ד"ר ג'ואנה סילברג (צילום: באדיבות המצולמת)
באדיבות המצולמת

ישראל היא גן עדן לפדופילים

ד"ר ג'ואנה סילברג חקרה את פרשת הפדופיליה בירושלים שנחשפה בתחקיר "המקור", וחיברה דוח חמור אודותיה כבר בפברואר 2017 ● בראיון לזמן ישראל היא שופכת אור על עבודתה, ואומרת: "פדופילים יהודים מהעולם מנצלים את חוק השבות כדי לקבל מקלט בישראל"

החשד להתעללות פדופילית בעשרות ילדים בירושלים, שנחשף החודש בתכנית "המקור", הציג את אוזלת ידה של משטרת ישראל בהתמודדות עם הפרשה.

על פי התחקיר, חקירת המשטרה שבוצעה בפרשה נמשכה כשלוש שנים, אך לא הניבה כל תוצאות, והתיק נסגר בלא כלום. בפועל, נטען בשידור, מעשי אלימות כלפי ילדים בבירה ממשיכים עד היום, והעדויות ממשיכות לזרום.

רבים מהממצאים בתחקיר התבססו על עבודתה של הפסיכולוגית ד"ר ג'ואנה סילברג, מומחית בינלאומית לטיפול בטראומה בילדים, שחקרה את הפרשה, ופרסמה דוח חמור אודותיה כבר בפברואר 2017.

סילברג מתגוררת בבלטור מרילנד, ונוסף על הקליניקה הפרטית שהיא מנהלת היא משמשת כפסיכולוגית ויועצת בכירה ב-Sheppard Pratt Health System המוסד לטיפול בבעיות נפשיות. יש לה משפחה בארץ והיא מבקרת כאן לא מעט.

בשיחה עם זמן ישראל, סיפרה ד"ר סילברג כיצד נחשפה לראשונה לעדויות בפרשה. "שמי ידוע בעולם כמומחית לטראומה בקרב ילדים, ואני מלמדת סטודנטים ברחבי העולם קורסים אונליין", היא אמרה בראיון טלפוני.

"אני עובדת מתוך תקווה שאנשי מקצוע בכל העולם עושים ויעשו את הדבר הנכון, כדי להפסיק התעללות בילדים. אם דרך אחת נמצאת לא מתאימה, והדוח שלי לא חידש כלום, אני מקווה שימצאו דרך אחרת"

"לפני כ-3 שנים נחשפתי למטפלים ישראלים שביקשו לקבל ייעוץ והדרכה על מקרים שבהם טיפלו בילדים מירושלים. אחרי שעבדתי עם כמה מטפלים כאלה, הוזמנתי לישראל לפגוש ילדים שטופלו על ידם, ולעשות להם הערכה מקצועית. יחד עם המטפלים הישראלים פיתחנו שיטת טיפול ותיעוד ייחודיות למקרה הזה.

עד כמה המקרה הזה חמור ויוצא דופן ביחס למה שקורה בעולם?

"אני נמצאת בתחום של טיפול בילדים כבר 40 שנה. במשך כל הקריירה שלי מעולם לא נתקלתי בכזה מספר גבוה של ילדים בעלי אותם סימפטומים ועם עדויות זהות. אני יודעת על מקרים יותר חמורים ורחבי היקף שקרו בעולם – 500 ילדים בטורונטו וכ-300 ילדים באנגליה, אבל אני לא יודעת עד כמה הסיפורים האלה זכו להתייחסות בספרות המקצועית".

חוסר מידע וידע, והרבה מאוד הכחשה

"מאחר שלא היה לי מושג איך עובדת המערכת הישראלית", מגלה סילברג, "שאלתי את הקולגות שלי בישראל, מה תהיה הדרך הטובה ביותר להעביר למשטרה את כל המידע האדיר שאספנו. ההמלצה הייתה להעביר את הדוח ישירות למפכ"ל המשטרה, כך שמראש ייעדתי אותו לרוני אלשיך".

האם מפכ"ל המשטרה לשעבר יצר איתך קשר או העביר תשובה רשמית לדוח?

"לא. לא קיבלתי כל תשובה ממנו. נאמר לי באופן לא רשמי שקציני המשטרה הסתכלו בדוח, אבל לא מצאו בו שום מידע חדש או רלוונטי לחקירה.

"זה נראה היה לי לא הגיוני, כי הייתי המומחית היחידה שהייתה לה גישה לכל החומרים, והצלחתי לארגן ולנתח מידע בסדר גודל אדיר.

התאכזבת?

"אני לא יודעת אם זו המילה הנכונה. אני עובדת מתוך תקווה שאנשי מקצוע בכל העולם עושים ויעשו את הדבר הנכון, כדי להפסיק התעללות בילדים. אם דרך אחת נמצאת לא מתאימה, והדוח לא חידש כלום, אני מקווה שימצאו דרך אחרת.

"זה קורה בכל הקהילות. בכל מקום שיש בו אנשים שנמצאים בעמדות כוח, כמו מורים, כמרים, ורבנים, ושיש להם הזדמנות לנצל את הכוח, עושים את זה. זה לא מיוחד לדתיים או לחרדים. זו בעיה בינלאומית"

"התחום של התעללות בילדים הוא תחום שלא פשוט לעבוד בו. זה תחום עם חוסר מידע וידע רלוונטי, ועם הרבה מאוד הכחשה. בנסיבות אלה כשכבר מגיע מידע בכזה היקף גדול, אני רוצה להאמין שיתייחסו לממצאים שלו ברצינות.

"אני מתעקשת ומביאה את כל הידע המקצועי שיש לי כדי לסייע לרשויות. אני מקווה שרשויות שיש להן משאבים יחקרו את הפרשה וימצאו את האשמים".

הדוח מציג עדויות מאוד קשות. האם קשה לעבוד בתחום הזה?

"כאמא לילדים וסבתא לנכדים זה לא פשוט. אבל כשאני רואה איך הילדים מגיבים לטיפול, איך האור נדלק להם בעיניים ואיך הם חוזרים לעצמם, זה נותן לי תקווה לגבי בני אדם, ולגבי העולם.

"הילדים עצמם נותנים לי כוח להמשיך. הם נשמות יפות, ויש להם משפחות נהדרות, וכיף לי לקבל את האהבה שהם נותנים. מה שגורם לי להמשיך ולעבוד, זו התרומה שיש לי לילדים. כשאני מדריכה ומייעצת למטפלים, ושומעת מהם שרעיון כלשהו שלי עזר לילד מסוים, זה שווה מבחינתי ומצדיק את כל הקושי.

אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

תרחישי התעללות דומים

בסך הכל אספה סילברג במהלך עבודתה עדויות של 65 ילדים ירושלמים בגילאי 3 עד 13, שסובלים מסימפטומים קשים של טראומה מינית, פיזית ורגשית (חלק מהילדים עדיין מתגוררים בירושלים, אחרים עברו עם משפחותיהם לארצות הברית), שבהן תיארו הילדים תרחישים דומים של התעללות.

סילברג סיכמה וניתחה את העדויות והפיקה מהן דוח, תוך תקווה שהממצאים שאספה יוכלו לעזור לחקירת המשטרה ויביאו להפסקת ההתעללות בילדים.

האם הילדים מירושלים יוכלו להתאושש מהטראומה הנוראית שעברו? מה צפוי להם בעתיד?

"בהחלט כן. הם יוכלו להיות ילדים בריאים וחזקים. חשוב מאוד שהם יגיעו לטיפול מוקדם ככל הניתן ויקבלו את הטיפול הנכון. טראומות מהסוג הזה משפיעות על ילדים בצורה דרמטית. הם מפתחים בעיות רגשיות, ליקויים בשפה ואפילו בעיות מוטוריות. בהרבה מובנים הם אכן נכים, אבל עם הטיפול הנכון הם יוכלו להתגבר על כל אלה ולגדול בצורה טובה ובריאה.

את עדיין אוספת מידע בפרשה?

"אני עדיין תומכת במטפלים, מדריכה ומייעצת, וכשמגיע אלי מידע שנראה לי חשוב אני מפנה את מעבירי המידע ישירות לרשויות".

האם לדעתך יש יותר סבירות שמקרה כזה יקרה בקהילה דתית מאשר בקהילה חילונית?

"לא, זה קורה בכל הקהילות. בכל מקום שיש בו אנשים שנמצאים בעמדות כוח, כמו מורים, כמרים, ורבנים, ושיש להם הזדמנות לנצל את הכוח, עושים את זה. זה לא מיוחד לדתיים או לחרדים. זו בעיה בינלאומית".

אבל הנורמות בקהילות הדתיות שונות: אם עד לפני דור או שניים היה נהוג לחתן ילדות צעירות מיד עם הופעת המחזור שלהן בגיל 12, היום זה נקרא פדופיליה. האם השינוי הזה יכול לבלבל את בעלי הסמכות בקהילה?

"במקרה הירושלמי לא מדובר בפדופיליה לבדה וזו לא פרשת מין רגילה. זו פרשה של אלימות קיצונית, סדיסטית, עם מניפולציות פסיכולוגיות, ופגיעות רגשיות. אז כאן זה לא המקרה. אבל נכון שיש קהילות שונות בעולם. יש נשים צעירות, שנכפות לבצע מעשים מיניים בגיל צעיר. אני חושבת שצריך לתת כוח לכל אישה וילדה באשר היא, ובכל קהילה באשר היא. רק ככה אפשר יהיה להפסיק את המעשים הנוראים האלה"

"הילדים מדווחים כי נלקחו בניגוד לרצונם מבתי ספר על ידי זרים ועל ידי אנשים מוכרים שכתובותיהם וזהותם ידועה. רבים מהפושעים שזוהו, לכאורה, על ידי הילדים עדיין ממשיכים לעבוד בבתי הספר ובקהילה"

בניגוד לארה"ב, שקיים בה מאגר רשמי הכולל שמות של פדופילים המוכרים למערכת אכיפת החוק, בישראל אין מאגר רשמי שכזה. האם לדעתך חשוב שיהיה מאגר כזה גם בישראל?

"מאגר כזה בהחלט חשוב ויכול לעזור. ידוע שפושעים שונים, וביניהם פדופילים, מנצלים את חוק השבות הישראלי כדי להימלט מהחוק בארץ המוצא שלהם, ולקבל מקלט בישראל. מאגר הפדופילים בשיתוף פעולה בהעברת מידע בין המדינות, יוכל למנוע את התופעה הזו".

איסוף מידע בסדר גודל פנומנלי

בדוח מפורטות עדויותיהם של עשרות ילדים שעברו התעללות מינית, וכן שמות של אנשים המעורבים בהתעללות, וציון המקומות שבהם התרחשו האירועים. סילברג סבורה כי עדויות אלה היו יכולות לסייע למשטרה בחקירת הפרשה.

בתור מומחית בסדר גודל בינלאומי, סיפקה סילברג ייעוץ והכוונה למטפלים שטיפלו בילדים הפגועים בירושלים, וזיהתה עדויות שמצביעות על התעללות מינית שיטתית ומאורגנת, שמתרחשת בבירה.

"ילדים רבים דיווחו כי הם היו מצולמים במהלך המעשים המיניים שנכפו עליהם, מה שנראה, למיטב הבנתי, כחלק מהתעשייה הבינלאומית לפורנוגרפית ילדים", נכתב בדוח שלה.

"הילדים מדווחים כי נלקחו בניגוד לרצונם מבתי ספר על ידי זרים ועל ידי אנשים מוכרים שכתובותיהם וזהותם ידועה, כי נחטפו מידי בייביסיטר, או כשהיו לבדם וללא פיקוח בפארקים ובגני שעשועים. רבים מהפושעים שזוהו, לכאורה, על ידי הילדים עדיין ממשיכים לעבוד בבתי הספר ובקהילה.

"ילדים רבים נתנו תיאורים מדויקים של אותם המקומות שבהם התרחשו העבירות. רשימה חסויה של מבצעי עבירה ומקומות הפשע תועמד לרשות המשטרה".

הדוח מתאר את הפגיעות הפיזיות שעברו הילדים, כגון, חבלות ברגליים ובישבן, חתכים, דקירות ותגובות אלרגיות, וכן מציין את שמו של הרופא הנוירולוג, שביצע לחלק מהילדים הסובלים מאותן פגיעות הערכה רפואית.

סילברג הגדירה את הדוח כ"איסוף מידע בסדר גודל פנומנלי".

"איננו טוענים כי כל הדיווחים של הילדים הם 'אמיתיים', מכיוון שגורמים רבים משפיעים על האופן שבו ילד מתאר אירוע. עם זאת, אני מזמינה אותך (את המפכ"ל – א.ט.א) להתבונן באופן שבו העדויות מתאימות למה שידוע כיום בעולם כפשע מאורגן העוסק בפורנוגרפית ילדים", כתבה שם.

אילוסטרציה (צילום: .istockphoto)
אילוסטרציה (צילום: .istockphoto)

המידע הגיע למערכת אכיפת החוק הבינלאומי

"למיטב ידיעתי, יש כאן חשד לפרשת ההתעללות המינית הגדולה ביותר שבוצעה באזור אחד, שנותח בספרות המקצועית", כתבה עוד סילברג. "מידע זה יופיע בספרות המקצועית במהלך השנה הבאה, והוא הגיע לידיעת אכיפת החוק הבינלאומית, המתמחים בארגונים לא ממשלתיים בסחר במין, ובעלי מקצוע מוערכים בינלאומיים המתמחים בטראומה בילדות", נכתב בדוח.

לדבריה, במהלך ניסוח הדוח, עמדה סילברג בקשר עם יצחק אלומג, נציג המשטרה בשגרירות ישראל בוושינגטון וסוכן ה-FBI ג'ף ינסנקי.

בשנה האחרונה פרסמה סילברג מאמר בכתב עת מדעי Children Who Dissociate (ילדים מנותקים) שבו ניתחה את המידע אשר אספה במהלך העבודה המקצועית על הפרשה הישראלית, מבלי לציין במאמרה את שם המדינה שבה האירועים בוצעו.

חלק מממצאי הדוח שלה הוצגו בתכניתה של יעל דן בגלי צה"ל.

תגובת משטרת ישראל

ממשטרת ישראל נמסר: "התלונות שהתקבלו במשטרה לפני מספר שנים, נבדקו ונחקרו ביסודיות וברגישות תוך ביצוע מגוון רחב של פעולות חקירה וע"י חוקרי ילדים. עם סיום החקירה, הועבר חלק מתיקי החקירה וחומר הראיות שנאסף לעיון והחלטת הפרקליטות כמקובל. נדגיש כי בחלק מהתיקים נעצרו חשודים והוגשו כתבי אישום בבית המשפט. נמשיך לבדוק ולחקור ביסודיות כל מקרה של חשד להתעללות ועבירות מין, בפרט בקרב קטינים וחסרי ישע".

עוד 1,382 מילים
סגירה