הישראלים קנו יותר מכוניות והמשק צמח בקצב גבוה ברבעון הראשון

התוצר עלה ב-5.2% ברבעון ● הצרכנים מיהרו לקנות מכוניות חדשות ברבעון הראשון לפני שהממשלה הפחיתה את זיכוי המס לרכבים ירוקים

מכוניות בנמל אילת. חגיגת צריכה על בסיס הלוואות שנלקחו בבנק (צילום: יהודה בן איטח)
יהודה בן איטח
מכוניות בנמל אילת. חגיגת צריכה על בסיס הלוואות שנלקחו בבנק

המשק צמח בקצב גבוה ברבעון הראשון של 2019, בעיקר הודות לגידול חריג בייבוא כלי רכב. המשק צמח ברבעון הראשון ב-5.2% לעומת התוצר המקומי הגולמי ברבעון הקודם. קצב הצמיחה גדל משמעותית ביחס לרבעון הרביעי של אשתקד, אז הצמיחה הסתכמה ב-3.9%.

כאמור, הגידול בקצב הצמיחה מיוחס לשינוי של הממשלה בזיכוי המס הירוק על רכלי רכב, באופן שגרם להתייקרות שלהם ב-1 לאפריל, (תחילת הרבעון השני). כתוצאה מכך היבואנים הקדימו את יבוא כלי הרכב לרבעון הראשון, ומכאן הקפיצה בתוצר, (המסים על מכוניות הם חלק מהתוצר).

ההוצאה על כלי רכב ברבעון הראשון קפצה בשיעור חריג של 600% בחישוב שנתי ו-63% בחישוב רבעוני והיא זו שהביא למרכיב הבולט בצמיחה: עליה של 7.6% בהוצאה לצריכה פרטית. תרומה נוספת לצמיחה היתה לעליה של כ-5% בייצוא סחורות ושירותים (בניכוי יהולמים וסטארט-אפים).

עם זאת, נתוני הצמיחה שפורסמו היום חלקיים, ואומדן שלם יותר לרבעון הראשון צפוי להתפרסם באמצע יוני. הלמ"ס מציינים כי הקפיצה ביבוא הרכב ייצרה רעש סטטיסטי ולכן האומדן הבא עשוי להיות נמוך יותר.

עוד 154 מילים
סגירה