סקר חדש קמפיין נתניהו נגד רשויות החוק עובד

סקר עדכני של מרכז גוטרמן מלמד כי מעל 40% מהציבור היהודי חושב שנתניהו צודק בטענתו לחקירה פוליטית "מזוהמת" ● מצד שני, רק 17% מהיהודים תומכים במתן חסינות לראש הממשלה ועדיין יש רוב מכריע בקרב האזרחים המצפים שיפרוש מתפקידו ● אבל בבייס של נתניהו, הנאמנות רק מתחזקת ● פרשנות

הפגנת תמיכה בבנימין נתניהו מחוץ למעון ראש הממשלה, ב-23 בנומבמבר 2019 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
הפגנת תמיכה בבנימין נתניהו מחוץ למעון ראש הממשלה, ב-23 בנומבמבר 2019

קמפיין הדה-לגיטימציה שמנהל ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה נוחל הצלחה לא מבוטלת. למרות זאת, נתניהו עדיין סובל בעצמו מחוסר לגיטימציה ציבורית, כאשר רוב ברור מהציבור רוצה שיפרוש מיידית מתפקידו.

על פי סקר עדכני של מרכז גוטמן במכון הישראלי לדמוקרטיה, שנערך לאחר הודעת אביחי מנדלבליט על כתב האישום נגד נתניהו, 59% מהאזרחים מצפים שנתניהו יעזוב מיידית את תפקידו. 32% מהאזרחים סבורים שהוא יכול להמשיך לכהן, אם באמצעות השגת חסינות ואם במקביל לניהול משפטו.

בתרגום למנדטים, ישנם 42.5 מנדטים המעוניינים בהמשך כהונה של נתניהו למרות כתב האישום, למול כ-78 מנדטים המעוניינים שיפרוש. קרוב לרבע ממצביעי בלוק 55 המנדטים, ה"בייס" הנאמן ביותר לנתניהו, חושבים שעליו לפרוש.

ישנם 42.5 מנדטים המעוניינים בהמשך כהונה של נתניהו למרות כתב האישום, למול כ-78 מנדטים המעוניינים שיפרוש. קרוב לרבע ממצביעי בלוק 55 המנדטים, ה"בייס" הנאמן ביותר לנתניהו, חושבים שעליו לפרוש

עידוד מסוים יכול נתניהו לשאוב משיפור בנתונים לעומת סקר קודם של המכון, שנערך בתחילת אוקטובר האחרון. רק 24% מהאזרחים סברו אז שהוא יכול להישאר ראש ממשלה גם כנאשם, לעומת 66% שחשבו שעליו לעזוב את התפקיד.

אצל מצביעי הימין מגמת השינוי חזקה יותר. בסקר הקודם השיבו 48.5% מהם שעל נתניהו לפרוש אם יהפוך לנאשם, לעומת 41.5% שחשבו שהוא יכול להמשיך בתפקידו. על פי הסקר העדכני, רוב מובהק ממצביעי גוש הימין תומך בהישארותו.

הסבר לכך הוא ההצלחה המסחררת של נתניהו בעיצוב הנרטיב. 41.4% מהיהודים חושבים שראש הממשלה צודק בטענתו לחקירה פוליטית "מזוהמת", לעומת 46.6% שאינם מקבלים את גרסתו. בקהל הכללי הפער רק מעט יותר גדול: 36.5% תומכים בגרסת נתניהו, 51.8% ספקנים.

בתרגום למנדטים, המתייחס רק לבעלי הדעה, ישנם כ-50 מנדטים של מצביעים הסבורים שנתניהו סובל מרדיפה על רקע פוליטי מול מחנה רוב של 70 מנדטים. אלה נתונים כמעט בלתי נתפסים: נתניהו הצליח להשכנע מיליוני אזרחים ישראלים בקיומה של קונספרציית ענק בהשתתפות מאות קושרים.

ישנם כ-50 מנדטים של מצביעים הסבורים שנתניהו סובל מרדיפה על רקע פוליטי מול מחנה רוב של 70 מנדטים. אלה נתונים כמעט בלתי נתפסים: נתניהו הצליח להשכנע מיליוני אזרחים בקיומה של קונספרציית ענק

הרוב השברירי רואה תמונת מציאות הפוכה בתכלית, שבה ראש ממשלה מנסה להשתלט בתחכום על ישראל ולהפוך אותה לדיקטטורה רכה. העם כמעט חצוי, והשסע עמוק.

על פניו, זוהי נקודת פתיחה נוחה לקמפיין הבא של נתניהו: רוב המחנה שלו עדיין איתו והצד השני רועד מפחד ומחוסר ודאות. ובכל זאת, הוא נאחז בשלטון למורת רוחם של כ-60% מהישראלים הבוגרים ובתמיכת מיעוט של 32%.

גם סוגיית החסינות בעייתית לנתניהו. רק 17% מהיהודים רואים בכך אפשרות מועדפת. לכן הוא נבהל להצהיר אצל קרן מרציאנו "מה? מה פתאום?!". עם בקשת החסינות הצפויה בעוד חודש, נתניהו צפוי לדמם עוד קצת לגיטימציה ציבורית. אפילו אצל תומכיו לא כולם אוהבים את הרעיון.

נתניהו מלך, נקודה

בכחול-לבן אמרו השבוע כי טענות הליכוד על הצעה רשמית לכהונה של נתניהו במשך חצי שנה בלבד הן ספין. הצעה כזאת מעולם לא הועברה, אמר גורם ברשימה, והוסיף שישנה בכחול-לבן נכונות עקרונית לדון בהצעה קונקרטית, אך לא עוצרים שם את הנשימה בציפייה שתגיע.

הלך המחשבה השליט בכחול-לבן הוא שנתניהו משחק על זמן ועל חסינות. החסינות רחוקה ולכן זמן הוא כרגע המשחק האמיתי. כמה חודשים נוספים בכסא העוצמתי ברחוב קפלן בירושלים, יאפשרו לנתניהו לשכלל ולהסלים את הקמפיין נגד שלטון החוק, להפתיע ולהלום עוד ועוד בשוחרי הדמוקרטיה, בפקידות הבכירה, באקדמיה, בתקשורת – ולקוות שבדרך משהו מאוד יסודי ייסדק ויקרוס.

נתוני הסקר העדכני מלמדים על הצלחת הפרויקט הפופוליסטי ארוך הטווח של נתניהו. במקום שייבחן על פי מדדי הצלחה וכשלון אובייקטיביים, הוא הועלה לדרגת קדוש הנבחן על פי מדדים סמליים.

נתוני הסקר העדכני מלמדים על הצלחת הפרויקט הפופוליסטי ארוך הטווח של נתניהו. במקום שייבחן על פי מדדי הצלחה וכשלון אובייקטיביים, הוא הועלה לדרגת קדוש הנבחן על פי מדדים סמליים

תומכיו כלל לא מעוניינים לשוחח על הנתונים המדכאים ממבחני הפיזה של תלמידי ישראל; על היעדר המיגון בדרום; על הידרדרות מערכת הבריאות; על הקצבאות המעליבות של הזקנים והנכים; על מרכזי החוסן הלא מתוקצבים; ועל עוד עשרות ומאות בעיות ומחדלים. נתניהו מלך, נקודה.

לצד הנדיבות בהזרמות תקציבים וג'ובים לשותפיו החרדים והדתיים הלאומיים, ההוקרה העמוקה והכנה שנתניהו זוכה לה מהקהלים האלה, ומהציבור המסורתי-מזרחי, נובעת קודם כל מההון הסמלי שהעניק להם. עם נתניהו, כבר יותר מעשור, הם חלק חשוב באליטות החזקות והמשפיעות במדינה.

נתניהו מספק לברית דחויי ההגמוניה הישנה הנאה כפולה. לא פחות מתחושת הכוח ומהמשאבים, הם נהנים מהשמחה לאידה של האליטה החילונית השנואה, בעלת הערכים המפוקפקים. וככל שנתניהו מעורר יותר זעזוע אצל המתנשאים חסרי האל, כך גוברת התלהבות חסידיו לסלוח ולמרק לו את חטאיו.

בהשאלה מדונלד טראמפ, עולה התהייה כמה תמיכה היה מאבד נתניהו אם היה יורה במישהו לאור יום ברחוב דיזנגוף. יש פנים לכאן ולכאן, אולי יאמר אז הרב דרוקמן בקדושה. הרי דוד המלך שלח את אוריה החתי למות ובכל זאת מלך. אולי גם לביבי מותר?

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 723 מילים ו-1 תגובות
סגירה