השר להגנת נובל אנרג'י

זיהום אויר (צילום: iStock-Ulianna)
iStock-Ulianna
זיהום אויר

אם מפקד בכיר בצבא ההגנה לישראל היה מועל בתפקיד הגנת המדינה ומאפשר לצד שכנגד לפעול נגד אזרחי המדינה, כיצד הייתם קוראים לו?
עכשיו בואו נדבר על זאב אלקין, השר להגנת הסביבה.

בימים אלו טרודים מאות אלפי תושבי מישור החוף הצפוני בשאלה מתי מתכננת נובל אנרג'י להפציץ את האזור בכמות עצומה של גזים רעילים ועד כמה הם חשופים לסכנה.

בימים אלו טרודים מאות אלפי תושבי מישור החוף הצפוני בשאלה מתי מתכננת נובל אנרג'י להפציץ את האזור בכמות עצומה של גזים רעילים ועד כמה הם חשופים לסכנה

בשפה המקצועית, נקרא התהליך "נישוב" (נשמע רומנטי כמעט) ואותם גזים הנפלטים כתוצאה מתהליך הזיקוק ("הנקי" כביכול) נקראים 'חומרים אורגנים נדיפים' ומכילים חומרים הידועים כמסרטנים באופן וודאי, כדוגמת בנזן, אתיל-בנזן ומרעין בישין אחרים ועוד חבריה' שלמה של גזים ש"רק" חשודים כמסרטנים.

בכל הקשור לזיקוק גז, באופן טבעי תערובת זו מחושבת ללא גז מתאן ובכך למעשה, מסתיים כל החלק ה-"טבעי" של סיפור הגז.

ב-3.12 דווחה נובל כי לא מתקיימת פעילות על האסדה. מצלמה טרמית של ארגון "שומרי הבית" חושפת תמונה שונה.

 

אבל השאלה האמיתית היא אינה מהי הכמות של אותם גזים רעילים שתפלט בתהליך הנישוב (כל הצדדים מסכימים כי ב-8 שעות עומדת להיפלט כמות השווה לכמות אשר תפלוט האסדה במשך קרוב לשנתיים תמימות בעת הפעלה בשגרה) או מה היא רמת החשיפה בפועל לגזים הרעילים – גם כאן הצדדים מסכימים כי אומנם הסיכון נמוך, אך הוא עדיין קיים.

השאלה האמיתית היא מדוע חלקים נבחרים בציבור חשים כי הופקרו על ידי מי שהיה אמור לשמור על בטחונם הבריאותי והסביבתי?
מדוע בחרו אזרחים רבים לא להשמע להנחיות המשרד להגנת הסביבה ולהקריב את שגרת החיים שלהם ושל משפחתם, לאבד יום עבודה ולימודים ולהתפנות מבתיהם ביום הנישוב? האם מדובר בזריעת "פאניקה מיותרת" כפי שמגדיר השר שמאפשר לנובל לפעול בניגוד להיתר הפליטה שהוא עצמו חתום עליו?

מדוע חלקים מהציבור חשים מופקר ע"י מי שאמורים לשמור על בטחונם הבריאותי והסביבתי? מדוע בחרו אזרחים רבים לא להשמע להנחיות המשרד להגנת הסביבה, להקריב את שגרת החיים שלהם ולהתפנות מבתיהם באותו יום?

התשובה, מטרידה.

משרתם של שתי אסדות

תפקידו של המשרד להגנת הסביבה והעומד בראשו הוא להגן על הציבור וסביבתו מפני מפגעים ומזהמים המסכנים אותו. בין היתר הוא אומר לאכוף את "חוק אוויר נקי" ולייצג את האינטרסים הסביבתיים והציבוריים אל מול הגורמים המזהמים.

רוב הציבור, בצדק, רוצה להאמין שהמשרד הממשלתי מייצג את האינטרס הציבורי. זה נכון ברוב מוחלט של המקרים בכל הקשור לדרג המקצועי במשרד. הבעיה מתחילה בדרג הפוליטי.

בואו נניח שחברה מסחרית מסוימת, נניח חברה אמריקאית להפקת גז, נתפסת שוב ושוב בשקרים ודווחים כוזבים עד שהדרג המקצועי במשרד עצמו מגדיר אותה "כסובלת מבעיית אמינות קשה". הייתם בוודאי מצפים שהשר ינהג בה ביתר חשדנות, לכל הפחות?
במיוחד כאשר מדובר בחברה המחזיקה בשיא המפוקפק של שיאנית תקלות השפך בארה"ב במשך שנים וכעת, מחזיקה את מדינת ישראל באשכיה הבטחוניים, הבטיחותיים והכלכליים. נכון?
אז אלקין.

נניח שחברה מסחרית מסוימת להפקת גז נתפסת שוב ושוב בשקרים ודווחים כוזבים, עד שהדרג המקצועי מגדיר אותה "כסובלת מבעיית אמינות קשה". הייתם מצפים שהשר ינהג בה בחשדנות?

במשך שנים החזיקה נובל אנרג'י בשיא שלילי של תקלות מסוגים שונים, בראשם תקלות שפך, בארה"ב. בין השנים 2010-2017 נדרשה החברה לשלם מעל 70 מיליון דולר(!) כפיצוי וקנסות על נזקים סביבתיים וציבורים שנגרמו כתוצאה מעשרות תקלות חוזרות ונשנות במתקניה.

כאן בישראל, מלבד פרסומים אגרסיביים בתקשורת בדבר שקיפות ואמינות, נדמה שנובל עושה כל שניתן להתרחק מדימוי זה. החל בדיווחים כוזבים לרשויות, דרך הסתרת נתונים קריטיים כמו הרכב החומר המזהם (קונדנסט) המשפיע על הכמות והחשיפה לגזים מסרטנים, ועד הגשת תלונות שווא במשטרה כנגד אזרחים אשר הקשו עליה בשאלות.
ואלקין? אל תטרידו אותו בעובדות זניחות.

אומנם מעל לבמת הכנסת – ואם במקרה מישהו בתקשורת מתעניין בו – דואג כבוד השר להצהיר שהוא יעצור את פעולת האסדה, אם זאת תחרוג מהיתר הפליטה שניתן לה.

אבל במציאות, כאשר התגלה כי אסדת תמר פולטת את אותם חומרים אורגניים נדיפים מפורסמים בכמות העולה על יותר מפי 30(!) מהמותר לה, היה זה אותו האלקין בדיוק, אשר בחר לאפשר לה להמשיך ולזהם את האזור כולו באין מפריע למשך שנים.

כאשר התגלה כי אסדת תמר פולטת את אותם חומרים אורגניים נדיפים מפורסמים בכמות העולה על יותר מפי 30(!) מהמותר לה, היה זה אלקין, אשר בחר לאפשר לה להמשיך ולזהם את האזור כולו באין מפריע

אלקין אומנם הבין שכמיליון תושבי אשקלון והאזור נחשפים כתוצאה מכך לחומרים מסרטנים המסכנים את בריאותם, אך בחר להתייחס אליהם כבעיה "זניחה".

אז מה אם תושבי האזור כלל לא היו אמורים להחשף לאותם חומרים מסוכנים אם השר היה מקפיד לבצע את תפקידו הציבורי?

אז מה אם מדובר בכמות מדהימה של 1,160 טון, כמות העולה על סך כל הפליטות של כל המפעלים המזהמים בארץ ביחד, כולל בתי הזיקוק בחיפה?

אז מה אם בנזן מסרטן בכל רמה של חשיפה? אז מה אם אשקלון תופסת בשנים האחרונות את הבכורה בתחלואת הסרטן במדינה?

אז מה אם מדובר ב-1,160 טון, כמות העולה על סך כל הפליטות של כל המפעלים המזהמים בארץ ביחד, כולל בתי הזיקוק בחיפה? ובנזן מסרטן בכל רמת חשיפה? ואשקלון תפסה את הבכורה בתחלואת הסרטן במדינה?

אז מה אם מי שסיפק לאלקין את הנתונים בדבר החשיפה "הזניחה", היא נובל אנרג'י בעצמה?
אז אלקין.

"סובלת מבעיית אמינות קשה"

על הרומן המתמשך שבין אלקין לנובל אנרג'י יכתב יום אחד ספר. או, כתב אישום.

ממש בזמן שאסדת תמר מרעילה את אזור הדרום בחסות השר להגנת הטייקון, הולכת ומוקמת לה אסדת לוויתן בצפון.

לא פחות מ-5 בקשות שונות להיתר פליטה מגישה נובל אנרג'י למשרד להגנת הסביבה. בכל פעם נתונים קריטיים משתנים, בכל פעם לא טורחת נובל להציג מסמכים, אסמכתאות או הסברים סבירים כלשהם לשינוי בדיווחים.

רק בעקבות לחץ ציבורי (של אותם אזרחים "זורעי פאניקה") נאלץ המשרד לערב חברה חיצונית לבדיקת הנתונים וזאת מגלה כי מספר הרכיבים המזהמים על האסדה אינו 14 כפי שדווחה בראשונה, וגם לא 1,440 כפי שדווחה בפעם השניה, אלא מעל ל-8,800 רכיבים!
מתחילים להבין את התמונה?
לא אלקין.

רק בעקבות לחץ ציבורי של אזרחים "זורעי פאניקה", נאלץ המשרד לערב חברה חיצונית לבדיקת הנתונים, שגילתה כי מספר רכיבי האסדה המזהמים אינו 14 כפי שדווחה בראשונה, וגם לא 1,440 כפי שדווחה בשניה, אלא מעל ל-8,800 רכיבים!

אומנם המשרד לא בוחל במילים קשות כלפי התנהלות החברה: "השתלשלות העניינים במסגרתה דרישות חוזרות של המשרד להצגת מידע מהימן […] מעלה תהיות קשות לגבי אמינות כלל הנתונים בבקשה להיתר הפליטה", הוא משיב לה במכתב דחיית הבקשה. בהודעה לתקשורת הוא מוסיף כי נובל אנרג'י "סובלת מבעיית אמינות קשה".

אבל אל דאגה, אלקין ידאג לספק לנובל את ההיתר המבוקש, כמה מפתיע, בדיוק בזמן המתאים לה.

את ההיתר המיוחל העניק אלקין לנובל אנרג'י לפני כחודש, תוך כדי שהוא מתעלם מהחוק, לכאורה, ולא חושף אותו לציבור כפי שמגדיר חוק אויר נקי במפורש.
היה צפוי כי לאחר כל תקלותיה ודיווחיה הלא אמינים של החברה ולאור גודלה וקרבתה לחוף של האסדה, ינהג בה אלקין בחשדנות רבה.

היה צפוי שידרוש להקים מערך ניטור רציף על האסדה, ידרוש לקבל לידיו דגימות קונדנסט העומדות בתנאים שהמשרד שלו עצמו הגדיר, יפעל להקים תחנות ניטור שנמצאות בשליטותו ובפיקוחו המלא. היה צפוי?
אז אלקין.

איה אלקין

אלקין דווקא ממשיך לדברר את נובל אנרג'י, שממשיכה לדברר אותו מדברר אותה. ממש כך. השר להגנת הסביבה של ממשלת ישראל, ממשיך לאפשר לחברה בעלת רמת אמינות מפוקפקת להוביל אותו באף. ממשיך להצהיר כי "על פי הצהרות המפעילה לא קיימת סכנה", ממשיך להתייחס לתושבים כבעיה "זניחה".

מאז הפעלתה של לוויתן שוב ושוב צפות ועולות חריגות מהיתר הפליטה. נישובים מבוצעים ללא התראה, נתונים מתחנות הניטור נמחקים ומתעדכנים בדיעבד, תחנות הניטור פועלות באופן חלקי בלבד ומה עם אלקין? עמד במילה שלו ועצר את פעילות האסדה?

מאז הפעלתה של לוויתן צפות ועולות שוב ושוב חריגות מהיתר הפליטה. נישובים מבוצעים ללא התראה, נתונים מתחנות הניטור נמחקים ומתעדכנים בדיעבד, תחנות הניטור פועלות באופן חלקי בלבד

מדינת ישראל מבקשת את עזרת הציבור באיתור שר לאיכות הסביבה, הנ"ל נראה לאחרונה בכיס הקטן של יצחק תשובה, עטוף באפרוריות משמימה.

רוצים להבין את כל הסיפור כולו בפשטות?
נסו לדמיין מצב בו שוטר תנועה עוצר נהג שטס במהירות 270 קמ"ש. במקום לשלול את רשיונו במקום, להטיל עליו קנס משמעותי ולהוריד אותו מהכביש, בוחר השוטר לאפשר לו להמשיך להתפרע על הכביש, רק כי הנהג מבטיח לפגוע בכמה שפחות אנשים בזמן הדהירה.
הייתם מסכימים לנסוע עם המשפחה ליד נהג כזה?
הייתם סומכים על שוטר שכזה?

אז אלקין.

לירז רימון הוא אדם מן הישוב. פועל חברתי, ידידותי לסביבה ומיודד עם החברה. מנהל תוכן ושיווק לפרנסתו וכותב לנשמתו. שואף ליותר ונהנה ממה שיש.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
כמה משונאינו צוחקים מקיברם. כבר מזמן מתקבל הרושם שניתן לבטל את ההסכמים עקב הפרתם. וגם אם לא, אפשר לראות בדברים עובדות חדשות המהוות עילה לביטול. לעצור את כל סיפור הגז ולחשב מסלול מחדש.
כתבה מצויינת! הגיע הזמן שכל הנוגעים בדבר יבינו שאי אפשר לסמוך על נובל אנרג'י (באמת שיש אינסוף הוכחות רישמיות לכך, כמה עוד צריך??) ולצערנו גם אי אפשר לסמוך על אלקין ומשרדו, כי הם לא בודק... המשך קריאה

כתבה מצויינת! הגיע הזמן שכל הנוגעים בדבר יבינו שאי אפשר לסמוך על נובל אנרג'י (באמת שיש אינסוף הוכחות רישמיות לכך, כמה עוד צריך??) ולצערנו גם אי אפשר לסמוך על אלקין ומשרדו, כי הם לא בודקים את הדברים באופן מקצועי, עצמאי ובלתי תלוי.. אז על מי נסמוך?

כתבה מעולה החושפת אור על החור השחור של התנהלות השר אלקין המתייחס לתושבים שכבר נפגעים (אשקלון) והמועדים לפגיעה עוד יותר מסיבית כ"זניחים". כמו שנתניהו מגדיר אזרחים אכפתים כ"משעממים".
עוד 1,238 מילים ו-4 תגובות
סגירה