במערכת הפוליטית אבלים על מותה של כוהנת א״י השלמה

הלווייתה של כהן תתקיים ב-13:30 (חמישי) בהר הזיתים בירושלים ● אחרי שאתמול הבטיח נתניהו להשיב את יששכר, היום אומרים בסביבתו שהדבר ייקח עוד זמן ● דקות לפני טקס מינוי אורלי בן-ארי גינזברג לממלאת מקום פרקליט המדינה, הקפיא בג"ץ את המהלך ● ש"ס פתחה בקמפיין בחירות: "אריה צריך ביבי חזק" ● בית הדין של הליכוד בוחן האם יש לערוך פריימריז לרשימת המפלגה ● התאגיד בוחן את השתתפותה של גאולה אבן סער בכנסים פוליטיים

גאולה כהן ב-2011 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90
גאולה כהן ב-2011
09:06 עריכה

ח"כ גדעון סער תומך במינויה של עו"ד ליאת בן-ארי לממלאת מקום פרקליט המדינה. "המינוי אמנם אינו מינוי שגרתי, אך הוא נעשה במסגרת סמכותו של שר המשפטים. על המערכת המשפטים להמנע מהתערבות במינוי, משום שהשאלה איננה האם לדעת מישהו אחר יש מועמד מתאים יותר לתפקיד אלא האם השר פעל בגדר סמכותו החוקית", דברי סער.

09:09 עריכה

התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר לבג"ץ נגד מינויה של אורלי בן ארי גינזבורג לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה.

"השר אוחנה עשה מהלך חמור ביותר", אמר יו"ר התנועה, עו"ד ד"ר אליעד שרגא. "באמצע הליך משפטי שמנוהל על ידי הפרקליטות נגד הנאשם נתניהו, מי שמינה את השר אוחנה לתפקידו ושלח אותו לצורך המאוד מסוים וספציפי הזה, קרי לבצע חיסול ממוקד של משרד פרקליט המדינה, הוא ממנה אדם שאין לו את הכישורים הנדרשים לביצוע אותו תפקיד".

"אי אפשר למנות סגן פרקליט מחוז לפרקליט מדינה כמו שאי אפשר למנות מח"ט לרמטכ"ל, בטח לא באמצע מלחמה", המשיך עו"ד שרגא. "ברור שכל זה נעשה בכוונת מכוון, בכדי שבג"ץ יפסול את המינוי, כך שגם לאוחנה, גם לנתניהו וגם לצאן מרעיתם יהיה הרבה חומר בעירה כנגד המערכת המשפטית לקראת הבחירות. לצערי הרב, בסיפור הזה ניצלו את הגב' בן ארי, עשו על הגב שלה סיבוב ואחרי שבית המשפט העליון יפסול את המינוי הזה – הם יזרקו אותה לכלבים".

09:19 עריכה

היום צפויה להתפרסם החלטת בית הדין של הליכוד בעניין פריימריז לרשימת המפלגה. זאת, על אף שלפני כשבוע התקבלה החלטה במרכז הליכוד לאשר את ההצעה לביטול הבחירות הללו, אלא אם כן תתוקן חוקת המפלגה, לפיה צריכים להתקיים פריימריז לפני בחירות.

09:24 עריכה

פרקליט המדינה היוצא, שי ניצן בראיון לכאן 11: "אדם קשה לו לשפוט את עצמו. אני לא חושב שיש לי שכרון כוח, תמיד נהגתי ביראת כבוד. אלו החלטות של חיי אדם. מאוד נזהרתי".

על הביקורת שהשמיעה כלפיו השופטת הילה גרסטל, לשעבר נציבת הביקורת על מערך התביעה, שטענה בין היתר כי אינו ראוי להמשיך לכהן בתפקיד, אמר ניצן: "יש בישראל מאות שופטים, מהיכרותי רוב מוחלט של השופטים לא חושבים כמו גרסטל. עשיתי טעויות, אבל להגיד שיש משהו חולה… גרסטל הייתה נציבת ביקורת בתקופה שלא היה חוק. הכנסת חוקקה חוק וגרסטל אמרה שהיא לא מוכנה לעבוד ככה".

ניצן התייחס בנוסף לטענות לפיהן במהלך כהונתו הוא התנכל לימין: "הייתי מופקד במשך שמונה שנים על אכיפת החוק בנוגע לפשיעה לאומית באיו"ש, אז מטבע הדברים פתחתי בחקירות נגד מתנחלים ורבנים. היו שלא אוהבים את זה. האם מי שנלחם בפשיעה לאומנית הוא אויב התורה? לדעתי לא, זו לא התורה שלי. בעבר היו שקראו לי גם אויב השמאל וזכויות האדם, זה שטויות. אני בעד החוק. יש הרבה פייק ניוז שמופץ עליי".

שי ניצן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
שי ניצן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
09:31 עריכה

שר החוץ מהליכוד, ישראל כץ, התראיין הבוקר לערוץ הכנסת, תקף את חברו למפלגה גדעון סער והודיע כי הוא מתכוון להתמודד אחרי בנימין נתניהו.

כץ כינה את סער "מועמד קש, בלון תקשורתי שעומד להתפוצץ בשבוע הבא, יש כאן חתרנות מובהקת". בעניין הקרב על ראשות הליכוד אמר כץ: "אם סער ירצה להתמודד – אעשה מולו עימות".

09:49 עריכה

מליאת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-23 תתכנס היום לראשונה בראשותו של יו"ר הוועדה, השופט ניל הנדל. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יברך את הוועדה, והמליאה תבחר סגנים ליו"ר מקרב נציגי הסיעות בכנסת.

10:00 עריכה

ח"כ גדעון סער הגיש רשמית את מועמדותו לקראת הפריימריז לראשות הליכוד.

"בחירה בנתניהו בתנאים הקיימים היא בחירה ביו"ר האופוזיציה", אמר סער. "בחירה בי היא בחירה בשלטון הליכוד, ביכולת להקים ממשלה חזקה ויציבה. נמשיך להיאבק למען בחירות הוגנות ודמוקרטיות".

10:07 עריכה

סערת מינוי מ"מ פרקליט המדינה. בצל הביקורות, ולאחר שהתנועה לאיכות השלטון אף הגישה עתירה לבג"ץ נגד מינויה, עו"ד אורלי בן ארי תכנס היום לתפקידה בטקס חילופי פרקליט המדינה שיתקיים היום ב-11:00 בירושלים. בטקס צפוי להשתתף גם שר המשפטים אמיר אוחנה.

10:46 עריכה

ח"כ יעל גרמן מגיבה לכך ששר המשפטים אמיר אוחנה כינה את כתבי המשפט "כתבלבים", והפנה אצבע מאשימה כלפי כתב המשפט של חדשות 13, אביעד גליקמן: "גסות רוח המבטאת אלימות אלימות מילולית, התנשאות אטומה ויהירות דוחה".

10:59 עריכה

דקות לפני שהיה אמור להתחיל טקס חילופי תפקידים במשרד פרקליט המדינה, שופט העליון מני מזוז הוציא צו ארעי המקפיא את מינויה של עו"ד אורלי בן ארי-גינזברג לתפקיד במקומו של שי ניצן.

11:17 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תוקף מאמר שכותרתו "הביאו את הוודקה והחזיר", שהתפרסם בחדרי חרדים: "תוצאה ישירה והמשך לדברי ההסתה והגזענות מבית היוצר של דרעי ושות' כלפי העולם מברית המועצות לשעבר".

11:30 עריכה

בשעה זו מתקיים טקס החלפת תפקידי פרקליט המדינה, בה הייתה אמורה להיכנס לתפקידה עו"ד אורלי בן ארי. אולם, לפני כשעה הקפיא בג"ץ את מינויה.

מיד נתחיל בשידור הטקס >>>

פורסם על ידי ‏משרד המשפטים‏ ב- יום רביעי, 18 בדצמבר 2019

11:40 עריכה

במהלך נאום בטקס הפרידה מפרקליט המדינה היוצא שי ניצן, אמר שר המשפטים אמיר אוחנה: "לצערי לא תשמעו היום את עו"ד בן ארי אך עוד תשמעו עליה".

אוחנה המשיך ומנה את מעלותיה של מי שהייתה אמורה להיכנס לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה: "שוכנעתי כי ניסיונה, הידע הרב שצברה והכלים שבידיה יסייעו לה לשמור על כל הראוי לשמור ולפעול לחיזוק אמון הציבור במערכת המשפט. אני מבקש להודות לפרקליט המדינה היוצא".

"הזמנים הם מורכבים, רגישים וטעונים למדינה, למערכת המשפט ולפרקליטות", הוסיף אוחנה. "מתבקש להפוך את האירוע לזירת התגוששות. לא היום. יש כאן חברים, חברינו הטובים מהתקשורת כאן, האירוע יישמר חגיגי וממלכתי".

11:44 עריכה

ח"כ יואב קיש, מגיב לדבריו של שר החוץ ישראל כץ שאמר כי גדעון סער הוא "מועמד קש – בלון תקשורתי": "ישראל מזלזל בעשרות אלפי חברי תנועת הליכוד שבחרו בגדעון סער. ביום שאחרי הפריימריז יש לנו מדינה לנהל, אני מצפה לישראל להבין את זה ולנהל קמפיין ענייני ומכבד כפי שראוי בתנועה"

11:56 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התקבל במחיאות כפיים סוערות בטקס הפרידה מפרקליט המדינה שי ניצן. במהלך נאומו, התייחס למינויה של עו"ד אורלי בן ארי, אותו כינה כ"חורג מתחום הסבירות". 

"אין פה מטרה לריב עם אף אחד. בטח שלא עם שר המשפטים, שאני מאוד מכבד אותו", אמר מנדלבליט. "גם השר וגם אני השקענו מאמצים כדי להגיע להסכמה בעניין מ"מ פרקליט המדינה. לצערי העניין הזה לא הסתייע. מ"מ פרקליט המדינה לא אמור להיות זירה למאבק. לא אתפשר על עמדתי – פרקליטות המדינה תמשיך להיות גוף א-פוליטי ועצמאי".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בטקס הפרידה משי ניצן
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בטקס הפרידה משי ניצן
12:14 עריכה

סערת מינוי מ"מ פרקליט המדינה. השר בצלאל סמוטריץ' לאחר הקפאת מינויה של עו"ד אורלי בן ארי על ידי בג"ץ: "בצעד המנוגד לחוק ולדמוקרטיה הקפיא השופט מזוז את המינוי הלגיטימי והחוקי של שר המשפטים. מזוז שכבר אמר מה דעתו על השר, לא חושב לפסול את עצמו. ידיד שר המשפטים, אנחנו מאחוריך. אל תתקפל!".

גם ח"כ איציק שמולי מהעבודה-גשר נדרש לסוגייה: "ברור שתחת נסיבות אלה, הפרקליטה בן ארי משמשת באופן נפסד וציני כלי פוליטי לניגוח ולערעור מערכת המשפט ואכיפת החוק בשליחות מסוכנת של ראש הממשלה. טוב עשה בג"ץ שהוציא צו מניעה".

12:25 עריכה

משה בוגי יעלון (כחול לבן): "מינוי מ"מ פרקליט המדינה שהפך לכר למאבקים פוליטיים – עוד דוגמה למינוי 'מפתיע', עם ציפייה למחויבות אישית, ולא למדינה. הכעוס שבו אנו שרויים הוא תוצאה ישירה של הסתה ממושכת של נאשם אחד בפלילים, המנסה להימלט מספסל הנאשמים".

12:26 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, על מעצר עשרות פעילי טרור ביניהם החולייה שתכננה את רצח רנה שנרב: "פעולה חשובה של השב"כ וצה"ל במאבק הבלתי פוסק נגד הטרור".

השר יואב גלנט מהליכוד ברך גם הוא: "ברכות לשירות הבחטון הכללי על עוד מבצע מוצלח להגנתם של אזרחי ישראל כנגד הטרור הפלסטיני".

12:37 עריכה

פריימריז בליכוד. ח"כ ניר ברקת: "הייתה טעות לעשות בכלל בחירות מקדימות, גם לראשות. זה מכניס אותנו לתהליך פנימי, במקום להיות ממוקדים בבחירות הכלליות".

ברקת התייחס בראיון בגל"צ גם לאפשרות שיתקיימו פריימריז גם לרשימת המפלגה: "אם בית הדין של התנועה יחליט לערוך מקדימות גם לרשימה – נבצע". 

13:14 עריכה

סערת מינוי מ"מ פרקליט המדינה. במהלך טקס הפרידה ממנו, אמר שי ניצן, פרקליט המדינה היוצא כי "הפרקליטות הפכה לארגון מנוהל הרבה יותר, חוללנו מהפכה, הקמנו יחידות חדשות. קלטנו יותר פרקליטים ערבים, דרוזים, בדואים וצ'רקסים והצלחנו בכך".

עוד הוסיף ניצן: "הפרקליטות היום היא גוף מבוקר הרבה יותר. הנציב דוד רוזן מקבל מאות תלונות בשנה – כשליש מהן נמצאות מוצדקות ואנחנו מפיקים לקחים וקשובים לדבריו. עם סיום כהונתי באה על חבריי סערה גדולה. אני בטוח ביכולתם לנווט את הסירה גם במים סוערים אלה".

13:52 עריכה

עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג אמרה היום כי צו המניעה של בג"ץ "אינו שווה התייחסות", כך פורסם בוואלה!news

דבריה מגיעים על רקע הוצאתו של השופט מני מזוז צו ארעי להקפאת מינויה לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון.

13:59 עריכה

חברי ישראל ביתנו הגישו היום בקשה לחשבות הכנסת, לגרוע אותם מרשימת הח"כים שיקבלו את העלאת השכר הצפוי בתחילת החודש הבא.

ח"כ עודד פורר, יו"ר הסיעה אמר: "בזמן שהממשלה לא מתפקדת, המדינה נמצאת באחד ממשבריה הכלכליים הגדולים, פרוייקטים ומיזמים נעצרים וכל הפעילות במשק במגמת בלימה, אין זה מין הראוי שחברי הכנסת יקבלו תוספת לשכרם. יש משמעות גם לדוגמא האישית".

14:00 עריכה

השרה לשעבר ציפי לבני, ומי שדווח עליה כי מקיימת מגעים לכניסה לרשימה של כחול לבן: "אזרחי ישראל צריכים להבין עד כמה אנשי אכיפת החוק והמשפט מחויבים למדינה ונאבקים למענה ולאזרחיה".

14:45 עריכה

מועצת תאגיד השידור תקבל חוות דעת משפטית לגבי השתתפותה של של העיתונאית גאולה אבן-סער בראיונות ובאירועים עם גוון פוליטי, כחלק מהקמפיין של בעלה, גדעון סער, המתמודד על תפקיד יו"ר הליכוד – כך פורסם בגלובס.

השבוע התראיינה אבן-סער בתוכניתו של עודד בן עמי בערוץ 12, ובגלי צה"ל. בסוף השבוע צפוי ראיון משותף לה ולבעלה באולפן שישי בערוץ 12 ובידיעות אחרונות.

15:30 עריכה

מבקר הליכוד, גלילי שי, פנה לגדעון סער, המתמודד על ראשות הליכוד, בעקבות תלונה אנונימית שקיבל, והבהיר לו שהסתייעות בעובד ציבור עבור קמפיין הבחירות שלו – מנוגדת לחוק המפלגות ולחוקת הליכוד.

בטופס הגשת המועמדות לראשות הליכוד, שמסר היום סער לוועדת הבחירות המפלגתית, כתב חבר הכנסת שדור חרל"פ הוא נציגו בוועדת הפיקוח. אולם חרל"פ, המשמש כעוזרו של יואב קיש, לא יכול לסייע לסער כי הוא מקבל את שכרו מכספי ציבור.

16:06 עריכה

נבחרו סגני יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית. בישיבתה הראשונה של הוועדה נבחרו ארבעה סגנים מארבע הסיעות הגדולות בכנסת: גיל סגל מטעם כחול לבן, דוד ביטן מטעם הליכוד, ויאם שביטה מטעם הרשימה המשותפת ומשה ארבל מטעם ש"ס. כל הארבעה נבחרו פה אחד ללא מתנגדים.

מימין: מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס, יושב ראש הוועדה ניל הנדל, יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין וחבר הכנסת דוד ביטן, 18 בדצמבר 2019 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מימין: מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס, יושב ראש הוועדה ניל הנדל, יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין וחבר הכנסת דוד ביטן, היום בכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
16:20 עריכה

ראש הממשלה נתניהו במפגש עם פעילי ליכוד: "לא התקשורת ולא הפרשנים יגידו לנו במי להצביע. אנחנו קובעים. רק העם קובע. רק העם קובע. אף אחד אחר".

16:50 עריכה

מפלגת נעם שוקלת להתמודד בבחירות המקדימות שיתקיימו לרשימה של הציונות הדתית. בבחירות האחרונות הסירה המפלגה את מועמדותה לכנסת ימים ספורים לפני מועד ההצבעה.

16:56 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ התייחס למינויה של אורלי בן-ארי גינזברג לממלאת מקום פרקליט המדינה ואמר:

ממשלת ישראל היא ממשלת מעבר מזה זמן רב, והיא חייבת להיות מגה שמרנית בכל מה שהיא עושה. כל דבר חייב להיות בסמכות, התייעצות והסכמה. כל ניסיון לערער את זה הוא לא טוב. איני מכיר את המועמדת שמבקש להביא השר אוחנה – לטוב או לרע – אבל הממשלה חייבת להיות היום מאוד שמרנית ולא להתנהל כפי שהיא מתנהלת.

17:10 עריכה

השר יריב לוין מהליכוד: בכל מדינה אחרת מינויה של אורלי בן-ארי גינזברג "היה מתקבל כמובן מאליו. אלא שאצלנו התנהלות תקינה במשטר דמוקרטי היא כבר מזמן לא מובנת מאליה". לוין כתב את הדברים בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו. לדבריו, לבן-ארי גינזברג יש "בעיה" – "היא לא שייכת לחבורה הנכונה".

כמה שזה לא מפתיע, כך זה מקומם. אני מגבה את חברי השר אוחנה שעשה שימוש בסמכותו כשר המשפטים, וביצע מינוי שבכל מדינה אחרת…

פורסם על ידי ‏יריב לוין – Yariv Levin‏ ב- יום רביעי, 18 בדצמבר 2019

17:23 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שאמור היה למסור היום לבג"ץ תשובה לשאלה האם בכוונתו לפרסם חוות דעת בסוגיה האם ניתן להטיל על נתניהו, שהוגש כנגדו כתב אישום באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, להרכיב ממשלה – מבקש דחייה בת יומיים במתן תשובתו. כך דווח בחדשות 13.

בשבוע שעבר פסק שופט בית המשפט העליון עופר גרוסקופף בעתירה שהגישו 67 אישים – בהם עוזי ארד, יהושע סובול ורבקה כרמי – שעל היועץ המשפטי לממשלה להשיב עד היום האם יציג את עמדתו בשאלת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מנדלבליט בטקס הפרידה מפרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, היום בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
17:28 עריכה

בעקבות דבריו של מבקר הליכוד גלילי שי – שחל איסור על עובד מדינה לפעול כחלק מקמפיין פוליטי – התפטר דור חרל"פ מעבודתו בכנסת ויוסיף לסייע לגדעון סער בבחירות לראשות הליכוד. אחרי הפריימריז צפוי חרל"פ, שמשמש עוזר לחבר הכנסת יואב קיש, לשוב לעבודתו.

18:31 עריכה

חבר הכנסת מיקי זוהר אומר שראש הממשלה בנימין נתניהו הציע למנותו לשר בממשלה אך הוא דחה את ההצעה, כי הוא מעוניין להמשיך בעבודתו כיושב ראש סיעת הליכוד. כך דווח ב"ישראל היום" ובחדשות 13.

עד 1 בינואר על נתניהו למסור את ארבעת התיקים שבהם הוא מחזיק: בריאות, תפוצות, חקלאות ועבודה ורווחה. לפי הערכות, לשר החקלאות יתמנה יצחק ועקנין מש"ס ולשר הבריאות – יעקב ליצמן מיהדות התורה.

מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
זוהר בכנסת בספטמבר האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
19:06 עריכה

אחרי ששר המשפטים, אמיר אוחנה, אמר ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שאינו מעוניין למנות את המשנה לפרקליט המדינה, שלמה (מומי) למברגר לממלא מקום פרקליט המדינה – כפי שהמליץ מנדלבליט – הציע היועץ מועמדים נוספים לתפקיד. מנדלבליט הציע לאוחנה למנות לתפקיד את פרקליט מחוז דרום (אזרחי) ציון אילוז או את המשנה לפרקליט המדינה לעניינים אזרחיים, אורית קוטב. שר המשפטים דחה את ההצעות ובחר לתפקיד את המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, אורלי בן-ארי גינזברג. כך דיווח הערב נטעאל בנדל ב"הארץ".

אורלי בן-ארי גינזברג (מימין) ואמיר אוחנה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בן-ארי גינזברג (מימין) ואוחנה בטקס הפרידה מפרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, היום בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אתמול בערב אמר אוחנה בראיון לקלמן ליבסקינד ולאראל סג"ל בתאגיד השידור כאן שהיועץ המשפטי לממשלה הציע לו מועמד אחד בלבד: "הוא (מנדלבליט) אמר 'תראו – הינה מתחם הסבירות (מסמן באצבעו עיגול), בתוכו יש אדם אחד ויחיד, קוראים לו מומי למברגר'. כל האחרים הם מחוץ למתחם הסבירות. אלף פרקליטים בפרקליטות המדינה – מהם ותיקים, מוכשרים, מנוסים. רק אדם אחד. אני לא יכול לקבל את זה. זה טענה לא רצינית". אם הדיווח ב"הארץ" מדויק, ומנדלבליט אכן הציע לאוחנה מספר מועמדים בטרם זה בחר בבן-ארי גינזברג, הרי שאמש שיקר אוחנה למראייניו ולציבור.

19:27 עריכה

הפרשן הפוליטי של חדשות 12 עמית סגל והפרשן המשפטי של חדשות 13 ברוך קרא, שלרוב חלוקים ביניהם, סבורים ששני המועמדים שהציע היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט לשר המשפטים אוחנה למנות לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה – פרקליט מחוז דרום (אזרחי) ציון אילוז או את המשנה לפרקליט המדינה לעניינים אזרחיים, אורית קוטב – הם מועמדי קש. לשניים אין כל ניסיון פלילי, הדרוש לפרקליט מדינה.

19:45 עריכה

ש"ס הציגה קמפיין בחירות תחת הסיסמה "אריה צריך ביבי חזק". במערכת הבחירות האחרונה הייתה סיסמת הבחירות של המפלגה – "ביבי צריך אריה חזק".

בשבוע הבא ייערכו הבחירות לראשות הליכוד, שבהן צפויים להתמודד נתניהו וגדעון סער. שלטי הפרסום לא מותירים ספק במי מהשניים מצדד יושב ראש ש"ס אריה דרעי.

19:51 עריכה

עד 1 בינואר על ראש הממשלה נתניהו להעביר את משרדי הבריאות, התפוצות, החקלאות והעבודה שבהם הוא מחזיק. זאת בהתאם להִלכת דרעי-פנחסי, שנקבעה בשנות התשעים, ולפיה, מי שהוגש נגדו כתב אישום לא יכול לכהן כשר בממשלה. לפי הערכות, נתניהו ימנה לשר החקלאות את יצחק וקנין מש"ס ולשר הבריאות – את יעקב ליצמן מיהדות התורה, שמכהן כיום כסגן שר במשרד זה. היום פרסמו יהודה שלזינגר מ"ישראל היום" וארי קלמן מ"בחדרי חרדים", שנתניהו צפוי למנות את ניר ברקת לשר העבודה והרווחה ואת ציפי חוטובלי לשרת התפוצות.

20:16 עריכה

הבוקר קבע שופט בית המשפט העליון מני מזוז, שבתוך עשרה ימים נדרשים הצדדים הנוגעים למינויה של אורלי בן-ארי גינזברג למסור את עמדתם לבג"ץ. עד אז, כך שוקל היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט – ימונה ממלא מקום זמני לפרקליט המדינה מבין ארבעת המשנים לפרקליט המדינה – המשנה לעניינים פליליים, המשנה לעניינים אזרחיים, המשנה לתפקידים מיוחדים והמשנה לאכיפה כלכלית. כך דיווחה הערב תמר אלמוג בתאגיד השידור כאן.

20:40 עריכה

בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו ניטשה מחלוקת בשאלה האם לאמץ עמדה לעומתית כלפי מוסדות אכיפת החוק או לא. היום מחלוקת זו התבטאה בדילמה האם להגיב להחלטת בג"ץ להקפיא את מינויה של אורלי בן-ארי גינזברג לממלאת מקום פרקליט המדינה. לבסוף נמנע נתניהו מלהגיב להחלטה זו. כך דיווחה הערב יערה שפירא בתאגיד השידור כאן.

עוד דווח שבסביבת ראש הממשלה שוקלים שהסיסמה שמלווה את הפריימריז לראשות הליכוד – נתניהו נלחם בשבילנו, אנחנו נלחמים בשבילו – תשמש כסיסמה גם בבחירות לכנסת.

20:51 עריכה

"אני מבטיח לכם דבר אחד: אני מביא את נעמה יששכר הביתה. אתם יכולים לרשום את זה. זה יקרה", כך אמר אתמול ראש הממשלה נתניהו בכנס פוליטי של הליכוד. היום הגיבו על הדברים בכירים ישראלים שאמרו: "מההיכרות שלנו עם הרוסים הם ודאי לא אהבו את ההצהרה הזאת. לא ככה פועלים מול הרוסים, שאצלם דברים נמסרים בחדרים סגורים ולא מול התקשורת. השילוב של הנושא הרגיש הזה בקמפיין פוליטי פנימי לא מסייע לנעמה". את דברי הבכירים הביא ירון אברהם הערב בחדשות 12.

21:17 עריכה

אתמול אמר ראש הממשלה נתניהו שהוא ישיב את נעמה יששכר, הכלואה ברוסיה, הביתה. היום גורמים בסביבת נתניהו מנמיכים ציפיות ואומרים ששחרור יששכר ממאסרה ייקח עוד זמן. מחר עתיד בית המשפט ברוסיה לדון בערעור שהגישה יששכר על עונשה.

22:02 עריכה

סתיו שפיר קוראת לציבור להתפקד למפלגה הירוקה, שבראשה היא עומדת.

22:03 עריכה

ראש מטה הבחירות של גדעון סער, יואב קיש, הגיב לקמפיין הבחירות של ש"ס שעלה הערב לאוויר תחת הסיסמה "אריה צריך ביבי חזק".

22:13 עריכה

אמיר אוחנה ומיקי זוהר אמרו לראש הממשלה נתניהו כי בחירות לרשימת הליכוד לכנסת הן דבר רצוי. השניים, המזוהים עם ראש הממשלה, מעריכים כי אם ייערכו כעת פריימריז – הם ישפרו את מיקומם ברשימה. כך דיווח הערב עקיבא נוביק בחדשות 13. במהלך היום דן בית הדין של התנועה בשאלה האם יש לקיים בחירות לרשימת המפלגה. טרם התקבלה החלטה בסוגיה.

22:19 עריכה

עינב כהן, עד מרכזי בתיק רצח, טען בתצהיר שהגיש כי אורלי בן-ארי גינזברג – לימים המועמדת של שר המשפטים לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה – הכווינה אותו מה לומר בעדותו. דבריו אלה הם שגרמו לכך שעורכת הדין לא מונתה, בשלוש הזדמנויות שונות, לפרקליטת מחוז. כך דיווח הערב ברוך קרא בחדשות 13. בן-ארי גינזברג הכחישה את דברי כהן. עניין זה נמצא כיום בבירור בבית המשפט העליון.

22:25 עריכה

במטה גדעון סער מוסיפים לדרוש מהליכוד את ספר המתפקדים המלא של התנועה, שאותו טרם קיבלו. עוד דורשים – לקבל את נתוני התשלום של חברי הליכוד, כדי להיווכח אם מי שנמחקו מספר הבוחרים אכן לא שילמו כנדרש.

22:31 עריכה

בניגוד לכנסים פוליטיים קודמים, הערב היה אירוע התמיכה בנתניהו – שהתקיים בפתח תקווה – פתוח לתקשורת. השרים ישראל כ"ץ ומירי רגב תקפו את גדעון סער, המתמודד על ראשות התנועה.

22:57 עריכה

בסרטון ששלח ראש הממשלה לוועידת ישראל לחקלאות אמר בנימין נתניהו: "חשוב שתיק החקלאות יישאר בידיים נאמנות, בידיים שלנו".

כיום נתניהו משמש ממלא מקום שר החקלאות, אך עד 1 בינואר עליו להעביר את המשרדים שברשותו – הבריאות, התפוצות והרווחה – לאישים אחרים. לא ברור מאמירתו האם "בידיים שלנו" כוונתו לליכוד או לבלוק מפלגות הימין.

23:55 עריכה

חברת הכנסת לשעבר גאולה כהן הלכה הערב לעולמה, בגיל 93.

כהן, אמו של השר צחי הנגבי, כיהנה כחברת כנסת במשך 18 שנים והייתה אחת הפעילות הבולטות למען שלמות ארץ ישראל. היא החלה את דרכה הפוליטית בתנועת הליכוד, אך יותר מכל הייתה מזוהה עם מפלגת "תחייה".

"אמי זכתה להיות לוחמת חרות ללא מדים, אבל כפי שאמרה תמיד, גם לאחר שמשאלתה הוגשמה ועמה זכה לעצמאות, היא לא פשטה את המדים", ספד אחתה בנה.

"עד יומה האחרון נאבקה למען שלמות המולדת, אחדות העם וקיבוץ גלויות, אבל לרגע לא פסקה להיות אם אוהבת וסבתא אהובה. חסרונה יורגש לא רק במשפחתנו, אלא בלב העם שלמענו נלחמה ושתמיד החזיר לה אהבה. יהי זכרה ברוך!"

00:17 עריכה

עם היוודע דבר מותה של גאולה כהן, לפני שעה קלה, החלו לזרום ההספדים והניחומים מחבריה במחנה הימין, כמו מאנשי פוליטיקה בהווה ובעבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לכהן, ואיתו שר הביטחון נפתלי בנט, שר התחבורה בצאל סמוטריץ', שר הפנים אריה דרעי – ועוד רבים אחרים.

00:25 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין הגיב הלילה בצער רב להודעה על מותה של גאולה כהן. "האש היוקדת של גאולה כבתה הלילה", ספד לה ריבלין. "לוחמת חירות ישראל ברובד העמוק של הרעיון שהיתה לי ולכולנו להשראה. השראה של עוצמה, של מסירות, של אהבת עם בארצו.

"אנו נלך לאורה של האש הזו בשבילים שסללה ובאלה שנפרצו בכוחותיה ובזכות פועלה- במחתרות, בפעילות למען ההתיישבות וכמחוקקת וכפרלמנטרית. נוחי על משכבך בשלום גאולה יקרה. אני מחבק את משפחתך ושולח להם את תנחומינו בצער הגדול, צער לאומי של ממש".

00:26 עריכה

הלוייתה של גאולה כהן תתקיים עוד היום (חמישי) ב-13:30 בבית העלמין בהר הזיתים בירושלים. כך הודיעה משפחתה.

סגירה