תנו לשטייניץ לנצח!

יובל שטייניץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
יובל שטייניץ

אל ועידת האקלים הבינ"ל שנפתחה אתמול במדריד הצטרפה משלחת ישראלית ראויה, המכילה כמה מהנשים והאנשים המבריקים בתחום. באופן אירוני משהו, מי שעומד בראש המשלחת הוא לא אחר מאשר שר האנרגיה יובל שטייניץ, האדם אשר מזוהה יותר מהכל עם קידום ועידוד התלות של ישראל במשאב הגז המזהם.

אל ועידת האקלים הבינ"ל שנפתחה אתמול במדריד הצטרפה משלחת ישראלית ראויה, עם כמה מהמבריקים בתחום. באופן אירוני משהו, מי שעומד בראשה הוא שר האנרגיה שטייניץ, המזוהה עם קידום התלות שלנו בגז המזהם

בזמן שבמדריד חגגו את פתיחת הועידה, התקיימה בישראל ועידה נוספת, ועידת האנרגיה, גם שם מככב שטייניץ. מלבדו גדשו את המקום בעיקר נציגיהן של חברות הגז והנפט ואנשי התעשייה הכבדה המזהמת.

נציגי תנועת "מגמה ירוקה" שהפגינו מחוץ לבניין, נעצרו על ידי המשטרה. שטייניץ דווקא המשיך למדריד באין מפריע.

לא במקרה פעילי סביבה רבים רואים בהעמדתו של שטייניץ בראש המשלחת הישראלית לועידת האקלים אצבע משולשת בעין, עלבון צורם לאתגרים האמיתיים העומדים בפני העולם בכלל וישראל בפרט.

כשבמדריד חגגו את פתיחת הועידה, התקיימה בישראל ועידה נוספת, ועידת האנרגיה, גם שם מככב שטייניץ, לצד נציגיהן של חברות הגז והנפט ואנשי התעשייה הכבדה המזהמת

לא אני!

אני אומר, שטייניץ בחר לעמוד בראש משלחת האקלים? תנו לו לדבר וכמה שיותר.

למעשה, תלחצו עליו בכל הכוח לדבר. הכריחו אותו לדבר בפומבי, מול קהל כמה שיותר גדול. אל תתנו לו לחמוק בשתיקה מהתמודדות עם פעילי ומומחי אקלים עולמיים וראשי מדינות מכל העולם. הכריחו אותו לחשוף את עמדותיו ופעולותיו מול "בית המשפט" הבינלאומי (הלא רשמי בכלל) לענייני אקלים.

הכריחו אותו להצהיר שלתפיסתו, גז הוא מקור אנרגיה נקי ולא מזהם, כפי שהוא דואג להצהיר בלהט מעל לכל במה מקומית. הכריחו אותו להודות בפני כל העולם שתחת שרביטו נקשרה ישראל לאנרגיות פוסיליות מזהמות למשך שנים רבות.
אלצו אותו להודות בפניהם שהוא מי שחתום על הקמת אסדות הגז בחופי ישראל. שהוא האדם שבמקום לסגור את בתי הזיקוק בחיפה, העניק להם צינור קונדנסט לנשימה, תוך יצירת סיכונים סביבתיים חסרי תקדים לא רק לישראל, אלא לאזור כולו.

אלצו אותו להודות בפני העולם שהוא החתום על הקמת אסדות הגז בחופי ישראל. שהוא זה שבמקום לסגור את בתי הזיקוק בחיפה, העניק להם צינור קונדנסט לנשימה, תוך יצירת סיכונים סביבתיים חסרי תקדים לאזור כולו

תנו לו להתגאות בכך שהעלה את יעד האנרגיות המתחדשות ל-2030 מ-17% עלובים ל-25% מביכים.

תנו לו להזיע מול שאלות קשות של בכירי המדענים ומובילי המאבק האקלימי. תנו לו את הבמה להשפיל את עצמו מול כל העולם. הניחו לקבל את הכאפה הגלובאלית.

זה עלול לשלוח ריקושטים לישראל כמדינה, אבל את הטוטאליות של שטייניץ והאובססיה שלו לגבי הגז ניתן לעצור רק על ידי כוח בין לאומי – כלומר, יכול להיות שגם זה לא יעזור, אבל בהחלט שווה לנסות.

השתיקה הרועמת

רבים אולי לא יסכימו עם דעתי, בין אם בגלל שאיש לא יקשיב לשר האנרגיה הישאלי ובין אם ההתגייסות העולמית לא תהיה כל כך דרמטית כפי שתארתי כאן.

יתכן. אך לא זאת הנקודה.

זה עלול לשלוח ריקושטים לישראל כמדינה, אבל את הטוטאליות של שטייניץ והאובססיה שלו לגבי הגז ניתן לעצור רק על ידי כוח בינלאומי – כלומר, אולי גם זה לא יעזור, אבל שווה לנסות

עצם העובדה ששטייניץ ידרש להציג את עמדותיו ומעשיו, יכניס אותו לפינה ממנה יתקשה לצאת, גם אם יבחר לשתוק. במיוחד אם יבחר לשתוק.

אם יבחר לשתוק, יאלץ להתמודד בארץ עם חוסר יכולתו להגן על עמדותיו בפורום בינלאומי רציני. שקריו ירדפו אותו לכל מקום שילך. שוב לא יוכל לטעון בדמגוגיה ושחצנות שהוא פועל למען האקלים ולמניעת ההתחממות הגלובאלית – לא עוד.

זה יהיה נצחון חשוב ביותר של הסביבה הישראלית.

אם בכל זאת יבחר לעלות ולדבר, אני מתקשה לראות את שטייניץ, אדם אינטיליגנטי בסך הכל, מהלל את תעשיית הגז ומדבר בשבחיה, כפי שהוא נוהג לזעוק אותם מעל לכל במה ארץ ישראלית מקומית. הוא יהיה מחושב וזהיר, ינאם בדמגוגיה ממלכתית ויציג מצג שווא של חזון וערכים סביבתיים.
את האינטרסים הזרים, לכאורה, שמניעים אותו לקשור את גורל כולנו במפעלים פטרוכימיים יבשתיים וימיים, יבחר להשאיר מאחורי הקלעים.

במקרה כזה, זאת תהיה ההזדמנות של נציגי הועידה האמיתיים שלנו להתקיל אותו מול כולם, לאלץ אותו להודות בעובדות ולהציג אותו במערומיו. עליהם לדאוג שזחיחותו המתנשאת תספוג מכה כואבת.

זאת תהיה ההזדמנות של נציגי הועידה האמיתיים שלנו להתקיל אותו מול כולם, לאלץ אותו להודות בעובדות ולהציג אותו במערומיו. עליהם לדאוג שזחיחותו המתנשאת תספוג מכה כואבת

על חברי וחברות המשלחת לנצל את הניצול הציני של שטייניץ כראש המשלחת ולדאוג להחזיר אותו לארץ הרבה יותר קטן, הרבה יותר מגומגם, הרבה פחות זחוח ומתנשא.

עליהם לעשות זאת בכל דרך שיראו לנכון, בין אם כפי שהצעתי ובין אם בדרך חכמה ומתוכמת יותר.

מהכרותי האישית עם כמה מהנציגות שלנו בועידה, אני יודע לומר שמדובר בנשים הנחושות, החכמות והחזקות ביותר שיצא לי להכיר.

הלוואי שאכן יצליחו להסיר, או להקטין משמעותית, את האיום השטייניצי על הסביבה והבריאות של כולנו.

בהצלחה!

לירז רימון הוא אדם מן הישוב. פועל חברתי, ידידותי לסביבה ומיודד עם החברה. מנהל תוכן ושיווק לפרנסתו וכותב לנשמתו. שואף ליותר ונהנה ממה שיש.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 719 מילים ו-2 תגובות
סגירה