הסוד הגלוי נחשף

.חייל חרדי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
חייל חרדי

שומו שמיים והזדעזעי ארץ. הסוד הגלוי נחשף. החרדים לא מתגייסים בהמוניהם לצבא והשינוי המיוחל פשוט לא מתרחש. המספרים המפוברקים, עליהם נמנו וגמרו הפוליטיקאים שלדידם הם הם תמצית הדמוקרטיה וערכי השוויון, מתבררים כבלון נפוח שהתפוצץ לכולנו בפנים.

אני רוצה להתייחס לכשל המהדהד של זריקת האחריות לנושא המורכב הזה לידי הצבא.

נושא גיוס החרדים הוא תפוח אדמה לוהט שנזרק מיד ליד כבר עשרות שנים. אין שום גורם, החל מקובעי המדיניות בכל הדרגים ועד לרשויות האכיפה, ששמח לקחת חלק בעסק המקרטע הזה. תפוח האדמה הזה נזרק מיד ליד ותמיד נוחת בסוף לידי אגף כוח האדם בצה"ל. הוא זה שצריך להתמודד עם סוגייה פוליטית, שנויה במחלוקת ומציתת מלחמות קבועה וידועה.

תפוח האדמה הזה נזרק מיד ליד ותמיד נוחת בסוף לידי אגף כוח האדם בצה"ל. הוא זה שצריך להתמודד עם סוגייה פוליטית, שנויה במחלוקת ומציתת מלחמות קבועה וידועה

מה שמזכיר לי איך כל הקונפליקט של המזרח התיכון, מתגלגל בדיוק באותה צורה לידיהם של חיילים בני 18 חמושים בנשקים משוכללים, שנאלצים לקחת על עצמם את השקלולים האין סופיים אל מול הפלסטינים בשטחי המריבה.

הכי נוח לזרוק את כל המורכבות האינסופית הזאת על כתפיו של חייל צעיר. הוא הקורבן הנוח שבסוף גם ישלם מחיר אישי כזה או אחר על קבלת ההחלטות שלו. והפוליטיקאים? הם ימשיכו לריב ולא לשלם שום מחיר.

בדיוק כמו השלכת האחריות של הסכסוך הישראלי פלסטיני על כתפי צה"ל, כך גם בגיוס החרדים. הצבא נאלץ להתמודד עם מספרים שהונחתו עליו על ידי קובעי מדיניות שחיפשו לקצור רווחים פוליטיים כאלו ואחרים.

מה שמזכיר לי איך כל הקונפליקט של המזרח התיכון, מתגלגל בדיוק באותה צורה לידיהם של חיילים בני 18 חמושים בנשקים משוכללים, שנאלצים לקחת על עצמם את השקלולים האין סופיים אל מול הפלסטינים בשטחי המריבה

הטילו עליהם משימה מורכבת וכמעט בלתי אפשרית, דרשו מהם להציג מספרים מוחלטים שיצביעו על מגמה עלייה מתמדת  בגיוס חרדים לצה"ל. מה עושים כשהמציאות בשטח לא מותאמת לדרישה? ובכן, מזייפים מספרים שלא משקפים כלל את המציאות בשטח.

כל מי שהתעמק בשנים האחרונות בסוגיית המתגייסים החרדים בצה"ל ידע את הסוד הזה על בוריו, כן, כולל כל הפוליטיקאים שנלחמו בעד ונגד המכסות המספריות.

כולם כולל כולם עבדו עליכם בעיניים והציגו מצג שווא של מלחמה עקרונית. כאשר בעצם המלחמה על כלום ושום דבר, התקיימה אך ורק לצורך אחיזת עיניים בזויה.

הפוליטיקאים החרדים ידעו שהמספרים לא משקפים פירצה בחומת ההיבדלות שעל ביצורה הם עמלים. מנגד, הפוליטיקאים שהובילו את הקמפיין על חוק הגיוס החדש, ידעו גם ידעו שהמכסות הללו ימולאו ממילא על ידי הצבא ללא קשר למציאות בשטח.

הפוליטיקאים החרדים ידעו שהמספרים לא משקפים פירצה בחומת ההיבדלות שעל ביצורה הם עמלים. מנגד, הפוליטיקאים שהובילו את הקמפיין על חוק הגיוס החדש, ידעו שהמכסות הללו ימולאו ממילא ע"י הצבא

מי שיצא בנזק מכל המאבק המיותר הזה הם פקידי צה""ל שנאלצו לזייף את המספרים לשביעות רצונם של הנלחמים בעד ונגד. גם אנחנו יצאנו בנזק גדול. במקום לתת מקום לשיח אזרחי חברתי מכיל והוגן, השיח עבר למלחמה פוליטית שדוגלת בכפיית מדיניות שכבר הוכחה כלא יעילה במקרים אחרים (ע"ע המדיניות בסכסוך הישראלי פלסטיני).

השיח על גיוס חרדים לא אמור להתנהל בדרג הפוליטי הציני ובעל האינטרסים האלקטורליים. אם לא תתקיים כאן הידברות רצינית ואמיתית בין שני הצדדים הנושא הזה לא ייפתר לעולם. כל בר דעת יודע שתרחיש שבו יהיה ניתן לכפות על החרדים להתגייס לצה"ל הוא חסר תוחלת לחלוטין.

אי אפשר לשנות סדרי עולם שהשתרשו במשך עשרות שנים בחקיקה מנותקת. זה פשוט לא יעבוד. כבר נוכחנו לדעת שהניסיון הזה גורם להגבהת החומות, ליבוי השנאה, והרחקת המטרה לשילוב החרדים בחברה בישראל.

אם לא תתקיים כאן הידברות רצינית ואמיתית בין שני הצדדים הנושא הזה לא ייפתר לעולם. כל בר דעת יודע שתרחיש שבו יהיה ניתן לכפות על החרדים להתגייס לצה"ל הוא חסר תוחלת לחלוטין

כשאני התגייסתי לצה"ל, לא עשיתי את זה בגלל ששר כזה או אחר אמר לי שזה חשוב, או כפה עלי. עשיתי את זה כי הבנתי שזה חשוב לי וחשוב למדינה בה אני חי. כמוני גם רוב המתגייסים מבינים שהם עושים את זה למען מטרה שגדולה מהם. ובינינו, כל צעיר שלא רוצה להתגייס בשום אופן, לא יתגייס. בין אם הוא חרדי, חילוני או כוזרי.

אפשר וגם רצוי להגדיל את שילוב החרדים בצה"ל ובישראליות שאחריה. זוהי משימה חשובה מידי כדי לבזבז אותה על שקרים ומניפולציות שנועדו לשעשע את ההמונים.

צביקי פליישמן הוא פסיכולוג בשירות הציבורי. ממייסדי "לא תשתוק" ומנהל שותף ב"ברית אמונים"

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 647 מילים
סגירה