יומן ליסבון אנוסי בלפור מבקרים באנדרטה לזכר אנוסי פורטוגל

בני הזוג נתניהו ניצלו את ההפוגה ומזג האוויר השמשי כדי לטייל בליסבון ולהתחקות אחר ההיסטוריה היהודית העשירה והטראגית של המקום ● שלום ירושלמי ניצל את ההזדמנות כדי לברר עמם, איזו איקוויזיציה גרועה יותר - זו שהיתה בימי הביניים, או זו שהם עוברים עכשיו ● וידאו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ניצלו את ההפוגה, עד לפגישות המדיניות שיתקיימו הערב, ואת מזג האוויר השמשי כדי לטייל בליסבון ולהתחקות אחר ההיסטוריה היהודית העשירה וטרגית של המקום.

השניים ביקרו באנדרטה לזכר היהודים שנטבחו בפרוגרום ליסבון ב-1506, הנמצאת בכיכר רוזיו, מתחת לכנסיית סאן דומינגוש, אשר נבנתה ב-2006. מול האנדרטה, עמד מטה האינקיוויזיציה. אחד ההיסטוריונים הידועים שחקרו את האינקוויזיציה הוא לא אחר מאביו של נתניהו, בנציון נתניהו ז"ל.

כשנתניהו ורעייתו התעכבו ליד האנדרטה, שאלתי את ראש הממשלה בהומור, "איזה אינקוויזיציה יותר גרועה, מה שעשו לך או מה שעשו פעם?"

"אה… יש בזה משהו", ענתה שרה, מחייכת, לכאורה מרוצה מההרמה להנחתה. "אני לא שוללת את השאלה. אני שמחה שאתה מבין שזו אינקוויזיציה בשבילנו". נתניהו מצידו מבקש לשנות נושא, ושרה מציעה לי, "נתפוס פעם איזו שיחה, הא?"

בינתיים, נתניהו מנסה לברר יותר פרטים על ההיסטוריה של המקום. "אין פה אף אחד שיכול לתת לנו קצת, אה…" הוא מביט מסביב. שרה פונה אל הכתבת הפוליטית של וואלה! טל שלו – זו שנאמר עליה בתמלילי תיק 4000 שהיא דוברמן, כי אינה שועה לתכתיבים פוליטיים או לצנזורות. "את יודעת משהו, טל?", שרה שואלת אותה.

"אני יודעת, כפי שלמדתי קודם, שאביו היה המומחה", היא עונה.

"אבל אבי לא זמין ברגע זה", מגחך נתניהו.

עוד 191 מילים
סגירה