מחרחר המלחמה הבאה בלשכת שר הביטחון

נפתלי בנט (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90
נפתלי בנט

מי שמסית למלחמה מתוך מניעים פוליטיים ואסטרטגיים הוא "מחרחר מלחמה".  הביטוי עתיק כמעט כמו המלחמות. אבל כדי להינצל ממלחמות מיותרות נדרש המין האנושי לזהות את מחרחרי המלחמה מבעוד מועד.

ההיסטוריה של ישראל צרובת מחרחרי מלחמות. את המחיר משלמים הלוחמים ומשפחות השכול ואת הסחורה הפוליטית מרוויחים מחרחרי המלחמות.

ההיסטוריה של ישראל צרובת מחרחרי מלחמות. את המחיר משלמים הלוחמים ומשפחות השכול ואת הסחורה הפוליטית מרוויחים מחרחרי המלחמות

לעיתים מדובר בשחצנות לשמה ובעיוורון מדיני כמו אצל משה דיין שלפני מלחמת יום הכיפורים:

"טוב שארם אשייח בלי שלום משלום בלי שארם אשייח"

לעיתים במגלומניה שהביאה למלחמת לבנון הראשונה והניסיון לשנות משטר במדינה שכנה כמו אצל אריק שרון:

"מהמוצדקות במלחמות ישראל"

או כמו מנחם בגין שהצדיק "מלחמת ברירה":

"המדינה היהודית לא תתקיים אם לא תדע שמפעם לפעם צריך לצאת למלחמה כדי לגבור על האויב"

כשהוא מסביר מדוע צריך להקריב אנשים וחיילים וחובה לצאת למלחמה:

"בלי מסירות נפש תהיה טרבלינקה"

הביא בגין את עולמו המסויט אל המזרח התיכון וערבב מציאות של מלחמה בארגון טרור עם מלחמת עולם נגד המשטר הנאצי של שנות ה 40 באירופה. לא מיותר להזכיר שמלחמת הברירה הזו שבה שקעה ישראל ודיממה 18 שנה, גרמה לבגין עצמו לייאוש דיכאון ופרישה מהחיים הפוליטיים עד שעזב והסתגר בביתו.

בגין הביא את עולמו המסויט למזרח התיכון וערבב מציאות של מלחמה בארגון טרור – עם המלחמה במשטר הנאצי בשנות ה-40 באירופה. מלחמת הברירה בה שקעה ישראל ודיממה 18 שנה, גרמה לבגין עצמו לייאוש ודיכאון

בנט לא סובל מטראומת השואה, אך משתמש בביטויי ההשמדה הצפויה לישראל כדי להצדיק מלחמה בסיסמאות ריקות מתוכן: "מי שיורה חוטף / דם יהודי אינו הפקר/ נעניק ביטחון אל מול האויבים הזוממים להשמיד את ישראל". ובסוף אחרי הסיסמאות הצעקניות הוא מחליט שתי החלטות מופרכות: לתכנן הקמת שכונה יהודית חדשה מעל השוק בחברון ולמנוע החזרת גופות מחבלים. בנט וחוטפי הגופות.

שרי ביטחון נכנסו תמיד לתפקידם בצעדים מדודים מתוך כבוד לתחום אחריותם ולחיי אדם. גם כשהסתבכו במלחמה עקובה מדם או פעולה כושלת, הם ידעו לפחות לכבד את הלוחמים מחד ואת האויבים מאידך.

אבל בשבועות האחרונים נכנס למשרד הביטחון פיל פילון שהזלזול והשחצנות, ההתגרות והתגרנות הם סימני ההיכר שלו במערכת הביטחון וכנראה גם מעבר לגבול.

עוד בטרם מונה לשר כבר חירחר אמירות על חיסול בכירי המשטר האיראני, לא פחות, וכבר איים על  האיראנים:

"עקב טראומת מלחמת איראן-עיראק, לאיראנים רגישות עצומה לחיי תושביהם. רוחאני יילחם בנו עד טיפת דמם האחרונה של הלבנונים והעזתים. ולכן עלינו לסמן את כח קודס ואיראן כיעד ראשי למערכה דיפלומטית, מודיעינית, סיכולית, טכנולוגית, כלכלית… וגם למנוע את התגרענות איראן – בכל מחיר" (נאום במכון INSS 31.1.18)

וכאשר סחט את נתניהו באיומי חבירה לגנץ וקיבל את משאת חייו, התחיל בנט להתפרע כמו ילד שקיבל צעצוע חדש. בטרם נגע עכוזו בכסא שר הביטחון כבר שיחרר את חרצובות לשונו נגד הג'יהאד האיסלאמי

"מי שמאיים עלינו לא בטוח שיעבור את הלילה"

כאשר באותן שעות חוטפים תושבי עוטף עזה עשרות רקטות כתוצאה מחיסול בכיר בג'יהאד.

כשסחט את נתניהו באיומי חבירה לגנץ וקיבל את משאת חייו, התחיל בנט להתפרע כמו ילד שקיבל צעצוע חדש. בטרם נגע עכוזו בכסא שר הביטחון כבר שיחרר את חרצובות לשונו נגד הג'יהאד האיסלאמי

דקה וחצי לאחר שמונה והתיישב בלשכתו החדשה כבר איים שוב על איראן בסגנון איראני. שר הביטחון של ישראל נפתלי חתאמי בנט איים:

"אינכם חסינים יותר, בכל מקום בו תשלחו את זרועות התמנון שלכם, אנחנו נגדע אותן".

זה קרה למחרת הפצצה רחבה של חיל האוויר נגד מטרות איראניות בסוריה – כמוה בוצעו בשנים האחרונות מאות ולרוב עברו בשתיקה ישראלית. גם נתניהו, שהתגאה מפעם לפעם בתקיפות הללו, הבין את הנזק שבלקיחת אחריות מצד ישראל על התקיפות הללו. מרחב ההכחשה שניתן לסורים ולאיראנים באמצעות שתיקתה של ישראל, צומצם עד שהוא מחייב אותם כעת להגיב, מפאת כבודם או מרצון לשמור על הרתעה כלשהי.

מרחב ההכחשה שניתן לסורים ולאיראנים באמצעות שתיקתה של ישראל, צומצם עד שהוא מחייב אותם כעת להגיב, מפאת כבודם או מרצון לשמור על הרתעה כלשהי

אבל בנט הוא מחרחר מלחמה אמוני ואידאולוגי לא רק פוליטי. הוא הרי שם את מבטחו באלוהי אברהם יצחק ויעקב ולאו דוקא באביב כוכבי ועמיקם נורקין.

ביום כניסתו לתפקיד הוא הקריא לפורום מטכ"ל ציטוטים מהתורה כשהוא כופה על האנשים האחרונים בעולם שתפקידם לא לסמוך על גורל, אמונה ואלוהים – לעשות בדיוק את זה.

 

שר הביטחון לא נח לרגע באותו שבוע וכבר סיפר לידיעות אחרונות על תכניתו ללחימה בסוריה, עוד לפני שהביא אותה לקבינט לאישור:

"שר הביטחון נפתלי בנט רוצה לשנות את מדיניות ישראל בזירה הצפונית כדי לנסות ולסכל את ניסיון איראן להקים חזית נגד ישראל בסוריה. כדי לעשות זאת, בנט מתכוון להציג בדיון הקרוב בקבינט המדיני-ביטחוני תוכנית פעולה הכוללת מתקפות אגרסיביות של צה"ל נגד הכוחות האיראניים בסוריה"(ידיעות אחרונות 29.11.19)

אחר כך החל החייל האמיץ שוויקבנט להפציץ בהודעות ספינים וכותרות את תושבי שדרות ועוטף עזה. חזר על המנטרות חסרות האחריות, על מיטוט חמאס "תחבולה טובה מוגשת קרה" אמר על משקל הפתגם הערבי "הנקמה מוגשת קרה".

"האויבים שלנו התרגלו שאפשר לירות על מדינת ישראל. אנחנו צריכים לשנות את זה. כל אויבינו, מאיראן דרך חיזבאללה ועד דאעש בסיני, רוצים לשבור אותנו. אבל שלא יתבלבלו, כי אנחנו מנצחים. עם ישראל מנצח. בסופו של דבר, היכולת שלנו לקבל החלטות אמיצות נובעת מביטחון עמוק שמוקרן מכם, מהעם. אנחנו צריכים לעבור מתפיסה הגנתית לתפיסה התקפית. את מה שנעשה אנחנו נעשה בזמן הנכון, בדרך הנכונה ובעוצמה. לא בהיגררות. תחבולה טובה מוגשת קרה, לא כשהדם רותח והצד השני מחכה לך דרוך"(8.12.19)

מאמן נבחרת ישראל בכדורגל עובר מהגנה להתקפה דרך (דברי) הקישור. מה יותר מקצועי מזה? וננצח. ברור. בספורט המלחמה אנחנו תמיד מנצחים ולעזאזל ההיסטוריה והעובדות.

ביום כניסתו לתפקיד הוא הקריא לפורום מטכ"ל ציטוטים מהתורה כשהוא כופה על האנשים האחרונים בעולם שתפקידם לא לסמוך על גורל, אמונה ואלוהים – לעשות בדיוק את זה

בנט שטרם למד את מגוון התחומים עליהם אחראי משרד הביטחון, כבר סימן את סילוק האיראנים מסוריה כמטרה לצה"ל. כלומר מטרת מלחמה של מדינת ישראל. מי החליט על מלחמה?

כל האמירות החלולות, הפומפוזיות, היהירות וחסרות האחריות הללו נאמרות מעל ראשם של הרמטכ"ל ואלופי צה"ל בלי טיפת כבוד למקצוע הצבאי ובלי גרם של מחשבה על הנזק הנגרם להרתעה הישראלית כאשר דיבורים שחצניים ומופקרים נזרקים לחלל המזרח התיכון ואין מאחוריהם דבר וחצי דבר מלבד רצונו של מחרחר המלחמה בנט, לחרחר מלחמה.

מלחמה שתימנע אולי בחירות ותקבע אותו במשרד הביטחון לעוד כמה חודשים של מתיחות ביטחונית.

כל האמירות החלולות והפומפוזיות הללו נאמרות מעל ראשם של הרמטכ"ל ואלופי צה"ל בלי טיפת כבוד למקצוע הצבאי ובלי גרם מחשבה על הנזק להרתעה הישראלית, כשדיבורים שחצניים ומופקרים נזרקים לחלל המזרח התיכון

מלחמה שתסבך כמובן את ישראל בתגובה ונקמה איראנית או חמאסית – שעליה תיאלץ ישראל להגיב בתגמול ותגובה- שיביאו לחילופי מהלומות הפצצות וירי טילים בתגובה חוזרת ובמעגל שאיש לא רצה בו. לחימה מיותרת שממילא אין בה הכרעה ולא שינוי המצב המדיני באזור.

כל אלה נשמעים ללא דיון בתכנית צבאית ומדינית, ללא קבלת החלטות מסודרת בקבינט, כששר הביטחון הטירון הוא שר בממשלת מעבר שהחוק מגביל אותה ממילא במעשים והחלטות, העלולים לחייב את הממשלה הנבחרת הקבועה כאשר זו תיבחר.

הוא עצמו מייצג רסיס מפלגה התקועה בעכוזו של ראש ממשלת המעבר ורק בשל האיום שיחבור לקואליציה עם כחולבן.

כל אלה נשמעים ללא דיון בתכנית צבאית ומדינית, ללא קבלת החלטות מסודרת בקבינט, כששר הביטחון הטירון הוא שר בממשלת מעבר, שהחוק מגביל במעשים והחלטות, העלולים לחייב את הממשלה הנבחרת הקבועה  שתיבחר

כי הרי בנט לא מסמן יעד מדיני. לא הסכם שלום, לא הסדרה, לא הפסקת אש, לא כיבוש עזה ולא כיבוש סוריה. אין לו שום מתווה לפתרון בעיות הביטחון של ישראל באף אחת מהגזרות. הוא עסוק רק בצריבה תודעתית של בוחרי הימין.

הנה הנה כל הסיסמאות מההפגנות הידועות והנאומים בכנסת, נאמרות ומוכרזות קבל עם ועולם מלשכת שר הביטחון הנכבדה.

בנט מנסה לייצב את עצמו כמי שמוביל אסטרטגיה חדשה והחלטות שונות שמערכת הביטחון הקפואה מעולם לא ניסתה ולא שקלה. מצג שווא שאין לו אחיזה במציאות.

בנט לא מסמן יעד מדיני. לא הסכם שלום, לא הסדרה, לא הפסקת אש, לא כיבוש עזה ולא כיבוש סוריה. אין לו שום מתווה לפתרון בעיות הביטחון של ישראל באף אחת מהגזרות. הוא עסוק רק בצריבה תודעתית של בוחרי הימין

מחרחרי מלחמה עושים את מהלכי החרחור בידיעה ברורה שבסיס החרחור שקרי ותוצאת החרחור היא עימות מיותר. אבל מחרחרים כמו בנט לעולם לא יתכוננו למחיר הכבד בחיי אדם וגורל המדינה. כאשר תפרוץ המלחמה הם ירחצו בניקיון כפיהם ולשונם תגלגל את האשמה על "חוסר הברירה" ועל "אויבינו" ועל חדלונה של הממשלה. לעולם המחרחר לא יקח אחריות ולא יכה על חטא.

האסטרטגיה הפוליטית של מחרחרבנט שקופה. אלא שבישראל 2019, כשראש הממשלה מסית נגד רשויות החוק וגורר מדינה שלמה לשלש מערכות בחירות, אין שום מבוגר אחראי  שיעמיד את מחרחר המלחמה הבאה על מקומו.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,300 מילים
סגירה