בנימין נתניהו מדליק נר אחרון של חנוכה. 29 בדצמבר 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

עד לסגירת הקלפיות, נתניהו יגיע לכל בוחר ויבקש ממנו חסינות

נתניהו כבר נכשל פעמיים בניסיונו להפוך את הכנסת למעוז החסינות נגד משפטו הפלילי ● בפעם הראשונה, במאי, עם 60 מנדטים, הוא פיזר את הכנסת והלך לבחירות שניות ● בספטמבר קיבל 55 מנדטים בלבד ● עכשיו נתניהו הולך "מיישוב ליישוב, מרחוב לרחוב, מבית לבית", כדבריו אמש, במטרה להשיג את הרוב המיוחל ● פרשנות

פעמיים נכשל בנימין נתניהו בניסיון להפוך את הכנסת למעוז החסינות נגד המשפט הפלילי שלו.

בפעם הראשונה נכשל במאי האחרון, כאשר הבין כי יש לצדו רק 60 חברי כנסת. נתניהו ניסה ברגע האחרון לגייס לצדו את אבי גבאי וטל רוסו מהעבודה, כדי לספור 62 מושבים בכנסת. גבאי סירב להצטרף לקואליציה (ואחר כך התחרט). נתניהו פיזר את הבית והלך לבחירות חדשות כדי לנסות ולהשיג שוב את 61 המנדטים הנכספים.

בבחירות בספטמבר, מועד ב', נתניהו נכשל שוב. הפעם היו חסרים לו כבר שישה לחסינות, אחרי שגוש הימין-חרדים קיבל 55 מנדטים בלבד. "הייתה לנו תקלה, לא הוצאנו את האנשים שלנו, ננסה בפעם הבאה", אמר נתניהו בזעם לאחד ממקורביו, כאשר הגיע לגני התערוכה בלילה של ה-17 בספטמבר, מוצאי יום הבחירות, ושם גם כילה את זעמו בחברי הכנסת הערבים במהלך נאום שנשא מול תומכיו.

כל הדיבורים על ממשלת אחדות, שליוו אותנו בחודשים האחרונים, היו סוג של בדיחה. מיליונים של מלים בכתב ובעל-פה השחתנו על האשליה הזו. נתניהו לא התכוון לכך, גם אם עורר את הרושם שזו משאת נפשו הלאומית. ראש הממשלה תכנן בדקדקנות את מועד ג' בקלפי, כדי לקבל בפעם הבאה 61 מנדטים פלוס. תיכף נסביר איך עמיר פרץ קשור לכל העניין הזה.

כל הדיבורים על ממשלת אחדות היו סוג של בדיחה. מיליונים של מלים השחתנו על האשליה הזו. נתניהו לא התכוון לכך, גם אם עורר את הרושם שזו משאת נפשו. ראש הממשלה תכנן בדקדקנות את מועד ג' בקלפי

נתניהו פיזר את הכנסת בנפש חפצה ב-12 בדצמבר. הבחירות נקבעו ל-2 במרץ. אתמול הוא הכריז למעשה כי הוא הולך לבקש חסינות מהכנסת, כאילו שלא ידענו ולא כתבנו.

נתניהו הניע את הגלגל בכנס בחירות במלון דן פנורמה מול מאות מתומכיו שצעקו "רוצים חסינות". ביום חמישי הוא יגיש את הבקשה, כי זה המועד האחרון על פי החוק (30 יום מאז שהוגש כתב האישום לכנסת). אם הוא לא יגיש – ייפתח המשפט שלו במיידי.

נתניהו קונה כך המון זמן. ברגע זה אין מי שידון בבקשת החסינות שלו, כי אנחנו בממשלת מעבר ואין ועדת כנסת. הוועדה הזו תקום רק אחרי שתושבע הממשלה הבאה, אם בכלל, שבועיים אחרי הבחירות, ב-16 במרץ 2020. גם אז יתחיל תהליך פרלמנטרי לבחירת הוועדות השונות, שייקח חודש נוסף.  וגם אחרי שתקום וועדת הכנסת בכנסת ה-23, לא בטוח שעניינו של נתניהו יבוא במהירות לדיון בוועדה.

בקיצור, חצי שנה יש לנתניהו עכשיו בכיס. בדרך יוגשו עתירות לבג"צ, ואם יהיו החלטות, נתניהו וחבריו לסיעה ינסו לטרפד אותן בעזרת פסקת ההתגברות שיבקשו להעביר בכנסת הבאה.

בדרך יהיו כמובן עוד מכשלות פוליטיות. מה יעשו גדעון סער וחברי הסיעה האופוזיציונית שלו, למשל? אתמול הודיע ח"כ דוד ביטן שאם סער לא יצביע בעד החסינות הוא יימחק. סער הגיב ואמר שהוא לא נכנע לאיומים. נראה.

מה יעשו גדעון סער וחברי הסיעה האופוזיציונית שלו, למשל? אתמול הודיע ח"כ דוד ביטן שאם סער לא יצביע בעד החסינות הוא יימחק. סער הגיב ואמר שהוא לא נכנע לאיומים. נראה

נתניהו חייב 61 חברי כנסת, כאמור. זה הסטרטר שלו לחסינות. זו הסיבה שהוא הולך "מיישוב ליישוב, מרחוב לרחוב, מבית לבית", כמו שהצהיר אתמול בדן פנורמה. הוא יגיע לכל בוחר ויבקש ממנו חסינות מול הפרקליטות שרודפת אותו ואת בני משפחתו והדברים ידועים.

זו תהיה מערכת הבחירות הבאה במדינת ישראל. בזה נעסוק במהלך החצי השנה הראשונה של 2020. רק חסינות, רק אכיפה בררנית, רק מפלגת הפרקליטות. זה הקמפיין ואין בלתו.

ועל כן אלך לכל רחוב ופינה,
לכל שוק וחצר וסמטה וגינה,
מחורבן חומתייך כל אבן קטנה
– אלקט ואשמור למזכרת.

כך כתבה לאה גולדברג, אולי לרגל האירוע הזה.

נתניהו רוצה להוציא מאות אלפים מהבתים. הפריימריז בליכוד העניקו לו אזימוט. הוא ילך בכל הכוח ימינה ויביט גם לשמאל. הסקרים שפורסמו אתמול מעניקים לו תקווה גדולה: גם העבודה וגם מרצ על גבול אחוז החסימה.

כל מפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה דופקת שני מנדטים לגוש. אם שתיהן לא יעברו, גוש הימין יהיה שווה 60 מנדטים. לתשומת לבם של עמיר פרץ, ניצן הורוביץ וסתיו שפיר.

עוד 591 מילים
סגירה