מחמוד עבאס (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
AP Photo/Majdi Mohammed

אחרי ההתחמקויות, אבו-מאזן עשוי להיגרר לבחירות

הוא נבחר לאחרונה באופן דמוקרטי ב-2005, ולפי ההערכות עושה הכל כדי לא להעמיד עצמו לבחירה נוספת ● אבל כעת אירופה מנסה לשים סוף לחגיגה, ודורשת מיו"ר הרשות לפתוח את הקלפיות ● בכיר פלסטיני אומר לזמן ישראל: מרקל אמרה לו שהיא ניצחה ארבע מערכות בחירות מאז נבחר לאחרונה ● ברקע להשפעה האירופית על רמאללה, עומד הקיצוץ הדרמטי בתמיכה האמריקאית ● וגם לישראל יש מה להגיד

האיחוד האירופי לוחץ על הפלסטינים ברמאללה לערוך בחירות לרשות המחוקקת ולנשיאות שם. ברקע, עומד הכסף הגדול שהאיחוד מזרים לגדה המערבית, ושהופך אותו למעשה לתומך המשמעותי ביותר של הרשות הפלסטינית כיום.

האיחוד הפך לתורם הגדול ביותר של רשות, לאחר שהממשל האמריקאי עצר הזרמת מאות מיליוני דולרים לפלסטינים – לביטחון, לכלכלה ולצרכים נוספים.

"אירופה שולחת מסר ברור מאוד לנשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן) על הצורך בבחירות", כך אמר לזמן ישראל גורם באיחוד האירופי.

"יש אנשים באירופה ששואלים, 'למה אנחנו משלמים את כל הכסף הזה בזמן שהמטרות שלנו לא מושגות?", הוסיף המקור, וציין כי השאיפות המרכזיות של אירופה כוללות קידום פתרון של שתי מדינות וקידום הפיתוח של מוסדות פלסטינים דמוקרטיים.

הרשות ערכה את הבחירות האחרונות לפרלמנט ב-2006 ולנשיאות ב-2005, ובכיר פלסטיני אמר לנו כי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל העבירה באופן אישי מסר לעבאס בפגישה בברלין באוגוסט על כך שהפלסטינים צריכים ליזום בחירות.

"מתי נבחרת לאחרונה?" שאלה מרקל את עבאס בפגישה, על פי הבכיר. לאחר שעבאס ענה כי נבחר ב-2005, מרקל הגיבה, "אני נבחרתי ארבע פעמים מאז".

סאיב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, שנכח בפגישה בין עבאס למרקל, אמר לנו כי הוא לא יכול להגיב על דיונים פרטיים בין מנהיגים פלסטיניים וגרמנים.

גם דובר מטעם הנציגות הגרמנית ברמאללה אמר כי המשרד "אינו מגיב על שיחות שנערכו מאחורי דלתיים סגורות של חברי ממשל או בהקשר דיפלומטי".

אנגלה מרקל ומחמוד עבאס, אוגוסט 2019 (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
אנגלה מרקל ומחמוד עבאס, אוגוסט 2019 (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

לחץ או עידוד?

הרשות הפלסטינית וחמאס נמצאים במבוי סתום מאז שחמאס הרחיק את הרשות מעזה ב-2007. ניסיונות רבים לפייס בין הצדדים, להביא את הגדה המערבית ורצועת עזה למסגרת ממשלתית אחת, ולערוך בחירות חדשות, כשלו.

בשנים האחרונות, נתן האיחוד האירופי לפלסטינים מאות מיליוני דולרים. ב-2018, הוא תרם להם יותר מ-400 מיליון דולר.

חמאס אמר כי הוא מוכן להשתתף בבחירות לרשות המחוקקת ולנשיאות. השר לנושאים חברתיים של הרשות, אחמד מג'דלני טען כי האיחוד האירופי לא "לחץ" על הפלסטינים לערוך בחירות, אלא "עודד" אותם לעשות זאת

דיפלומטים מבריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה וספרד נפגשו עם ראש הממשלה של הרשות מוחמד אשתייה בתחילת השבוע שעבר, ואמרו לו כי הרשות צריכה להתקדם עם מאמצים לעריכת בחירות, כך הוסיף הגורם מהאיחוד האירופי.

נציג של הרשות הפלסטינית אישר לנו כי פגישה כזו אכן נערכה.

עבאס אמר בפגישה השנתית של עצרת האו"ם בספטמבר כי הוא יקרא לבחירות כלליות בעתיד הקרוב. מאז, הוא נפגש מספר פעמים עם ראש ועדת הבחירות הכלליות של הרשות, האנה נאסר, לדיון בנושא.

במקביל, חמאס אמר כי הוא מוכן להשתתף בבחירות לרשות המחוקקת ולנשיאות. השר לנושאים חברתיים של הרשות, אחמד מג'דלני טען כי האיחוד האירופי לא "לחץ" על הפלסטינים לערוך בחירות, אלא "עודד" אותם לעשות זאת.

חבר הוועד הפועל של אש"ף, וואסל אבו יוסף, אמר כי "אין זה סוד שהאירופאים, כמונו, רוצים לערוך בחירות".

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

האם ישראל תאפשר עריכת בחירות במזרח ירושלים?

הפלסטינים אמרו שאחד הנושאים שיכריעו בסוגיה הוא העובדה שישראל לא הודיעה אם תאפשר להן להתרחש במזרח ירושלים. גורם ישראלי, שביקש להישאר בעילום שם, אמר כי ישראל קיבלה בקשה מהרשות לערוך בחירות במזרח ירושלים – אך לא קיבלה החלטה בשאלה האם לאפשר זאת.

בתקווה לקדם את הנושא, האיחוד האירופי דוחף את עבאס להוציא צו נשיאותי הקובע תאריכים לבחירות לרשות המחוקקת ולנשיאות, גם אם ישראל עדיין לא הודיעה האם תאפשר להן להתרחש במזרח ירושלים, כך אמר הגורם מהאיחוד.

אך עבאס לא הסכים לבקשה, בטענה כי הוא יוציא הוראה כזו רק לאחר שישראל תסכים שהפלסטינים יערכו בחירות במזרח ירושלים.

"אנחנו רוצים שהבחירות ייערכו משום שמאז 2006, הבחירות לפרלמנט ולנשיאות לא התרחשו כאן. ולכן, אנחנו חייבים לערוך את הבחירות האלו, אבל לא בכל מחיר", אמר עבאס בפגישה של מועצת הפת"ח ב-17 בדצמבר.

"יש מי שאומר: 'תוציא צו'. למה שנוציא צו? ללחוץ על ישראל? מתוך הנחה שישראל לא תיתן לנו לרשות, מה נעשה עם הצו?" הוא אמר.

עריקאת קרא לאירופה ולקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל להגיד כיצד תנהג בנושא. "אני מפציר באירופאים ובקהילה הבינלאומית להגיד לישראל להגיב לבקשה שלנו בקשר לבחירות בירושלים", אמר עריקאת בשיחת טלפון עם זמן ישראל. "אם נקבל תגובה חיובית, הנשיא יוציא את הצו יום למחרת".

מחמוד עבאס מצביע בבחירות שנערכו ברמאללה ב-2005 (צילום: AP Photo/Muhammed Muheisen)
מחמוד עבאס מצביע בבחירות שנערכו ברמאללה ב-2005 (צילום: AP Photo/Muhammed Muheisen)

הסכמי אוסלו, עליהם חתמו ישראל והרשת הפלסטינית, קבעו מגנון שמאפשר לפלסטינים להשתתף בבחירות במזרח ירושלים.

הרוב המכריע של הפלסטינים במזרח ירושלים לא יכולים להצביע בבחירות בישראל, משום שהחוק הישראלי מתיר רק לאזרחי המדינה להצביע. הפלסטינים במזרח ירושלים ברובם לא מחזיקים באזרחות, אלא במעמד תושבות קבועה.

מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה, אומר כי לדעתו עבאס העלה את הנושא של ההצבעה של הפלסטינים במזרח ירושלים בתור אמתלה להימנעות מעריכת בחירות.

לדבריו, "הנושא של מזרח ירושלים מספק לו סולם לרדת מהעץ. הוא מעולם לא רצה בחירות, והוא יודע שאין דרך בה נתניהו יאפשר להן להתרחש במזרח ירושלים בחודשים הקרובים", על רקע הבחירות הקרובות בישראל.

מיכאל מילשטיין: "הנושא של מזרח ירושלים מספק לעבאס סולם לרדת מהעץ. הוא מעולם לא רצה בחירות לרשות ולנשיאות, והוא יודע שאין דרך בה נתניהו יאפשר להן להתרחש במזרח ירושלים בחודשים הקרובים"

עריקאת דחה את הטיעונים על כך שהפלסטינים לא רוצים בחירות. "אנחנו רוצים בחירות יותר מכולם. הדמוקרטיה הפלסטינית היא היתרון הכי גדול שלנו", אמר.

מילשטיין ציין גם כי אירופה לא דוחקת בעבאס "במידה מספיקה", בטענה כי החלשתו עשויה לפגוע ביציבות של הגדה המערבית.

פרשנים אחרים הסכימו כי ישראל צפויה לחסום את הפלסטינים מעריכת בחירות במזרח ירושלים, אך אמרו כי גם עניינים פנים-פלסטיניים עשויים להטיל את קיומן בספק. "האפשרות שבחירות יתקיימו הוא נמוך מאוד", אמר ג'יהאד חארב, מומחה לפלסטינים מרמאללה. "הייתי אומר שהסיכוי עומד על 20%".

חארב הוסיף כי הרשות הפלסטינית וחמאס עדיין לא הגיעו להסכמים על מספר נושאים הקשורים לבחירות, כמו זהות בית הדין שיהיה אחראי על בוררות של מחלוקות ומי יספק את הפיקוח המשטרתי.

עוד 843 מילים
סגירה