר עם גנץ, וזו התחייבות". חברת הכנסת אמרה את הדברים בראיון לאודי סגל ברשת 13.

19:54 עריכה

אם שר המשפטים אמיר אוחנה יבחר מועמד, שאיננו מועמדו של היועץ המשפטי לממשלה, לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה – יודיע מנדלבליט שיש מניעה משפטית שאדם זה יאייש את המשרה. כך דווח הערב בחדשות 13 ובחדשות 12.

מועמדו של מנדלבליט לתפקיד שאותו יסיים החודש שי ניצן הוא המשנה לפרקליט המדינה, שלמה (מומי) למברגר.

20:11 עריכה

הליכוד וכחול לבן מקשיחים עמדות במשא ומתן הקואליציוני – כך דיווח הערב עמית סגל בחדשות 12. בליכוד הציעו לכחול לבן בפגשיתם אתמול שנתניהו יכהן חצי שנה כראש הממשלה, ואז יוחלף בגנץ שיכהן בתפקיד שנה וחצי. בכחול לבן אמרו שהצעות לא רשמיות דיברו על פחות משישה חודשים. בליכוד אומרים שמשפטו של נתניהו לא יסתיים בתום כהונת גנץ, ואז ייערכו בחירות לכנסת, כלומר על כל יום שנתניהו יכהן בחצי השנה – גנץ יכהן שלושה ימים. בכחול לבן דחו את ההצעה. לפי ההערכה שהוצגה בדיווח, לא תוקם ממשלה ובתוך כשלושה חודשים ייערכו בחירות לכנסת.

לעומת זאת בחדשות 13 דיווח ספי עובדיה כי בימים האחרונים נראה היה "צמצום פערים" במשא ומתן הקואליציוני.

20:14 עריכה

במערכת הפוליטית מעריכים שנתניהו יבקש חסינות מפני העמדה לדין, והוא יעשה זאת ביום האחרון מתוך שלושים הימים שבהם עליו להגיש לכנסת את בקשתו – כך דיווחה הערב דפנה ליאל בחדשות 12. בחדשות 13 דיווח ספי עובדיה שנתניהו טרם החליט אם לבקש חסינות.

20:30 עריכה

במשא ומתן הקואליציוני בין כחול לבן והליכוד הגיעו הצדדים לשורה של הבנות – כך דיווח הערב רביב דרוקר בחדשות 13. הוסכם שתאריך חילופי ראש הממשלה יעוגן בחוק. הצדדים סיכמו שתוקם "ממשלת רוטציה" ולצד ראש הממשלה יושבע ראש ממשלה מיועד. שתי הסיעות הסכימו גם על חלוקה כללית של משרדי הממשלה, אך זו איננה הסכמה סופית. לפי ההבנות שהושגו, תיקי החוץ והביטחון יאוישו על ידי אנשי כחול לבן. בליכוד מבקשים שלתפקיד שר המשפטים יתמנה מועמד חיצוני, שיוסכם על שני הצדדים.

עיקר המחלוקת בין הליכוד וכחול לבן – מתי יסיים נתניהו את כהונתו. בשיחות רשמיות הציע הליכוד שישה חודשים, ובאופן בלתי רשמי דובר על שלושה חודשים.

21:18 עריכה

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, מסרה לנציגים מסיעות הכנסת, שניתן יהיה לקיים את הבחירות כבר מ-25 בפברואר 2019. משמעות הדברים היא שאפשר יהיה לקצר את מערכת הבחירות בכשלושה שבועות. כך דיווח הערב מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

כדי שמערכת הבחירות תימשך פחות מתשעים ימים – נדרש שינוי של חוק יסוד. יושב ראש הוועדה המסדרת, אבי ניסנקורן, אמר שיפעל לקיצור משכה של מערכת הבחירות, אם תושג על כך הסכמה בכנסת.

21:41 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין העיד כי לא נשאל על ידי ראש הממשלה נתניהו לגבי קבלת מתנות – כך פרסמה הערב תמר אלמוג בתאגיד השידור כאן. בעדות, שנגבתה בביתו של עורך הדין לפני כשנה וחצי, אמר וינשטיין כי לא דיבר עם נתניהו מעולם על ארנון מילצ'ן, וכי כשדן עם ראש הממשלה על ערוץ 10 – לא ידע שחברו הוא מבעליו של כלי התקשורת.

יהודה וינשטיין בירושלים ב-2016 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
וינשטיין בירושלים ב-2016 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
22:21 עריכה

חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס: "הביא בחורה גויה מרוסיה, והיום הוא גר איתה בדירה של עמידר. שני גויים שחיים על חשבון מדינת ישראל – זאת המדינה היהודית שביקשנו להקים?".

בן צור אמר את הדברים בכנס ז'בוטינסקי בירושלים והתייחס בדבריו לאדם שאמו יהודייה והוא עלה לישראל יחד עם אביו. התיאור של חבר הכנסת מתייחס לאב.

עודד פורר מישראל ביתנו אמר בתגובה: "אני מציע לחבר הכנסת בן צור לקחת גלולה נגד גזענות. המגיפה של שנאת העולים מתפשטת בש"ס בקצב מסוכן. כדאי שתתנצל בפני מיליוני אזרחים ששירתו ומשרתים בצה"ל".

סגירה