דרושה אחריות, לא רק חמלה

פליטים אפגנים בחופי יוון 2019 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
AP Photo/Thanassis Stavrakis
פליטים אפגנים בחופי יוון, 2019

פעם בשנה מציין העולם את יום הפליט הבינלאומי. מדי שנה נכתבות אין ספור שורות על הצורך שחברות יגלו חמלה כלפי למעלה מ-71 מיליון הפליטים והעקורים שנאלצו למלט נפשם מאזורי לחימה, מרדיפה אתנית ומשטרים דכאניים.

דוח חדש שהוציא אירגון אוקספאם מגלה כעת כי יותר מ-20 מיליון בני אדם בשנה נאלצו לברוח מביתם בשל אסונות שנגרמו כתוצאה ממשבר האקלים.

מדי שנה נכתבות אין ספור שורות על הצורך שחברות יגלו חמלה כלפי למעלה מ-60 מליון הפליטים שנאלצו למלט נפשם מאזורי לחימה, מרדיפה אתנית ומשטרים דכאניים

דובר רבות על הצורך בשיתוף הפעולה ונשיאת האחריות המשותפת הנדרשת מהעמים שאליהם נמלטים הפליטים. חמלה ואחריות משותפת אכן מאוד חיונים במציאות שנוצרה בעולם בעת הזו.

בכל המלל הרב שנחשפתי אליו בסטטוסים שהתחרו על תשומת לבנו ועל הנכונות שלנו לפתוח את הכיסים לצורך מימון מרבית הארגונים המסייעים למבקשי המקלט ברחבי העולם, לא הודגשו לטעמי שתי נקודות מרכזיות:

ראשית, למספר ההולך וגדל של פליטים בעולם, אחראים לא רק המשטרים הדכאניים של המדינות מהם נמלטים הפליטים, אלא גם המשטרים המערבים. הרי ללא תמיכה דיפלומטית, ללא קיום סחר בנשק ומסחר תוך ניצול משאבי טבע כמו גם משאבי אנוש, משטרים אלו לא היו שורדים.

לא רק המשטרים הדכאניים מהם נמלטים הפליטים אחראים למצבם, אלא גם המשטרים המערבים. ללא תמיכה דיפלומטית, סחר בנשק ומסחר תוך ניצול משאבי טבע ומשאבי אנוש, משטרים אלו לא היו שורדים

הפניית אצבע מאשימה לשליטי סוריה, סודאן, דרום סודאן ואריתראיה או לתוהו ובוהו המתרחש בעיראק, אפגניסטן, סומליה ובורונדי – מקלה על מדינות המערב, כמו גם על סין, רוסיה וערב הסעודית, להתנער מהאחריות הישירה והעקיפה ליצירת מספר עצום של אנשים החשופים לעריצות שליטים המספסרים בעמיהם.

יש מי שעושה הון משיעבוד עמים, ולו אחריות למצב, ועל כן אין לפנות לעמי המערב רק באמצעות החמלה, אלא דרך האחריות שלהם כלפי האנשים שמשלמים את מחיר החמדנות.

יש מי שעושה הון משיעבוד עמים, ולו אחריות למצב, ועל כן אין לפנות לעמי המערב רק באמצעות החמלה, אלא דרך האחריות שלהם כלפי האנשים שמשלמים את מחיר החמדנות

שנית, יש לזכור שתופעת הנדידה של אנשים מיבשות כמו אפריקה למדינות מבוססות, אינה "מטיבה" רק עם פליטים או לעיתים מהגרי עבודה, אלא נחוצה כאויר לנשימה למדינות המבוססות המשוועות לידיים עובדות.

מדינות מבוססות לא אחת נמצאות בסטגנציה כלכלית ותרבותית. האוכלוסיה בהן מתבגרת והיחס בין האוכלוסיה הבוגרת לדור צעיר הנחוץ לקיומן הולך וקטן. מדינות אלו מזמינות אליהן את מהגרי העבודה שיבצעו את העבודות שצעירי אירופה וארה"ב כבר מזמן לא מבצעים.

תופעה זו מלמדת על החיוניות של אוכלוסית פליטים אשר לעיתים רבות מזניקות את כלכלת העמים המבוססים באמצעות יזמות וכוח עבודה זול. יש כאן עסקה של תן וקח לכל הצדדים.

שנית, יש לזכור שתופעת הנדידה של אנשים מיבשות כמו אפריקה למדינות מבוססות, אינה "מטיבה" רק עם פליטים או לעיתים מהגרי עבודה, אלא נחוצה כאויר לנשימה למדינות המבוססות המשוועות לידיים עובדות

אז נכון שמבחינה אנושית רצוי לזכור שישנה מחויבות מוסרית וסולידריות כלפי בני אדם במצוקה, אבל כדאי לזכור שהמחויבות הזו, הנובעת גם ממקור האחריות, יש בצידה גם עסקה רווחית. אולי מתודעה זו היחס לפליטים עשוי להשתנות מעט. הסיסמא Welcome Refugees אינה סתמית.

סמל קליטת פליטים
סמל קליטת פליטים

סיגל קוק אביבי היא פעילת זכויות אדם, כלת פרס ע״ש ישעיהו ליבוביץ לשנת 2018 על הפעילות למען מבקשי המקלט בישראל. הגישה עתירה לעליון ביצוגו של עו״ד איתי מק למניעת גירושם של מבקשי מקלט יחד עם 119 אקטיבסטים. עתירה זו שמה קץ למדניות הגירוש בכפיה שתוכננה לאפריל 2018. סטודנטית למשפטים

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 464 מילים
סגירה