פרסום ראשון ליברמן מציע לאיילת שקד את המקום השני בישראל ביתנו

בנוסף, מוכן ליברמן להתחייב בפני שקד כי אם תצטרף אליו וישראל ביתנו תהווה שוב את לשון המאזניים, הפעם יצטרף לגוש הימין ● בסביבת שקד אישרו את הפרטים לזמן ישראל ● שקד סרבה להצעה ורוצה להישאר בימינה ● בישראל ביתנו משאירים לה את האופציה פתוחה ● ובינתיים בציונות הדתית: כאוס מוחלט ● פרשנות

אביגדור ליברמן, איילת שקד (צילום: פלאש90)
פלאש90
אביגדור ליברמן, איילת שקד

אביגדור ליברמן, וזה מתפרסם כאן לראשונה, מציע לאיילת שקד את המקום השני ברשימה שלו, ישראל ביתנו. ההצעה קיימת כבר מספר שבועות. מעבר לזה, ליברמן מוכן להתחייב כי אם שקד תיאות להיות במקום השני ברשימה, ואם נגיע למצב דומה שבו ליברמן יהיה שוב בעמדה של לשון מאזניים, הוא יצטרף הפעם לגוש הימין.

ליברמן מוכן לתת לשקד כל תפקיד שהיא תרצה בממשלה, במכסה של ישראל ביתנו. מקורבים לשקד אישרו את הפרטים, אך אמרו לזמן ישראל כי היא סרבה להצעה ורוצה להישאר בימינה. גורמים בישראל ביתנו טוענים כי האופציה עדיין עומדת על הפרק.

שקד נמצאת בדילמה. היא רואה את הכאוס בציונות הדתית, את המלחמות הפנימיות, הפיצולים והמאבקים ומבקשת כמה ימים של שקט.

בימי הבלגן הגדולים במחנה הציונות הדתית, אחרי בחירות אפריל 2019 ולפני הסבב בספטמבר, שקד הייתה בחופשה בקנדה, משם החליטה לחזור לראשות רשימת ימינה. כאשר בנט התמנה לשר הביטחון ב-10 בנובמבר, היא ויתרה מלונדון על תפקיד מיניסטריאלי. עכשיו היא בארץ וצריכה להחליט, אבל נראה שגם היא אינה יודעת מה בדיוק לעשות.

רפי פרץ ונפתלי בנט, בטקס חילופי שר במשרד החינוך, ב-26 ביוני 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
רפי פרץ ונפתלי בנט, בטקס חילופי שר במשרד החינוך, ב-26 ביוני 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

העסק מסובך. בתוך הבלוק הטכני שנקרא ימינה (7 מנדטים בבחירות האחרונות) מסתובבות שלוש מפלגות: הימין החדש (בנט, שקד ומתן כהנא), הבית היהודי (הרב רפי פרץ, מוטי יוגב) והאיחוד הלאומי (בצלאל סמוטריץ' ואופיר סופר). במגרש משחקת  חזק גם עוצמה יהודית, עם איתמר בן גביר, שלא הצטרף לבלוק בבחירות האחרונות.

הרעיון העולה עכשיו, לקראת הבחירות במרץ 2020, הוא לאחד את כל המפלגות בציונות הדתית. ראש הרשימה וסדר הרשימה ייקבעו בפריימריז, אם כי לא ברור מי יהיו בדיוק המצביעים (איתמר בן גביר מציע פריימריז פתוחים, שבו ישתתף כל מי שמגדיר את עצמו ציוני-דתי).

הבעיה היא שהרב רפי פרץ מתנגד לפי שעה לרשימה מאוחדת וגם לפריימריז. הוא חושש מתבוסה, שעלולה להפריד בינו ובין תיק החינוך. שקד וסמוטריץ' הפופולריים תומכים בפריימריז.

הרב פרץ, להזכיר, נבחר לתפקידו על ידי מועצה ציבורית באפריל האחרון, אחרי שבנט ושקד התפצלו והקימו את הימין החדש. הוא לא התנסה בבחירות בגופים רחבים. מבחינת רבים בפוליטיקה הדתית-ציונית, פרץ נחשב לאכזבה גדולה.

בצלאל סמוטריץ' ואיילת שקד בהשקת קמפיין ימינה (צילום: פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיילת שקד בהשקת קמפיין ימינה (צילום: פלאש90)

בתחילת השבוע הודיע נפתלי בנט כי הימין החדש יחזור וירוץ לבד בבחירות במרץ. אולי הוא קיבל עודף ביטחון מתיק הביטחון שהוא מחזיק בו בשבועות האחרונים. שקד לא רוצה לרוץ אתו הפעם. הטראומה של ה-9 באפריל עדיין קיימת.

שקד ובנט לא עברו אז את אחוז החסימה. היו חסרים להם 1,461 קולות. שקד יצאה לחיים חדשים ועמדה להתמנות כדירקטורית בכירה בחברה לשיווק קנאביס רפואי. אבל אז הלכנו על מועד ב', ושקד עמדה כבר בראש הבלוק הטכני.

שקד לא רוצה את הפיצול הזה שוב. היא חושבת שצריך לאחד את כולם מחדש, כולל את בנט שעדיין לא אמר את המילה האחרונה. היא מייחלת למצב שבו היא ובנט יעמדו בראש הרשימה המאוחדת, ואז הציונות הדתית תחזור ל-12 המנדטים של בחירות 2013.

בחזרה לליברמן. בשבועות האחרונים, בעיקר לפני פיזור הכנסת, נפגשו ליברמן ושקד עשרות פעמים. שקד ניסתה להחזיר את ליברמן לגוש הימין ולמתן את דרישות החרדים, אך נכשלה.

לפי מקור מקורב לישראל ביתנו, שקד הייתה מוסיפה לרשימה לפחות שלושה מנדטים. ההצעה לשקד עדיין שרירה וקיימת, כאמור, אבל חברת הכנסת החילונית לא נוטה כרגע לעזוב את ההרפתקה הציונית-דתית שלה ולרוץ למחוז הליברלי-אתאיסטי של ליברמן.

עוד 473 מילים
סגירה