מדינת אלבמה בארה"ב אסרה כמעט כליל על ביצוע הפלות

אלבמה העבירה את החוק המחמיר ביותר שנחקק בארה"ב נגד הפלות ● ההפלות במדינה ייאסרו גם במקרה של הריון מאונס וגילוי עריות, ורופאים יסתכנו במאסר עולם ● ארגונים ליברליים: נעתור לבית המשפט העליון

הפלה בארה"ב, צילום אילוסטרציה (צילום: Jacquelyn Martin, AP)
Jacquelyn Martin, AP
הפלה בארה"ב, צילום אילוסטרציה

הסנאט המקומי של מדינת אלבמה בארה "ב העביר אמש את החוק המחמיר ביותר נגד הפלות שקיים כיום בארה"ב.

החוק אוסר על נשים במדינה להפיל באופן גורף, למעט במקרה של סכנת חיים רצינית לאם או לעובר, כולל במקרים של הריון כתוצאה מאונס וגילוי עריות.

החוק מטיל תקופות מאסר ארוכות על רופאים שיבצעו הפלות, כולל מאסרי עולם של עד 99 שנה בכלא.

החוק עבר ביוזמתה של מושלת אלבמה הרפובליקנית, קיי אייוי, ולמרות התנגדות חריפה של המחוקקים הדמוקרטים במדינה. מתנגדי החוק ניסו להכניס לו סעיף שיתיר הפלות במקרה של הריון מאונס, שקיים בחוקים נגד הפלות שחוקקו מדינות אחרות בארה"ב, אך נכשלו. החוק אמור להיכנס לתוקף בעוד חצי שנה, במידה והעתירות שיוגשו נגדו לא יצליחו לבטל אותו.

החוק עורר תגובות נזעמות והפגנות של הדמוקרטים ושל פעילים למען ההפלות. מנהיג הדמוקרטים בסנאט של אלבמה, בובי סינגלטון, קרא עם אישור החוק: "אנסתם את מדינת אלבמה".

האגודה האמריקנית לזכויות האזרח, הארגון האמריקני הלאומי לנשים (NOW) וארגוני רופאים הודיעו שיגישו עתירות לבית המשפט העליון לביטול החוק.

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל ב-1973 חוק של מדינת טקסס שאסר על הפלות בפסק הדין ההיסטורי "רו נגד וייד" שקבע כי חוקים נגד הפלות מנוגדים לחוקה הפדרלית האמריקנית ולכן אינם חוקיים. הפסיקה הפכה לתקדים ולאחר מכן בולטו חוקים רבים שנחקקו נגד הפלות בארה"ב. הנושא נחשב לאחד הנוסעים המסעירים ביותר את הציבור האמריקני.

בשנה האחרונה חוקקו מדינות רבות בארה"ב חוקים חדשים נגד ההפלות, אף שאף אחד מהם אינו מחמיר כמו החוק שהועבר אמש באלבמה. המחוקקים מקווים כי בית המשפט ישנה את גישתו לנושא ויאשר את החוקים החדשים, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ מינה לעליון שופטים שמרנים.

עוד 245 מילים
סגירה