"קשה לראות את מה שקורה במדינה ולשתוק"

לדברי מנכ"ל תנובה לשעבר, האיומים של יאיר נתניהו בחרם צרכנים על אסם בעקבות ההתבטאויות של יו״ר אסם אינם רציניים ● "אני יכול להבין את דן פרופר, אני מזדהה איתו"

  • אריק רייכמן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
    מרים אלסטר, פלאש 90
  • דן פרופר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
    מרים אלסטר, פלאש 90
  • יאיר נתניהו (צילום: פלאש 90)
    פלאש 90

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה ופס ייצור של שערוריות רשת, הכריז השבוע חרם צרכנים על חברת המזון אסם. הסיבה: יו"ר חברת אסם, דן פרופר, כינה את ראש הממשלה נתניהו "גוליבר" ואת תומכיו "הגמדים". זאת, בשבוע שבו בכירים נוספים במשק החלו להניע קמפיין ביקורתי נגד המשך כהונתו של נתניהו.

הקריאה של יאיר נתניהו לחרם על אסם עוררה הדים ואהדה במעגלי התמיכה הקרובים של בנימין נתניהו, אבל (לפי בדיקת דה-מרקר) הציבור הרחב הגיב באדישות והמשיך לקנות בהמוניו את הבמבה והפסטה של החברה.

אין זו הפעם הראשונה שבה חברת מזון מובילה בישראל ניצבת בפני איום בחרם צרכנים בעקבות התבטאות פוליטית של אחד מראשיה.

דן פרופר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
דן פרופר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ההתכתשות בין פרופר לאוהדי נתניהו נשמעה מוכרת מאוד למנכ"ל המיתולוגי של ענקית מזון אחרת – תנובה. רייכמן, חבר קיבוץ גליל-ים, שניהל את תנובה מ-1998 עד 2010 וכיום הוא פנסיונר, סיבך אותה בחרם צרכנים משלו ב-2004.

בראיון אצל כותב שורות אלה באתר ynet אמר רייכמן "ההתנתקות מסרטן הכיבוש טובה לכלכלה". בעקבות זאת, הכריזה מועצת יש"ע חרם על תנובה, ומוצריה כמעט נעלמו מהמדפים בהתנחלויות האידאולוגיות.

תנובה הצהירה אז שדבריו אינם מייצגים אותה כחברה – אבל רייכמן המשיך לעמוד מאחורי דבריו. התעשיינים איימו להפסיק לספק מזון בהתנחלויות, ולבסוף התקיימה "סולחה", שבה רייכמן הצהיר כי דבריו כוונו עניינית נגד מפעל ההתנחלויות ולא נגד המתנחלים עצמם, שאותם כינה "מלח הארץ", והבטיח לא להתבטא יותר בנושאים פוליטיים (אבל לא חזר בו מהתבטאותו), והחרם הוסר.

יאיר נתניהו (צילום: פלאש 90)
יאיר נתניהו (צילום: פלאש 90)

"כן, זה הזכיר לי נשכחות, מה שקורה עכשיו לדן (פרופר)", אמר רייכמן השבוע לזמן ישראל, "אני יכול להבין את דן, אני מזדהה איתו. אבל אני מניח שלא יקרה עם החרם הזה שום דבר. ימשיכו לקנות כרגיל".

לדברי רייכמן: "קשה מאוד לראות את מה שקורה היום במדינת ישראל ולשתוק. תעשיין הוא גם אזרח וזה לא קל לשתוק".

עוד 268 מילים
סגירה