יאיר בן־חור: משבר מנהיגות

נתניהו באירוע הדלקת נרות (צילום: Tomer Neuberg/FLASH90)
Tomer Neuberg/FLASH90
נתניהו באירוע הדלקת נרות

הבחירות המקדימות (הפריימריז) לבחירת יושב ראש הליכוד שגדעון סער כפה על הליכוד בראשות הנאשם נתניהו הוכיחו לנו באופן סופי שני דברים: הראשון, שהליכוד איננה מפלגה דמוקרטית באמת אלא רק למראית עין; והשני, שבליכוד מודל 2020-2019 אין מנהיגים ואין מנהיגות.

בליכוד מודל 2010-2019 יש רובוטים, בובות על חוט ופחדנים מהצל של עצמם. אפילו גדעון סער שלכאורה "העז" להתמודד מול "המנהיג העליון", הנאשם נתניהו, אינו מנהיג. הוא מנסה להתנהל כמנהיג אך מתבטא ברפיסות מול נתניהו ואף הצהיר שימליץ עליו לנשיאות. לא כך מתנהל מי שמתכוון להחליף מנהיג בבחירות מקדימות.

אפילו סער שלכאורה "העז" להתמודד מול "המנהיג העליון", אינו מנהיג. הוא מנסה להתנהל כמנהיג אך מתבטא ברפיסות מול נתניהו ואף הצהיר שימליץ עליו לנשיאות. לא כך מתנהל מי שמתכוון להחליף מנהיג

גם גלעד ארדן, שר כושל, וניר ברקת, ראש עיר כושל וגרוע בעברו ורובוט תומך נתניהו בהווה, אינם מנהיגים. ואין צריך לציין את כל הנאמנים והסוגדים האחרים של נתניהו. הם כולם אינם מנהיגים.

ומדוע הליכוד אינה דמוקרטית אלא למראית עין בלבד? מסיבות רבות ואת מקצתן פירטתי ברשומות קודמות. והסיבות הרלוונטיות לימינו אלה: משום שהבחירות המקדימות האלה נכפו עליה וכל מתנגדי סער תקפו ותוקפים אותו על ה"טעות" לכאורה שעשה כשביקש להתמודד באופן דמוקרטי נגד נתניהו, ומשום שנאמני נתניהו הצהירו שבליכוד לא מדיחים מנהיגים.

אותם אלה שתוקפים את סער על "טעותו" ואלה שהצהירו שבליכוד לא מדיחים מנהיגים לא שמו לב לסתירה הפנימית בדבריהם. שכן אם סער עשה טעות לשיטתם, למה בכל זאת היו בחירות? ועוד: אם בליכוד לא מדיחים את המנהיג אז לשם מה עורכים שם בחירות מקדימות? אם בליכוד לא מדיחים את המנהיג אז מה הופך את הליכוד למפלגה דמוקרטית? אם המנהיג מעל הכול ואסור לצאת נגדו, אסור להביע ביקורת ואסור להתמודד נגדו בבחירות – מה בדיוק דמוקרטי בזה? ואידך זיל גמור.

אם בליכוד לא מדיחים את המנהיג אז מה הופך את הליכוד למפלגה דמוקרטית? אם המנהיג מעל הכול ואסור לצאת נגדו, אסור להביע ביקורת ואסור להתמודד נגדו בבחירות – מה בדיוק דמוקרטי בזה?

אבל משבר המנהיגות אינו נחלתה של מפלגת הליכוד בלבד, זהו משבר כללי שתקף את כלל הימין בממשלות האחרונות, ובאחרונה גם השמאל לקה בו. אפשר לספור על אצבעות יד אחת את מנהיגי השמאל, שניים מהם לצערי אינם רלוונטיים וכנראה לא יתמודדו בכנסת הקרובה, ואחת רלוונטית ומתמודדת אך ראשי השמאל מדירים אותה ומבקשים לדחוק אותה מהמקומות הראליים בכנסת, ואני מתכוון כמובן לאהוד ברק שהודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים, לציפי לבני שפרשה לא מכבר ולסתיו שפיר.

למעשה, המנהיגים היחידים מן הימין שנמצאים בסביבה כרגע הם ארבעת מנהיגי מפלגת כחול לבן בני גנץ, משה יעלון, יאיר לפיד וגבי אשכנזי. לכן במצב הנוכחי מי שמעוניין למגר את שלטון האימים, השחיתות והפשע של נתניהו מחויב להצביע למפלגת כחול לבן ורק לה. ככל שהפער בין כחול לבן לליכוד יגדל לטובת כחול לבן (למשל, 42 מנדטים לכחול לבן, 30 מנדטים לליכוד) כך ימי נתניהו ייגמרו מהר יותר והסיוט ייגמר גם הוא.

מי שמעוניין למגר את שלטון האימים של נתניהו מחויב להצביע למפלגת כחול לבן ורק לה. ככל שהפער יגדל לטובתה (למשל, 42 מנדטים לכחול לבן, 30 מנדטים לליכוד) כך ימי נתניהו ייגמרו מהר יותר

צר לי לחזור ולומר, או נכון יותר לחזור ולכתוב, אבל ראש ממשלת ישראל הזמנית והזמני, הנאשם נתניהו, מתנהל לכאורה כעבריין נמלט, פושע הבורח מן הדין ומן הכלא. יותר מזה, הנאשם נתניהו עומד לכאורה בראש ארגון פשע, מאפיה, ומתנהל כמַפיונר לכל דבר ועניין. טובת המדינה ממש לא לנגד עיניו אלא טובתו האישית בלבד, וזאת אנו רואים בכל מהלך ומהלך שלו, לרבות המהלך של מינוי החשוד בפלילים יעקב ליצמן לשר הבריאות במשרה מלאה. ונדמה לי שאין צורך להרחיב מדוע מינוי זה בעייתי בלשון המעטה.

בקצרה: סגן שר כושל (על מערכת הבריאות הקורסת אין צורך להרחיב, הדברים ידועים) החשוד בפלילים ועומד לפני הגשת כתבי אישום בגין שורה של מעשים פליליים, בהם סיוע לפדופילית ואיומים על פסיכיאטרים הוא לא האדם הנכון והראוי לעמוד בראש משרד הבריאות.

דוגמה נוספת היא מינוי מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שמיום ליום מתברר כמינוי של מחסל המדינה, ואם תרצו – מחבל המדינה – שמונה אך ורק כדי לרוקן מכל תוכן את מוסד מבקר המדינה ולייתר אותו, מלשון מיותר. ואני מרשה לעצמי לשער שהנאשם נתניהו החליט על מינויו בעקבות הדוחות הקשים והנוקבים של מבקר המדינה הקודם על מערכת הבריאות הקורסת ומערכת התחבורה הציבורית בישראל.

דוגמה נוספת היא מינוי מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שמיום ליום מתברר כמינוי של מחסל המדינה, ואם תרצו – מחבל המדינה – שמונה אך ורק כדי לרוקן מכל תוכן את מוסד מבקר המדינה ולייתר אותו, מלשון מיותר.

ובכלל, לא מוזר בעיניכם שדווקא אלה האמונים על הדת, הדתיים והחרדים, דווקא מי שאמורים להקפיד על קלה כחמורה ולהתרחק מדבר שקר, מרמה, שוחד ועבירה – דווקא אצלם מוצאים לעיתים מזומנות פושעים מכל מיני סוגים, שותפים לפשעים או למצער אדישות וחוסר אכפתיות לפשעים?

הרי היית מצפה שאדם חובש כיפה יהיה ישר, הגון, הוגן ומוסרי, יפחד ממעשים רעים ופליליים ויתרחק מהם כמו מאש – והינה אתה נתקל באנשים הנחשבים לדתיים והם חובשי כיפה דוגמת דרעי, ליצמן, אנגלמן ("מבקר" המדינה), הרב רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ', הד"ר אביחי מנדלבליט ועוד רבים אחרים, שאם אינם פושעים בעצמם הרי שאין להם שום בעיה לתמוך בחשודים, בנאשמים במעשי פשע או בפושעים שכבר הורשעו כמו דרעי.

שלא לדבר על כל אותם ה"רבנים" הפדופילים מכל מיני חסידויות ("חסידים") שאין להם שום בעיה לבצע מעשים מגונים, מעשי סדום ואף מעשי אונס בילדים ובנערים – ובחברה החרדית משתיקים את זה.

אני באמת ובתמים לא מבין איך אנשים יראי שמיים מסוגלים להתנהג ככה. הכיפה שלראשם לא מפחידה אותם? מה עושה אותם יראי שמיים ודתיים, הכיפה? הציציות? השטריימל? החיצוניות? עם "דתיים" ו"חרדים" כאלה עדיף להיות חילוני גמור ולא לפשוע.

אני באמת ובתמים לא מבין איך אנשים יראי שמיים מסוגלים להתנהג ככה. הכיפה שלראשם לא מפחידה אותם? מה עושה אותם יראי שמיים ודתיים, הכיפה? הציציות? השטריימל? החיצוניות?

יובהר כאן מייד שאינני מכליל חלילה את כל הדתיים והחרדים, יש הרבה מאוד דתיים וחרדים ישרים, הגונים ומוסריים המתרחקים מפשעים ומפושעים ועושים רק טוב, צדקה וחסד. אלא שלעומתם יש לא מעט דתיים וחרדים כאמור, החשודים לצערי בפלילים, פושעים בעצמם או תומכים באנשים כאלה, ורק לאותם דתיים וחרדים התכוונתי.

ועכשיו מר "לא יהיה כלום כי אין כלום", איש המכירות הנוכל והשקרן, שבתשובה לשאלה אם יבקש חסינות שיחק גרוע מול המצלמה ב"מה? מה פתאום?" משווק לנו היום שחסינות היא "אבן יסוד של הדמוקרטיה". לא שוויון בפני החוק, לא זכויות המיעוט, לא חופש הביטוי ולא זכות ההפגנה אלא חסינות היא אבן יסוד של הדמוקרטיה, לפי הנאשם נתניהו. מי הפתיים שעדיין מאמינים לו, לצערם?

ועכשיו מר "לא יהיה כלום כי אין כלום", איש המכירות הנוכל והשקרן, שבתשובה לשאלה אם יבקש חסינות שיחק גרוע מול המצלמה ב"מה? מה פתאום?" משווק לנו היום שחסינות היא "אבן יסוד של הדמוקרטיה"

לסיום, אחזור למשבר המנהיגות הכללי שפוקד אותנו. צר לי מאוד לכתוב שמפלגת העבודה ומפלגת מרצ סיימו את תפקידן ההיסטורי. לדעתי, שתי המפלגות מיצו את עצמן ואינן מציעות שום תחליף לשלטון האימים של הימין בראשות הנאשם נתניהו. צירופה של אורלי לוי־אבקסיס, פוליטיקאית ילדותית, רדודה, שטחית וריקנית, המלאה סיסמאות חלולות ורגשי נחיתות לא פתורים, סָתם את הגולֵל על מפלגת העבודה והוביל אותה אל סופה. והטעויות האיומות שביצעה ועדיין מבצעת תמר זנדברג מכחידות לצערי הרב את מפלגת מרצ.

על חורבותיהן של העבודה ומרצ חייבת לקום מפלגת שמאל חדשה, רעננה ומגובשת שתהווה נגדה (אופוזיציה) לוחמת ותוכל להחליף את שלטון הימין בבוא היום.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,127 מילים
סגירה