בנימין נתניהו בראיון לקרן מרציאנו במרץ 2019, משיב לשאלה האם ינסה לקדם חסינות עבור עצמו אחרי הבחירות ומשיב: "מה? מה פתאום? התשובה היא לא" (צילום: צילום מסך/חדשות 12)
צילום מסך/חדשות 12

"מה? מה פתאום?" תוכנית החסינות של נתניהו עולה שלב

נתניהו חיכה לרגע שבו מנדלבליט יעביר את כתב האישום נגדו ליו"ר הכנסת כדי להעביר הילוך במתווה החסינות שהוא מתכנן לעצמו מזה חודשים רבים ● הוא פספס כמה הזדמנויות פז בדרך, אבל תמיד אפשר ללכת לבחירות שלישיות כדי לתקן את המצב ● וככה, בשבועות ובחודשים הקרובים, החסינות הזו תלווה אותנו יום אחר יום, כמו גזירת גורל שנחתה על מדינה שלמה ● פרשנות

בנימין נתניהו חיכה לרגע שבו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יעביר את כתב האישום החמור נגדו ליו"ר הכנסת, אחרי שורת ההשלמות שביצע, ואחרי שפרסם את רשימת העדים וקבע את בית המשפט שידון בתיק.

עכשיו נתניהו מגלגל את לוח הזמנים קדימה. בעוד 30 יום, ב-2 בינואר, הוא יבקש חסינות בכנסת. אין שום ספק בכך. לא בגלל שיש לו סיכוי לזכות בחסינות, אלא משום שהתהליך הפרלמנטרי דוחה את פתיחת המשפט.

זו העת להתחקות אחרי ההתנהלות של נתניהו לאורך החודשים האחרונים. כל המהלכים הפוליטיים וגם המשפטיים שעשה ויעשה נועדו אך ורק למטרה אחת: מימוש החסינות שתמנע ממנו לעמוד לדין בפרשיות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

ב-30 במאי החליט נתניהו לפזר את הכנסת. למה הוא מיהר כל כך? נתניהו הבין שעם כמות המנדטים שהיו לו אז – 60 במספר – הוא לא יכול להשיג חסינות. לא היה לו רוב בוועדת הכנסת ולא במליאת הכנסת. הוא נזקק ל-61 מצביעים במליאה.

סביר להניח כי באותם ימים נתניהו הכה את עצמו על הכישלון של הימין החדש, שלא עבר את אחוז החסימה. נתניהו, כזכור, החליט אז לחסל בקלפי את מנהיגי הימין החדש נפתלי בנט ואיילת שקד, ואכן הצליח. אילולא עשה כן, הייתה לו קואליציית חסינות כבר באפריל.

נתניהו, החליט לחסל בקלפי באפריל את מנהיגי הימין החדש נפתלי בנט ואיילת שקד, ואכן הצליח. אילולא עשה כן, הייתה לו קואליציית חסינות כבר אז

נתניהו הלך לבחירות חדשות. הוא ידע היטב שמתרקם נגדו כתב אישום חמור. יש לו מודיעין מצוין. הוא ידע שהסיפור הולך לכיוון של שוחד. הוא כעס על מהלכים אחרים שלא צלחו, והיו מונעים את המשפט. למשל, החוק הצרפתי. לפני שנה בדיוק משה כחלון הודיע כי הוא מתנגד לחוק הזה, והרעיון נפל. היום כחלון מכרכר סביב נתניהו המואשם, למרות שהוא גם הכריז שראש ממשלה לא יוכל לכהן תחת כתב אישום.

הלאה. נתניהו קיווה להשיג את קואליציית החסינות בבחירות מועד ב' ב-17 בספטמבר. זה מה שעניין אותו. הוא לא בנה על השימוע. אנשים בסביבה שלו הבינו שהוא אפילו לא לוקח עורכי דין מובילים לשימוע בפרקליטות, למעט רם כספי שהצטרף ברגע האחרון.

בבחירות עצמן נתניהו השיג קואליציה של 55 מנדטים. את העצבים על כישלון החסינות הוא פרק, כזכור, על הערבים בנאום שנשא במוצאי הבחירות, כאשר נודעו התוצאות. כך הוא גם הצליח למנוע ממשלת מיעוט.

נתניהו החליט עכשיו ללכת לבחירות במועד ג', במרץ 2020, כי זו הדרך היחידה שלו להשיג חסינות. כל הדיבורים על ממשלת אחדות ועל זמני החלוקה הרוטציונית הם כנראה מסך עשן. ראש הממשלה רוצה צ'אנס נוסף להגיע לקואליציה של 61 חברי כנסת. בעוד שבוע ויום הכנסת תתפזר שוב, ומהלך הבחירות הנוספות שלו יצליח. נתניהו ימשיך ויטען כמובן שהוא רצה אחדות, אבל בכחול-לבן טרפדו הכול.

נתניהו החליט עכשיו ללכת לבחירות שלישיות כי זו הדרך היחידה שלו להשיג חסינות. כל הדיבורים על ממשלת אחדות הם מסך עשן. ראש הממשלה רוצה צ'אנס נוסף להגיע לקואליציה של 61 חברי כנסת

לנתניהו יש עכשיו 30 יום על פי החוק לבקש את חסינות הכנסת. הוא יעשה את זה ביום האחרון, וכך ימנע את פתיחת המשפט. השר חיים כץ, גם הוא מואשם, החליט ביום ה-29 לבקש חסינות, ואז גם התפטר מתפקיד השר כפי שמורה החוק. נתניהו לא צריך להתפטר. יש לו חסינות-משנה. ראש הממשלה לא הולך לשום מקום עד לסיום המשפט שלו.

גם נתניהו וגם חיים כץ מרוויחים זמן. בממשלת מעבר אין ועדת כנסת שתדון בבקשת החסינות. העסק נדחה עד לכינון הכנסת ה-23, אי שם בתחילת אפריל 2020 במקרה הטוב.

נתניהו ינסה לנצח בבחירות הללו באמצעות קמפיין בוטה מול הפרקליטות שמבצעת נגדו הפיכה שלטונית. בימים האחרונים הצטרפו להאשמות שלו השופט צבי טל וחתן פרס נובל, הפרופ' ישראל אומן. אתמול הוא כינה את רשימת העדים שפרסמה הפרקליטות "מחווה לדפי זהב".

בימים האחרונים הצטרפו להאשמות נתניהו השופט צבי טל וחתן פרס נובל, הפרופ' ישראל אומן. אתמול הוא כינה את רשימת העדים שפרסמה הפרקליטות "מחווה לדפי זהב"

וזו רק ההתחלה. החסינות הזו תלווה אותנו בשבועות ובחודשים הקרובים, יום אחר יום. נעסוק בה ונהפוך בה, כאילו היא גזירת גורל שניחתה על מדינה, שנאלצת ללכת בגללה לבחירות שלוש פעמים בתוך שנה.

עוד 614 מילים
סגירה