זייפני נתוני גיוס חרדים הם בראש וראשונה הפוליטיקאים

חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס

הזייפנים הראשונים של נתוני גיוס החרדים הם הפוליטיקאים, ואין להתפלא שבעקבותיהם חשו גם רשויות הצבא שהן יכולות לעגל פינות ולנפח מספרים. ​

חדו"ש פועלת מזה מספר שנים לכפות על צה"ל ומשרד הביטחון לחשוף את נתוני גיוס החרדים האמתיים, ובשבוע שעבר אף שבה חדו"ש ופנתה לבית משפט בעתירת חופש מידע לנוכח הסירוב הנמשך של הרשויות לחשוף מידע זה במלואו ללא כל צידוק חוקי.

עתירתנו כוונה אף כנגד מסך העשן המכסה את מסד הנתונים ששימש בסיס לחקיקת הצעת חוק הגיוס האחרון שנועד כביכול להגדיל באופן משמעותי את יעד הגיוס, אך ספק גדול אם הוא מבוסס על נתונים בדוקים ואמינים.

עתירתנו כוונה אף כנגד מסך העשן המכסה את מסד הנתונים, ששימש בסיס לחקיקת הצעת חוק הגיוס האחרון, שנועד כביכול להגדיל משמעותית את יעד הגיוס, אך ספק אם מבוסס על נתונים בדוקים ואמינים

קשה להתייחס ברצינות להסברי צה"ל, וברור שמעבר לבדיקתו של האלוף נומה יש צורך בחקירה של גורם חיצוני לצבא, שיבחן מה עומד באמת ביסוד הנתונים המסולפים. ואם עומדת מאחוריהם כוונה ותכנון – ימליץ על נקיטת אמצעים כנגד האחראים, בין אם הם בתחתית סולם הדרגות ובין אם בראשו.

לא ניתן להשלים עם מציאות בה המערכת הרגישה והחיונית ביותר לעתידה ובטחונה של מדינת ישראל מציגה נתונים כוזבים ומטעה את הציבור, הכנסת והממשלה ואף את בתי המשפט.

לא ניתן להשלים עם מציאות בה המערכת הרגישה והחיונית ביותר לעתידה ובטחונה של ישראל מציגה נתונים כוזבים ומטעה את הציבור, הכנסת, הממשלה ובתי המשפט

הגדרת חרדים בחוק שירות ביטחון נעשתה בעסקה של קריצת עין בין הפוליטיקאים החרדים לבין המפלגות האזרחיות, באופן שיבטיח כי יספרו גם מי שאינם חרדים. לרבות אלה שמעולם לא היו חרדים וכאלה שכבר אינם חרדים וחייבים בגיוס כמו כל צעיר יהודי אחר בגילם.

הדבר נעשה על ידי שימוש בהגדרת חרדים ששום גורם אחראי אחר אינו מכיר בה, לפיה די בכך שהצעיר למד שנתיים במוסד לימוד בעל סמל פיקוח חרדי בין גיל 14-18.

הגם שנעשה מאמץ להסתיר את ה"ישרא-בלוף" הכרוך בכך, יש עיתונאים חרדים הגונים אשר הודו בפיקטיביות של ההגדרה ובכוונה שנלוותה אליה למנוע גיוס אברכים בפועל.

הגם שנעשה מאמץ להסתיר את ה"ישרא-בלוף" הכרוך בכך, יש עיתונאים חרדים הגונים אשר הודו בפיקטיביות של ההגדרה ובכוונה שנלוותה אליה למנוע גיוס אברכים בפועל

גם יעדי הגיוס המינימליים שנקבעו לא התייחסו לשנתון הגיל של המתגייסים, ולפיכך יצרו רושם מוטעה כאילו המספרים שפורסמו מתייחסים לקבוצת גיל אחת, ולפיכך מהווה אחוז משמעותי מתוך מחזור הגיוס (שמנה כ-9,000 צעירים חרדים בכל שנה, והצפי הוא כי בקרוב יעמוד מספר זה על 11-12,000 בשנה!). בעוד שבפועל הוא היווה אחוז מזערי, כיון שהתפרס על פני מספר שנתוני גיל.

לכך נילוו גם סבבי פטור מלא מגיוס של גילאים "מבוגרים", עד כי לבסוף נקבע בחוק כי כל האברכים מגיל 24 ואילך יהיו פטורים משירות בטחון או שירות אזרחי! (בהשוואה לפטור משירות בגיל 40-45 לשאר המשרתים).

ואם לא די בכך, הרי הפוליטיקאים התעלמו מכך שרשויות הביטחון לא עמדו בחובת הדיווח התקופתי המפורט בו חויב צה"ל בחוק, למרות שהיו שנים בהן לא דווחו הנתונים כלל כנדרש וגם כאשר נעשה הדיווח הוא לא כלל את המידע שנקבע בחוק ואשר נועד לאפשר פיקוח, ולו מינימלי, על השלכות ההסדרים שנקבעו.

לכך נילוו גם סבבי פטור מלא מגיוס של גילאים "מבוגרים", עד כי לבסוף נקבע בחוק כי כל האברכים מגיל 24 ואילך יהיו פטורים משירות בטחון או שירות אזרחי! (בהשוואה לפטור משירות בגיל 40-45 לשאר המשרתים)

בצד ניקוי המורסה של דיווחים כוזבים יש לחוקק חובת שירות צבאי ואזרחי אמתי, תוך קביעת מכסה נדיבה של אברכים מצטיינים אשר תזכה לפטור ומלגות קיום (כ-1,000 בשנה) ולחייב את השאר בשירות צבאי או אזרחי, תוך מתן עדיפות לבחירת הצבא במשרתים המתאימים לצרכיו.

רק 20% מן הציבור היהודי הבוגר קונים את המנטרה של הפוליטיקאים החרדים בדבר הפטור מגיוס שיש להעניק למי ש"תורתם אומנותם", על פי סקרים חוזרים שערכה חדו"ש, ורוב עצום תומך בגיוס חלקי או מלא של כל האברכים.

במציאות המוכרת לכולנו, אין זה מעשי או אפשרי להטיל סנקציות פליליות על הסרבנים ועל הישיבות שמשמשות להן מקלט, אבל בוודאי ניתן וצריך לשלול את תמיכתה הכספית של המדינה בסרבני השירות ובישיבות המשמשות להם "ערי מקלט", וכן להטיל עליהם סנקציות אזרחיות נוספות כגון שלילת רישיון נהיגה, דרכון, עבודה בשירות הציבורי וכו'.

אין זה מעשי או אפשרי להטיל סנקציות פליליות על הסרבנים ועל הישיבות שמשמשות להן מקלט, אבל בוודאי ניתן וצריך לשלול את תמיכתה הכספית של המדינה בסרבני השירות ובישיבות המשמשות להם "ערי מקלט"

כבר משה רבנו נזף בשבטי גד וראובן:

"הַאַחֵיכֶם, יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה, וְאַתֶּם, תֵּשְׁבוּ פֹה?" (במדבר לב ו), והמשנה קבעה כי במלחמת מצווה "הכל יוצאין אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה" [סוטה, פ"ח מ"ז].

הגיעה העת ליישם את עקרון השוויון בנטל ולא להפכו לסחורה המשמשת לקניית קולות ושלטון, בניגוד לרצון העם ותוך אפליה מגונה בין דם לדם.

אורי רגב הוא רב (רפורמי) ועורך דין, העומד בראש עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון. הוא פעיל בזירה הציבורית, המשפטית והבינלאומית לחיזוק זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ולמימוש מלא של הבטחת מגילת העצמאות לחופש דת ומצפון ולשוויון זכויות וחובות ללא הבדל דת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 717 מילים
סגירה