עֹז

עמוס עוז (צילום: Flash90)
Flash90
עמוס עוז

הספד לסופר עמוס עוז.

יא יְֽהוָ֗ה עֹ֖ז לְעַמּ֣וֹ יִתֵּ֑ן יְהוָ֓ה׀ יְבָרֵ֖ךְ אֶת־עַמּ֣וֹ בַשָּׁלֽוֹם ׃
(תהילים פרק כט)

אדם – עוז – יהוה

*  *  *

 

יהוה פועל בעולם בכוח. הוא מפעיל את קולו.
הקול שלו שולט במים:

ג ק֥וֹל יְהוָ֗ה עַל־הַ֫מָּ֥יִם אֵֽל־הַכָּב֥וֹד הִרְעִ֑ים יְהוָ֗ה עַל־מַ֥יִם רַבִּֽים

הקול שלו מלא כוח והדר (מעניין הייחוס של כוח והדר ביחד):

ד קוֹל־יְהוָ֥ה בַּכֹּ֑חַ ק֥וֹל יְהוָ֗ה בֶּהָדָֽר

קול אלוהים שובר ארצות, למשל לבנון:

ה ק֣וֹל יְהוָה שֹׁבֵ֣ר אֲרָזִ֑ים וַיְשַׁבֵּ֥ר יְהוָ֗ה אֶת־אַרְזֵ֥י הַלְּבָנֽוֹן
ו וַיַּרְקִידֵ֥ם כְּמוֹ־עֵ֑גֶל לְבָנ֥וֹן וְשִׂרְיֹ֗ן כְּמ֣וֹ בֶן־רְאֵמִֽים ׃

בקולו אלוהים מייצר ושולט באש

ז קוֹל־יְהוָ֥ה חֹצֵ֗ב לַהֲב֥וֹת אֵֽשׁ

קול אלוהים שולט במדבר:

ח ק֣וֹל יְהוָה יָחִ֣יל מִדְבָּ֑ר יָחִ֥יל יְהוָ֗ה מִדְבַּ֥ר קָדֵֽשׁ

וגם בחיות וביערות קולו מחולל פלאות:

ט ק֤וֹל יְהוָ֨ה׀ יְחוֹלֵ֣ל אַיָּלוֹת֮ וַֽיֶּחֱשֹׂ֪ף יְעָ֫ר֥וֹת וּבְהֵיכָל֑וֹ כֻּלּ֗וֹ אֹמֵ֥ר כָּבֽוֹד

את הכל הוא עושה עם הקול

*  *  *

אבל לפני כל כוחות הקול שלו, מבקש כותב המזמור בקשה מעניינת:

א מִזְמ֗וֹר לְדָ֫וִ֥ד הָב֣וּ לַֽיהוָה בְּנֵ֣י אֵלִ֑ים הָב֥וּ לַיהוָ֗ה כָּב֥וֹד וָעֹֽז

בעיני כותב המזמור יהוה זקוק לבני אלים, כבוד ועוז.
בעיני יש כאן אמירה שהיא ממש כפירה.
לגבי בני אלים – אין לי מושג מי ומה הם, אבל זה נשמע לי כמו הקרבה של ילדים, שהיא עבודת אלילים הנחותה ביותר.
לגבי כבוד – אני יכול להבין שצריך לתת ליהוה כבוד. אבל האם זה מה שחשוב? הנביאים לימדונו שמה שיותר חשוב זה הכבוד בין בני האדם.

בעיני כותב המזמור יהוה זקוק לבני אלים, כבוד ועוז. בעיני יש כאן אמירת כפירה. לגבי בני אלים – אין לי מושג מי ומה הם, אבל זה נשמע לי כמו הקרבת ילדים. לגבי כבוד – אני יכול להבין שצריך לתת ליהוה כבוד. אבל האם זה מה שחשוב?

ועוז – יהוה זקוק לעוז מבני האדם? זו ממש מהפכה. כל הכוחות של יהוה, כל הקולות האימתניים, תלויים בעוז שהוא יקבל מבני האדם. כלומר – בלי אמונת האדם באל, אין לאל כוח. קולו יידום כקולו של אהרון עת נשרפו בניו באש יהוה באוהל מועד.

*  *  *

והמזמור מסתיים בפסוק הידוע הבא:

יא יְֽהוָ֗ה עֹ֖ז לְעַמּ֣וֹ יִתֵּ֑ן יְהוָ֓ה׀ יְבָרֵ֖ךְ אֶת־עַמּ֣וֹ בַשָּׁלֽוֹם

אחרי שנתנו לו עוז ובאמצעותו הוא רועם על העולם, יהוהייתן לנו, לבני ישראל, עוז ויברך אותנו בשלום.
אז יש מי שמפרש שהעוז שייתן לנו יהוה הוא כוח (צה"ל חזק, שטח גדול, כלכלה חזקה), בדומה לכוח שקיבל מהעוז שלנו. ואז נחכה לברכת השלום. יבוא – טוב. לא יבוא – לא נורא. נחכה.

ואני אומר – יהוה ייתן לנו עוז כדי לפעול וליזום שלום.
העוז של יהוה הוא כולו כוח ושליטה באמצעות הקול על העולם.
העוז שהוא ייתן לנו הוא האומץ לעשות שלום, בינינו ובין שכנינו ובתוכנו.

ואני אומר – יהוה ייתן לנו עוז כדי לפעול וליזום שלום. העוז של יהוה הוא כולו כוח ושליטה באמצעות הקול על העולם. העוז שהוא ייתן לנו הוא האומץ לעשות שלום, בינינו ובין שכנינו ובתוכנו. ועמוס עוז ז"ל בהחלט ראוי לשמו

ועמוס עוז ז"ל בהחלט ראוי לשמו.

איש אמיץ, כותב נפלא, משמיע קול מקצה ארץ עד קציה ורודף שלום.

עופר בורין הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. אל״מ (מיל) בחיל האוויר. בן 58, נשוי ואב לשלושה. כותב פרשנות אישית לתנ״ך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 423 מילים
סגירה