משחקי הגז מימון נגד תשובה

חשיפתו של קובי מימון כבעל עניין במאגר הגז תמר, מציבה אותו במסלול התנגשות עם יצחק תשובה ● מימון, ששמו כיכב בהקלטות יאיר נתניהו, עזב בתחילת העשור את הארץ והמען הרשמי שלו הוא גיברלטר ● כעת, הוא חוזר לקדמת הבמה ומטלטל את שוק האנרגיה

פנטום האסדה: קובי מימון (איור: אבי כ"ץ)
פנטום האסדה: קובי מימון (איור: אבי כ"ץ)

לפני שבוע יצא לאור איש המסתורין של שוק ההון והמועדון המצומצם של אחרוני הטייקונים בישראל, קובי מימון.

אחרי שנים שבהן הוגדר כיועץ חיצוני בלבד, החליט מימון להיכנס כשותף בחברה פרטית שמחזיקה בעיקר בשתי חברות ציבוריות: חברת הנדל"ן איירפורט סיטי, שמחזיקה בין היתר במתחם מסחרי ליד נתב"ג וב-16 תחנות מרכזיות בישראל; והחברה השניה היא שותפות חיפושי האנרגיה ישראמקו, ששותפה במאגר הגז תמר.

מימון ישלם בשלב הראשון 90 מיליון שקל, כדי לרכוש 10% מחברה פרטית בשם יחק, שהיא בעלת השליטה בקבוצה הזו. הוא יקבל אופציות, שמימושן יאפשר לו להגדיל את אחזקתו ביחק ל-40%. לצדו שותפים בחברה גם חברו חיים צוף, ומשפחת לבנת, בעלת מונופול ההובלה תעבורה.

מאז 2010 מימון לא כיהן בדירקטוריון של חברות הקבוצה, ועד לפני שנה כלל לא היה בעל עניין בהן, כלומר החזיק פחות מ-5%. בעל השליטה הרשמי בחברות הקבוצה היה צוף, אך ברשות המסים ובציבור רווחו הערכות שלפיהן מי שנותן את הטון בקבוצה הוא דווקא מימון.

משה כחלון על רקע תמונתו של מנחם בגין במהלך הבחירות לכנסת ה-21 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
משה כחלון (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

כך למשל, שר האוצר משה כחלון, שהדיר את רגליו מעיסוק במתווה הגז, לטענתו, בגלל חברותו עם מימון, שלו כנראה היה עניין גדול בעסקי הקבוצה.

גם תחקיר "המקור", שחשף טפח מהתנהלותו של מימון באמצעות אדם שעבד עבורו בעבר, הציג אותו כבעלים האמיתי של הקבוצה.

כחלון העיד על חברותו עם מימון גם במשפט הגירושין שניהל הטייקון מאשתו לשעבר, כרמלה, וזו האחרונה טענה גם היא שמימון הוא בעל השליטה האמיתי של קבוצת החברות המדוברת. פוליטיקאי נוסף שמקורב למימון הוא ח"כ חיים כץ, שמואשם בין היתר בניצול מידע פנים בני"ע של חברות מקבוצת מימון.

הדומיננטיות של מימון בבעלות על מאגר הגז תמר עלתה גם מהקלטות יאיר נתניהו, שנשמע אומר לניר מימון, הבן של, "אבא שלי סידר לאבא שלך 20 מיליארד דולר, ואתה לא יכול לפרגן לי ב-400 שקל?".

הכוונה הייתה שנתניהו האב, היה להוט לאשר ולקדם את מתווה הגז, למרות ההתנגדויות הרבות בציבור, ולכן מימון "חייב לו". גם נתניהו האב דיבר על מימון כאחד הבעלים של מאגר הגז תמר, אך טען שהוא אינו חבר שלו.

ממכירת תמונות שמן לנכסים במיליארדים

בתחילת העשור עזב מימון את הארץ והמען הרשמי שלו למכתבים הוא כיום גיברלטר. ייתכן שכניסתו לגרעין השליטה בקבוצה היא חלק ממהלך שכולל חזרה לארץ והנאה מהטבות מס של תושב חוזר.

מי שהחל את דרכו במכירת תמונות שמן מהמזרח הרחוק, מחזיק כיום נכסים במיליארדים, לפי פרסומים ותחקירים שפורסמו אודותיו.

ואולם בניגוד לטייקונים אחרים, כמו טדי שגיא ועידן עופר, שעורכים מסיבות פאר מרובות משתתפים בארץ ובחו"ל, מימון רחוק מאוד מהשופוני, ומעדיף להותיר את הרושם שהוא בתחתית טבלת העשירים.

כניסתו הרשמית לגרעין השליטה עתה, לא רק מאמתת את ההערכות שרווחו בדבר הדומיננטיות של מימון בקבוצה, אלא גם מציבה אותו באופן רשמי בעמדה חזיתית מול הטייקון הגדול ביותר שנשאר בישראל, יצחק תשובה.

העימות בין השניים נובע מהעניין שיש לשניהם במאגרי הגז הגדולים: הקבוצה של קובי מימון מחזיקה כמעט 30% מתמר; והקבוצה של יצחק תשובה, דלק, מחזיקה יחד עם נובל אנרג'י, ב-47% מתמר

העימות בין השניים נובע מהעניין שיש לשניהם במאגרי הגז הגדולים: הקבוצה של מימון מחזיקה כמעט 30% מתמר; והקבוצה של תשובה, דלק, מחזיקה יחד עם נובל אנרג'י, ב-47% מתמר.

אלא שדלק אמורה לצאת מתמר עד 2021, ולהישאר שותפה יחד עם נובל ב-85% מלווייתן בלבד, כך שדווקא במאגר הזה היא ממקדת את מרב המאמצים שלה מבחינת לקוחות וחוזים עתידיים.

יצחק תשובה (צילום: Flash90)
יצחק תשובה (צילום: Flash90)

חוזה חדש לאספקת גז לחברת החשמל

בדוחות שפרסמו חברת החשמל וישראמקו לבורסה בימים האחרונים, נראה שהעימות בין שני הטייקונים – מימון ותשובה – מתחיל לצבור תאוצה.

הסכסוך נובע מחוזה חדש לאספקת גז, שהשותפות בתמר רוצות לחתום עם חברת חשמל, ולתת לה הנחה משמעותית שתוביל להוזלת המחיר לצרכני הקצה, כלומר לכולנו.

במסגרת העסקה הזו, תקנה חברת החשמל מתמר גז ב-4.3 דולר ליחידת חום למשך שנה וחצי, ותקבל גם מענק חד פעמי של 70 מיליון דולר, בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים.

העסקה בין תמר לחברת החשמל מקודמת על ידי ישראמקו של מימון ושאר השותפות שלה, למעט דלק ונובל. העסקה הזו נחתמה אחרי שתמר הפסידה ללווייתן במכרז אחר מול חברת החשמל.

באותו מכרז שנערך באפריל, המחיר שנקבע היה גבוה יותר, 4.8 דולר ליחידת חום, ולמרות שתמר הציעה מחיר זהה העדיפה חברת חשמל את לווייתן.

למרבה האירוניה, הטיעונים של קבוצת ישראמקו נגד דלק ונובל, דומים להפליא לאלה ששימשו בעבר גם נגד ישראמקו עצמה, כחלק מקבוצת הבעלים של תמר, שהייתה עד לאחרונה הספק הבלעדי של חברת החשמל

מי שמנסה לסכל את העסקה הנוכחית עם חברת החשמל, הן דלק של תשובה ונובל אנרג'י, שאמנם שותפות בתמר, אך כאמור מכוונות את הפוקוס שלהן למאגר השני, לווייתן.

בימים האחרונים פנו ישראמקו ושאר השותפות בתמר לממונה על ההגבלים, בדרישה למנוע מדלק ונובל אפשרות להתערב בהשלמת החוזה החדש מול חברת חשמל. במקביל, ישראמקו והשותפות האחרות שלה בתמר, מערערות לבית המשפט העליון גם נגד ההחלטה להעדיף את לווייתן במכרז שהיה באפריל.

למרבה האירוניה, הטיעונים של קבוצת ישראמקו נגד דלק ונובל, דומים להפליא לאלה ששימשו בעבר גם נגד ישראמקו עצמה, כחלק מקבוצת הבעלים של תמר, שהייתה עד לאחרונה הספק הבלעדי של חברת החשמל.

במילים אחרות, מימון יוצא נגד תשובה בטענה שהוא מנצל לרעה את כוחו כ"מונופול", ומסכל תחרות בתחום הגז.

איתן ששנסקי (צילום: Abir Sultan/Flash 90)
איתן ששנסקי (צילום: Abir Sultan/Flash 90)

ההעדפה של דלק ונובל להשליך את יהבן דווקא על חוזי גז בלווייתן, נובעת גם משיקולי מיסוי: היטל ששינסקי, שהוא הנתח השמן של הכנסות המדינה מהגז, יחול על לווייתן רק ב-2024, ואילו מתמר הוא ייגבה כבר בשנה הקרובה.

מדובר במאות מיליארדי שקלים שהמדינה אמורה לקבל בעשורים הקרובים, ומבחינת הבעלים, כל דחייה בתשלום היא לטובה.

העובדה שהיטל ששינסקי מתחיל להיגבות בקרוב מתמר, מהווה גם תזכורת לכך שהמאגר כבר החזיר את ההשקעה באיתור ובהקמה שלו, שכן אחרת ההיטל הזה לא היה נגבה.

את סדרי הגודל של ההיטל אפשר לראות מהתוצאות של ישראמקו, שפורסמו לפני כמה ימים: החברה הרוויחה סכום גבוה של כ-800 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, והסכום הזה שיקף ירידה קטנה ברווח, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. וזה רק לחברה ששותפה בפחות משליש בתמר.

דלק קידוחים, השותפה כרגע בשני המאגרים, הרוויחה באותו זמן מעל חצי מיליארד שקל, בעיקר הודות לגז מתמר. בקרוב מאוד יתחיל גם הגז מלווייתן לזרום אל אסדת הזיקוק מול חוף דור, ובעתיד הלא רחוק אולי הוא גם יגיע למצרים ולירדן.

במלים אחרות, המאגרים תמר ולווייתן נותנים גז שמתורגם לרווחים גדולים מאוד לבעלי השליטה ולציבור הרחב ששותף בהם. עבור מימון ותשובה, שמתקוטטים כאן על חוזי מכירה לחברת החשמל, ההפסד של האחד הוא הרווח של השני.

עוד 949 מילים
סגירה