תיאסר לינה באוהלים בחוף הבונים ובחוף דור

חשיפה המועצה האזורית חוף הכרמל החליטה לשים סוף לבאלגן: תאסור כליל על קיום מסיבות ואירועים ברצועת החוף ● לינה באוהלים תותר בשני מקטעים קצרים בלבד - ותוגבל בזמן ● הכללים ייכנסו לתוקף החל מה-1 ביוני, בעוד שבועיים

חוף הבונים (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
נופשים בחוף הבונים, לפני שהפף לחוף הצפוף בארץ

עכשיו זה כבר ברור: תהיה מלחמה בקיץ. מלחמת חוף הכרמל.

אחרי שבקיצים האחרונים נכבשה אחת מרצועות החוף היפות בארץ – זו שמשתרעת למרגלות הכרמל ובמרכזה חוף הבונים – על ידי מאות אוהלים, זולות וישראלים שהעבירו את החודשים החמים על קו המים, המועצה האזורית חוף כרמל החליטה לשים קץ לתופעה.

ההודעה על התוכנית להשליט סדר חדש בחוף כבר מעוררת סערה ותגובות זועמות מנופשים שנשבעים להיאחז בחלקת החול שלהם בציפורניים.

לכאורה אין דבר רע באדם שנוטע אוהל על שפת הים ומבקש ליהנות מקצת בריזה ושקט בשיאו של חום יולי-אוגוסט. אלא שמה שקורה בקיצים האחרונים בחופי הכרמל, כבר מזמן לא מזכיר את התמונה השלווה הזו. החוף רחב הידיים משך אליו כמו מגנט עוד ועוד יחידים, זוגות ומשפחות, למה שהתפתחה להיות עיר אוהלים סואנת.

חלק מיושבי האוהלים שמרו על השקט, הניקיון וחיי חוף צנועים, אבל אחרים הקימו מאהלי ענק, מילאו אותם ברהיטים, גנרטורים ומכשירים חשמליים – ממקררים עד מערכות הגברה רבות עוצמה – וייצרו רעש ופסולת בכמויות מסחריות.

אגב מסחריות: במקום פעלו גם עסקים פיראטיים כגון ברים, מסיבות ואירועים פרטיים. בהיעדר תשתיות ושירותים מתאימים בחוף, הפסולת עלתה על גדותיה וניירות הטואלט המשומשים בצבצו בכל פינה.

מפת שימושים חוף כרמל
מפת שימושים חוף כרמל

בפסח האחרון, אומרים במועצת חוף כרמל, השאיר עם ישראל ברצועת החוף הזו כ-200 טון אשפה. בחלק מימי הקיץ הזולות עומדות ריקות כשהבעלים בכלל לא בסביבה – אבל כך סימנו שהשתלטו על הטריטוריה ולמעשה הפקיעו אותה מהציבור הרחב. בדרך אל החזון הפסטורלי, העיקרון שחוף הים שייך לכולם נשכח מעט.

לקראת הקיץ הקרוב, ואחרי חילופי הנהגה (אסיף איזק החליף את כרמל סלע כראש המועצה), החליטו במועצה האזורית חוף כרמל להחזיר לעצמם את השליטה על הנעשה בחוף, והכריזו ש"הבלגאן שחגג פה במשך שנים לא יימשך".

במליאת המועצה התקבלה תוכנית לפיה, בשיתוף פעולה עם רשות מקרקעי ישראל, המשטרה, רשות הטבע והגנים ועוד שורה של גורמים שפועלים באזור, החל מה-1 ביוני ייושמו וייאכפו כללים חדשים.

עיקרי הכללים:

  • העסקים הלא חוקיים, המסיבות והאירועים ייאסרו כליל בכל רצועת החוף;
  • לינה באוהלים תותר בשני מקטעים קצרים בלבד (חוף מעיין צבי ובין הבונים לנווה ים), וגם זה רק לפרקי זמן מוגבלים, על מנת ליצור רוטציה בין המבקשים ללון במקום;
  • תתבצע אכיפה אגרסיבית כנגד נסיעה על החוף ברכבי ארבע-על-ארבע, שמהווה עבירה על החוק.

את המנהג הזה, של נהיגה על החוף, הגורמת לנזקים קשים לסביבה החופית, מתכוונים להדביר בין השאר באמצעות הצבת מצלמות בחול שיקבלו חשמל מפאנל סולארי צמוד. מעניין כמה זמן המתקנים הקומפקטיים האלה ישרדו את הוונדליזם הישראלי.

סיור בחוף של מועצת חוף כרמל
סיור בחוף של מועצת חוף כרמל

ההודעה על חוקי המשחק החדשים התקבלה בתגובות מעורבות. חלק מתושבי האזור שמחו לשמוע שהחוף והשקט יוחזרו להם. למשל איציק, שכתב בדף הפייסבוק של המועצה: "מעולה! הים ובעלי החיים הם הנפגעים העיקריים ואין ברירה אלא לאסור שהייה בלילה בחופים. זה מזמין צרות. רוב האוכלוסיה שמגיעה להרוס לנו את החופים היא לא מקומית ולא יודעת לכבד את הטבע". איריס כתבה: "טוב ויפה וחשוב! מה זה עיר הקרוואנים שצמחה לנו?? השתלטו על כל חלקה טובה וקטנה שעוד נותרה… חבל!"

מנגד, רבים טוענים שלא מחזירים את הציבור לחוף – אלא גוזלים אותו. דני, למשל, כתב: "אני גר בעתלית יותר מעשור ואני פה רק בגלל הים. יש לנו את החופים הכי יפים, כאילו הוצאו מאלבום תמונות, ואתם רוצים להגיד שאני לא יכול ליהנות בחופים האלו כי אני אוהב לשמוע מוזיקה ולהיזרק בים עם חברים ולישון בים ולהבעיר מדורה? מה הבעיה בזה?".

תומר הוסיף: "אתם חושבים שאתם יכולים לחוקק מה שתרצו… 60 משפחות מאבדות את הפרנסה שלהם, אתם עוברים פה על חוקי יסוד בסיסיים כמו חופש העיסוק… ניפגש בבית המשפט!".

כ-2200 איש כבר חתמו על עצומה שמתנגדת למדיניות החדשה של המועצה, מתוך יעד של 20,000 שהציבו יוזמי העצומה.

כמקובל במקומותינו וברשתות החברתיות, חלק מהמגיבים גלשו לגידופים ואיומים. במועצה טוענים שרוב המתנגדים כלל אינם מהאיזור וכי מדובר בכאלה שמנהלים בחוף עסקים לא חוקיים – ועכשיו מרגישים שהבוננזה המפוקפקת שלהם בסכנה.

הבלוגר גיל דרורי אוסף פסולת בחופי ישראל (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
הבלוגר גיל דרורי אוסף פסולת בחופי ישראל (צילום: Meir Vaknin/Flash90)

הניסיון בישראל מלמד שכשרשויות – בעיקר רשות קטנה שמוגבלת בתקציב וכוח אדם – מחליטות להתעמת עם הציבור, הסיכוי שלהן לנצח בקרב לא מזהיר. המאבק על דמותה של רצועת חוף כרמל מקפל בתוכו שאלות עקרוניות כמו למי שייכים חופי הים בישראל ומחדדת את העובדה שמדובר במשאב ציבורי שהולך ומתכווץ בגלל אתרי תשתית, מרינות, בסיסים צבאיים ותוכניות בנייה, בעוד הביקוש הולך וגדל בשל הגידול המהיר באוכלוסייה.

בכל מקרה, במועצה משאירים פתח להתגמשות: מדובר בפיילוט, מבהירים שם, והחל מה-1 ביוני תיערך בכל שבוע ישיבה מיוחדת של הסקת מסקנות בהתאם להתפתחויות. כמו לכל מלחמה, אם כך, גם למלחמת חוף הכרמל הראשונה כבר יש חמ"ל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
מושחתים נמאסתם.. מעניין שבכל הכתבה לא הוזכר על התשתיות תועלות החדשות 100 מטר מהים ההרחבה לנווה ים ולא הוזכר על הכביש יציאה דרומית לעתלית תמורתה תינתן הנחה של בניינים.. במקום להציב מצלמו... המשך קריאה

מושחתים נמאסתם.. מעניין שבכל הכתבה לא הוזכר על התשתיות תועלות החדשות 100 מטר מהים ההרחבה לנווה ים ולא הוזכר על הכביש יציאה דרומית לעתלית תמורתה תינתן הנחה של בניינים.. במקום להציב מצלמות וגדרות הייתם מציבים פחים וניקיונות ולא לוקחים לאנשים את החופש לטובת העשירים שגרים על החוף. מועצה מושחתת!!! הלקאכפת להם מחוף .. אכפת להם רק לשמור את החוף לעצמם ולחברים העשירים שלהם.

מדגיש שוב העם לא טיפש בקרוב היו בחירות וכל הישובים שלקחו בעלות על החופים הכל והכל יגיע הפוך על הפוך אני אישית התמוך במפלגה שתחזיר את רצועת החוף לעם דיי לשדוד את העם אנחנו אומרים אמא אד... המשך קריאה

מדגיש שוב העם לא טיפש בקרוב היו בחירות וכל הישובים שלקחו בעלות על החופים הכל והכל יגיע הפוך על הפוך אני אישית התמוך במפלגה שתחזיר את רצועת החוף לעם דיי לשדוד את העם אנחנו אומרים אמא אדמה שייכת לטבע ולחופש

עצוב מאוד אני כן מהדרום ואוהב להגיע לחופים בארץ ולפעמים לשבוע מה אתם רוצים שנרגיש בגטו מחנות ריכוז זה מה אתם עושים לאט לאט סוגרים את רצועת החוף בארץ ועל חשבון העשירון העליון בושה וחרפה ... המשך קריאה

עצוב מאוד אני כן מהדרום ואוהב להגיע לחופים בארץ ולפעמים לשבוע מה אתם רוצים שנרגיש בגטו מחנות ריכוז זה מה אתם עושים לאט לאט סוגרים את רצועת החוף בארץ ועל חשבון העשירון העליון בושה וחרפה ותפסיקו לבלבל את המוח בנסיעה על החוף אתם מחפשים רק כסף מזוהם לראיה שרק אנשי חוק מותר להם מה ההבדל יש מודעות גדולה היום בנהיגה על החוף אז מספיק לחנוק אותנו מספיק נמאס מהחוקים בטבע לא אמור להיות חוקים בטבע שומרים על אמא אדמה בלי חוקים לאט לאט מבייש אותי להיות אזרח ישראלי בקצב הזה לא לשכוח בקרוב בחירות והעם ידאג לחופש האדם הכל יגיע הפוך על הפוך וזה יקרא אני מבטיח תפסיקו את המלחמות האלה בשביל החופש

עוד 675 מילים ו-4 תגובות
סגירה