השכונה בראש העין מוכנה - החיבור לביוב עדיין לא

בונים ובוכים במשרדי הגנת הסביבה והבריאות מתריעים על כך שבראש העין עומדים לאכלס מאות דירות חדשות, שטרם חוברו למערכת ביוב ראויה ● אבל במשרד השיכון לא מתרגשים ● "כשמגיעים לאכלוס מתחילים לאלתר פתרונות. השאלה אם לא יהיו גלישות, מפגעי ריח ומזיקים"

צינור ביוב (צילום: Chen Leopold/Flash 90)
Chen Leopold/Flash 90
צינור ביוב

בהלת הבנייה והרצון לאכלס במהירות כמה שיותר דירות, גורמים לעימות חזיתי בין משרדי ממשלה. בשנים האחרונות דובר רבות על שכונות שקמו בטרם תוכננו עבורן תשתיות ראויות לתחבורה בכלל, ותחבורה ציבורית בפרט; עכשיו, החיפזון עולה מדרגה, ובמשרדי הגנת הסביבה והבריאות מתריעים על כך שבראש העין עומדים לאכלס מתחם באלפי תושבים, לפני חיבורו למערכת ביוב ראויה.

מדובר בפרויקט של דניה סיבוס. לפי התכניות שאושרו במוסדות התכנון, תשתיות הביוב – שבאחריות תאגיד המים המקומי – היו אמורות להיות מוכנות כבר בשלב הפיתוח, אבל זה לא קרה. כ-150-200 מהדירות עומדות בימים הקרובים לקראת אכלוס (מתן טופס 4), ועוד כמה מאות מצויות בשלבי בנייה מתקדמים.

"הבעיה היא שהפאשלות האלה קורות פעם אחר פעם. ההקמה של התשתיות לא מסונכרנת ולא עומדת בקצב של בניית הדירות, ואז צריכים למצוא כל מיני פתרונות בעייתיים"

באחד הפרויקטים הקודמים בראש העין נאלצו, לאחר האכלוס, להזרים את הביוב לבורות זמניים ומהם לשאוב אותו באמצעות ביוביות, תהליך שמייצר מפגעי ריח ותברואה. במשרד להגנת הסביבה החליטו לא לתת לזה לקרות שוב.

"חשש כבד לבריאות הציבור"

במכתב חריף שנשלח על ידי משרדי הגנת הסביבה והבריאות לראש עיריית ראש העין, שלום בן משה, נכתב:

"נכון לנקודת זמן זו מערכת השפכים שתוכננה לתכנית לא הושלמה, ואין לו"ז קרוב לסיומה. משרדינו רואים בחומרה רבה את העובדה כי יחידות הדיור הגיעו לשלבי אכלוס בטרם הושלמה מערכת הביוב, וחמורה מכך העובדה כי על פי המידע שנמסר לנו השלמת המערכת תארך מספר חודשים. תושבים שרכשו דירות עלולים למצוא את עצמם בפני דירות מוכנות, כשאין להן את פתרון הביוב כנדרש בחוק. נציין כי מדובר בהתנהלות חמורה, שיוצרת מצב תברואי קשה וחשש כבד לבריאות הציבור".

בעקבות הדברים הללו התערב בסוגיה מנכ"ל משרד השיכון, בני דרייפוס (מדובר בפרויקט מחיר למשתכן), שהחליט כי אין מניעה לתת אור ירוק לאכלוס המתחם.

במכתב ששיגר לראש עיריית ראש העין הוא אמנם מודה ש"תחנת השאיבה לא תהיה מוכנה להפעלה לצורך קליטת שפכים של מתחם A", אבל אומר כי "הוכן פתרון הנדסי מלא, שאושר על ידי כל גורמי המקצוע הרלוונטיים. מדובר בפתרון זמני עד להשלמת תחנת השאיבה".

מתברר, שמבחינת מנכ"ל משרד השיכון, ההגדרה "כל גורמי המקצוע הרלוונטיים, לא כוללת את המשרד להגנת הסביבה ואת משרד הבריאות.

הפתרון הזמני שעליו מדובר הוא סניקה של השפכים מהמתחם החדש באמצעות משאבה, והובלתם אל קו הביוב הסמוך. הבעיה היא שמדובר בפתרון שדורש תחזוקה צמודה, ושלמשאבות מהסוג הזה יש נטייה להתקלקל.

שכונה חדשה בבנייה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
שכונה חדשה בבנייה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"במקום לוודא שהבנייה מתקדמת לפי התכנית המאושרת", אומר גורם בתחום הסביבה, "נושא מערכת הביוב מתקדם לאטו וכשמגיעים לאכלוס מתחילים לאלתר פתרונות. זה קורה שוב ושוב. השאלה אם לא יהיו גלישות, מפגעי ריח, מזיקים וכו'. מה שמתחיל עקום – לך דע איך הוא יסתיים".

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי "ראש העין ממוקמת באזור בעל רגישות הידרולוגית גבוהה, ועל כן כל פתרון אחר מזה שנקבע בתכניות המאושרות להסדרת הטיפול בשפכי השכונה אינו מקובל על המשרד להגנת הסביבה מבחינה סביבתית ובריאותית. נשקול את המשך צעדינו".

"מוצאים פתרונות בעייתיים"

"אפשר להבין את משרד השיכון", אומר גורם בענף הבנייה, "שלא רוצה להחזיק עוד כמה חודשים אנשים שקנו דירה ומתים להיכנס אליה. הבעיה היא שהפאשלות האלה קורות פעם אחר פעם. ההקמה של התשתיות לא מסונכרנת ולא עומדת בקצב בניית הדירות, ואז צריכים למצוא כל מיני פתרונות בעייתיים".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "עקב בעיות הנדסיות שהתעוררו בעת ביצוע העבודות, לא השלים תאגיד המים את תחנת השאיבה לביוב עד לאכלוס הנוכחי, כפי שנקבע עמו. בשיתוף פעולה בין כל הגורמים הוכן פתרון הנדסי לשאיבה של הביוב והזרמתו בלחץ לקו הנמצא בכביש. הפתרון יבוצע עד לסיום עבודות התחנה, שאמורה להיות מוכנה באפריל 2020".

עוד 536 מילים
סגירה