היישובים שהאוטובוס לא מגיע אליהם לעולם

לא נעים מרינה צריכה להתקשר מדי ערב למוקד כדי להזמין תחבורה ציבורית שתאפשר לה לצאת ממושב טל אל בגליל ● "אבל באופן קבוע השאטל מאחר או לא מגיע בכלל, כך שאני גם מפספסת את הרכבת וגם נאלצת לתפוס טרמפים כדי לצאת לעבודה" ● בדיקת זמן ישראל מגלה שמרינה ממש לא לבד: 99 יישובים ברחבי הארץ כלל אינם זוכים לשירותי תחבורה ציבורית - רובם ערביים

תחבורה ציבורית. אילוסטרציה (צילום: Hadas Parush/Flash90)
Hadas Parush/Flash90
תחבורה ציבורית. אילוסטרציה

עבור רוב העובדים במשק, המשימה של הגעה לעבודה בשעות הבוקר נשמעת פשוטה. ואולם, עבור מרינה שרוסטר, בת 65, שמתגוררת במושב טל אל בגליל המערבי ועובדת בטירת הכרמל, מדובר באתגר של ממש.

"בכל יום אני צריכה להגיע לעבודה בטירת הכרמל בשעה 8:00 בבוקר", מספרת לשרוסטר לזמן ישראל. "הדרך היחידה שלי לצאת מהיישוב שבו אני מתגוררת היא להזמין דרך המוקד של מועצת משגב כבר בערב שלפני שאטל, קו 139 של חברת נתיב אקספרס, שעובר פה פעם בכמה שעות.

"השאטל אמור להגיע ליישוב בשעה 5:45, ואם הוא מגיע בזמן אני מספיקה לקחת את הרכבת של השעה 6:07 באחיהוד ומגיעה לעבודה בזמן. אבל באופן קבוע השאטל מאחר או לא מגיע בכלל, כך שאני גם מפספסת את הרכבת וגם נאלצת לתפוס טרמפים כדי לצאת מהישוב".

"דלתות האוטובוס כל הזמן נתקעות. הייתה פעם שהדלת נסגרה לי על הרגל, ופעם אחרת שהדלת בכלל לא נסגרה ביום גשום וסוער, ונרטבתי בנסיעה. לעתים כשהדלת לא נפתחת, הנהג פשוט מציע לי לצאת מהדלת שלו"

לשרוסטר מציינת כי נוסף על האיחורים הקבועים של השאטל, רמת התחזוקה של כלי הרכב ירודה. "הדלתות כל הזמן נתקעות. הייתה פעם שהדלת נסגרה לי על הרגל, ופעם אחרת שהדלת בכלל לא נסגרה ביום גשום וסוער, ונרטבתי בנסיעה. לעתים כשהדלת לא נפתחת, הנהג פשוט מציע לי לצאת מהדלת שלו".

מרינה שטרוסטר
מרינה לשרוסטר

לדבריה, היא התלוננה על בעיות התחזוקה ולוחות הזמנים של התחבורה הציבורית במוקד השירות של חברת נתיב אקספרס ושל מועצת משגב, אך הפניות שלה לא הועילו והבעיות לא נפתרו.

פרט לקו 139 ליישוב טל אל שפועל בהזמנה, אין קווי תחבורה ציבורית שמגיעים ליישוב בשעות הבוקר. קו נוסף שמשרת את טל אל הוא קו 39 שנכנס ליישוב פעמיים ביום בשעות הערב.

חברת נתיב אקספרס מפעילה כ-250 קווי אוטובוס, ומספקת שירותי תחבורה ציבורית ליישובים באזור הצפון, כולל נהריה, עכו, כרמיאל ועפולה, וכן לנתניה, אשדוד, קריית גת, ירושלים ובני ברק.

בשנת 2016 דורגה נתיב אקספרס כשיאנית הקנסות של משרד התחבורה, עקב שירות לקוי לנוסעים. החברה צברה קנסות של מיליון שקל בתוך שלוש השנים, וזאת עקב אי ביצוע נסיעות, איחורים ואי עצירה לנוסעים

עד לפני שנתיים תושבי משגב כלל לא היו מחוברים לתחבורה הציבורית, ומרינה אומרת כי הדרך היחידה לצאת מהישובים הייתה באמצעות רכב פרטי או טרמפ.

נתיב אקספרס החלה להפעיל ביישובי מועצת משגב בגליל המערבי קו בהזמנה לפני שנתיים, והיא החברה היחידה שמספקת שירותי תחבורה ציבורית לתושבי המועצה.

בשנת 2016 דורגה נתיב אקספרס כשיאנית הקנסות של משרד התחבורה, עקב שירות לקוי לנוסעים. החברה צברה קנסות בהיקף של מיליון שקל בשלוש השנים שקדמו ל-2016, וזאת עקב אי ביצוע נסיעות, איחורים ואי עצירה לנוסעים.

במקום השני במתן שירות לקוי לנוסעים דורגה חברת אפיקים, ובמקום השלישי במצעד המפוקפק דורגה חברת אגד.

רון חולדאי משיק את התחבורה הציבורית בשבת באיזור המרכז (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
רון חולדאי משיק את התחבורה הציבורית בשבת באזור המרכז (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

99 יישובים ללא תחבורה ציבורית

בעוד השירות שמקבלים תושבי משגב סובל מליקויים, הרי שממסמכי הרשות הארצית לתחבורה הציבורית, שפועלת מטעם משרד התחבורה, עולה כי 99 יישובים בישראל לא קיבלו כל שירות אוטובוסים ב-2016, אף שהמרחק שלהם מציר תנועה ראשי מצדיק הכנסת קו אוטובוס אליהם.

משרד התחבורה לא מפרסם את רשימת הישובים, ועדיין לא נענה לבקשת זמן ישראל לפרסם את הרשימה.

ואולם, בדוח מבקר המדינה שפורסם במרץ 2019 תחת הכותרת "משבר התחבורה הציבורית", צוין כי 44% מכלל התושבים שאינם מקבלים שירותי תחבורה ציבורית הם מהמגזר הערבי, יותר מפי-שניים משיעורם באוכלוסיה.

וכך נכתב בדוח המבקר:

"במועד סיום הביקורת עדיין קיימים פערים גדולים בין שירותי התח"צ שניתנים לאוכלוסייה היהודית לבין אלה הניתנים לאוכלוסייה הלא-יהודית. האוכלוסייה הלא-יהודית עדיין אינה מקבלת כיסוי הולם של שירותי תח"צ, וחלק מהיישובים אינם מקבלים שירותי תח"צ כלל, בשל חסמי תשתית.

"זאת ועוד, נמצא כי אף שבשנים 2005-2017 הושקעו כספים בפיתוח תשתיות בשמונה יישובים, בסכום מצטבר של כ-183.3 מיליון שקל, היישובים האלה אינם מקבלים שירותי תח"צ. המחסור בשירותי תח"צ נאותים, סדירים ושוויוניים פוגע בתעסוקה וברמת החיים של האוכלוסייה הלא-יהודית, ומנציח את הפערים של הפריפריה החברתית והגאוגרפית".

ממסמכי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית עולה גם כי 238 ישובים בישראל מקבלים שירות אוטובוסים בתדירות נמוכה מהמינימום הנדרש ביחס לגודל היישוב. ב-65 מתוך 112 רשויות פריפריאליות ברמה כלכלית-חברתית נמוכה (לפי הגדרת הלמ"ס) היקף השירות הניתן לתושבים נמוך בשיעור של כ-31% בהשוואה לממוצע הכלל-ארצי.

סמוטריץ וכ
סמוטריץ וכ"ץ בטקס החלפת שרי התחבורה. (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

הקשר בין טיב התחבורה הציבורית לרשות המקומית

"המצב הלקוי של התחבורה הציבורית משפיע על הישראלי לא רק ברמת הפרט, אלא משליך בצורה דרמטית על כל המשק הישראלי בצורה רחבה וכואבת", אומר יוסף סעידוב, מייסד ודובר ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל "15 דקות".

"ציבור שלא מאמין בתחבורה ציבורית חוזר לנסוע ברכב הפרטי, ועובר להתגורר ביישובים בעלי ביקוש גבוה, כך שגם ההוצאות על דיור עולות, ונוצרת השפעת מקרו על יוקר המחיה בישראל".

היישובים המקופחים ביותר הם קלנסווה, עראבה, חורה, טייבה, ערערה, ג'דיידה-מכר, אום אל פאחם ובאקה אל גרביה. היישובים היהודים המקופחים ביותר מבחינת תחבורה ציבורית הם נס-ציונה גדרה וקריית מלאכי

הדוח של "15 דקות" דירג את הערים בישראל לפי שירותי התחבורה הציבורית ב-2018. מהנתונים שאסף עולה כי הערים שבהן מתגוררים יותר מ-20 אלף תושבים, ומקבלות את שירותי התחבורה הציבורית הגרועים ביותר הן ערביות.

היישובים המקופחים ביותר הם קלנסווה, עראבה, חורה, טייבה, ערערה, ג'דיידה-מכר, אום אל פאחם ובאקה אל גרביה. היישובים היהודים המקופחים ביותר מבחינת תחבורה ציבורית הם נס-ציונה גדרה וקריית מלאכי.

בערים גדולות, שבהן יש יותר מ-40 אלף תושבים, מצטרפות לתחתית הרשימה מבחינת טיב התחבורה הציבורית אליהן הוד השרון, גבעתיים ונתניה עם שירותי התחבורה הציבורית הגרועים ביותר.

ישראלים ממתינים בתחנת אוטובוס בירושלים, ארכיון, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Mendy Hechtman/Flash90)
ישראלים ממתינים בתחנת אוטובוס בירושלים, ארכיון, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Mendy Hechtman/Flash90)

מהדוח של הארגון עולה כי מיקום היישובים ברשימה מושפע באופן ישיר מהמדיניות של הרשות המקומית. רשויות מקומיות שמעורבות ומייצגות את דרישות הציבור שלהן מול משרד התחבורה מקבלות תוספות שירות.

לעומתן, רשויות שבולמות הקצאת תשתיות לתחבורה ציבורית, כמו הקצאת נתיבי תחבורה ציבורית ומסופים לאוטובוסים, מונעות את האפשרות לשפר את שירותי התחבורה הציבורית.

תגובת משרד התחבורה: "השירות המסופק ליישוב טל אל תואם את שירות התחבורה הציבורית הניתן ליישובים קטנים, ובמטרה לייעל את השירות לנוסע הוא מסופק ברובו על פי קריאה. זאת על מנת שהאוטובוס לא ייכנס ליישובים שבהם אין דרישה לנסיעות ובכך יקצר את זמן הנסיעה".

תגובת חברת נתיב אקספרס: "בעקבות פניית זמן ישראל, בדקנו באופן אקראי כמה נסיעות של קו 139 במהלך חודש נובמבר האחרון, ומצאנו כי הקו יוצא בזמן ומבוצע בהתאם לרישיון הקו. נשמח לבדוק לעומק את טענות הנוסעים לגבי ליקויים שאירעו במקרים ובתאריכים ספציפיים".

עוד 924 מילים
סגירה