תמר זנדברג. מס על החד"פ (צילום: פלאש90)
פלאש90

פרשנות זנדברג רוצה להחזיר את מרצ מ"רק לא ביבי" ל"די לכיבוש"

היא אמנם הפסידה בהתמודדות מול ניצן הורוביץ לפני חצי שנה, אבל תמר זדנברג היא האישה החזקה היום במרצ ● וזנדברג בעיקר לא רוצה לראות את סתיו שפיר משובצת ברשימה לפניה ● לזמן ישראל היא אומרת: "הלכנו לכיוון מרכז המפה עם החיבור הזה. עכשיו צריך לחזור לדגלים המקוריים: כיבוש, שלום, סיפוח התנחלויות, סכנת הריבונות"

פלונטר כזה לא היה הרבה זמן בשמאל. ועידת מרצ החליטה אמנם שלא יהיו פריימריז, וכי הרשימה תצולם בסדר הבא – ניצן הורביץ, תמר זנדברג, אילן גילאון, עיסאווי פריג' – אבל כאן רק מתחילות הבעיות. איפה המחנה הדמוקרטי בסיפור הזה? היכן ישובצו סתיו שפיר ויאיר גולן?  מי מוכן לקחת על עצמו פיצול של המחנה הזה, שהתאחד רק לפני חמישה חודשים?

דמות המפתח היא תמר זנדברג, האישה החזקה היום במרצ. זנדברג הפסידה להורוביץ בהתמודדות על יו"ר התנועה לפני חצי שנה, אבל בפועל היא עדיין יושבת הראש מבחינת השטח.

זנדברג, יחד עם פריג' ומוסי רז, החליטו שהרביעייה הפותחת תכלול רק את אנשי מרצ. פירוש הדבר שסתיו שפיר (מקום 2 במחנה הדמוקרטי) ויאיר גולן (מקום 3) יידחקו לאחור. יו"ר המפלגה הורוביץ יודע כי פירוש הדבר הוא פירוק המחנה הדמוקרטי. זנדברג איימה על הורוביץ שאם הוא לא ייענה, היא תתמודד מולו על ראשות מרצ.

"זנדברג הצמידה לו אקדח לרקה", אומר בכיר במרצ. "היא לא מדברת על פירוק, אלא על 'סידור מחדש', אבל זה בעצם אותו דבר, ובינתיים אין פתרון".

זנדברג טוענת כי מרצ צריכה ללכת על קמפיין שמאל, בניגוד לבחירות בספטמבר, אז האיחוד עם אהוד ברק כפה כיוונים אחרים. "בבחירות הלכנו על 'רק לא ביבי', הדתה ושחיתות. לא היה הבדל בינינו ובין כחול-לבן", היא אומרת לזמן ישראל.

"הלכנו לכיוון מרכז המפה עם החיבור הזה. עכשיו צריך לחזור לדגלים המקוריים: כיבוש, שלום, סיפוח התנחלויות, סכנת הריבונות. יש הרבה מרחב פנוי בשמאל, כי מפלגת העבודה היא חברתית, לא מדינית".

"בבחירות הלכנו על 'רק לא ביבי', הדתה ושחיתות. לא היה הבדל בינינו ובין כחול-לבן. הלכנו לכיוון מרכז המפה עם החיבור הזה. עכשיו צריך לחזור לדגלים המקוריים: כיבוש, שלום, סיפוח התנחלויות, סכנת הריבונות"

זנדברג בעיקר לא רוצה לראות את סתיו שפיר משובצת ברשימה לפניה. על זה היא תפיל את הכול. שפיר היא הדמות הטראגית בשמאל ברגע זה. כוכבת המחאה החברתית, מי שהוציאה לרחובות, יחד עם דפני ליף ואיציק שמולי, מאות אלפי אנשים בקיץ 2011, נותרה חסרת בית. רק עם אוהל.

שפיר עזבה את מפלגת העבודה, עמדה בראש התנועה הירוקה, וקיבלה את המקום השני במחנה הדמוקרטי. מאז היא נשרפה. בטלפון הנייד של יו"ר המפלגה עמיר פרץ – שפיר חסומה. במרצ טוענים ששפיר המסוכסכת מונעת חיבור עם העבודה, למרות שאורלי לוי-אבוקסיס היא זו שמטילה וטו על מרצ.

הטענה נגד שפיר היא שלא סיפקה את המנדטים. המחנה הדמוקרטי העלה את מרצ מארבעה מנדטים בבחירות אפריל לחמישה מנדטים בבחירות ספטמבר, אבל במרצ טוענים שאין כאן שום הישג, יחסית למחיר ששילמה מרצ לשפיר וליאיר גולן, נציגו של אהוד ברק, מי שיזם את האיחוד ועכשיו יצא לגמרי מהתמונה. אומרים שם גם שהמפלגה נסוגה במגזר הערבי, מה שלא היה שווה את האיחוד. עיסאווי פריג', כידוע, נשאר מחוץ לכנסת.

שפיר עזבה את העבודה, עמדה בראש התנועה הירוקה, וקיבלה את המקום השני במחנה הדמוקרטי. מאז היא נשרפה. בטלפון הנייד של יו"ר המפלגה עמיר פרץ – שפיר חסומה

שפיר בטוחה שנעשה לה עוול גדול. היא טוענת שהיא זו שהצילה את השמאל, שהיא הייתה הדבק שחיבר את מפלגתו של ברק עם מרצ. אם היא לא הייתה עושה את החיבור, שתי המפלגות היו רצות בנפרד ואף אחת לא הייתה עוברת את אחוז החסימה.

שפיר מציעה עכשיו פריימריז פתוחים בשמאל, אבל אף אחד לא שומע. היא פוקדת אנשים לתנועה הירוקה ורומזת שתרוץ לבד. גם זה לא נראה טוב. ההערכה היא שמרצ תציע לה את המקום החמישי ברשימה, במקרה הטוב, ולא תהיה לה ברירה אלא להסכים.

ומה עם יאיר גולן? בניגוד לשפיר, במרצ אוהבים את גולן. לא תשמעו עליו מילה רעה בצמרת, למרות שהוא בא מבחוץ. במרצ שמחים לראות במחיצתם סוף סוף אלוף במיל, מי שהיה מועמד רציני לתפקיד הרמטכ"ל, איש שמאל בדעותיו, טיפוס צנוע שמדבר את השפה של המפלגה ומתאים לה.

האם התכונות הללו יהפכו את גולן למועמד במקום ריאלי? במרצ לא מוכנים להתחייב. "אנחנו רוצים אותו. הוא יהיה חצי ריאלי, גבולי", כפי שהגדיר אחד הבכירים. עכשיו רק נשאר יהיה לראות אם מרצ עצמה תהיה ריאלית במרץ הקרוב.

עוד 602 מילים
סגירה