מטוס נאוס ממריא משדה התעופה בן גוריון, 2014 (צילום: משה שי/פלאש90)
משה שי/פלאש90

מחירי הדירות משתוללים, הפוליטיקה מידרדרת לתהומות חדשים, ואף אחד כבר לא ממהר להבטיח לנו שלום ● אבל למי אכפת כשהטיסות כל כך זולות? ● עומר שרביט מסכם את העשור שהביא עמו את "השמיים הפתוחים" והפך את "חוץ לארץ" לקרוב מתמיד ● סוגרים עשור: כתבה שישית בסדרה

מי שטס מברלין לישראל וההיפך, משלם עכשיו כ-150 אירו. קשה להאמין, אבל בתחילת העשור מחירה של אותה טיסה, אפילו מחוץ לעונת השיא, יכול היה להגיע ליותר מ-500 אירו.

הסיבה היא הסכמים קשיחים ונפרדים ששררו בין ישראל לכל אחת ממדינות אירופה, אשר הגבילו את מספר חברות התעופה, תדירויות הטיסות, הקיבולת וסוגי המטוסים שקיבלו רשות להוביל נוסעים בין ישראל למדינות האיחוד.

לקח הרבה מאוד זמן מאז שממשלת ישראל ניסתה לעשות משהו בעניין הזה. אבל, בסופו של דבר נפתחו השמיים לתחרות מלאה בין חברות התעופה, כך שמספר הטיסות גדל בעשרות אחוזים, ולישראל נכנסו חברות הלואו קוסט שהחלו להמטיר כרטיסים זולים על הטסים לישראל וממנה.

הישראלים למדו לאהוב את טורקיש, איזיג'ט, וויזאייר וראיינאייר בטיסות לאירופה, את דלתא ויונייטד בארה"ב, ולהיזהר מהטריקים של החברות הללו בגביית תשלומים סמויים מהעין על שליחת מזוודות, או שינוי מקומות הישיבה.

שיא במספר התיירים

בנתב"ג עברו השנה כ-25 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, והוא כבר מגרד את קצה הקיבולת שלו. מנתוני נובמבר, עולה שתנועת הנוסעים בשדה עלתה השנה ב-7%. עם שיאי תיירות שנשברים כבר שלוש שנים ברציפות, מבלי שיש סימנים להאטה, נשאר מרווח קטן מאוד להמשיך את הוויכוח על הקמת שדה בינלאומי חדש בנבטים שבדרום או במגידו שבצפון.

לא תמיד זה היה כך. בשלוש השנים הראשונות של המילניום, מספר הנוסעים בנתב"ג דווקא ירד מ-9 מיליון לפחות מ-7 מיליון.

באותה התקופה עלה מספר הטסים בשאר העולם בעשרות אחוזים, בין השאר הודות להופעתן של חברות לואו-קוסט, כמו איזי-ג'ט, שהציעה כרטיסים במחירים הנמוכים ממחיר נסיעה באוטובוס.

לצד הוזלת מחירי כרטיסי הטיסה, התיירים קצת פחות מתרגשים כיום מכל ידיעה על ערעור המצב הביטחוני במזרח התיכון. כתוצאה מכך קפץ מספר הטסים מכאן ולכן פי-2.5 משנת 2000 ועד היום

הסיבה לחולשה בטיסות לישראל הייתה משבר כלכלי ומצב בטחוני, שהצטרפו ליוקר הכרטיסים כאן.

אבל כאמור, המצב כיום שונה, ולצד הוזלת מחירי הטיסות, מי שבוחרים לטוס לכאן כבר פחות מתרגשים מכל ידיעה על ערעור המצב הביטחוני במזרח התיכון. כתוצאה מכך ישראל מגרדת את ה-5 מיליון תיירים בשנה והמספר הכולל של הטסים בין ישראל לחו"ל קפץ פי-2.5 משנת 2000 ועד היום.

דחייה של כמה שנים ביישום הרפורמה

חלק ניכר מקדחת הטיסות נובעת ממחירי הכרטיסים הנמוכים ומהרפורמה הקפיטליסטית שאפשרה את ההוזלה הזו. זה קרה רק ב-2013, ומי שתקע את היישום במשך כמה שנים היו בעיקר חברות התעופה המקומיות, ארקיע, ישראייר ובעיקר אל על, שכבר הייתה חברה פרטית, אבל עדיין החזיקה בנתח שוק שלא רצתה לוותר עליו.

הרפורמה הזאת, שנקראת "השמיים הפתוחים", שזורה בגאון בנאומי הקמפיין של בנימין נתניהו, שר התחבורה לשעבר, ישראל כ"ץ, ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד, שלא מפספסים הזדמנות למנף אותה כאחד ההישגים הגדולים שלהם בעשור האחרון.

יש שיאמרו, שההישג הזה, לצד רפורמת הסלולר, אכן ניצב בבדידות מזהרת לקיפאון של כלכלת ישראל בשאר המדדים, לכישלון המחפיר בחינוך, למשבר במערכת הבריאות הציבורית וכמובן, לשערוריית התחבורה ולפקקים המחריפים בשלל המחלפים והכבישים שנסללו כאן בקצב לא מספיק מהיר ביחס למספר מכוניות שגדל בקצב מהיר הרבה יותר.

בצד הכלכלי הישראלים עדיין נאנקים תחת יוקר מחיה במוצרי צריכה, וכמובן ההתייקרות שלא נגמרת במחירי הדיור. וזה מבלי להזכיר את בעיות הביטחון הנערמות מכל עבר.

אבל הגדולה של רפורמת השמיים הפתוחים, לכל הדעות, היא שגם דלת העם, ובטח שמעמד הביניים, יכולים עכשיו לשכוח מכל הצרות ולפרוש כנפיים לחופשה זולה בחו"ל, וליהנות משקל חזק, שמאפשר כוח קנייה גדול יותר בגוש היורו, בלונדון המעטירה או בצפון אמריקה.

מי שמוכן להרחיק לכת עד שדה התעופה עובדה שליד אילת, יוכל לטוס כמעט בחינם שכן המטוסים ממריאים משם ריקים ונואשים למצוא נוסעים לטיסות החזור. הגדלת היצע הטיסות הביא לכך שהישראלים מגלים אינספור יעדים שכוחי אל במזרח אירופה, ואחרי שריצ'רד ברנסון השיק את הפעילות של וירג'ין בישראל, אפשר כבר להתחיל לחלום על טיסות לירח.

רפורמת "השמים הפתוחים", שלב אחרי שלב

2005

ישראל חתומה על הסכמים מול חברות התעופה הזרות, שמגבילים את היצע הטיסות ונותנים רשת בטחון לאל על, שכ-40% מהנוסעים עוברים דרכה. עופר קיש, מנכ"ל לופטהנזה, אומר שיש בעיה של "צוואר בקבוק", שגורמת לכך שהקו לברלין מלא והמחירים הגיעו ל-600 יורו.

2006

משרדי התחבורה, האוצר והתיירות רוצים לקדם כניסה של חברות תעופה זרות לישראל, שיתחרו באל על בקווים הסדירים, או במלים אחרות "שמים פתוחים". ממונה ועדה ציבורית לבחון את הסוגיה, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן.

גדעון סיטרמן (צילום: Hadas Parush/Flash 90)
גדעון סיטרמן (צילום: Hadas Parush/Flash 90)
אפריל 2007

הוועדה ממליצה לפתוח את השמים לכניסת חברות נוספות באופן מדורג, לעודד כניסה של חברות לואו-קוסט שכבר הוכיחו מחירים נמוכים בעולם.

2008

נפתחו שיחות בין ישראל לאיחוד האירופי על הסכם תעופה חדש, שיגביר את התחרות.

תומכים: משרד התחבורה, (בתנאי שיבטיח שרידות של חברות התעופה), משרד התיירות, (ההסכם יגדיל את מספר התיירים), המלונאים (יותר לינות בבתי המלון), מורי דרך, חברות השכרת רכב, וחברות התעופה הזרות.

מתנגדים: חברות התעופה הישראליות, שיאבדו את הבלעדיות היחסית, מאיימות בפיטורי עובדים, ובסוכנויות הנסיעות חוששים מאובדן של עמלות על שיווק הטיסות.

פברואר 2012

מוכרז סכסוך עבודה בין 7,000 עובדי אל על, ארקיע וישאייר, שחוששים מההסכם המתקרב, בלי שנוהל מולם משא ומתן.

מאי 2012

ועדת הכלכלה מבקשת לדחות את יישום הרפורמה. אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על, מזהיר מקריסה של חברת תעופה ישראלית. "מה שקורה פה לא אחראי. זה כמו לשלוח מתאגרף לזירה עם יד אחת קשורה מאחורי הגב… מבקשים שיינתן לנו להתחרות בתנאים שווים והוגנים… נכון להיום, במתכונת המוצעת, לא מתקיימים תנאים בסיסיים המאפשרים תחרות הוגנת ואמיתית".

אליעזר שקדי (צילום: Roni Schutzer/Flash90)
אליעזר שקדי (צילום: Roni Schutzer/Flash90)
אפריל 2013

ישראייר, ארקיע ואל על פותחות בחמש בבוקר בשביתה שנמשכת יומיים, בניסיון ללחוץ על הממשלה לשנות את ההסכם המסתמן. משרד האוצר הסכים לפצות את החברות בדרך של מימון עלויות האבטחה. מאות עובדים מפגינים מול ישיבת הממשלה.

יוני 2013

חמש שנים אחרי שהחלו המגעים מול האיחוד האירופי, ישראל כ"ץ חותם סוף-סוף על הסכם השמים הפתוחים בלוקסמבורג, שייכנס לתוקף בהדרגה. כץ: "הפכנו לחלק מאירופה בכל הנוגע לטיסות לישראל וממנה".

ישראל כ
ישראל כ"ץ (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
2014

אל על משיקה את מותג UP, שיציע טיסות לואו קוסט לברלין, קייב, לרנקה, פראג ובודפשט. ארקיע ביצעה מהלך דומה עם שירות ארקיע Express.

2016

נתב"ג מסכם שנת שיא עם 17 מיליון נוסעים, פי-2 יותר מאשר בעידן של טרום הרפורמה, בתחילת העשור. רוב הנוסעים הם ישראלים, כך שעיקר הזינוק מיוחס לרפורמת השמיים הפתוחים. שמואל זכאי, מנהל נתב"ג: "שינוי לטובה מבחינת מדיניות השמים הפתוחים והוזלת מחירי הטיסות לצרכנים הישראלים".

שמואל זכאי (צילום: Flash 90)
שמואל זכאי (צילום: Flash 90)
2018

אל על מבטלת את המותג UP, והנוסעים יכולים לבחור טיסות מוזלות בכל הטיסות לאירופה.

מאי 2019

אל על מבטלת עמלת בסיס של 5% ששילמה עד היום לסוכני נסיעות ולסיטונאי תיירות בארץ ובחו"ל. היא מסבירה את השינוי ב"מדיניות השמים הפתוחים, שהובילה להתגברות התחרות מצידן של חברות התעופה הזרות, בריתות ענק בינלאומיות, וכן משינויים בהרגלי הצריכה כפועל יוצא מהמפיכה בערוצי השיווק הדיגיטליים".

שווי השוק של אל על: פחות מחצי מיליארד שקל, שמהווים נפילה של כמעט 75% מסוף 2016. נתח השוק של החברה ירד לכ-25% בלבד, אחרי שהיה כמעט כפול בתחילת העשור. החברה סיימה את 2017 ברווח זעום, וב-2018 הפסידה 52 מיליון דולר. ב-2019 החברה חוזרה להרוויח.

אוגוסט 2019

גרטה תונברג חוצה את האוקיינוס האטלנטי ביאכטה בדרכה לוועידת האקלים בניו יורק. טיסות נחשבות לאחד הגורמים המזהמים ביותר, והאקטיביסטית נגד משבר האקלים מעדיפה לבלות 15 יום בים כדי לא לטוס. התנועה נגד הטיסות עדיין לא הגיעה לישראל.

גרטה תונברג (צילום: AP Photos/Mstyslav Chernov)
גרטה תונברג (צילום: AP Photos/Mstyslav Chernov)
אוקטובר 2019

ריצ'רד ברנסון נוחת בישראל כדי לקדם את השקת הטיסות של וירג'ין ללונדון.

ריצ'רד ברנסון (צילום: Flash90)
ריצ'רד ברנסון (צילום: Flash90)
נובמבר 2019

אל על חוזרת להרוויח, אך פחות מדי יחסית לרוח הגבית שהיתה אמורה למנף, נוכח הירידה במחירי האנרגיה וההצטיידות במטוסי דרימליינר חדשים. המניה חוזרת לירידות ואל על מנסה לגייס קצת יחסי ציבור חיוביים עם הודעה על כוונתה לטוס ישירות לאוסטרליה.

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על (צילום: Flash90)
מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על (צילום: Flash90)
עוד 560 מילים
סגירה