מגדלי חוף הכרמל (צילום: Matanya Tausig/Flash90)
Matanya Tausig/Flash90

חיפה "תשובה שולט בים, ועכשיו הוא רוצה לשלוט גם בחוף"

חברה בשליטת תשובה עתרה לביהמ"ש אחרי שנאסר עליה לבנות עוד 4 מגדלים בקו החוף של חיפה - בנוסף לשניים שזכו לכינוי המפוקפק "הולילנד של חיפה" ● בחברה להגנת הטבע מקווים כי ביהמ"ש יעדיף את טובת הציבור והסביבה, אך חוששים מהפתעות של הרגע האחרון

יצחק תשובה לא מוותר. טייקון הגז מתעקש להמשיך ולהיאבק על הזכות לבנות ארבעה מגדלים על חוף הים של חיפה, פרויקט יומרני שכרוך בייבוש רצועת ים באמצעות כמויות עצומות של חול.

אחרי שמוסדות התכנון דחו את התכנית פעם אחר פעם, חברת "חוף הכרמל נופש ותיירות בע"מ", שבשליטת תשובה, עתרה לבית המשפט המחוזי בחיפה בדרישה שיפסול את הפסילה. הדיון בעתירה יתקיים ביום שני הקרוב.

פרשת מגדלי חוף כרמל מלווה את קו החוף של חיפה, ומסעירה את תושבי העיר כבר עשרות שנים. מדובר בתכנית לבניית לא פחות משישה מגדלים על 100 דונם ברצועת החוף הדרומית של חיפה שאושרה ב-1978.

מפגע תכנוני

בשנות ה-90 נבנו שני המגדלים הראשונים, שעד היום נחשבים לפצע מכוער ולמפגע תכנוני מהמובהקים שנבנו בישראל.

כמעט מכל נקודה על רכס הכרמל, ומכל מסלול טיול בוואדיות שיורדות מההר ניתן לראות את המגדלים הרחבים שמזדקרים ומסתירים את הים, ומה שיותר חשוב: המגדלים חוצצים בין הים, על הנוף והבריזה שהוא מביא איתו, לבין השכונה קשת-היום ששוכנת מעבר לכביש.

חיפאים ופעילי סביבה נוהגים לכנות את המגדלים "הולילנד של חיפה", תוך סיוג שההשוואה מתייחסת להיבט הסביבתי והאסתטי, ולא לפן הפלילי.

"הפקרת קו החוף של חיפה לכרישי נדל"ן לא תעבור בשתיקה. התכנית לייבוש הים הזויה וחייבים להגיד לה לא. כבר היום מגדלי חוף כרמל מתנוססים כמו דגל שחור, אין לנו מקום לעוד ארבע מפלצות בטון מכוערות"

במהלך השנים ניסו היזמים לממש את התכניות לבנות את ארבעת המגדלים הנוספים (בגובה של עד 24 קומות) שנכללו בתכנית המקורית.

ואולם, מתחילת העשור הקודם החלו להשתנות התפיסות ביחס לבנייה באזור החוף, ומאז שעבר החוק לשמירת הסביבה החופית (2004) אסור לבנות בישראל במרחק של פחות מ-100 מטר מקו המים.

כדי להתגבר על המכשול הזה, הגו היזמים פתרון מקורי והגישו תכנית לייבוש חלק מהים, כך שהמגדלים יישארו במרחק של יותר מ-100 מטר מקו המים.

ארגוני הסביבה נעמדו על הרגליים האחוריות וטענו שהחוק נועד לשמור על הים, ולא לייבש אותו, ולגרום בכך נזק סביבתי בלתי הפיך.

ואכן, הוועדה המחוזית דחתה את התכנית, היזמים ערערו על ההחלטה, ובפברואר השנה ועדת העררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה את התכנית פעם נוספת.

יצחק תשובה, 2018 (צילום: פלאש 90)
יצחק תשובה, 2018 (צילום: פלאש 90)

אבל כאמור, תשובה ואנשיו מסרבים להרפות, ועתרו לבית המשפט המחוזי בדרישה לבטל את החלטת ועדת הערר.

בעתירה נטען ש"החלטת ועדת העררים הינה בלתי חוקית, מתבססת על תשתית עובדתית-משפטית חסרה, בלתי מידתית וחורגת ממתחם הסבירות".

בחברה להגנת הטבע נערכים לעוד קרב מאסף על קו החוף החיפאי, והגישו בקשה לבית המשפט לקבל מעמד של "ידיד בית המשפט".

אוהד שוורץ, מנהל קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע, אומר ש"הפקרת קו החוף של חיפה לכרישי נדל"ן לא תעבור בשתיקה. התכנית לייבוש הים הזויה וחייבים להגיד לה לא. כבר היום מגדלי חוף כרמל מתנוססים כמו דגל שחור, אין לנו מקום לעוד 4 מפלצות בטון מכוערות".

מאבק על כסף גדול וזכויות בנייה

להערכת גורמים בתחום, הסיכויים שבסופו של דבר תשובה ואנשיו יוכלו לממש את תכניות הבנייה על החוף הם נמוכים למדי.

התכנית עומדת בסתירה לכל כך הרבה ערכים סביבתיים ותכנוניים מקובלים כיום, והמגדלים הקיימים כל כך שנויים במחלוקת (במקרה הטוב), שקשה להאמין שתימצא הערכאה שתאשר אותה.

אבל כידוע בעולם התכנון והסביבה, זה לא נגמר עד שזה נגמר. מאחורי הקלעים, ייתכן שהעתירה היא בכלל כלי במאבק על כסף גדול וזכויות בנייה.

בשנים האחרונות התנהל מו"מ בין היזמים לבין עיריית חיפה ורשות מקרקעי ישראל, על החלפת קרקעות ומתן זכויות בנייה באזור אחר בעיר, פתרון שעל פניו נראה הגיוני וצודק.

המו"מ לא הסתיים בהסכמות, וייתכן כי היזמים, שמתוסכלים מכך שלא סוגרים איתם עיסקה, החליטו להפעיל לחץ באמצעות עתירה לבית המשפט.

"אני לא מאמין שהתכנית הזו תעבור", אומר פעיל סביבה, "אבל יש במאבק הזה משהו סמלי: תשובה שולט בים (שדות הגז), ועכשיו הוא רוצה לשלוט גם בקו החוף. נקווה ששומרי הסף יהיו מספיק נחושים כדי למנוע ממנו את זה".

עוד 562 מילים
סגירה